Studie Wordt er neergekeken op industrieel ingenieurs?

Ik heb het idee dat die diploma fetish en het geredeneer over hoe theoretisch een ir en hoe praktisch een ing wel is zich vooral afspeelt in de hoofden van studenten (of bij uitbreiding zij die nadien verder gaan in een academische omgeving).

Ik werk al 13 jaar (als ir) in een engineering en productie omgeving en het verschil tussen de profielen is echt een vraag die ik (of mijn omgeving) me al even lang niet meer gesteld heb.
 
Wij zitten met een mix van ir, ing en doorgegroeide A2, en iedereen heeft eigen sterktes en zwaktes. Maar dat is juist prima voor het bedrijf, moest iedereen hetzelfde profiel hebben dan liep het waarschijnlijk niet zo goed.
Wat me wel opvalt is dat je in een technische omgeving almaar meer nood hebt aan hooggeschoolden. Ondanks alle moderne technologie is het er zelden makkelijker op geworden.
 
Ik heb het idee dat die diploma fetish en het geredeneer over hoe theoretisch een ir en hoe praktisch een ing wel is zich vooral afspeelt in de hoofden van studenten (of bij uitbreiding zij die nadien verder gaan in een academische omgeving).

Ik werk al 13 jaar (als ir) in een engineering en productie omgeving en het verschil tussen de profielen is echt een vraag die ik (of mijn omgeving) me al even lang niet meer gesteld heb.

Inderdaad. Ik heb hier ook zo'n homolief van een jong neefje van een jaar of 24 of 25. Een burgie. Elke familiefeest is het burgie electric bashen want hij is burgi beton. En bij uitbreiding alle niet-burgie bashen, gevolgd door gratuit alles wat 'lager op de ladder staat' gewoon belachelijk maken.

Ik heb hem al paar keer subtiel en minder subtiel duidelijk gemaakt dat hij niet in het cafe van de burgies zit en er weinig punten te scoren zijn door iedereen die ergens tussen de 35 en 45 is gewoon uit te lachen omdat ze 15y geleden XYZ gestudeerd hebben terwijl hij zelf ochotekes 1 y ergens werkt. Maar goed, onbezonnen jeugd I guess. De dooddoener "gaan we anders een keer loonfiches vergelijken" is nog altijd een goeie backstop om hem een toontje lager te doen zingen.
 
Ik weet niet in welke wereld sommige van jullie leven, maar wij kijken naar een cv van technisch profiel met hoopvolle vragende ogen: zou deze persoon in onze organisatie passen?

Persoonlijk vind ik dat men binnen de richting Ir er inderdaad gedaan wordt of ze de crème de la crème zijn en de mensen die dat daarna nog uitdragen zijn de reden van al vele stereotypen.

Tot slot: net als gemiddeld salaris, score op een IQ test of bezitten van softskills zijn deze parameters een slechte maatstaf voor deze discussie.

Het antwoord is op uitzonderingen na: nee.
 
De dooddoener "gaan we anders een keer loonfiches vergelijken" is nog altijd een goeie backstop om hem een toontje lager te doen zingen.

Hehe, daar komt het idd soms op neer natuurlijk - zelfs als Prof.Dr.Ir. met een IQ van 150 aangevuld met een korf talenten, de realiteit is dat er wel ergens een tuinman is die blij was op zijn 16de te kunnen gaan werken, een IQ van 100 heeft en met veel moeite de oppervlakte van een cirkel kan berekenen en een secretaresse nodig heeft om een offerte op te stellen (want met PC kan ik niet werken) ... maar toch een veelvoud verdient, in een ruime villa woont, voor 2 miljoen euro rollend materieel bezit en op zijn 40ste zal stoppen met werken om te genieten van het leven.

Uitzonderingen zijn er altijd, maar er zijn wel belangrijkere zaken dan titels etc denk ik dan

That's live
 
Neergekeken door Ir., nooit meegemaakt. Soms heb je wel eens een enkeling die zich superieur voelt, al kan ik die gevallen op een hand tellen.

Ik heb wel vaak gemerkt dat er gespot wordt met ingenieurs op de werkvloer, door mensen die zelf geen ingenieur zijn. Ergens moet het dan toch wringen bij die mensen dat ze niet die titel mogen dragen? We kunnen hier zelfs spreken van "neerkijken van onder uit". Er zijn er zelf die zich ingenieur noemen op Linkedin zonder het diploma te hebben behaald.

Ik heb toch al een aantal jobs gedaan en eerlijk gezegd heb ik zelfs in de jobs waar men zogenaamd een ingenieur zocht nooit het gevoel gehad dat ik de job niet zou kunnen zonder die ingenieursopleiding.

In veel gevallen ging het gewoon om bestaande technologie te implementeren in een bepaalde situatie. Je bent als het ware een administratieve veelzijdige tussenpersoon tussen een buitenlandse zetel en een lokale zetel. Of je dient wat mensen in actie te zetten om tot een resultaat te komen.

Er wordt ook vaak verwacht van een ingenieur dat hij goed projecten kan managen, daar is toch helemaal niks ingenieur aan? Omdat je ooit op school een project deed met een tekenprogramma en wat eindige elementen simulaties moet je goed projecten kunnen managen? Dat tekenprogramma heeft me nooit geboeid en projecten nog minder. Als projectmanager een beetje gaan rondbellen en rondmailen en de molen draaiende houden, daar heb je gewoon iemand voor nodig die niet te veel nadenkt. Dat gaat niet om complexe techniek, dat gaat gewoon om menselijke problemen. Daar moet je geen ingenieur voor zijn...
 
Wij zitten met een mix van ir, ing en doorgegroeide A2, en iedereen heeft eigen sterktes en zwaktes. Maar dat is juist prima voor het bedrijf, moest iedereen hetzelfde profiel hebben dan liep het waarschijnlijk niet zo goed.
Wat me wel opvalt is dat je in een technische omgeving almaar meer nood hebt aan hooggeschoolden. Ondanks alle moderne technologie is het er zelden makkelijker op geworden.
Alles wat technisch is, wordt idd steeds maar complexer.
En die complexiteit zal in de toekomst alleen maar toenemen. En de techsector is nu al vrij gevoelig aan burn-outs.

Versus het andere debat dat er meer moet herverdeeld worden.

Duw mensen richting nog meer complexiteit met een beloning die niet in verhouding is.
Probeer het maar vol te houden tot uw 67ste.
 
En waarom moet dat met zo een negatieve bijklank? ‘Maar dat is het dan ook wel een beetje’

Een stabiele job, intellectuele uitdaging, goede sociale zekerheid, voldoende vrije tijd en een eigen woning. In de geschiedenis van de mensheid is dat soort luxueus leven extreem uitzonderlijk. (zelfs vandaag de dag als je richting het globale zuiden kijkt)
Misschien wat nuance: dat is inderdaad helemaal OK. Er is niets mis mee, verrevan.

Maar als je wat verder wil dan dat, besef dat je er met gewoon werken voor een baas er niet komt. Wil ik zeggen: een mooie investerings-portfolio, een paar eigendommen om te verhuren, passieve bronnen van inkomen opbouwen, echte duurzame assets opbouwen...

Veel mensen die vandaag werknemer zijn rekenen ook op een pensioen. Ik zie de bui al hangen. Ik hoop dat ik hier mis ben.

Mijn vriendin is van Tjechie: daar rekenden ze ook op de staat en hun pensioen.

De realiteit is dat daar gepensioneerden moeten leven van 300 of 400 euro per maand staatspensioen. En sparen kon niet want ze zijn hun hele werkleven communistisch geweest.

Ik ben zelfstandig en dat pensioen is nu ook gelijk getrokken. Maar ik vrees dat dit niet veel zal voorstellen binnen 30 jaar wanneer ik er aanspraak op hoop te maken.

En dat... is ook een groot risico die hier genomen wordt door de werknemer: in hoeverre vertrouwen we de staat dat ze nog voor ons zal kunnen zorgen?

Zilverfonds, anyone?...

Ik weet het oprecht niet. Oprecht.
 
Misschien wat nuance: dat is inderdaad helemaal OK. Er is niets mis mee, verrevan.

Maar als je wat verder wil dan dat, besef dat je er met gewoon werken voor een baas er niet komt. Wil ik zeggen: een mooie investerings-portfolio, een paar eigendommen om te verhuren, passieve bronnen van inkomen opbouwen, echte duurzame assets opbouwen...

Veel mensen die vandaag werknemer zijn rekenen ook op een pensioen. Ik zie de bui al hangen. Ik hoop dat ik hier mis ben.

Mijn vriendin is van Tjechie: daar rekenden ze ook op de staat en hun pensioen.

De realiteit is dat daar gepensioneerden moeten leven van 300 of 400 euro per maand staatspensioen. En sparen kon niet want ze zijn hun hele werkleven communistisch geweest.

Ik ben zelfstandig en dat pensioen is nu ook gelijk getrokken. Maar ik vrees dat dit niet veel zal voorstellen binnen 30 jaar wanneer ik er aanspraak op hoop te maken.

En dat... is ook een groot risico die hier genomen wordt door de werknemer: in hoeverre vertrouwen we de staat dat ze nog voor ons zal kunnen zorgen?

Zilverfonds, anyone?...

Ik weet het oprecht niet. Oprecht.

Blablabla. Er zijn genoeg werknemers die met gewone jobs geen pensioen nodig hebben om goed te leven.

Dat een ander zijn *** afdraait om zijn 4e appartement te kopen, dat moet die maar weten.
 
Ik denk dat CaseBlue wat te veel naar de succesverhalen kijkt binnen de zelfstandige sector. Er bestaan zo gevallen in de bouw bijvoorbeeld van mannen die op hun 16de begonnen zijn en 30 jaar later 40 man voor zich hebben werken. Die kunnen effectief stoppen als ze 45 zijn en die zaak draait winst terwijl ze zelf op vakantie zijn.

Het zijn die gevallen die de beste verdieners onder de werknemende ir's hier inderdaad doen uitschijnen of ze maar gewoon rondkomen. Maar tegelijkertijd is het een bijzonder kleine minderheid. Je kan de vergelijking maken maar hoe relevant ze is dat is de vraag.
 
Mijn schoonbroer is ook al 20y zelfstandige. 6d per week werken. Zondag ook bijna nooit op de familie diners. Nooit vakantie. Geen vrouw of kinderen en geen Nagel om aan zijn gat te krabben.

Cool story bro.
 
Misschien wat nuance: dat is inderdaad helemaal OK. Er is niets mis mee, verrevan.

Maar als je wat verder wil dan dat, besef dat je er met gewoon werken voor een baas er niet komt. Wil ik zeggen: een mooie investerings-portfolio, een paar eigendommen om te verhuren, passieve bronnen van inkomen opbouwen, echte duurzame assets opbouwen...

Veel mensen die vandaag werknemer zijn rekenen ook op een pensioen. Ik zie de bui al hangen. Ik hoop dat ik hier mis ben.

Mijn vriendin is van Tjechie: daar rekenden ze ook op de staat en hun pensioen.

De realiteit is dat daar gepensioneerden moeten leven van 300 of 400 euro per maand staatspensioen. En sparen kon niet want ze zijn hun hele werkleven communistisch geweest.

Ik ben zelfstandig en dat pensioen is nu ook gelijk getrokken. Maar ik vrees dat dit niet veel zal voorstellen binnen 30 jaar wanneer ik er aanspraak op hoop te maken.

En dat... is ook een groot risico die hier genomen wordt door de werknemer: in hoeverre vertrouwen we de staat dat ze nog voor ons zal kunnen zorgen?

Zilverfonds, anyone?...

Ik weet het oprecht niet. Oprecht.
Goh het gaat hier over ingenieurs in de kern van de EU. De dag dat een doorsnee ingenieur in een westers land in de armoede terechtkomt na zijn carrière, zal er wel heel wat meer aan de gang zijn op maatschappelijk en economisch vlak. Die extra opbrengsteigendom zal dan het verschil niet maken.

De hoogopgeleiden die ik ken slagen er doorgaans toch ook in om een gezinswoning en dan nog een vakantiewoning aan de zee of een opbrengsteigendom te kopen. Dat allemaal met een 9-5 en kinderen die niet van hun vervreemd zijn. Meer dan genoeg voor een waardig pensioen lijkt mij. Doe daar dan nog eens een erfenis de grootte van een gezinswoning bij (tegen het pensioen) en ik zie de meerwaarde van mij uit de naad te werken + stress + weinig vrije tijd als zelfstandige niet van in. Tenzij de schijnzelfstandige toestanden natuurlijk.
 
Ik denk dat CaseBlue wat te veel naar de succesverhalen kijkt binnen de zelfstandige sector. Er bestaan zo gevallen in de bouw bijvoorbeeld van mannen die op hun 16de begonnen zijn en 30 jaar later 40 man voor zich hebben werken.
Uiteindelijk hebben die mensen die dat waarmaken allemaal dezelfde eigenschap: mensen kunnen aanzetten tot werken voor hen. Dat is een eigenschap die los staat van diploma of opleiding. Vaak hebben ze zelf niet eens 100% de stielskills, maar kunnen ze gewoon goed delegeren, al dan niet op humane manier.
Die kunnen effectief stoppen als ze 45 zijn en die zaak draait winst terwijl ze zelf op vakantie zijn.
Doen ze dat ook? De meeste niet hoor. Aan de meesten zal je het niet eens zien.
Het zijn die gevallen die de beste verdieners onder de werknemende ir's hier inderdaad doen uitschijnen of ze maar gewoon rondkomen. Maar tegelijkertijd is het een bijzonder kleine minderheid. Je kan de vergelijking maken maar hoe relevant ze is dat is de vraag.
Ja uiteindelijk is er een groot verschil tussen

*Loondienst al dan niet als manager
* Freelance zelfstandige, maar nog steeds alleen werken voor bedrijven
* Zaakvoerder met personeel

Het is logisch dat enkele FTE's in dienst hebben meer zou moeten opleveren, al kan een slimme freelancer er ook veel uit halen.

Voor mezelf hoeft het allemaal niet, ik ga mezelf niet uitsloven om op 50 te kunnen stoppen, maar in tussentijd vervreemden van mijn gezin. Een collega zonder hogere studies zei mij ooit: het is niet hoeveel je verdient, maar wat je ermee doet.
 
Voor mezelf hoeft het allemaal niet, ik ga mezelf niet uitsloven om op 50 te kunnen stoppen, maar in tussentijd vervreemden van mijn gezin. Een collega zonder hogere studies zei mij ooit: het is niet hoeveel je verdient, maar wat je ermee doet.
Dit dit dit

Ik had een antwoord hier om het extra uit de klaren, maar de discussie hier gaat eigenlijk over industrieel ingenieur en het begint serieus off topic te gaan. Mes excuses daarvoor.

On-topic:

Er wordt naar mijn mening alleen neergekeken op industrieel ingenieurs door mensen die er niet toe doen. Eens je uw diploma hebt, moet je toch nog zoveel leren dat het verschil nog lang gemaakt moet worden.

Je diploma is het begin van je werkleven, niet het dogma waar je voor 40 jaar vast aan geketend bent.
 
Voor alle zekerheid heb ik het toch maar even aan ChatGPT gevraagd en die wist me dit te zeggen:

Nee, over het algemeen wordt er niet neergekeken op industrieel ingenieurs. Industrieel ingenieurs spelen een belangrijke rol in het bedrijfsleven en de industrie en hebben vaak een brede en praktische opleiding, waarbij ze zowel technische als bedrijfskundige vaardigheden leren. Bovendien zijn industrieel ingenieurs vaak betrokken bij het ontwerpen en implementeren van systemen en processen om de efficiëntie te verbeteren en kosten te verlagen, wat van groot belang is voor bedrijven en organisaties. Dus, in plaats van neer te kijken op industrieel ingenieurs, worden ze vaak hoog gewaardeerd vanwege hun waardevolle bijdrage aan de bedrijfswereld en de industrie.
 
Mijn vader was Burgerlijk Ingenieur.
Mijn broer en zus hebben beide (oa) Inustrieel Ingenieursdiploma.

Daar werd nooit meewarig over gedaan.
Heb daar nooit iets van gemerkt. Ik heb hen daar ook nog nooit iets over weten zeggen.

Ik had ook ooit het idee om de studie aan te vatten maar ben toch blij dat ik het niet deed. Maar ik kijk wel op naar burgerlijk ingenieurs die de opleiding afgerond hebben. Toch geen eenvoudige studies en je moet toch over behoorlijk wat kwaliteiten beschikken om die te kunnen afronden.
 
Ik had ook ooit het idee om de studie aan te vatten maar ben toch blij dat ik het niet deed. Maar ik kijk wel op naar burgerlijk ingenieurs die de opleiding afgerond hebben. Toch geen eenvoudige studies en je moet toch over behoorlijk wat kwaliteiten beschikken om die te kunnen afronden.
Een beetje vreemd niet?
Dat lijkt me ook een beetje de basis te zijn van het minderwaardigheidscomplex. Je moet niet opkijken naar iemand die een diploma heeft gehaald.
Je moet opkijken naar iemand die handelt op een niveau dat het waard is om naar op te kijken.
 
Een beetje vreemd niet?
Dat lijkt me ook een beetje de basis te zijn van het minderwaardigheidscomplex. Je moet niet opkijken naar iemand die een diploma heeft gehaald.
Je moet opkijken naar iemand die handelt op een niveau dat het waard is om naar op te kijken.
Minderwaardigheidscomplex is als ge u zelf minderwaardig voelt tov een ander. Dat staat los van het feit dat je kan opkijken naar mensen die een bepaalde prestatie behalen.
 
Terug
Bovenaan