Album of the week Younger Brother - The Last Days of Gravity

  • Onderwerp starter Deleted member 95
  • Startdatum
D

Deleted member 95

Guest
ab67616d0000b273dfdfaaa91064567daa8ea777



Beminde gelovigen,
Beminde heidenen en ketters,


Ik heb er mijn main quest van gemaakt om hier de enige Blijde Boodschap die er écht toe doet (alvast mijn excuses aan die enkele rare snuiters van CVP-zieltjes die hier om God weet welke reden ooit beland zijn) te verspreiden: het evangelie volgens Simon Posford.

Ditmaal luisteren we niet naar Shpongle, maar wel naar Younger Brother – jawel, het “jongere broertje” van. Paradoxaal genoeg is dit echter een “volwassener” klinkend project, waarbij het structureel en instrumentaal eclecticisme wat op de achtergrond komt te staan. Geen Spaans gitaargetokkel, geen altfluitmeditatiesessies, geen wereldreizen deze week, geen Raja Ram. Voor de lezers die nu enigszins teleurgesteld zijn breng ik graag ter herinnering dat het u te allen tijde vrij staat om eender welke plaat uit de discografie van Shpongle te beluisteren – 6 albums, 2 EPs en nog een aantal losse tracks – en desgewenst met mij te bespreken.

Voor Younger Brother vormt Simon Posford een team met Benji Vaughan ofte de psytrance producer Prometheus. Samen besluiten ze downtempo psychedelische elektronica te maken en hun debuutplaat A Flock of Bleeps (2003) is een cultklassieker binnen de scene die ik niet warm genoeg kan aanbevelen maar toch even links laat liggen voor dit concept. Op de tweede plaat, The Last Days of Gravity (2007), tonen beide heren zich immers van een wat andere kant.

Het is een coherent en organisch album, met negen ietwat langer uitgesponnen tracks en naar de normen van de chef niet al te veel wilde veranderingen of gekkigheid. Er hangt een gezapig, melancholisch sfeertje over het geheel - uitgezonderd de pièce de résistance, het centrale paneel van dit muzikale negenluik: I Am a Freak. Niet noodzakelijk mijn favoriete track van deze plaat, maar zeker de stevigste en ritmisch meest avontuurlijke met ook een erg sterk staaltje stemmanipulatie bovendien (een auditieve verkenning van de grenzen tussen mens en machine).

Alhoewel ik dit altijd als een elektronische plaat zal beschouwen, boordevol samples en gemanipuleerde synths, zijn er toch verschillende instrumenten live opgenomen, en door daarnaast ook nog eens de sporadische maar erg gewaardeerde bijdrages van onder andere vocalist Ruu Campbell (u misschien bekend van Leftfield) is dit een band die ik zowaar nog zou zien werken op het podium van Rock Mainstrea-, euh, Werchter. Verre van ontoegankelijk dus, vind ik althans, maar wel echt een dijk van een plaat die een heel eigen uitstraling heeft, met een vrijwel constant hoog niveau in mijn ogen.

Het is en blijft Simon Posford natuurlijk, met voorsprong 's werelds grootste tovenaar als het op "geluidjes" aankomt (al is Benji Vaughan ook zeker geen sukkelaar), dus hou de insuline binnen handbereik want de ear candy is overvloedig aanwezig, net als de vele samples waarvan een fragment van een interview met Salvador Dali wellicht mijn favoriet is. Maar waar de muziek van Shpongle veeleer een mix is van alles en overal met dan nog een hele hoop drugs eroverheen gekapt, voelt dit album daarentegen gefocust en vooral profoundly British aan voor mij, maar echter zeker niet minder psychedelisch! Invloeden van onder andere het grote Pink Floyd zijn bijvoorbeeld zelden ver weg (deze omschrijving is een gigantisch cliché, maar in dit geval niet misplaatst).

Het is dus meer van hetzelfde, maar tegelijk écht anders, dus ik ben heel erg benieuwd om de reacties te vergelijken met die op mijn homilie van vorig jaar. Wie weet kan ik hier onverhoopt wat extra zieltjes winnen zonder dat ik moet overschakelen op meer middeleeuwse methodes van geloofsverspreiding.

