Zolder isoleren

Ik had een doos gekocht waarin een pistool bijzat: https://www.toolstation.be/rectavit...C4YWtGjzXJTML1KaRACa9enXYSI5j1PMaApskEALw_wcB

Hangt natuurlijk af hoeveel PUR je nodig hebt, maar ik verschiet er toch altijd van hoe snel dat dat erdoor gaat :p

Ik had die van de gamma, maar waren toen goed in promo: https://www.gamma.be/nl/assortiment...bevestigingsset-4-8x140-mm-25-stuks/p/B545436

Je moet is uittellen, maar die komen nu wel een pak duurder uit dan die van jou. Ik heb er 2-3 (vijzen+drukplaat) per plaat gebruikt.
Thanks!

Is inderdaad een stuk duurder... Een doos van 100 zou ideaal zijn, maar dat vind ik precies niet tegen een deftige prijs.


Is dat goed schuim?
 

@LaCucaracha Ik heb deze gekocht en de schroeven apart.
Bedankt! Maar ik zou precie liever ijzeren nemen? Lijkt mij iets steviger?
 
Thanks!

Is inderdaad een stuk duurder... Een doos van 100 zou ideaal zijn, maar dat vind ik precies niet tegen een deftige prijs.


Is dat goed schuim?

Jep, maar daar heb je dus een PUR pistool voor nodig om die te kunnen gebruiken :D Ik zeg het, koop u er eentje want ge gaat u beklagen hoe ambetant het is zonder.
 
Ik denk dat ge verkeerd bezig zijt. Op glaswol worden nooit PUR platen gelegd omdat dit condensatieproblemen en vocht geeft. Men werk daarom altijd omgekeerd: dampdichte PIR platen aan de binnenzijde en daarop glaswol (dampopen) aan de buitenzijde van de bouwschil zodat het vocht weg kan langs een dampopen onderdak.
Uw glaswol flensdeken in de foto heeft dan wel een folie, maar gaat waarschijnlijk niet dampdicht zijn. Tenzij die getaped zijn of daaronder een dampscherm bevestigd werd, gaat dat 9 kansen op 10 los tussen uw houten draagbalken onder de zoldervloer gestoken zijn.
Het gevolg is dat het vocht kan stapelen in uw glaswol waar het vervolgens botst op dampdichte PUR platen. En dan kan je houtschimmel of houtworm krijgen.
Zoals @M°°nblade terecht schrijft heb je op deze manier een dampscherm bovenop uw vloer gelegd en kan eventuele condensatie die tussen uw roostering en glaswol optreedt niet weg. Zolang je zolder zelf ook geïsoleerd of verwarmd is zal dat weinig problemen geven, wanneer echter je zolder niet geïsoleerd is dien je eigenlijk een dampscherm te plaatsen onderaan je glaswol isolatie en het erboven dampopen te laten.

Ook louter een OSB3 bovenop je roostering met glaswol leggen is eigenlijk een dampscherm aan de verkeerde kant creëren.

Dus, bij isolatiewol in je roostering en zolder niet geïsoleerd: dampscherm onderaan je isolatie/roostering en bovenaan dampopen houden. Van zodra je bovenaan de roostering een dampscherm creërt met OSB3 of extra isolatieplaten moet je jouw zolder ook isoleren.
Nee hoor, heb veel research gedaan voor ik begon. In de praktijk is dat geen enkel probleem als je een dampdicht plafond hebt. Ons plafond is gestuukt (of hoe zeg je dat) en daar kan al amper/geen damp door. In theorie klopt je uitleg uiteraard, maar in de praktijk zal dit geen problemen vormen.

