Zijn we doorgeslagen in onze angst voor risico’s?

De drang naar absolute veiligheid, overregulering en de angst voor de gevolgen voor als het dan toch eens mis gaat.
Kijk naar het recnte geval van een kindje dat (bijna) verdronk in het zwembad in Wetteren.
De ouders onmiddellijk: redders niet opgeleid, veel te lang moeten wachten op ambulance, "redders waren tamzakken die niets deden", geen defibrillator aanwezig in het zwembad (hoofditem op VTM nieuws!).
In dit specifieke geval was alles wel degelijk in orde (opleiding redders, defib toestel, 8min aanrijdtijd ambulance).
Maar stel je voor dat dit niet zo was, dat er 'voor de vooruit' gewerkt was, en niet alles perfect geregeld was.
Je ging het nogal mogen horen.

Dus ja, wij zijn inderdaad doorgeslagen in de angst voor risico's. Maar vooral doordat de maatschappij hier meer met een juridische blik naar kijkt ("kan ik geld claimen"?)

Blondie vat het ook goed samen: accidents never happen in a perfect world

We zijn tegenwoordig met zen allen op zoek naar de perfecte wereld. Dwz dat alles wat iedereen doet gecontroleerd verloopt, een wereldbesturingssysteem. Liefst zonder bugs erin natuurlijk.

Maar dan, dan komen er verlichte geesten door het kegelspel lopen DJ Trump en V Poetin oa die voor 1000 doden op 1 dag hun hand niet omdraaien. De slinger slaat maw in 2 richtingen compleet door. Stof tot nadenken.

Maar het lijkt mij verder het logische gevolg van alweer een maatschappelijke slinger die te ver doorslaat. Kijk naar de artikels rond die 5-jarige die bijna verdronk in een openbaar zwembad:

Daar wordt quasi onmiddellijk met de vinger naar de redders gewezen terwijl heel die familie van ong. 50 man daar aanwezig was. Ik zou denken dat enige eigen verantwoordelijkheid op zijn plaats is om je kinderen in het oog te houden...
Kijk naar het recnte geval van een kindje dat (bijna) verdronk in het zwembad in Wetteren.
De ouders onmiddellijk: redders niet opgeleid, veel te lang moeten wachten op ambulance, "redders waren tamzakken die niets deden", geen defibrillator aanwezig in het zwembad (hoofditem op VTM nieuws!).
In dit specifieke geval was alles wel degelijk in orde (opleiding redders, defib toestel, 8min aanrijdtijd ambulance).
Was dat niet gewoon een mediageile nicht die wat screen-time wou en daardoor een (foutief) sensationeel verhaal bracht bij VTM?
F6a645e.png

Ik zie nergens iets van de ouders, enkel die nicht dat daar wat kwam roepen...

Was dat niet gewoon een mediageile nicht die wat screen-time wou en daardoor een (foutief) sensationeel verhaal bracht bij VTM?

Ik zie nergens iets van de ouders, enkel die nicht dat daar wat kwam roepen...
Kan best, maar dat is wat er in de media verschijnt en opgepikt wordt door de maatschappij. Wordt uiteraard een te uitgebreid platform voor gegeven maar ook dat is een sign of the times. Ik lees hier veel verhalen over vroeger en de de vrijheid die kinderen toen bv. hadden. Kan er zelf ook over meespreken en ben amper 40. Toen ik een jaar of 12/13 was, trokken wij in de vakanties de hele dag gewoon op straat rond met kameraden of gingen we in de bossen ergens hangen hier in de beurt. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt dat mijn dochter dat zou mogen.
Denk dat een mens ook gewoon veel te bewust is geworden van mogelijke gevaren die om de hoek loeren ne dat daardoor dat stukje ongerepte vrijheid verdwenen is.
Om diezelfde reden vermoed ik dat verschillende instanties zich ook dubbel en driedubbel gaan indekken tegen bepaalde zaken of - zoals in het geval van dat meisje met diabetes - simpelweg weigeren.

Kan best, maar dat is wat er in de media verschijnt en opgepikt wordt door de maatschappij.
Ik denk dat heel veel van de maatschappij dat (zoals mij) aanziet als gewoon een mediageil ver familielid hoor. Zeker nadat het parket het ook nog eens ontkracht heeft op basis van bewijs/camerabeelden.
Sinds de ouders die uiteindelijk de verantwoordelijkheid dragen, geen kritiek geven op de uitbaters/redders/hulpdiensten, wimpelen ze het ook niet af. En de Warande zelf, die zal zich ook weinig aantrekken van wat die nicht foutief uitkraamde sinds het al ontkracht is.

Om diezelfde reden vermoed ik dat verschillende instanties zich ook dubbel en driedubbel gaan indekken tegen bepaalde zaken of - zoals in het geval van dat meisje met diabetes - simpelweg weigeren.
Maar dat is niks nieuw. Wederom, zie werking speelplein.
Vroeger (ook al meer dan 20j geleden) werden er ook kinderen om medische redenen geweigerd. Of terug naar huis gestuurd wegens niet vermelde medische redenen of omdat ze niet pampervrij waren. Dat is gewoon niet doenbaar met die vorm van organisatie en met kinderen van 15~18j die instaan als animator met soms een ratio van 1:20.
Het zijn animatoren hé, geen monitoren of begeleiders. Het zijn in veel gevallen vrijwilligers en zelf nog kinderen. Dus ik snap perfect dat dat stuk ook meegenomen wordt om een beslissing te nemen. En zoals ik in mijn eerste post al zei: jammer voor dat meisje maar ik snap de beslissing als je ook de werking van een speelplein (en wie die animatoren dus zijn) meeneemt in de vergelijking.

En ook daar is het mogelijk hé, zelfs een recht. Mits alles op voorhand duidelijk gecommuniceerd is en er mogelijkheden zijn qua inrichting van het speelplein en bij het animator-team. Zie bv dit:
(zie ook wettelijk kader onderaan die pagina)

Maar dan moet dat op voorhand vastgelegd zijn. En overleg gebeurd zijn. En dat specifiek speelplein moet de nodige ondersteuning kunnen bieden (zowel qua materiaal als qua personeel).
En ik vermoed dat het daar misgelopen is. Maar zonder details kunnen we daar moeilijk over oordelen. Het enige dat in het artikel staat, is dit:
Sarah Feys zegt dat ze de speelpleinwerking 2 maanden geleden al vroeg of de diabetes van haar dochter een probleem zou vormen. Toen kreeg ze te horen dat het geen probleem was.
Dat zal waarschijnlijk slechte communicatie geweest zijn of een slechte inschatting van de persoon langs speelpleinkant.

Ik denk dat heel veel van de maatschappij dat (zoals mij) aanziet als gewoon een mediageil ver familielid hoor. Zeker nadat het parket het ook nog eens ontkracht heeft op basis van bewijs/camerabeelden.
Sinds de ouders die uiteindelijk de verantwoordelijkheid dragen, geen kritiek geven op de uitbaters/redders/hulpdiensten, wimpelen ze het ook niet af. En de Warande zelf, die zal zich ook weinig aantrekken van wat die nicht foutief uitkraamde sinds het al ontkracht is.
Hmm, daar kan je wel eens verkeerd zitten denk ik. Verre van iedereen bekijkt de zaken kritisch zoals een gemiddelde BG'er dat zal doen. Ik kan alleen maar hopen dat je gelijk hebt.

Terug
Bovenaan