Luister in vrede,

Nahrtent
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben een kwartier verder en dit intrigeert wel, moet ik zeggen. Inderdaad een melancholische ondertoon die me wat voert naar de sixties op een of andere manier. Er gebeurt héél wat, maar het is niet druk. Mooie AOTW! Lijkt me ook eerder een plaat te zijn die je op zijn geheel moet beluisteren.
 
Haha doorgaan totdat iedereen hier mee is met Shpongle, love it :p

Ik heb mezelf verder nooit verdiept in de psytrance, dus bij deze is het weer een verbreding van mijn kennis. Ik snap wat je bedoelt met de Pink Floyd invloeden hier. Het album doet me bij momenten sterk denken aan Darkside, het psych-prog-electronica project tussen de onnavolgbare Nicolas Jaar en gitarist Dave Harrington. Dat zou zeker je ding moeten zijn, op basis van deze Younger Brother!

Verder heb ik hier met plezier naar geluisterd, maar zoals Sphongle niet iets om vaak op te leggen, gezien mijn voorkeuren voor meer minimalistische electronische muziek tegenwoordig. Maar ik laat het wel af en toe nog de revue passeren ! Leuke keuze, thx !
 
Grappig dat Pink Floyd wordt vernoemd. De cover voor deze plaat is blijkbaar ook gemaakt door Storm Thorgerson :).

Het genre is mij vrij onbekend maar ik ga het meteen opleggen. Het eerste nummer klinkt alvast goed.
 
Ik heb mezelf verder nooit verdiept in de psytrance, dus bij deze is het weer een verbreding van mijn kennis. Ik snap wat je bedoelt met de Pink Floyd invloeden hier. Het album doet me bij momenten sterk denken aan Darkside, het psych-prog-electronica project tussen de onnavolgbare Nicolas Jaar en gitarist Dave Harrington. Dat zou zeker je ding moeten zijn, op basis van deze Younger Brother!
Cool, fan van Darkside! Ik zal deze ook eens beluisteren ook al was ik niet mee met Shpongle.
 
Altijd fan geweest van psychedelisch klinkende gitaren vermengd met electronische muziek. Maar toch nog nooit van Younger Brother gehoord. Spotify's algoritme laat me hier in de steek !! Als ik op zoek ga naar vergelijkbare artiesten krijg ik een Sphongle, Hallucinogen, Asura, Carbon based lifeforms, Abacus, Infected Mushroom etc. Ik snap de link wel, heb zelf ook heel wat albums in mijn bibliotheek. De meeste nummers kan ik hier plaatsen maar toch bevattten ze elementen die ver genoeg van dat spectrum zitten om het interessant te houden. (Het is ook een genre dat ik wat ontgroeid ben doorheen de jaren, dat pure psychedelische. Mijn muzieksmaak is op dat moment meer geevolueerd naar artiesten zoals Yeasayer of Memory tapes etc ).

Het album zelf heeft zijn zeer goeie momenten.

Happy Pills zet me eerst nog wat op het verkeerde been, ik zie geen link met vergelijkbare artiesten maar toch klinkt het bekend. Ik ben zeer benieuwd ! All i want klinkt op een gegeven moment wat te cheesy door zijn Pet Shop Boys achtige vocals maar toch blij dat men bij albums zoals deze vocals gebruikt, men had het perfect volledig instrumentaal kunnen houden, maar vocals voegen toch altijd een extra dimensie toe vind ik. Tijdens Elephant machine begin ik eindelijk te horen waarom men dit in hetzelfde rijtje als voorgaande artiesten zet. Ik hoor veel terug van Abacus of Asura. Your friends are scary is een zalig nummer met die Pink Floyd achtige gitaarpartijen. I am a freak is een cocktail van The Chemical Brothers en Leftfield in het eerste deel, in het tweede deel gooit men er nog een intro van een jaren 80 serie doorheen wat het op die manier ook weer boeiend weet te houden. Bij de intro van Ribbon on a branch hoor ik initieel Banco de Gaia invloeden met matra-achtige vocals, de laatste trein naar Lhasa zou hier zomaar kunnen passeren. De vocals doen me wat verderop op de 1 of andere manier ook weer aan Yeasayer denken, ik had bij Happy Pills verwacht, of gehoopt dat het volledige album in deze stijl zou zijn. Tot nu toe het beste nummer van het album en eentje voor mijn Surf playlist ! De intro van Sleepwalker Pt 1 gaat dan weer de Sphongle kant op met zijn "van de hak op de tak" springende snares. Na een minuutje krijgt het gelukkig weer een eigen identiteit door verschillende frisse elementen toe te voegen zoals de vocals die me doen denken aan een Chinees Mandopop nummer dat een grote nostalgische waarde voor mij heeft. ( skip de intro :) Er zit trouwens ook een vette psychedelische gitaarpartij in hehe)


