Ja oke, maar als uw plafondje op de slaapkamers enkel een gyprocske is dan hoor je de vogeltjes 's morgens goed fluiten denk ikDat beperkt zich toch voornamelijk tot de zolderverdieping zelf dan?!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ja oke, maar als uw plafondje op de slaapkamers enkel een gyprocske is dan hoor je de vogeltjes 's morgens goed fluiten denk ikDat beperkt zich toch voornamelijk tot de zolderverdieping zelf dan?!
Steenwol (bv Rockwool rocksono) doet dat nog beter wegens meer massa. Maar idd, die ventilatieroosters zijn een merde op dat gebied.Idd, hier ook sarking dak, is alsof je buiten staat. 8cm extra glaswol tussen kepers en een gyproc plaat doen wel wonderen, meeste lawaai komt nu langs de velux ventilatieroosters (ookal staan die toe).
En niet te vergeten, ook omgekeerd zullen de vogeltjes Bearpils en zijn vrouw op de slaapkamer goed horen fluiten.Ja oke, maar als uw plafondje op de slaapkamers enkel een gyprocske is dan hoor je de vogeltjes 's morgens goed fluiten denk ik
Hoezo? Als je PIR platen gebruikt, kan je die vloer toch nog gebruiken?Ik heb niet de hele thread gelezen maar hou er toch ook rekening mee dat je EPC een stuk hoger kan zijn wanneer je kiest voor de zoldervloer ipv het hellend dak te isoleren.
Bruikbare vloeroppervlakte is zeer doorslaggevend in het resultaat (eindformule is letterlijk energieverbruik/vloeroppervlakte dus je wilt zoveel mogelijk vloeroppervlakte). Door de vloer te isoleren, valt eventuele vloeroppervlakte van de zolder weg. Wanneer je het hellend dak isoleert, zal de vloer in de zolder waar je 1m50 hoogte hebt (vaak is dat ongeveer de helft van de gehele zoldervloer) meetellen als vloeroppervlakte, zelfs met moeilijke bereikbaarheid zoals een uitschuifbare zoldertrap. Bij een bungalow kan dat je totale vloeroppervlakte al snel bijna verdubbelen met bijna een halvering van het EPC tot gevolg. Los daarvan is zoldervloer isoleren vaak wel de meest logische keuze omdat het eenvoudiger is en een kleinere oppervlakte betreft. Maarja, EPC is toch een belangrijke factor tegenwoordig. Ik heb al EPC's weten stijgen in resultaat nadat een eigenaar zijn zoldervloer bijisoleert terwijl die ook reeds een oudere dakisolatie in de punt had. Puur omdat het beschermd volume met bijhorende vloeroppervlakte wijzigt in de negatieve richting. Excuus indien dit hier reeds vermeld werd.
Maar wat dan met het feit dat die ruimte geen radiator heeft? Weegt dat minder hard door?Vermoedens zijn niet hetzelfde als garanties. Pleisterwerk is geen enkele garantie op luchtdichtheid want daarin kunnen scheurtjes en barsten komen, in een dampscherm niet. Als gij houtrot hebt in uw balkenvloer gaat gij die schade op geen enkele manier kunnen verhalen op de pleisteraar. Mogelijks gaat uw verzekeraar uw schade zelfs niet dekken omdat ge het probleem zelf veroorzaakt hebt door verkeerd te isoleren want 'je had dat moeten weten'.
EPC kan ook lager uitkomen bij dakisolatie want door het includeren van de zolderruimte binnen de bouwschil kan je dan meer bewoonbare oppervlakte incalculeren wat in de noemer van de breuk staat van de formule die epc berekent.
Ik laat daar geen dakwerker voor komen hoor, doe ik zelf. Heb al genoeg op het dak gestaan en wat pannen vervangen of een plaat van het onderdak is nu ook niet zo moeilijk. Maar los daarvan, moet je wel eerst merken dat je een lek hebt. Als je dak dichtgestopt is met isolatie is dat veel moeilijker te zien.Je hoeft langs binnen helemaal niet meer aan je dakgebindte te geraken. Als je een lek hebt in je dak, bel je een dakwerker die dat langs buiten repareert. De dakstructuur gaat bij vochtigheid door een lek langs je dampopen onderdak drogen.
Een ongeisoleerd dak gaat sneller slijten dan een dak dat wel luchtdicht geisoleerd is. Het gaat krimpen en uitzetten, barsten en meer blootgesteld zijn aan vochtige en koude buitenluchtwaardoor het juist trager droogt en aantrekkelijker is voor houtworm. Allemaal meegemaakt met ons dak. Opnieuw, daarom worden koude daken niet meer gelegd ...
Klopt, maar houtrot gaat in verschillende stadia dus het begin zou je wel snel moeten opmerken he. Je merkt het ervoor al als je balken vochtig zijn. Worden draagbalken trouwens ook niet geïmpregneerd normaal?Zie hierboven over die garanties. Uw pleisterwerk hangt waarschijnlijk aan de houten draagbalken en hout werkt. En draagbalken moeten langer meegaan dan 'enkele jaren' he, liefst 50+jaar.
Dat is enkel zo wanneer je bereid bent om je zolderruimte voorgoed op te offeren en op voorwaarde dat je het volgens de geldende regels plaatst.
Het materiaal dat ge er opbergt is niet vorstvrij, en uw elektriciteitskabels die er liggen moeten beter geisoleerd worden tegen weersomstandigheden en PIR platen op glaswol is omgekeerd werken.
Ik vraag mij af of ge een isolatiespecialist zult vinden die u die combinatie wil leggen.
Die gaat dan eerder prefereren om al dan niet het oude glaswol (misschien verpulverd?) eerst te verwijderen en een nieuwe bekisting te maken waarin nieuwe glaswol of cellulosevlokken gespoten worden en daarop osbplaat.
1,50m is best veel. Bij ons weet ik niet of er ergens een plaats is waar wij daaraan komen. Ik ben 1m85 en moet zelfs op de hoogste plaatsen goed bukken door de balken die er lopen. Ons dak heeft maar een kleine hellingsgraad. Daarnaast moet je dan toch een radiator voorzien op de zolder?Ik heb niet de hele thread gelezen maar hou er toch ook rekening mee dat je EPC een stuk hoger kan zijn wanneer je kiest voor de zoldervloer ipv het hellend dak te isoleren.
Bruikbare vloeroppervlakte is zeer doorslaggevend in het resultaat (eindformule is letterlijk energieverbruik/vloeroppervlakte dus je wilt zoveel mogelijk vloeroppervlakte). Door de vloer te isoleren, valt eventuele vloeroppervlakte van de zolder weg. Wanneer je het hellend dak isoleert, zal de vloer in de zolder waar je 1m50 hoogte hebt (vaak is dat ongeveer de helft van de gehele zoldervloer) meetellen als vloeroppervlakte, zelfs met moeilijke bereikbaarheid zoals een uitschuifbare zoldertrap. Bij een bungalow kan dat je totale vloeroppervlakte al snel bijna verdubbelen met bijna een halvering van het EPC tot gevolg. Los daarvan is zoldervloer isoleren vaak wel de meest logische keuze omdat het eenvoudiger is en een kleinere oppervlakte betreft. Maarja, EPC is toch een belangrijke factor tegenwoordig. Ik heb al EPC's weten stijgen in resultaat nadat een eigenaar zijn zoldervloer bijisoleert terwijl die ook reeds een oudere dakisolatie in de punt had. Puur omdat het beschermd volume met bijhorende vloeroppervlakte wijzigt in de negatieve richting. Excuus indien dit hier reeds vermeld werd.
Hij bedoelt dat die vloeroppervlakte dan niet meetelt bij de geïsoleerde schil op een EPC attest, aangezien de ruimte niet geïsoleerd is.Hoezo? Als je PIR platen gebruikt, kan je die vloer toch nog gebruiken?
Neen, niet voor het EPC. Zoldervloerisolatie sluit de zoldertip uit want je isolatielaag bepaald het beschermd volume.Hoezo? Als je PIR platen gebruikt, kan je die vloer toch nog gebruiken?
In het geval van een zeer lage zoldertip of een dakhelling van 15° waar je nergens kan rechtstaan, is dit inderdaad geen argument. Bij een doorsnee zolder dan weer wel.1,50m is best veel. Bij ons weet ik niet of er ergens een plaats is waar wij daaraan komen. Ik ben 1m85 en moet zelfs op de hoogste plaatsen goed bukken door de balken die er lopen. Ons dak heeft maar een kleine hellingsgraad. Daarnaast moet je dan toch een radiator voorzien op de zolder?
Ge bedoelt dus wss uw topgevels? Zijn die geïsoleerd in de spouwmuur?En @stungunner, snap je wat ik bedoel?
Topgevels ja, spitsen.Ge bedoelt dus wss uw topgevels? Zijn die geïsoleerd in de spouwmuur?
Dan kan je dat in principe langs binnen isoleren, maar dat heeft wel wat aandachtspunten (koudebruggen, vocht, inertie,...).Topgevels ja, spitsen.
Daar zit ocharme een paar cm glaswol in van 1989...
Als ik even hier mag op inpikken, zo te lezen zitten er hier mensen met verstand van. Situatie: dak niet geïsoleerd, asbestdak dat binnen de 2 jaar zal vervangen worden. (Geen onderdak)
Zolder vloer: niet geïsoleerd, totale opp 60m² met balken van 18cm diep. Ik heb al 1x raad gevraagd aan iemand in den bouw en die zei van gewoon 18cm (of zou 20cm beter zijn?) glaswol (Knauf isolatie) tussen de balken te steken en OSB3 bovop te leggen én zeker geen dampscherm.
Zolder wordt enkel voor stockage gebruikt.
Wat denken jullie betreffende het niet gebruik van een dampscherm in deze situatie?
Ik heb niet de volledige discussie gelezen, dus misschien bedoel je een andere toepassing. Maar pleisterwerk is wel luchtdicht ;-)Pleisterwerk is geen enkele garantie op luchtdichtheid want daarin kunnen scheurtjes en barsten komen, in een dampscherm niet.
Normaal gezien nieuw dak+isolatie volgend jaar indien de MijnVerbouwLening goedgekeurd wordt maar dus eigenlijk voor alle veiligheid (mocht het dak toch maar voor binnen 5 jaar zijn) eerst een dampscherm (zijn er bepaalde soorten/merken aan te raden?) tussen de balken leggen (ik vermoed hier en daar eens vastnieten?) Erna de glaswol van 18cm ertussen en daarna de OSB3/vezelplaten vastschroeven bovenop de balken. Vergeet ik nog iets?Nooit veel meer steken dan de dikte van je balken, dus 18cm en geen 20cm plaatsen. Erin proppen is nooit goed omdat je dan de lucht uit de isolatie perst (1cm dikker kan weinig kwaad).
Dampscherm aan de onderzijde plaatsen, tenzij je op korte termijn je dak effectief deftig isoleert, dan hoeft dat dampscherm niet echt.
Interessant, wij zitten in een woning van 1958 en moeten het dak helemaal vernieuwen (pannen, een onderdaksteken, bakgoot, etc.). Onze zolder is nog eens een extra verdiep dat we wensen te gebruiken als multi-purpose/entertainment ruimte omdat onze kelder te vochtig is. Gezien we toch alles vernieuwen leek een Sarking dak wel interessant, maar naast de prijs is geluid dus ook een dingetje. Dus toch maar van binnenuit isoleren.Idd, hier ook sarking dak, is alsof je buiten staat. 8cm extra glaswol tussen kepers en een gyproc plaat doen wel wonderen, meeste lawaai komt nu langs de velux ventilatieroosters (ookal staan die toe).
Luchtdicht isoleren zonder bijkomend dampscherm
Om een gordingendak te isoleren, werk je best in 2 lagen. De eerste laag wordt verticaal aangebracht tussen de kepers en hiervoor gebruik je best minerale wol of houtwol (Isoconfort 32, Isocofort35, Rockroof Flexi, Thermoflex). Voor een tweede laag kan je bijvoorbeeld kiezen voor een vaste PUR/PIR-plaat zoals Wall L of Eurowall die je horizontaal aanbrengt tussen de gordingen. Deze platen zijn langs weerszijden voorzien van een aluminium cachering en vormen een doorlopend isolatieschild. De naden tussen de platen kleef je af met alutape. Eventuele kieren worden opgeschuimd met PU-schuim. Zo bekom je een damp- en luchtdichte afwerking en is de plaatsing van een apart dampscherm overbodig.
Met wat voor een gewicht gaan jullie op die PIR platen? Hier gaat dat zonder problemen hoor. Wel best met schoenen en uiteraard mag je vriendin er niet met hakken op lopen, je gewicht moet over je hele voet verdeeld worden.Nog eventjes een vraagje: blijkbaar is het toch niet goed om de PUR-platen als ondergrond te gebruiken, zelfs al gebruik je het louter als stockage. ( kan nogal fel worden ingedrukt).
Kan ik dan gewoon de OSB-platen die vandaag ( en waaronder gele isolatiewol zit, zie https://imgbb.com/TR6Q5Jn) erop ligt eraf halen, dan de PUR-platen leggen en daarop terug de OSB? Of moet ik tussen de gele isolatiewol en de PUR-platen een dampscherm plaatsen?
Greetz
Wel er staan wel wat zwaardere dingen ( dozen met spullen in, tegels, dakpannen) op zolder... Mijn schoonbroon zei mij dat dat kan ingedeukt worden als je daar met zwaar gewicht op zit.Met wat voor een gewicht gaan jullie op die PIR platen? Hier gaat dat zonder problemen hoor. Wel best met schoenen en uiteraard mag je vriendin er niet met hakken op lopen, je gewicht moet over je hele voet verdeeld worden.
Maar soit, wij hadden die OSB platen niet, dus bij ons zijn die PIR platen recht op het houten frame gegaan waar de glaswol tussenzit. Daar kan je dan idd in principe je OSB platen nog eens opleggen. Of je nu glaswol - PIR - OSB hebt of glaswol - OSB - PIR, dat gaat echt amper tot geen verschil maken qua dampremming. Over de ideale wereld vs realiteit hebben we het eerder in dit topic al gehad.
Dan is het idd geen slecht idee om de OSB platen als toplaag te gebruiken. Het is sowieso ook properder, maar wel wat extra werk. Als je de tijd hebt om ze te demonteren en achteraf terug te plaatsen, gewoon doen. Onze tegels en dakpannen lagen in onze kruipkelder, maar nu we daar een bodemfolie hebben gelegd en we daar zo weinig mogelijk gaten in willen, stockeren we die nu buiten achter ons tuinhuis.Wel er staan wel wat zwaardere dingen ( dozen met spullen in, tegels, dakpannen) op zolder... Mijn schoonbroon zei mij dat dat kan ingedeukt worden als je daar met zwaar gewicht op zit.