EDIT: hier kan je bvb een summiere uitleg vinden: https://isolatieverhoeven.be/houten-zoldervloer-isoleren-zonder-gevaar-op-condensatie/

Het advies blijft: zo dampremmend en luchtdicht mogelijk aan de warme zijde, zo dampopen mogelijk aan de (koude) zolderzijde.
Een gepleisterd plafond aan de onderzijde is luchtdichter en dampremmend.
Een onafgewerkte (ongebruikte) zoldervloer is 100% dampopen aan de bovenzijde. Werk je deze af met een vloerplaat (vb. OSB), dan heb je een damprem. Onze ervaring leert echter dat dit probleemloos kan.

Heb indertijd nog meer sites gevonden waar hetzelfde gezegd werd, maar die kan ik zo niet meteen terugvinden op m'n gsm.
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor, heb veel research gedaan voor ik begon. In de praktijk is dat geen enkel probleem als je een dampdicht plafond hebt. Ons plafond is gestuukt (of hoe zeg je dat) en daar kan al amper/geen damp door. In theorie klopt je uitleg uiteraard, maar in de praktijk zal dit geen problemen vormen.

EDIT: hier kan je bvb een summiere uitleg vinden: https://isolatieverhoeven.be/houten-zoldervloer-isoleren-zonder-gevaar-op-condensatie/



Heb indertijd nog meer sites gevonden waar hetzelfde gezegd werd, maar die kan ik zo niet meteen terugvinden op m'n gsm.
Spreken zichzelf wel serieus tegen hé. Het advies is dampopen aan de bovenzijde, maar het dampdicht maken "kan toch probleemloos". Ja, dan kan hun advies wel de vuilbak in, waarom geven ze dat advies dan?

En het gaat niet enkel om condensatie of vocht dat vanuit de woning kan komen hé. Daarvoor dient idd een dampscherm aan uw plafond of uw plafond zelf als dampscherm. Maar door de temperatuurverschillen van uw verwarmde woning en uw koude zolder (of omgekeerd, als ge in de zomer uw woning koelt en uw zolder is dan net warm) kan er condensatie optreden in uw plafond en die isolatie. En dat moet dan naar buiten toe kunnen uitdampen, zoniet blijft die condensatie in uw plafond.

Dat is het dampopen principe bij dakisolatie, bij houtskeletbouw en ook bij geïsoleerde zoldervloeren.
 
Heb je eigenlijk een specifieke isolatiezaag nodig? Of lukt dat ook met een gewone zaag?
Minerale wol is met een isolatiemes, lijkt op een broodmes dus daar gaat dat eigenlijk ook mee.

PiR of PuR platen snij ik gewoon met een groot en sterk cuttermes, denk dat een zaag veel meer stof en vuiligheid geeft. Wanneer je daar een diepe snee in geeft, zelfs al zit je er niet volledig door, kan je dat normaal gewoon afbreken.
 
Nee hoor, heb veel research gedaan voor ik begon. In de praktijk is dat geen enkel probleem als je een dampdicht plafond hebt. Ons plafond is gestuukt (of hoe zeg je dat) en daar kan al amper/geen damp door. In theorie klopt je uitleg uiteraard, maar in de praktijk zal dit geen problemen vormen.

EDIT: hier kan je bvb een summiere uitleg vinden: https://isolatieverhoeven.be/houten-zoldervloer-isoleren-zonder-gevaar-op-condensatie/

Heb indertijd nog meer sites gevonden waar hetzelfde gezegd werd, maar die kan ik zo niet meteen terugvinden op m'n gsm.
Wat die man zegt klopt maar belangrijke voetnoot is dat dit een antwoord was op vragen van (over)bezorgde eigenaars van woonsten waar het om technische redenen gewoon zeer moeilijk was om een dampscherm deftig te kunnen monteren en die het dan maar zonder gedaan hebben.

Als je eerst massa's kosten aan breekwerk moet laten uitvoeren om een dampscherm te kunnen plaatsen op een houten roofing en stroomkabels aftapen moet je dat afwegen tov. het voordeel. Toch is dat geen excuus om van de regels af te wijken of een dampscherm te laten vallen wanneer dat wel perfect gelegd kan worden en gewoon omdat je 700 euro 'slim' denkt uit te sparen.