Het tempo gaat de hoogte in bij Sleepwalker Pt 2. Helemaal verschillend weer aan de andere songs op het album en toch weer niet. De grote verscheideheid aan tempo's en instrumenten vergeleken met de andere songs houdt het ook hier weer boeiend. Psychic Gibbon is een mooie afsluiter, top die electrische gitaar weer en die vocals en jammer dat het hier stopt want dit is samen met Ribbon on a Branch 1 van de beste nummers. Ik ben benieuwd naar hun volledige discografie en ben van de indruk dat ze nog veel meer in hun mars hebben.

nice sjoice !!! Ik ga het album vaker opzetten want dit gaat zeker nog groeien hier bij mij.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap de verwijzingen naar Darkside wel die @clercqie maakt alsook Pink Floyd. Zij het dan vooral latere Pink Floyd (Division Bell en Endless River). Goed geproduceerd wel en er zitten wel wat leuke nummers tussen maar ik ben geen grote fan van de vocals op sommige nummers (All I Want bijvoorbeeld). Op Sleepwalker Part 1 valt dat dan weer wel mee. I Am A Freak, Sleepwalker 1 en 2 zijn de favoriete nummers tot dusver.
De afsluiter klinkt ook wel goed hoewel die gitaarriff me heel bekend in de oren klinkt.

edit: af en toe ook hints naar jaren '90 of artiesten zoals Chemical Brothers. Vooral op nummers met die uitgesproken drums (zoals Happy Pills of I Am A Freak).
 
Ik ben benieuwd naar hun volledige discografie en ben van de indruk dat ze nog veel meer in hun mars hebben.
Hun eerste plaat is A Flock of Bleeps, en die is nog heel erg elektronica-driven en Shponglesque te noemen. Er zijn momenten van magie (ik ben vooral fan van de eerste helft van de plaat) maar het is nog wat chaotisch, erratisch en naar het einde toe zakt het ook een heel klein beetje in imo. Wel zeker de moeite om eens op te zetten hoor!

Dan komt deze, en dan zie je dat ze toch iets meer een andere richting uitgaan, en die wordt dan wel erg radicaal doorgetrokken op hun derde plaat Vaccine, met vooral véél meer vocals van Ruu Campbell. Daar kwam destijds erg veel backlash op van fans die het allemaal veel te braaf, te poppy, te mainstream vonden en vooral te ver verwijderd van wat ze verwacht hadden van een psy-legende als Posford. Ik ben zelf ook geen grote fan van die plaat, behalve het schitterende nummer Train. Als reactie op die backlash hebben ze dan een alternatieve mix van het album uitgebracht, Vaccine Electronic (met het eveneens prachtige Train Electronic), en die werd dan weer erg goed onthaald en ligt veel meer in het verlengde van deze plaat. Ik dacht nog Vaccine / Vaccine Electronic te kiezen als een soort van "Choose your own AOTW". :biglaugh:

Nadien is het stil geworden rond de band, al komt er mogelijk nieuw materiaal in de niet zo heel verre toekomst.

Grappig dat Pink Floyd wordt vernoemd. De cover voor deze plaat is blijkbaar ook gemaakt door Storm Thorgerson :).

