Studie Wordt er neergekeken op industrieel ingenieurs?

SDB

Member
Als ik soms hier kijk op dit forum is alsof de meeste mensen naar beneden kijken op ing. en alsof ir. van de top van de wereld zijn. Ik snap wel dat er een verschil is dat het moeilijker is, maar het is precies alsof je een loopwedstrijd vergelijkt met een marathon, ook is dit nu nog een andere vraag is er niet veel verschil tussen een prof. bachelor en ing. Dit is niet beoelt als rant gewoon dat ik dit veel lees op dit forum.
 
Er wordt eerder neergekeken op mensen die schrijven alsof ze aan het spreken zijn. Een nieuwe vraag begin je best met een punt/alinea :).

Tussen ing. en ir. is er een beperkte groep van mensen die van de titel een punt maken en is er een grotere groep van mensen die een verschil in startloon zal merken. Na verloop van tijd zal men niet vaak meer merken welk diploma je nu precies hebt, dus je moet er zeker geen gigantische extra moeite voor dien.

Het verschil tussen een bachelor en een ing./ir. is wél al een stuk groter, alleen al in de carrierekansen die je bij de overheid kan krijgen. Maar ook in de privé is er voor beginnende werknemers een groter verschil in lonen tussen bachelors en ir's/ing's.
 
Ja schrijven niet mijn beste vak.:help:Mij gaat het meer dat ze ons vaker gaan bekijken als "dom", en niet iedereen denkt dat natuurlijk.Het is gewoon een voorbeeld van iets dat mij stoort.
 
Burgerlijken zijn beter in theoretische benadering, Industrielen zijn beter in de praktische afhandeling. En zo zie ik het ook bij ons op de vloer. De ene is niet beter dan de andere, het zijn twee smaakskes van't zelfde.
 
Burgerlijken zijn beter in theoretische benadering, Industrielen zijn beter in de praktische afhandeling. En zo zie ik het ook bij ons op de vloer. De ene is niet beter dan de andere, het zijn twee smaakskes van't zelfde.
Ik denk dat het wat van persoon tot persoon afhangt. Ik heb nu 4 burgies onder mijn vleugels en den ene is heel analytisch, moet alles weten maar zijn werk loopt geen meter vooruit. Een andere is wat een speelvogel en bijt zich niet vast in dossiers. Nr 3 is iemand die feitelijk constant op zijne gsm zit te tokkelen maar zijn werk is af... en tis potverdikke goed... ( die heeft echt wel de meeste projecten van de 4 lopen :wtf:) en dan nr 4 kunt ge geen 4 opdrachten geven of er lopen er twee mis.
Ik denk dat het buiten het goed kunnen studeren en analytisch denken dat je meekrijgt tijdens de studies het op de werkvloer grotendeels afhangt van ingesteldheid. 80% van wat ge leert tijdens de studies gebruik je toch niet meer op in de job.


Kijk ik nu neer op burgies terwijl ik er zelf geen ben? :unsure: Binnen een paar jaar verdienen ze toch allemaal meer dan ik :eviltongue:

j/k tzijn allemaal toffe peren!
 
Laatst bewerkt:
De enigen bij ons die hard vasthouden aan de titel die met het diploma gepaard gaat...
 
Als ik soms hier kijk op dit forum is alsof de meeste mensen naar beneden kijken op ing. en alsof ir. van de top van de wereld zijn. Ik snap wel dat er een verschil is dat het moeilijker is, maar het is precies alsof je een loopwedstrijd vergelijkt met een marathon, ook is dit nu nog een andere vraag is er niet veel verschil tussen een prof. bachelor en ing. Dit is niet beoelt als rant gewoon dat ik dit veel lees op dit forum.
Kort antwoord: na enkele jaren werken maakt het quasi geen hol uit.
Enkel bepaalde wildvreemde politiekers vinden dat iedereen die geen burgerlijk ingenieur is, dat die kneusjes zijn.

Ik mag officieel ook de Ing. voor mijn naam zetten maar heb het de laatste 14 jaar denk ik één keertje expliciet ergens gezet om eens ne keer een punt te maken. Na zoveel jaar te werken als ze dan te weten komen dat ik feitelijk industrieel ben krijgde gewoon: "ha zijt gij ook ingenieur?" en daar stopt het meestal dan mee.