Als een gebrek aan dampscherm of een verkeerde montage aan de koude zijde in de praktijk geen problemen levert, dan komt dat ook maar door een serie van toevalligheden en niet omdat men hier doelbewust mee bezig was he. Praktisch gezien zal een OSB3 zoldervloer in de meeste situaties inderdaad maar een belabberd dampscherm zijn want draagbalken liggen nooit tot op de millimeter uitgelijnd waardoor je altijd wat spleten hebt en tussen die tand en groef naden zal ook wel damp kunnen ontsnappen.
Maar je moet maar eens een overijverige pipo tegenkomen die eraan denkt om die draagbalken uit te lijnen, die OSB platen muurvast op die balken te vijzen en te verlijmen + daarna in de groef. :fingerguns_r:
Of je rekent op het 'dampremmende vermogen' van je beton of gipsplaten tot daar opeens toch scheuren of barsten in komen. :fingerguns_r:

Wat ook niet vermeld wordt is dat, zelfs als je geen condens problemen hebt omdat het vocht door uw isolatie kan 'passeren', dit wel nog steeds een negatieve impact heeft op uw thermische isolatie.
Bij ons was het al een opmerkelijk verschil toen ik het glaswol geplaatst had, maar toen het dampscherm aangebracht was en alle kieren potdicht waren, had dat nog dubbel zoveel effect. En zeker als ik naar de prijzen van PIR platen kijk tegenwoordig, kan je daar toch best het maximale uit die investering uithalen.

Heb je eigenlijk een specifieke isolatiezaag nodig? Of lukt dat ook met een gewone zaag?
Bij PIR platen sneed een gewone houtzaag daar bij mij het beste door.

iu
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus, bij isolatiewol in je roostering en zolder niet geïsoleerd: dampscherm onderaan je isolatie/roostering en bovenaan dampopen houden. Van zodra je bovenaan de roostering een dampscherm creërt met OSB3 of extra isolatieplaten moet je jouw zolder ook isoleren.
Dus als ik dit + alle bovenstaande lees is wat ik van plan ben gewoon ok: in de houten zoldervloer tussen de balken 12-18cm glaswol zonder dampscherm, OSB3 op en schuin dak 18cm glaswol tussen spanten met vervolgens dampscherm.

Morgen alle materiaal gaan bestellen en komende weken bij gelegenheid eens aan starten.
 
Dus als ik dit + alle bovenstaande lees is wat ik van plan ben gewoon ok: in de houten zoldervloer tussen de balken 12-18cm glaswol zonder dampscherm, OSB3 op en schuin dak 18cm glaswol tussen spanten met vervolgens dampscherm.

Morgen alle materiaal gaan bestellen en komende weken bij gelegenheid eens aan starten.
Uw dampscherm daar wel langs de binnenzijde hé, maar ik vermoed dat je dat bedoelt?
 
Dus als ik dit + alle bovenstaande lees is wat ik van plan ben gewoon ok: in de houten zoldervloer tussen de balken 12-18cm glaswol zonder dampscherm, OSB3 op en schuin dak 18cm glaswol tussen spanten met vervolgens dampscherm.

Morgen alle materiaal gaan bestellen en komende weken bij gelegenheid eens aan starten.
Waarom in de zoldervloer ook nog eens glaswol steken? Dat lijkt daar weinig toegevoegde waarde te hebben.
Steek maximaal tussen uw spanten. Mag zeker ook meer dan 18 cm zijn als de ruimte er is. Hoe voller, hoe beter.

Nog wat tips
 
Waarom in de zoldervloer ook nog eens glaswol steken? Dat lijkt daar weinig toegevoegde waarde te hebben.
Steek maximaal tussen uw spanten. Mag zeker ook meer dan 18 cm zijn als de ruimte er is.

Nog wat tips
Omdat anders uw warmte naar uw geïsoleerde zolder gaat. Zoldervloer isoleren en dakspanten is effectief het beste, naar warmtebehoud én condensatie toe.
 
Uw dampscherm daar wel langs de binnenzijde hé, maar ik vermoed dat je dat bedoelt?
Klopt. Glaswol met spijkerflens ga ik nemen denk ik, lijkt me het handigste.
Waarom in de zoldervloer ook nog eens glaswol steken? Dat lijkt daar weinig toegevoegde waarde te hebben.
Steek maximaal tussen uw spanten. Mag zeker ook meer dan 18 cm zijn als de ruimte er is.

Nog wat tips
Lees je wel vaker dat dat ook nut heeft, niet? Zo hoop ik bv de bureau specifiek ook nog iets makkelijker warm te houden.
Maar eenduidig advies vind ik niet echt. De ene zegt dat het absoluut nut heeft, de andere zegt dat het waardeloos is.

De spanten zijn trouwens 17cm. Daar krijg ik wel 18cm glaswol in zeker, of niet?
 
Bij een plafond heb je meer mogelijkheden om dat af te werken. Gyproc, laminaat etc... terwijl je op de zolder al moet beginnen met osb platen wil je daar op kunnen gaan.
Begrijp niet goed wat je bedoelt hoor.

Het gaat over het stuk tussen je bewoonbare ruimtes en je zolder. Vanuit je bewoonbare ruimtes is dat het plafond, vanuit je zolder is dat de vloer. Maar het is beide gewoon hetzelfde.

Edit: voor de goede orde, het gaat wel over houten roosteringen tussen de verdiepingen.
 
Spreken zichzelf wel serieus tegen hé. Het advies is dampopen aan de bovenzijde, maar het dampdicht maken "kan toch probleemloos". Ja, dan kan hun advies wel de vuilbak in, waarom geven ze dat advies dan?

En het gaat niet enkel om condensatie of vocht dat vanuit de woning kan komen hé. Daarvoor dient idd een dampscherm aan uw plafond of uw plafond zelf als dampscherm. Maar door de temperatuurverschillen van uw verwarmde woning en uw koude zolder (of omgekeerd, als ge in de zomer uw woning koelt en uw zolder is dan net warm) kan er condensatie optreden in uw plafond en die isolatie. En dat moet dan naar buiten toe kunnen uitdampen, zoniet blijft die condensatie in uw plafond.

Dat is het dampopen principe bij dakisolatie, bij houtskeletbouw en ook bij geïsoleerde zoldervloeren.
Ze zeggen gewoon wat de theorie is, om duidelijk te maken dat ze weten waarover ze praten, en zetten daar de praktijk tegenover. Het zijn alleszins mensen die dag in, dag uit met isoleren bezig zijn. Er zijn wel veel prullers tussen de isolatie "vakmannen", maar bij hen heb ik toch het gevoel dat ze weten waarover ze praten. Zijn ook al vermeld in artikels bij Livios en ze zijn één van de weinigen die niet zomaar een kelder of zolder vol PUR gaan spuiten. Als zij in de praktijk merken dat het geen problemen geeft wanneer je de theorie bij een plafond niet volgt aangezien dat niet hetzelfde is als dakisolatie, geloof ik dat best. Het is ook gewoon een feit dat woonvocht beneden zal blijven door het bepleisterde plafond. Heb het ook op andere sites gelezen, maar ben op reis dus is moeilijk zoeken zo.

Ik kan eenvoudig de isolatie loshalen, dus zal dat binnen een paar jaar eens doen op enkele plaatsen, maar ik verwacht geen vochtproblemen te zien. Het voornaamste is dat er geen vocht vanuit het huis naar boven kan, want in huis wordt zeer veel vocht geproduceerd. Voor de rest zullen de PIR platen nooit 100% alles afdichten, aangezien dat niet mogelijk is bij de randen waar het dak de zoldervloer raakt. Daar heb ik dus met glaswol moeten. Werken en zal er nog altijd wat vocht kunnen ontsnappen indien nodig.