Klopt, ik heb het niet vermeld omdat het voor de muziek zelf uiteindelijk niet veel uitmaakt. :tongue:
Simon Posford heeft trouwens ook al samengewerkt met David Gilmour en Alan Parsons voor een goed doel, die track heet Return to Tunguska.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeer interessant, dit gaan we beluisteren, paar blurbs gelezen over dub invloed maar op dit album nog niet direct gehoord, misschien op andere platen ?
 
Klinkt leuk. Wel geen idee of ik dit helemaal zal kunnen uitluisteren omdat ik het misschien langdradig ga vinden op den duur.
EDIT: eerste nummer was alvast veel meer mijn ding dan het tweede.
 
Ik was ook niet helemaal verkocht bij Shpongle maar dit beviel me wel meer. Dit behoudt het maximalisme van die andere band, iets wat eerlijk gezegd gewoon heel ver ligt van de muziek waar ik normaal naar luister. Maar op dit album is er inderdaad meer focus. Bij Shpongle ging de muziek binnen eenzelfde nummer alle kanten uit, hier zit er vaak toch een duidelijke structuur in de nummers, een voorwaartse beweging. Ook al wordt er binnen en boven die structuur nog altijd geriffed met al die rare geluidjes. Hier vond ik het gewoon minder vermoeiend om naar te luisteren omdat er toch altijd wat houvast was. De productie is ook behoorlijk rijk dus wel plezant tijdens een eerste luisterbeurt met koptelefoon op om te volgen wat er telkens op je af komt.

Ik blijf wel zitten met hetzelfde gevoel dat ik had bij Shpongle (maar daar wel veel meer): niet elk moment van een nummer moet vol geplamuurd worden met telkens maar een ander geluid. Ik denk dat voor mij persoonlijk sommige nummers er baat bij gehad hadden als ze een groove wat meer de vrije loop hadden gelaten.

Het zal niet verbazen dat de wat meer “sobere” nummers me het meest aanspreken: Happy Pills, Ribbon on a Branch en Psychic Gibbon. Die gitaarlijn van dat laatste nummer doet me eigenlijk aan The Cure denken.

Storm Thorgenson heeft een hoop iconische hoezen gemaakt maar toch ook wel een hoop bedenkelijke. Deze is geen drama maar vind ‘m ook niet zo geslaagd.
 
Zeer interessant, dit gaan we beluisteren, paar blurbs gelezen over dub invloed maar op dit album nog niet direct gehoord, misschien op andere platen ?
Als je dub wil met dit soort rijkelijke productie, kan ik vooral Ott aanbevelen eigenlijk! Heeft ook pas een nieuwe plaat uit overigens.

Ik blijf wel zitten met hetzelfde gevoel dat ik had bij Shpongle (maar daar wel veel meer): niet elk moment van een nummer moet vol geplamuurd worden met telkens maar een ander geluid. Ik denk dat voor mij persoonlijk sommige nummers er baat bij gehad hadden als ze een groove wat meer de vrije loop hadden gelaten.
Progress! :love:
Misschien dat jij één van die mensen bent die Vaccine hun beste album zou vinden. Ik zou het niet begrijpen, maar het voldoet perfect aan de beschrijving van wat je wil horen. Het is eigenlijk een indie-pop-rock plaat maar dan met een capabele producer erbij.
 
Als je dub wil met dit soort rijkelijke productie, kan ik vooral Ott aanbevelen eigenlijk! Heeft ook pas een nieuwe plaat uit overigens.


Progress! :love:
Misschien dat jij één van die mensen bent die Vaccine hun beste album zou vinden. Ik zou het niet begrijpen, maar het voldoet perfect aan de beschrijving van wat je wil horen. Het is eigenlijk een indie-pop-rock plaat maar dan met een capabele producer erbij.
Ik heb Vaccine daarstraks heel even opgezet en het eerste nummer beloofde veel goeds, meer up to my alley ook, maar het tweede nummer klonk weer op het randje gay met die Pet Shop Boys stem en sound, dat ik het weer afgezet heb :D Morgen toch eens volledig luisteren.
 
