BeyondMars
Active member
Meisje van 8 met diabetes geweigerd op speelpleinwerking in Diksmuide | VRT NWS Nieuws
Een 8-jarig meisje met type 1-diabetes mag niet meer deelnemen aan de speelpleinwerking in Diksmuide. Haar mama, Sarah Feys, die zelf verpleegkundige is, trekt aan de alarmbel. Ze vraagt het stadsbestuur de beslissing te herbekijken. Burgemeester Koen Coupillie (Actie) zegt dat de weigering niet...
Speelpleinwerking Diksmuide weigert Anaïs (8) met diabetes, ouders…
Sarah Feys (39) is verontwaardigd nadat ze vrijdag vernam dat haar dochter Anaïs (8) met diabetes type 1 niet welkom is op de speelpleinwerking in…
Ik ben iemand die wel eens naar de tv zit te roepen uit ongeloof. Dit was zo’n moment. Mijn hoofd kan er echt niet mee om dat we anno 2026 nog altijd mensen durven uitsluiten op basis van een (medische) aandoening. In dit specifiek geval zeggen we tegen een kind van 8 jaar dat ze niet meer welkom is op de speelpleinwerking omdat ze diabetes heeft. Omdat het waarschijnlijk te moeilijk is, teveel werk en geld kost of zoals de burgemeester het in het artikel van Focus-WTV zelf verwoordt, omdat we bang zijn van de gevolgen wanneer het mis gaan.
Dat laatste bleef hangen bij mij, de angst voor wat er zou kunnen gebeuren primeert.
Ik heb de indruk dat dit geen alleenstaand geval meer is, maar een heuse evolutie. Bossen en parken worden sneller en vaker preventief gesloten, festivals en evenementen worden geannuleerd en nu word een kind geweigerd zodat elk mogelijk risico uitgesloten kan worden. En niemand lijkt echt te reageren. Zijn we als maatschappij dan zo ver doorgeslagen in regels, aansprakelijkheid en risico mijding? Of is de angst voor de juridische gevolgen zo groot dat we liever uitsluiten en verbieden? Is de keuze voor absolute veiligheid wel de juiste? En natuurlijk is veiligheid en verantwoordelijkheid ernstig te nemen, maar wanneer de reflex steeds vaker wordt om "neen" te zeggen, dreigen we iets fundamenteels te verliezen. Dan beperken we niet alleen onze bewegingsvrijheid, maar gooien we ook een deel van onze identiteit, normen en waarden weg.
Ik weet niet of dit is wat ik wil.
Ik weet niet of dit de oplossing is.
) gingen wij overal ravotten, en als we dan met een kapotte knie thuiskwamen was dat dan een veeg Betadine erop (of "roodsel" wat er toen nog veel werd gebruikt), een plakker erop en terug naar buiten.