Het dak van een ongebruikte zolder isoleren vind ik zonde, want die zolder hoeft niet verwarmd te worden. Ofwel isoleer je zowel je dak als je zoldervloer, maar dat kost dan weer gigantisch veel en daar zie ik het nut niet echt van in. Ofwel isoleer je de zoldervloer alleen zodat de warmte blijft waar deze moet blijven.

Als je het over koelen hebt zitten we helemaal met een ander verhaal, want het dampscherm moet aan de warme zijde zitten. Bij koelen zou je dampscherm dus aan de warme zolderzijde moeten zitten om condensatie tegen te gaan. In warme gebieden zoals Miami plaatsen ze daarom het dampscherm andersom.

Wat die man zegt klopt maar belangrijke voetnoot is dat dit een antwoord was op vragen van (over)bezorgde eigenaars van woonsten waar het om technische redenen gewoon zeer moeilijk was om een dampscherm deftig te kunnen monteren en die het dan maar zonder gedaan hebben.

Als je eerst massa's kosten aan breekwerk moet laten uitvoeren om een dampscherm te kunnen plaatsen op een houten roofing en stroomkabels aftapen moet je dat afwegen tov. het voordeel. Toch is dat geen excuus om van de regels af te wijken of een dampscherm te laten vallen wanneer dat wel perfect gelegd kan worden en gewoon omdat je 700 euro 'slim' denkt uit te sparen.

Als een gebrek aan dampscherm of een verkeerde montage aan de koude zijde in de praktijk geen problemen levert, dan komt dat ook maar door een serie van toevalligheden en niet omdat men hier doelbewust mee bezig was he. Praktisch gezien zal een OSB3 zoldervloer in de meeste situaties inderdaad maar een belabberd dampscherm zijn want draagbalken liggen nooit tot op de millimeter uitgelijnd waardoor je altijd wat spleten hebt en tussen die tand en groef naden zal ook wel damp kunnen ontsnappen.
Maar je moet maar eens een overijverige pipo tegenkomen die eraan denkt om die draagbalken uit te lijnen, die OSB platen muurvast op die balken te vijzen en te verlijmen + daarna in de groef. :fingerguns_r:
Of je rekent op het 'dampremmende vermogen' van je beton of gipsplaten tot daar opeens toch scheuren of barsten in komen. :fingerguns_r:

Wat ook niet vermeld wordt is dat, zelfs als je geen condens problemen hebt omdat het vocht door uw isolatie kan 'passeren', dit wel nog steeds een negatieve impact heeft op uw thermische isolatie.
Bij ons was het al een opmerkelijk verschil toen ik het glaswol geplaatst had, maar toen het dampscherm aangebracht was en alle kieren potdicht waren, had dat nog dubbel zoveel effect. En zeker als ik naar de prijzen van PIR platen kijk tegenwoordig, kan je daar toch best het maximale uit die investering uithalen.

Het lijkt mij straf dat vocht dat kan passeren iets zou doen aan thermische isolatie. Dat zou dus willen zeggen dat glaswol met geïntegreerd vochtscherm een betere isolatiewaarde zou hebben dan glaswol zonder vochtscherm. Als het al een verschil maakt, zal dat miniem zijn en dan weet ik niet of dat opweegt tegen het nadeel dat je de hele zolder meeverwarmt wanneer je je dak isoleert ipv zoldervloer.

Ik ben het ermee eens dat de theorie volgen altijd beter is, maar in de praktijk zal dit dikwijls niet gaan of zal je je onnodig veel kosten op de hals halen die niet per se nodig zijn. In het geval van @LaCucaracha denk ik dat de winst in stookkosten gaat tegenvallen wanneer hij het dak isoleert in plaats van de zoldervloer. Hij zal nog altijd de zolder zitten warmstoken door de beperkte isolatie in de zoldervloer terwijl dat niet nodig is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan