Studie Wordt er neergekeken op industrieel ingenieurs?

Maar ik weet dat hun verloning toch zeker niet exponentieel is.
Denk ook niet dat daar een verband is hoor, de meest welgestelde mensen van mijn leeftijd (41) hebben zeker hoog diploma, puur financieel kan je meer geld verdienen met het aanleggen van terrassen dan het leiden van een afdeling bij een top multinational. Mijn buurman van 35 heeft geen diploma en is ook echt geen groot licht maar dat hoeft niet om 2k/dag binnen te harken …. en dan nog zonder te werken. Soms moet je gewoon springen zeker .. wat geluk hebben, juiste man op de juiste plaats

Anderzijds is zelfstandig starten ook niet zo evident voor bepaalde takken in de industrie, als je kijkt naar IT lijkt dat quasi standaard.
 
Bij ons werken zowel industrieel als burgerlijk ingenieurs. Software development.
Er worden soms wat grappen gemaakt die beide richtingen een beetje in het belachelijke trekken.
We wouden zien of de scheidingspanelen tussen de werkplaatsen halen, een akoestisch minder aangenaam effect zou hebben.
De Ir's beginnen te speculeren en over geluidsgolven te spitballen, zegt er ene ing. 'typisch burgies, terwijl em de panelen aan het weghalen is'.
Persoonlijk prefereer ik de industrieel ingenieurs voor software programmeren, consistent en efficiënt , de burgerlijk ingenieurs voor de requirements engineering (van technische software in ons geval), elke edge case bekijken etc.
 
Enkel ingenieurs zijn zo bescheiden om nergens hun titel voor te zetten.

Dokters en advocaten zetten niet alleen overal hun titel voor, in 90% van de gevallen eisen ze ook aangesproken te worden met Dr. + achternaam of Meester + achternaam. Beeld je eens in als ingenieur dat collega's u moeten aanspreken met "Ingenieur" en uw achternaam. :laugh:

En tot zolang dat het geval is in andere sectoren, zal ik ook nooit een ingenieur veroordelen of scheef bekijken die het "aandurft" om zijn titel voor zijn naam te zetten. Zelf doe ik het dus niet, maar ik begrijp dat anderen consequenter zijn en de lijn doortrekken van andere titelhouders die het ook gewoon doen.
 
Op academisch niveau wordt er wel eens mee gelachen, maar dat doen de fysici even goed over de ir’s. De wiskundigen doen dit dan ook weer t.o.v. de fysici. Ik vind het vaak nogal kinderachtig eigenlijk.

Enkel ingenieurs zijn zo bescheiden om nergens hun titel voor te zetten.

Dokters en advocaten zetten niet alleen overal hun titel voor, in 90% van de gevallen eisen ze ook aangesproken te worden met Dr. + achternaam of Meester + achternaam. Beeld je eens in als ingenieur dat collega's u moeten aanspreken met "Ingenieur" en uw achternaam. :laugh:

En tot zolang dat het geval is in andere sectoren, zal ik ook nooit een ingenieur veroordelen of scheef bekijken die het "aandurft" om zijn titel voor zijn naam te zetten. Zelf doe ik het dus niet, maar ik begrijp dat anderen consequenter zijn en de lijn doortrekken van andere titelhouders die het ook gewoon doen.

Daar gaat het hier toch helemaal niet om? Als jij een officiële titel verworven hebt, mag je die gebruiken. Gebruik hem of gebruik hem niet, maar niemand moet daar scheef voor bekeken worden. Waar jij u druk in maakt zeg.

Als iemand mij een mail stuurt met ‘phd’ achter zijn naam, vind ik dat meestal interessant, ik zoek die mens eens op en kijk waar hij rond gewerkt heeft. Moest ik dat niet interessant vinden, zijn dat 3 lettertjes in een mail, meer niet.
 
Is dat? Er zijn toch veel richtingen waar je nog ‘slimmer’ voor moet zijn?
De meeste burgerlijk ingenieurs, wiskundigen, fysici zullen wel degelijk een IQ boven de 120 hebben (= percentiel 91). Dat klinkt heel bijzonder, dat je "slimmer" (als in IQ) bent dan 91% van de algemene bevolking, maar eigenlijk is dat niet zo bijzonder. Dat wil zeggen dat er in België nog altijd meer dan een miljoen mensen slimmer zijn hè.

Industrieel ingenieurs schat ik een beetje lager in qua IQ, vooral omdat je door het bestaan van die 2 types ingenieursopleidingen een voorselectie krijgt. De overduidelijk hoogbegaafde whizkids doen meestal burgie, al komt het vaak genoeg voor dat ze bij gebrek aan enige studiemethode het jaar nadien toch bij industrieel ingenieur binnenrollen.

@JPV heb jij ooit een IQ-test afgelegd? Omdat ik las dat je de finale van de wiskunde-olympiade hebt gehaald, en volgens mij ooit ook aan burgerlijk ingenieur bent gestart (en zowat alles lijkt te kunnen wat brainpower nodig heeft :p).
 
Op academisch niveau wordt er wel eens mee gelachen, maar dat doen de fysici even goed over de ir’s. De wiskundigen doen dit dan ook weer t.o.v. de fysici. Ik vind het vaak nogal kinderachtig eigenlijk.



Daar gaat het hier toch helemaal niet om? Als jij een officiële titel verworven hebt, mag je die gebruiken. Gebruik hem of gebruik hem niet, maar niemand moet daar scheef voor bekeken worden. Waar jij u druk in maakt zeg.

Als iemand mij een mail stuurt met ‘phd’ achter zijn naam, vind ik dat meestal interessant, ik zoek die mens eens op en kijk waar hij rond gewerkt heeft. Moest ik dat niet interessant vinden, zijn dat 3 lettertjes in een mail, meer niet.

Dus diegenen die hun titel NIET gebruiken en het allemaal blauw-blauw laten, die maken zich er druk in? En diegenen die hun titel wél systematisch opeisen in schriftelijke en mondelinge communicatie, die maken zich er niét druk in?!

Vreemde logica heb jij.
 
Dokters en advocaten zetten niet alleen overal hun titel voor, in 90% van de gevallen eisen ze ook aangesproken te worden met Dr. + achternaam of Meester + achternaam. Beeld je eens in als ingenieur dat collega's u moeten aanspreken met "Ingenieur" en uw achternaam. :laugh:
In het geval van dokter vind ik dat het nog een andere kwestie. Die titel gebruiken is onder andere om een graad van professionele afstand te behouden, om in hun rol te blijven. Ik ben bijvoorbeeld op consult bij dokters geweest die iets jonger zijn dan ik. Ik was 27-30. Zij waren ook ongeveer die leeftijd, vaak iets jonger. Ik weet dat we beiden aan het begin staan van onze carrières en dan heb een gevoel van 'herkenning'. De titel gebruiken zorgt voor professionaliteit (niet dat dit ooit in gevaar kwam, maar het helpt wel en het is een vorm van respect).
Of als je een jonge dokter bent in opleiding, je bent assistent, en je hebt een oudere, 'mondige' patiënt die jou niet voor vol ziet omwille van je leeftijd. Ik heb eens gehoord in een podcast met artsen dat patiënten soms de supervisor eisen en niet de assistent, omwille van de jonge leeftijd. Ik kan me voorstellen dat het gebruik van je titel in zo'n situatie niet irrelevant is. Je hebt die opleiding gedaan, je bent capabel. Het is een vorm van assertiviteit, lijkt me.

Wat ook voorkomt is mensen die een huisarts kiezen omdat ze die kennen via vrienden, of omdat het familie is of iets dergelijks. Met facebook zijn mensen niet te beroerd om een bericht te sturen naar een huisarts voor medisch advies ofzo. Dat is dan wat 'grijs gebied' o.v.v. communicatie...
 
Laatst bewerkt:
De meeste burgerlijk ingenieurs, wiskundigen, fysici zullen wel degelijk een IQ boven de 120 hebben (= percentiel 91). Dat klinkt heel bijzonder, dat je "slimmer" (als in IQ) bent dan 91% van de algemene bevolking, maar eigenlijk is dat niet zo bijzonder. Dat wil zeggen dat er in België nog altijd meer dan een miljoen mensen slimmer zijn hè.
).
Ik lees dan, 90% is dommer. (wat dus een zeer goede basis is)

Uiteraard zullen er zeer veel slimme wiskundigen,Fysici zijn, maar die komen uit totaal andere studievelden.

Maar vanuit een ingenieursinvalshoek, is dat toch de perfecte basis om vast te stellen, Ik kom hier terecht in kmo of bedrijf X/Y en taak Z daar is sloten geld mee te verdienen.

Dus Taak Z zelf een bedrijf mee opstarten en hop.

Je kan bijv wel jaren meelopen in een topfunctie bij een bedrijf, maar als je morgen een schoringsbedrijf/onderschoeingsbedrijf opstart met de juiste technische kennis, en je kan zelf berekeningen/rekennota maken, en wil dan nog een vuile broek aandoen om je arbeiders wat aan te sturen zijn de verdiensten tienvoudig.
 
Industrieel ingenieurs schat ik een beetje lager in qua IQ, vooral omdat je door het bestaan van die 2 types ingenieursopleidingen een voorselectie krijgt. De overduidelijk hoogbegaafde whizkids doen meestal burgie, al komt het vaak genoeg voor dat ze bij gebrek aan enige studiemethode het jaar nadien toch bij industrieel ingenieur binnenrollen.

Als het aan mijn ouders lag had ik een diploma secundair onderwijs. Ben altijd wat dwars geweest en heb op eigen houtje als enige van mijn familie een master diploma (industrieel ingenieur dus).
In dat geval was mijn IQ en vooral analytisch vermogen hetzelfde, maar had mss ergens aan de band gestaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
De meeste burgerlijk ingenieurs, wiskundigen, fysici zullen wel degelijk een IQ boven de 120 hebben (= percentiel 91). Dat klinkt heel bijzonder, dat je "slimmer" (als in IQ) bent dan 91% van de algemene bevolking, maar eigenlijk is dat niet zo bijzonder. Dat wil zeggen dat er in België nog altijd meer dan een miljoen mensen slimmer zijn hè.

Industrieel ingenieurs schat ik een beetje lager in qua IQ, vooral omdat je door het bestaan van die 2 types ingenieursopleidingen een voorselectie krijgt. De overduidelijk hoogbegaafde whizkids doen meestal burgie, al komt het vaak genoeg voor dat ze bij gebrek aan enige studiemethode het jaar nadien toch bij industrieel ingenieur binnenrollen.

@JPV heb jij ooit een IQ-test afgelegd? Omdat ik las dat je de finale van de wiskunde-olympiade hebt gehaald, en volgens mij ooit ook aan burgerlijk ingenieur bent gestart (en zowat alles lijkt te kunnen wat brainpower nodig heeft :p).

Ik heb ooit zo'n lijsten zien passeren (afgezien van hoe twijfelachtig die cijfers zijn). Maar dan vraag ik me af: wat voor soort IQ-test gebruiken ze, of welke kenmerken heeft die IQ-test die ze voor ogen hebben, wanneer ze spreken over IQ-tests? WAIS-IV is een brede test, maar duurt vrij lang en is ook duur om af te nemen. Gaat om tests die vragen om een rij van pictogrammen aan te vullen bijv. (Raven's Progressive Matrices)?

Mensen in kwantitatieve studierichtingen vakgebieden gaan wel goede scoren op 'logisch denken', en zullen ook wel goed scoren op verbaal redeneren (heeft te maken met het onderwijs dat je reeds genoten hebt, en is ook een predictor voor academisch succes). Maar ik vraag me af hoe groot het verschil is in snelheid en geheugen (fluïde intelligentie).
 
Laatst bewerkt:
Dus diegenen die hun titel NIET gebruiken en het allemaal blauw-blauw laten, die maken zich er druk in? En diegenen die hun titel wél systematisch opeisen in schriftelijke en mondelinge communicatie, die maken zich er niét druk in?!

Vreemde logica heb jij.
Neen. Degenen die er over beginnen zagen in een topic dat er niet eens over gaat, maken zich er zorgen over volgens mijn logica. Ik had het specifiek over jou, in de praktijk heb ik nog nooit iemand weten problemen maken over het al dan niet gebruiken van een titel. (En ik zit dan nog in een omgeving vol md’s, phd’s en ingenieurs of combinaties ervan)
 
Laatst bewerkt:
@JPV heb jij ooit een IQ-test afgelegd? Omdat ik las dat je de finale van de wiskunde-olympiade hebt gehaald, en volgens mij ooit ook aan burgerlijk ingenieur bent gestart (en zowat alles lijkt te kunnen wat brainpower nodig heeft :p).
ik heb ooit zo'n test gedaan bij Mensa (dacht in die vereniging wat bij te leren ivm de zoon, jammer genoeg veel ruzies daar) en haalde 153. Maar dat lijkt me niet naar waarheid, gezien dat vooral een cijfermatige test is en ik daar bovenmatig sterk op scoor. Ik schat dat ik als ik een uitgebreide test zou doen, dat ik iets net boven 140 zou scoren, maar zie het nut daarvan niet zolang ik geen problemen heb. Een 'echte' wais-iv kost rap 400 euro en da's me te veel.
 
Neen. Degenen die er over beginnen zagen in een topic dat er niet eens over gaat, maken zich er zorgen over volgens mijn logica. Ik had het specifiek over jou, in de praktijk heb ik nog nooit iemand weten problemen maken over het al dan niet gebruiken van een titel. (En ik zit dan nog in een omgeving vol md’s, phd’s en ingenieurs of combinaties ervan)

Je hebt in ieder geval geen ingenieurstitel nodig om te kunnen lezen dat ik er niet over begon te “zagen”, maar dat het er de pagina ervoor al een tijdje over ging.

Het feit dat jij begint te zagen over iemand die de inconsequentie aanhaalt, spreekt dan weer boekdelen over jou.
 
Je hebt in ieder geval geen ingenieurstitel nodig om te kunnen lezen dat ik er niet over begon te “zagen”, maar dat het er de pagina ervoor al een tijdje over ging.
Ik denk dat je vooral graag elke kans grijpt om te klagen en zagen over artsen.

Het feit dat jij begint te zagen over iemand die de inconsequentie aanhaalt, spreekt dan weer boekdelen over jou.
Is dat zo?
 
Ik denk dat je vooral graag elke kans grijpt om te klagen en zagen over artsen.

Ik had het, voortbordurend op eerdere posts die niet van mijn hand zijn, over het gebruik van titels in het algemeen. Bij ingenieurs, bij artsen en bij advocaten. Geen idee waarom je er hier enkel de artsen uitpikt?

Jij begint daarentegen over mij persoonlijk:
Neen. Degenen die er over beginnen zagen in een topic dat er niet eens over gaat, maken zich er zorgen over volgens mijn logica. Ik had het specifiek over jou, ...
Ja, want er is helemaal geen reden om iemand persoonlijk aan te vallen op basis van zijn mening. Het verzuurt bovendien nodeloos het topic.

Had je naast uw persoonlijke aanvallen ook nog een mening over het gebruik van titels in een professionele werkomgeving? Daar zijn de mensen veel meer in geïnteresseerd denk ik.
 
Had je naast uw persoonlijke aanvallen ook nog een mening over het gebruik van titels in een professionele werkomgeving? Daar zijn de mensen veel meer in geïnteresseerd denk ik.
Alsjeblieft ing. mac-bc:
Als iemand mij een mail stuurt met ‘phd’ achter zijn naam, vind ik dat meestal interessant, ik zoek die mens eens op en kijk waar hij rond gewerkt heeft. Moest ik dat niet interessant vinden, zijn dat 3 lettertjes in een mail, meer niet.
 
Eind conclusie: allemaal ouwbollig die titeltjes. Het enigste dat telt zijn de harde knaken die elke maand op je rekening versluisd worden.

Als ge niet meteen iets kunt vinden met een doctoraat kunstwetenschappen kunt ge gaan afwassen in den Alma.
 
Terug
Bovenaan