Ok, dit bevalt me wel beter als Shpongle. Het is allemaal iets 'normaler', er zit meer structuur in, en het werkt niet onmiddellijk op mijn zenuwen.
Zoals een andere comment hierboven, hoe soberder de nummers hoe beter ze mij ook bevallen.
Nummers als 'I am a freak' zijn verschrikkelijk, en die glitchy geluidjes mogen sowieso gewoon oprotten. Die gaan nooit niet irritant zijn.
Maar er staan dus gelukkig ook nog wat soberdere nummers op, die wel nog interessante dingen bevatten.

Ik denk niet dat ik het hierna ooit nog eens op ga zetten though. :unsure:
 
Had vanaf het 3e nummer het gevoel dat ik naar een slowed down versie van Infected Mushroom aan 't luisteren was. Trippy.

Had er nooit van gehoord (Schpongle uiteraard wel), maar wel cool. Zal er nooit dagelijks naar luisteren, maar denk dat er toch wel een aantal nummers in mijne "chillax-playlist" terecht kunnen komen.


Edit: in hindsight had ik beter geschreven dat ik die muziek ontgroeid was.

:unsure:

Heeft hier gisteravond nog opgestaan - maar ik vind Vaccine (vocal versie) wel makkelijker wegluisteren. Vooral idd Train is wel een dijk van een nummer.
 
Laatst bewerkt:
Van een hyperverslaafde gamer opgegaan in de verleidende gamingwereld van de eighties naar met de knop spelen van de radio en foefelen met de antennes in alle richtingen tot het relatief rustige slotnummer. Het is een upgrade van Shpongle, dat zeker.

I am a Freak: Deze negen minuten moeten verplicht worden op school met de correcte dosis acid toegediend. De Senaat mag zelf bepalen vanaf welke school :unsure:.
Sleepwalker part II: Het is een munt opgooien om te beslissen wie gaat lopen met de hoogste notering. Dit nummer waar een James Blake ongetwijfeld inspiratie bij heeft opgedaan in het begin of 'I am a Freak'.
 
Storm Thorgenson heeft een hoop iconische hoezen gemaakt maar toch ook wel een hoop bedenkelijke. Deze is geen drama maar vind ‘m ook niet zo geslaagd.
Welke vind je wel en niet goed? Denk niet dat ik vertrouwd ben met zijn werk.

Wat dit album betreft, ik vind het stukken beter dan Shpongle en heb hier met plezier en genot naar geluisterd. Enkel vond ik het wat aan de lange kant en ben afgehaakt een paar nummers voor het einde, wat ik wel jammer vind nu. Dat maak ik later deze week zeker goed.
 
Welke vind je wel en niet goed? Denk niet dat ik vertrouwd ben met zijn werk.

Wat dit album betreft, ik vind het stukken beter dan Shpongle en heb hier met plezier en genot naar geluisterd. Enkel vond ik het wat aan de lange kant en ben afgehaakt een paar nummers voor het einde, wat ik wel jammer vind nu. Dat maak ik later deze week zeker goed.
Storm Thorgerson is eigenlijk lid van Hipgnosis, een designcollectief dat vooral in de jaren '70 een hoop iconische hoezen gemaakt heeft. De naam zegt je misschien niks, maar je bent sowieso wel vertrouwd met hun werk: ze hebben onder andere met Pink Floyd, Peter Gabriel, Led Zeppelin, 10cc, ELO, T. Rex, Black Sabbath,... gewerkt. Onder andere Dark Side of the Moon, Meddle en Atom Heart Mother komen van Hipgnosis bijvoorbeeld.

Erna is hij 'solo' verder gegaan en heeft hij nog veel bekende hoezen gemaakt, oa voor The Mars Volta (De-Loused in the Comatorium, Frances the Mute), Muse (Absolution), Audioslave (met die vlam), Ween etc.

Als je een paar hoezen ervan bekijkt en weet welke van Hipgnosis of van hem zijn, kan je ze vrij snel herkennen want ze hebben wel een bepaalde surreële sfeer. Hier onder heb je een hoop hoezen van Hipgnosis, al een goeie mix van iconisch en "eeeh". De vroege van Pink Floyd en die van Peter Gabriel behoren bij mijn favorieten. Maar ook wel tof om eens zelf wat te googlen!

4xNca5a.jpg
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan