Zin en onzin van automatische index

Maar er is toch ook niet enkel loonkost, zie post @Renegadexxripxx. Daarbij, als er zogezegd 50% van de verhoging door indexatie van privé naar overheid gaat, moet die overheid toch 100% van de indexatie van eigen personeel dragen?

Ik heb gewoon twijfels bij de stelling dat dit een zuivere "win" is voor de overheid. Want dan zou ik niet denken dat (1) enkel België dit systeem zou hebben, en (2) bepaalde partijen fan zijn van een indexsprong.
De overheid moet ook de indexatie van zijn eigen persoon dragen idd, hoe groter de privé tov de overheid hoe groter hun 'win'. Echter zien we dat overheid groter wordt tov de privé over de jaren heen.
Overheid financiert bijna helft van nieuwe jobs

Dus je spreekt je eigen claim tegen dat de overheid hier de grote winnaar is? :unsure:
Uh nee? Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen.
Ze hebben dat geld uit de privé broodnodig waardoor het voor de overheid ook een win is. Mochten ze hun zaken beter op orde hebben zou het nog een grotere win zijn.

Uh nee? Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen.
Ze hebben dat geld uit de privé broodnodig waardoor het voor de overheid ook een win is. Mochten ze hun zaken beter op orde hebben zou het nog een grotere win zijn.
We zijn inderdaad naast elkaar aan het praten. Als je twee curves hebt waarin de ene de "omzet" is uit indexatie en de andere de stijgende kosten, denk ik niet dat die eerste ooit boven de tweede komt te liggen voor een realistische "overheidsgrootte".

We geven wel 50% van onze index af aan de overheid. Dat is een gigantische berg geld van de privé naar de staat waarvoor ze niets hoeven te doen.
Het valt niet op dat de overheid hiermee geholpen is omdat ze gewoonweg alles opsouperen in een put. Mochten ze hun zaken op orde hebben konden ze misschien iets nuttigs doen met dat geld. Momenteel is de afroming van onze index een noodzakelijk kwaad om de overheid draaiende te houden.

Je geeft niet 50% van de index af aan de overheid. Je geeft x% af van uw inkomsten aan de overheid conform het belastingspercentage. Uw inkomsten stijgen, dus uw belastingen stijgen.

Er is geen aparte belastingspercentage op de indexatie of omdat het een indexatie is.

En wie verdient dat? Je vrienden in café de sportvriend?

Maar de mediane Belg zal makkelijk meer afgeven

Ik heb geen vrienden in de sportvriend. Er zijn mensen die deeltijds werken. Er zijn mensen die een uitkering krijgen. Er zijn mensen die een pensioen trekken. Dat jij dan kort door de bocht gaat is niet mijn ding.
Voor de rest spreek ik er mij niet over uit.

Stel 4k bruto
Index 3,5%
Dat is 140 extra bruto.

Simpele calculator: deze
4000 -> € 2.571
4140-> 2.633

Verschil: 62netto extra.

Dus dat is al 50% in de pocket van de overheid zonder patronale bijdragen en andere dingen

Stel 4k bruto
Index 3,5%
Dat is 140 extra bruto.

4000 -> € 2.571
4140-> 2.633

Dus dat is al 50% in de pocket van de overheid zonder patronale bijdragen en andere dingen
Maximaal, veel bedrijven genieten wel ergens van een vrijstelling van doorstorting

Stel 4k bruto
Index 3,5%
Dat is 140 extra bruto.

4000 -> € 2.571
4140-> 2.633

De belastingschijven indexeren mee, buiten wat timing effecten en kleine uitzonderingen zal procentueel gezien exact evenveel belast worden voor en na de indexatie.

Maximaal, veel bedrijven genieten wel ergens van een vrijstelling van doorstorting

De belastingschijven indexeren mee, buiten wat timing effecten en kleine uitzonderingen zal procentueel gezien exact evenveel belast worden voor en na de indexatie.

Maar we kunnen toch allemaal besluiten dat er van een index +50% terug naar de overheid vloeit? Beetje hierboven is het zogezegd cafépraat.

Terug
Bovenaan