Zolder isoleren

Ons schuin dak dient geïsoleerd te worden. Momenteel is er een onderdak die is behangen met tasso. Kan de isolatie hier direct op geplaatst worden of dient de tasso eerst verwijderd te worden? Wij zouden isoleren tot en met de gordingen (+-20 cm), wat kan hier best gebruikt worden?
 
Hier heb ik gewoon gezien wat het makkelijkste was om de isolatie te plaatsen. Sommige elektriciteitsleidingen lopen over de isolatie, anderen eronder. Ik zat wel met harde isolatieplaten, dus er mocht in geen geval een draad onder de platen lopen waar ze op balken steunen, aangezien er dan een niveauverschil in de isolatie zou zijn.
Ik zou bv. glaswol nemen, stel dat je dan aan de leidingen moet komen kan je die glaswol makkelijk eruithalen en later opnieuw steken ?
 
Ik zou bv. glaswol nemen, stel dat je dan aan de leidingen moet komen kan je die glaswol makkelijk eruithalen en later opnieuw steken ?
Wat is de huidige situatie? Heb je al een frame waar de glaswol in zou komen? of is het gewoon een vlakke betonvloer?

Wij hebben voor isolatieplaten gekozen, omdat we zonder al te veel werk en kosten een beloopbare zolder wilden waar we dingen konden stockeren. Er lag bij ons een frame met glaswol ertussen en dat hebben we laten liggen, op het frame zijn dan de harde PIR-isolatieplaten geplaatst. Zo'n frame met glaswol is moeilijk beloopbaar en zou je dus best met iets afwerken (ook om de glaswol wat proper te houden). Naargelang hoe je de afwerking doet, kan je makkelijk of minder makkelijk terug aan je isolatie en de leidingen.
 
Wat is de huidige situatie? Heb je al een frame waar de glaswol in zou komen? of is het gewoon een vlakke betonvloer?

Wij hebben voor isolatieplaten gekozen, omdat we zonder al te veel werk en kosten een beloopbare zolder wilden waar we dingen konden stockeren. Er lag bij ons een frame met glaswol ertussen en dat hebben we laten liggen, op het frame zijn dan de harde PIR-isolatieplaten geplaatst. Zo'n frame met glaswol is moeilijk beloopbaar en zou je dus best met iets afwerken (ook om de glaswol wat proper te houden). Naargelang hoe je de afwerking doet, kan je makkelijk of minder makkelijk terug aan je isolatie en de leidingen.
Ik hoop dat ik dit weekend de tijd vind om eens wat foto's te trekken. Ik hou je op de hoogte :)
 
We zijn ook aan het bekijken om het dak te isoleren.
Onze kepers staan +/- 35-36cm uit elkaar en zijn 6,5-7cm dik.
Nu was ik voor glaswol aan het denken aan:
https://www.goedkoopisolatiemateriaal.nl/collections/naturoll-037
Deze zijn 9cm dik en 38cm breed. Nu vraag ik me af of ik deze erin mag proppen?
Andere mogelijkheid zou zijn om:
https://www.goedkoopisolatiemateriaal.nl/products/70-mm-scheidingswandplaat-glaswol-knauf-acoustifit
7cm maar dan heb ik per rol telkens 22cm verlies.

Ik vind namelijk nergens een rol van 35-36cm breed en 7cm dik.

Voor de PIR platen waren we aan het denken voor deze:
https://www.afwerkingshop.be/linitherm-pal-tg-pir-isolatieplaat-1-2mx0-60mx100mm.html
Hier staat: "Een andere term voor PIR is PU-dâmpfstoffe"
Is er dan geen dampscherm meer nodig voor over deze plaat te plaatsen?

Alvast bedankt!

Edit: waarom wordt de rotswol eigenlijk voorzien, kun je niet rechtstreeks de platen op de kepers bevestigen? Wat is hier het nadeel van?
 
Laatst bewerkt:
We zijn ook aan het bekijken om het dak te isoleren.
Onze kepers staan +/- 35-36cm uit elkaar en zijn 6,5-7cm dik.
Nu was ik voor glaswol aan het denken aan:
https://www.goedkoopisolatiemateriaal.nl/collections/naturoll-037
Deze zijn 9cm dik en 38cm breed. Nu vraag ik me af of ik deze erin mag proppen?
Andere mogelijkheid zou zijn om:
https://www.goedkoopisolatiemateriaal.nl/products/70-mm-scheidingswandplaat-glaswol-knauf-acoustifit
7cm maar dan heb ik per rol telkens 22cm verlies.

