Zin en onzin van automatische index

Het grote voordeel van het Belgische loonmodel (automatische indexering, sectorale CAO's, ...) is voorspelbaarheid voor de werkgever, dat is gerust een kost waard dat je als werkgever weet dat je veel minder moet onderhandelen en daardoor veel minder kans op verloop is.

Dat is ook zo'n syndicale onzin...

Ik heb een veelvoud aan werknemers in andere landen dan BE, zonder automatische index of CAO's; daar is niet minder voorspelbaarheid, daar is niet meer ongewenst verloop, daar heb je wel veel meer ruimte om goeie performers van slechte te onderscheiden.

Dat is ook zo'n syndicale onzin...

Ik heb een veelvoud aan werknemers in andere landen dan BE, zonder automatische index of CAO's; daar is niet minder voorspelbaarheid, daar is niet meer ongewenst verloop, daar heb je wel veel meer ruimte om goeie performers van slechte te onderscheiden.
Dat is geen syndicale onzin, dat komt voor in diverse studies (ja, ook niet gesponsord door vakbonden of dergelijke).

Ik vond het vooral een interessante vraag omdat velen niet verder komen dan het opsommen van hun functiebeschrijving.
Ook weer geen absoluut voorbeeld, maar als jij op de helpdesk 50% meer tickets oplost dan u collega of kan bewijzen dat je standaard oplossingen voorstelt ipv elke keer de plakker te hangen.
Wie denk je dan dat de opslag krijgt, jij of u collega?
Soms toch gewoon die collega omdat die laatste zich of haarzelf beter kan verkopen, ne bazenpoeper is of de baas iets tegen u heeft hé.
En dan is de baas verrast als het ineens er boenk op zit en die mens dan op een dag uit zijn of haar krammen schiet.

Het zijn ook vaak weer degenen die zichzelf het best verkopen die de opslag krijgen en niet percee degenenen die hem het meest verdienen.
Wat je hier dus ook eigenlijk zegt dat die vraag hierboven niet zo éénduidig te beantwoorden is ;)

Soms toch gewoon die collega omdat die laatste zich of haarzelf beter kan verkopen, ne bazenpoeper is of de baas iets tegen u heeft hé.
En dan is de baas verrast als het ineens er boenk op zit en die mens dan op een dag uit zijn of haar krammen schiet.

Niemand is onvervangbaar.
Die mens zal uit zijn krammen schieten, eventueel weggaan. Maar het bedrijf blijft toch draaien.

Lees eens wat verder dan het gemarkeerde :p.
Mijnen teller draait nog terug (al kwam ik dit jaar maar net toe) en ik koop nooit een winkelkar :oi22:

Maar aangezien mijn brutoloon hoger is dan gemiddelde/mediaan: laat maar komen die automatische indexatie!

Inflatie nu is vooral hoog omdat de steunmaatregelen voor energie zijn weggevallen. Maar velen hadden die gewoon niet. Systeem heeft echt wel zijn gebreken ook maar zolang merendeel naar de overheid vloeit...

Laatst bewerkt:
Maar aangezien mijn brutoloon hoger is dan gemiddelde/mediaan: laat maar komen die automatische indexatie!
Dit.
Met hogere lonen tikken die indexaties goed door 🤑

Als ik mijn loon vergelijk met amper 4j geleden... Indexen + cao's geeft hier al netto 1k meer/maand 🙈

Eerlijker model is een vast bedrag op een 'fictief gemiddeld loon' of je nu veel of weinig verdient, je krijgt bv 100€/bruto.

Dit.
Met hogere lonen tikken die indexaties goed door 🤑

Als ik mijn loon vergelijk met amper 4j geleden... Indexen + cao's geeft hier al netto 1k meer/maand 🙈

Eerlijker model is een vast bedrag op een 'fictief gemiddeld loon' of je nu veel of weinig verdient, je krijgt bv 100€/bruto.
Ook dat heeft zijn gebreken, je kan beter zeggen vanaf x brutoloon wordt het kleiner %
Maar dat moet wel voldoende hoog zijn, anders stimuleer je betaling in alternatieven die netto meer opleveren (zijn genoeg bedrijven die trachten brutoloon laag te houden en nettoloon op te smukken met alternatieven waarvoor ze eigenlijk niet bedoeld zijn)

Wat zit er nog in de index? Als ik mijn winkelkar bekijk vs de netto-index (van mijn loon) roep ik toch geen hoera.

Oké, wie een hypotheek heeft met een vaste rentevoet zal hoera roepen, maar das dan ook het enige wat goedkoper wordt in verhouding tot uw nettoloon..

Waarom is dat "eerlijker"? Inflatie werkt toch in op elke € die je verdient?
Er zijn altijd zaken uit de korf die meer stijgen dan andere
Om het eerlijk te maken moet je dan al gaan kijken hoeveel je uitgeeft aan elke component maar dan ben je echt ingewikkeld bezig :lol:
Wat zit er nog in de index? Als ik mijn winkelkar bekijk vs de netto-index (van mijn loon) roep ik toch geen hoera.

Oké, wie een hypotheek heeft met een vaste rentevoet zal hoera roepen, maar das dan ook het enige wat goedkoper wordt in verhouding tot uw nettoloon..
Ons huishoudbudget is al 2j niet meer aangepast

Maar wel de switch gemaakt naar bv witte producten of supermarkt merken?
Nee witte producten koop ik nooit, huismerken voor heel wat zaken altijd al gedaan
Er zijn wel veel zaken die ik ook zelden zonder korting koop zoals wasproducten
Enige waarvan ik echt kan zeggen dat het duurder geworden is zijn de ontbijtgranen die ik altijd nam (zelfde prijs maar verpakking is gehalveerd).
Nu koop ik die dus ook enkel als ze in reclame zijn
En appels en peren ga ik nu bij de boer halen :p

Waarom is dat "eerlijker"? Inflatie werkt toch in op elke € die je verdient?
2% van 4000 netto = 80€
2% van 1800 netto = 36€

Ok, je mag het niet enkel netto bezien, maar komt ongeveer wel overeen.

Pakt 5 indexen:
1e 4080€
2e 4161€
3e 4245€
4e 4329€
5e 4416€

Op die 5 indexen (5 indexen is ongeveer dit en vorig jaar) is er netto 416€ bijgekomen.

Op het lager loon:
1e 1836€
2e 1872€
3e 1910€
4e 1948€
5e 1988€

Dus op die 5 indexen komt er 'maar' 188€ bij. Is toch een 228€ minder dat de lagere lonen krijgen...

Bij een vast bedrag per index maakt het niet uit of je veel of weinig verdient, iedereen heeft evenveel 'extra' gekregen.

Als je ziet dat er sinds corona +/- 8 indexen zijn geweest, dat is een mooi bedrag dat erbij gekomen is...

2% van 4000 netto = 80€
2% van 1800 netto = 36€

Pakt 5 indexen:
1e 4080€
2e 4161€
3e 4245€
4e 4329€
5e 4416€

Op die 5 indexen (5 indexen is ongeveer dit en vorig jaar) is er netto 416€ bijgekomen.

Op het lager loon:
1e 1836€
2e 1872€
3e 1910€
4e 1948€
5e 1988€

Dus op die 5 indexen komt er 'maar' 188€ bij. Is toch een 228€ minder dat de lagere lonen krijgen...

Bij een vast bedrag per index maakt het niet uit of je veel of weinig verdient, iedereen heeft evenveel 'extra' gekregen.

Als je ziet dat er sinds corona +/- 8 indexen zijn geweest, dat is een mooi bedrag dat erbij gekomen is...
Indexatie is op brutoloon
Van 80 bruto op hoog loon hou je 30 euro over, van 36 euro op laag loon hou je ook 30 euro over

Met hoger loon geef je vaak meer uit en dat stijgt ook gewoon natuurlijk

De automatische index overleeft bij gratie van de indexatie op hoge lonen. De indexatie dient om de koopkracht van de belg te vrijwaren.
Elke belg. Niet enkel de laag verdienende maar ook degenen die er zijn porsche of bugatti mee koopt.

Als je voorstander bent van progressieve belastingen dan is het fair om de grotere lonen ook eens hun wortel te gunnen.

2% van 4000 netto = 80€
2% van 1800 netto = 36€

Pakt 5 indexen:
1e 4080€
2e 4161€
3e 4245€
4e 4329€
5e 4416€

Op het lager loon:
1e 1836€
2e 1872€
3e 1910€
4e 1948€
5e 1988€

Dat is geen antwoord op de vraag waarom dat eerlijker zou zijn eh. Like for like kunnen beiden met hun loon nog steeds hetzelfde besteden als voorheen aangezien ze op inflatie gecorrigeerd zijn, dus het oneerlijke eraan ontsnapt me.

Koopt iemand met hoog loon niet diezelfde cornflakes dan die met laag loon? Dus ik kan dubbel zoveel dozen kopen dan die met laag loon...

Terug
Bovenaan