Ik vind namelijk nergens een rol van 35-36cm breed en 7cm dik.

Voor de PIR platen waren we aan het denken voor deze:
https://www.afwerkingshop.be/linitherm-pal-tg-pir-isolatieplaat-1-2mx0-60mx100mm.html
Hier staat: "Een andere term voor PIR is PU-dâmpfstoffe"
Is er dan geen dampscherm meer nodig voor over deze plaat te plaatsen?

Alvast bedankt!

Edit: waarom wordt de rotswol eigenlijk voorzien, kun je niet rechtstreeks de platen op de kepers bevestigen? Wat is hier het nadeel van?
Ik heb destijds m'n kepers uitgedikt met pannelatten. Grotendeels omdat ik pas in aanmerking kwam voor een premie vanaf een bepaalde dikte van isolatie. 7 cm lijkt me, ook zonder premie, nogal aan de dunne kant? Is het geen optie om ook eerst uw kepers uit te dikken door er latten aan te schieten?

Die van 38 cm mag je er zeker inproppen. Ik sneed m'n glaswol telkens een cm of 2-3 breder zodat ze toch goed vastzat tussen de kepers. 't Is zelfs beter, want een spleet tussen keper en glaswol is niet goed. Idem met de dikte, 9 cm zou ik in een diepte van 7 cm durven proppen. Weet wel: hoe meer je uw isolatie samendrukt, hoe minder ze isoleert.

Dampscherm is inderdaad niet nodig bij PUR platen.
 
Ik heb destijds m'n kepers uitgedikt met pannelatten. Grotendeels omdat ik pas in aanmerking kwam voor een premie vanaf een bepaalde dikte van isolatie. 7 cm lijkt me, ook zonder premie, nogal aan de dunne kant? Is het geen optie om ook eerst uw kepers uit te dikken door er latten aan te schieten?

Die van 38 cm mag je er zeker inproppen. Ik sneed m'n glaswol telkens een cm of 2-3 breder zodat ze toch goed vastzat tussen de kepers. 't Is zelfs beter, want een spleet tussen keper en glaswol is niet goed. Idem met de dikte, 9 cm zou ik in een diepte van 7 cm durven proppen. Weet wel: hoe meer je uw isolatie samendrukt, hoe minder ze isoleert.

Dampscherm is inderdaad niet nodig bij PUR platen.
Dankuwel voor de reactie.

Kun je gewoon nieuwe latten tegen de kepers schieten en zo op de voldoende dikte uitkomen?
Want dan zou ik om de premie te krijgen nog 10cm bij moeten plaatsen om vervolgens op 17cm uit te komen om R waarde 4,5 te halen.
 
Dankuwel voor de reactie.

Kun je gewoon nieuwe latten tegen de kepers schieten en zo op de voldoende dikte uitkomen?
Want dan zou ik om de premie te krijgen nog 10cm bij moeten plaatsen om vervolgens op 17cm uit te komen om R waarde 4,5 te halen.
Screenshot-2023-04-20-19-19-48-532-edit-com-google-android-apps-photos.jpg


Hier 7cm isolatie tussen de kepers en daartegen dan PIR-platen met gyproc al aan die aan de kepers worden gevezen.

Ik ben wel royaal over de minimale waarde voor de premie gegaan, de zolder is in de zomer een sauna dus extra isolatie zal daar zeker welgekomen zijn om de opwarming tegen te gaan. Hou daar ook rekening mee. Als je dan toch isoleert in een ruimte die je effectief ten volle wil gebruiken.
 
Dankuwel voor de reactie.

Kun je gewoon nieuwe latten tegen de kepers schieten en zo op de voldoende dikte uitkomen?
Want dan zou ik om de premie te krijgen nog 10cm bij moeten plaatsen om vervolgens op 17cm uit te komen om R waarde 4,5 te halen.

Ben je zeker dat er nog een premie te rapen valt? Ik dacht dat dat stopgezet was.

Als je met minerale wol werkt zou ik hoe dan ook voor een minimale dikte van 16 cm gaan. Grote rollen bestellen en telkens stroken afsnijden. Uw dakframe zal niet overal tot op de cm gelijk zijn. Snij ze telkens 1-2 cm breder zodat ze er netjes tussen klemmen en er geen spleten zijn. Ook niet te veel natuurlijk zodat ze niet bol staan en er zo te veel plaats ontstaat tussen uw onderdak en isolatie.

Als je uw kepers gaat uitdikken kan je proper een doorlopend dampscherm plaatsen i.p.v. te werken met spijkerflensdekens.

Ik zeg minimaal 16 cm maar kijk vooral wat je kan verkrijgen van dikte op rol. Het teveel samendrukken van uw isolatie is het omgekeerde van een kier of spleet. Het is zinloos want dan druk je alle lucht er uit en stilstaande lucht = isolatie. Druk je die lucht er uit gaat uw materiaal gewoon gaan geleiden i.p.v. isoleren.
 
Ik heb 2 offertes binnengekregen voor het isoleren van een hellend dak van 130m2.

Offerte 1: 6,500 EUR
Plaatsen PUR-platen van 10cm (Rd=4,50 m2 K/W) op kepers
Gaten en kieren opspuiten met purschuim
Luchtdicht aftappen en dichtkitten


Offerte 2: 14,500 EUR
Toeleveren + montage zachte isolatie ==> 70mm
Toeleveren + montage Pir isolatie ==> 70mm



Aannemer 2 zonet gebeld en eerlijk de prijs en werkwijze van aannemer 1 voorgelegd. Volgens aannemer 2 zal de werkwijze bij 1 absoluut voor condens zorgen tussen het dak en de isolatie en komt het prijsverschil door de werkwijze van de enerzijds zachte isolatie die op maat wordt gesneden en bevestigd. De kepers zelf zijn Ca. 7m breed.

Kan iemand me in de goeie richting sturen ? Als volledige leek is het heel moeilijk afwegen tussen 2 volledige andere werkwijzen met een gigantisch prijsverschil.


ps: De huidige isolatie op onderstaande foto's gaat er natuurlijk volledig uit.

382588569-1250742905593011-2983982774768986578-n.jpg




382861575-303055039018190-4237705171523569213-n.jpg
 
Ik zou persoonlijk geen PIR gebruiken als dakisolatie. Kans op spleten, je kan er niks op vastmaken, weinig geluidsinstallatie, warmtedoorslag, massa, ...

Ik zou de keepers ophogen met planken en er houtswol ofzo voor gebruiken. Eventueel papieren vlokken laten spuiten.

Vervolgens nauwkeurig een dampscherm aanbrengen en eventueel afwerken.

Ik weet niet wat je wilt doen met de zolder maar je kan ook gewoon 12cm+ PIR op de zoldervloer leggen al dan niet met een laag osb erover.(Mss nog klein tussenlaagje tegen geluid/oneffenheden)
 
Laatst bewerkt:
Is er een belangrijk onderscheid om mee rekening te houden bij de vergelijking tussen alu en glasvezel pir platen? Ze verschillen licht in rd waarde, maar zijn ze verder even duurzaam?
 
Ik heb 2 offertes binnengekregen voor het isoleren van een hellend dak van 130m2.

Offerte 1: 6,500 EUR
Plaatsen PUR-platen van 10cm (Rd=4,50 m2 K/W) op kepers
Gaten en kieren opspuiten met purschuim
Luchtdicht aftappen en dichtkitten


Offerte 2: 14,500 EUR
Toeleveren + montage zachte isolatie ==> 70mm
Toeleveren + montage Pir isolatie ==> 70mm



Aannemer 2 zonet gebeld en eerlijk de prijs en werkwijze van aannemer 1 voorgelegd. Volgens aannemer 2 zal de werkwijze bij 1 absoluut voor condens zorgen tussen het dak en de isolatie en komt het prijsverschil door de werkwijze van de enerzijds zachte isolatie die op maat wordt gesneden en bevestigd. De kepers zelf zijn Ca. 7m breed.

Kan iemand me in de goeie richting sturen ? Als volledige leek is het heel moeilijk afwegen tussen 2 volledige andere werkwijzen met een gigantisch prijsverschil.


ps: De huidige isolatie op onderstaande foto's gaat er natuurlijk volledig uit.

382588569-1250742905593011-2983982774768986578-n.jpg




382861575-303055039018190-4237705171523569213-n.jpg
Dit trekt erg hard op ons dak. Wij hebben ook een gordingdak met kepers van 7cm.

Uiteindelijk zelf isolatie geplaatst. KNAUF acoustifit van 7.5 cm tussen de kepers gestoken + Unilin Utherm-platen van 10 cm op de kepers voor een total R-waarde van 6.5.

Wij hadden niet veel spleten, en als er toch waren, die opgespoten met PUR-schuim.
Ons dakoppervlak is 120 m².

Hier is het mijne waarbij je nog de glaswol ziet zitten maar ook al de platen:


Totaal geen last van lawaai van buiten en zelfs zonder verwarming is onze zolder nog 18°C.

Heeft ons in totaal € 2500 gekost incl. het Purschuim. Fluvius geeft ook nog een doe-het-zelfpremie van zo'n 800 eur dus het gaat ons nog geen 2k gekost hebben. Materiaal hier gekocht: https://www.bouwpuntdewitte.be/isolatie

Voor uw 130 m² zou dit ong. zoveel kosten:
Platen:
- 130 x € 11.85 = € 1540.5
- 130 x € 4.30 = € 559
- Rollen alutape = 3 x € 7 = 21
- Totaal: € 2120.5

Doe daar nog wat pur-schuim en eventueel wat extra platen voor de veiligheid en je zit rond de € 2500.

We waren er 2 maand in het weekend aan bezig met pauzes af en toe.

Wij kregen ook offertes van 12k en meer. Die bedragen zijn van de pot gerukt en zijn gewoon om de premies die jij ontvangt in hun zaken te steken. Fuck them.
 
Laatst bewerkt:
Dit trekt erg hard op ons dak. Wij hebben ook een gordingdak met kepers van 7cm.

Uiteindelijk zelf isolatie geplaatst. KNAUF acoustifit van 7.5 cm tussen de kepers gestoken + Unilin Utherm-platen van 10 cm op de kepers voor een total R-waarde van 6.5.

Wij hadden niet veel spleten, en als er toch waren, die opgespoten met PUR-schuim.
Ons dakoppervlak is 120 m².

Hier is het mijne waarbij je nog de glaswol ziet zitten maar ook al de platen:


Totaal geen last van lawaai van buiten en zelfs zonder verwarming is onze zolder nog 18°C.

Heeft ons in totaal € 2500 gekost incl. het Purschuim. Fluvius geeft ook nog een doe-het-zelfpremie van zo'n 800 eur dus het gaat ons nog geen 2k gekost hebben. Materiaal hier gekocht: https://www.bouwpuntdewitte.be/isolatie

Voor uw 130 m² zou dit ong. zoveel kosten:
Platen:
- 130 x € 11.85 = € 1540.5
- 130 x € 4.30 = € 559
- Rollen alutape = 3 x € 7 = 21
- Totaal: € 2120.5

Doe daar nog wat pur-schuim en eventueel wat extra platen voor de veiligheid en je zit rond de € 2500.

We waren er 2 maand in het weekend aan bezig met pauzes af en toe.

Wij kregen ook offertes van 12k en meer. Die bedragen zijn van de pot gerukt en zijn gewoon om de premies die jij ontvangt in hun zaken te steken. Fuck them.
Met jouw info had ik het mss erop gewaagd maar ondertussen reeds 11,5k betaald om het te laten doen. Heb dus wel wat vd prijs gekregen maar nog steeds veel. Uiteindelijk hebben ze er hier wel een 200tal manuren in gestoken. Ik sta er in principe alleen voor dus ik vermoed dat het mij wel 300 a 400 had gekost qua uren. Aan 8u per dag zijn dat een 40 tal dagen dus uiteindelijk weet ik niet of ik het wel zelf had gedaan.

Maar de premie is toch voor ons hoor, als ik het zelf had gedaan was er geen premie.
 
Met jouw info had ik het mss erop gewaagd maar ondertussen reeds 11,5k betaald om het te laten doen. Heb dus wel wat vd prijs gekregen maar nog steeds veel. Uiteindelijk hebben ze er hier wel een 200tal manuren in gestoken. Ik sta er in principe alleen voor dus ik vermoed dat het mij wel 300 a 400 had gekost qua uren. Aan 8u per dag zijn dat een 40 tal dagen dus uiteindelijk weet ik niet of ik het wel zelf had gedaan.

Maar de premie is toch voor ons hoor, als ik het zelf had gedaan was er geen premie.
No worries, ik wil u ook niet slecht doen voelen :support: Ik zie zelfs nu pas dat je bericht al van oktober dateert.:censored:

Het is gewoon dat in die 11.5K de premie verrekent zit. Jij krijgt ze, maar indirect betaal je het dus aan hen door de hogere factuur die ze aanrekenen.

Zoals je echter zegt, als je er alleen voor staat zou je er veel tijd hebben moeten insteken, en ook jouw tijd kost geld. Ik laat nu bv. onze ruwbouw doen door een aannemer terwijl we dat in theorie ook zelf zouden kunnen doen, maar de tijd dat het ons zou kosten was er teveel aan.
 
als DwightSchrute 11,5K heeft betaald en zegt dar er al 200 man uur in zit, dan zie ik niet waar ze dan nog extra gerekend hebben om zelf een deel van die premie in hun zak te kunnen steken.
De kost van een arbeider per uur is niet meer hetzelfde als 10 jaar geleden hé. Ik heb het idee dat veel mensen even vergeten zijn dat de lonen begin dit jaar 11% gestegen zijn.
200u * 40 € (en dat is goedkoop tegenwoordig) * 1.06 (BTW) = ca. 8500, dan blijft er dus 3000 over
3000€ / 1.06 =+/- 2830 € dat er dus nog overblijft voor materiaal en stellingen.....
 
Laatst bewerkt:
Ik ben hier momenteel bezig met schuin dak isolatie.
Ongeveer 100m².
Frame in vurenhout voor de kepers bouwen omdat kepers schots & scheef zijn. Ook ganse dak zit met een verzakking (buik).
Ben daar nu ongeveer 6 volle werkdagen mee bezig en schat (inclusief aftapen) nog 2 volle dagen werk ...

Kostprijs
rotswol + spijkerflens : 600eur isolatie (ik heb ze nog goedkoop ingeslaan destijds)
houten frame: 500eur (vurenhout geschaafd)
vijzen & alutape, nietjes etc: 100eur
 
Met jouw info had ik het mss erop gewaagd maar ondertussen reeds 11,5k betaald om het te laten doen. Heb dus wel wat vd prijs gekregen maar nog steeds veel. Uiteindelijk hebben ze er hier wel een 200tal manuren in gestoken. Ik sta er in principe alleen voor dus ik vermoed dat het mij wel 300 a 400 had gekost qua uren. Aan 8u per dag zijn dat een 40 tal dagen dus uiteindelijk weet ik niet of ik het wel zelf had gedaan.

Maar de premie is toch voor ons hoor, als ik het zelf had gedaan was er geen premie.

Ik vind nu wel 200 manuren om een zolder van 130m² te isoleren, zeker als professioneel, heel erg veel. Dat is 5 weken alleen of 2,5 weken met 2 aan 8u/dag. Met 2 man zou zoiets toch echt op een week moeten gedaan zijn.
 
amai 11,5k om een dak te isoleren. Pittig.

Hier 144 m² dak met 28 cm glaswol geïsoleerd voor ergens rond de 2.500 EUR (incl. vurenhout om een frame te maken voor de 2e isolatielaag). Alles zelf uitgevoerd uiteraard.
 
als DwightSchrute 11,5K heeft betaald en zegt dar er al 200 man uur in zit, dan zie ik niet waar ze dan nog extra gerekend hebben om zelf een deel van die premie in hun zak te kunnen steken.
De kost van een arbeider per uur is niet meer hetzelfde als 10 jaar geleden hé. Ik heb het idee dat veel mensen even vergeten zijn dat de lonen begin dit jaar 11% gestegen zijn.
200u * 40 € (en dat is goedkoop tegenwoordig) * 1.06 (BTW) = ca. 8500, dan blijft er dus 3000 over
3000€ / 1.06 =+/- 2830 € dat er dus nog overblijft voor materiaal en stellingen.....

200 uur om een dak te isoleren. Dat kan toch helemaal niet? Dat zijn 25 mandagen. Zelfs de grootste amateur doet daar geen 25 dagen over?
 
Terug
Bovenaan