Verschil tussen industrieel en bachelor is er natuurlijk wel. Industrieel ingenieur is een master. Toen ik uit school kwam was dat verschil 200 euro bruto in startersloon. Da's een paar fleskes extra in de Carré op zaterdag.

Nu bon, effe een geschiedenisles:
De opleiding is historisch ontsproten in 1977 uit die van de Belgische technisch ingenieurs die gecreëerd werd vanwege gestelde noden bij de industriële revolutie. Een industrieel ingenieur wordt ook wel een "uitvoeringsingenieur" genoemd, onderscheiden van de burgerlijk ingenieur die men "conceptingenieur" noemt. De inhoud van de opleiding is dan ook veel meer op de praktijk gericht.
Industrieel ingenieur is een typisch Belgisch begrip, voor internationale bazen is Ing. of Ir. één pot nat. Zit ge in een Amerikaanse/Japanse/... multinational is er meestal 0 verschil. Ge zijt alletwee MSc Science.

Gezien puren theorie voor veel mensen lastiger is dan concrete praktijk kunt ge altijd wel eens ne keer iemand vinden die dat effe moet aanhalen dat em het zogezegd moeilijker gehad heeft dan een ander, maar dat zijn nu ook niet echt de meest plezantste mensen. Geeft die mensen 5 frang meer pree en da's ook al genoeg voor neer te kijken op een ander.
 
Laatst bewerkt:
Ik kijk vooral neer op mensen die een titelfetish hebben en deze naast hun naam zetten (ing., ir., dr., MSc, MA, MBA, CFA, ...).

:unsure:

*kuch* vooral Duitsers, Britten en Amerikanen dus? 😋

Titels en diploma's zijn inderdaad bijzaak, het gaat om capaciteiten en manier van aanpakken. Als je je eigenwaarde moet halen uit zwaaien met je diploma of "titel" ben je imho weinig waard.
 
Neerkijken is imo not done, je zal ook niet zelden van een kale reis terugkomen en/of verkeerde assumpties maken - iedereen met een beetje ervaring en logisch verstand weet dat gewoon.

Maar anderzijds moeten we het ook niet minimaliseren, gemiddeld gezien is er weldegelijk een verband natuurlijk, je zal ook zelden nadelen ondervinden van een "hogere" kwalificatie op basis van titel terwijl dit omgekeerd wel het geval is. Na 15 jaar kan dat in veel gevallen bijzaak worden.

Dus als ik mag kiezen tussen Ing, Ir, Phd ... kies ik altijd het hoogste.... met 1 uitzondering -> kolonel heb ik altijd al een mooi klinkende titel gevonden :), ik heb alleen geen idee hoe het industriële leven daarop zal reageren.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
*kuch* vooral Duitsers, Britten en Amerikanen dus? 😋
Inderdaad... Het zijn vooral wel de boomers die dit doen heb ik gemerkt, de jongere generatie doet dat precies minder tegenwoordig

dan krijg je soms van die toestanden à la

Dr. Johannes-Paulus von Stauffenberg, MSc, CFA
Managing Director at Gummi Produktion AG
 
Inderdaad... Het zijn vooral wel de boomers die dit doen heb ik gemerkt, de jongere generatie doet dat precies minder tegenwoordig

dan krijg je soms van die toestanden à la

Dr. Johannes-Paulus von Stauffenberg, MSc, CFA
Managing Director at Gummi Produktion AG

Ik heb wel nog veel van de toen eerder jongere generatie gekend die dat deden, zo Duitse dr. ir.'s van pakweg 30 in de chemie. Maar dat is intussen ook al 5 à 10 jaar geleden 😅
 
Die titels in je signature: in de energiesector doen alle Duitsers dat nog hoor, ook de jongere generatie. Buiten Duitsland geeft niemand daar een zak om en zie ik het nooit.

Al mijn bazen waren trouwens burgies. Allemaal zéér slimme mensen en harde werkers. Maar hun grootste overeenkomst: geen kaas gegeten van (soft) HR of people skills. Een burgie die ook nog eens een goede manager is, dat is toch echt de witte raaf.
 
Die titels in je signature: in de energiesector doen alle Duitsers dat nog hoor, ook de jongere generatie. Buiten Duitsland geeft niemand daar een zak om en zie ik het nooit.

Al mijn bazen waren trouwens burgies. Allemaal zéér slimme mensen en harde werkers. Maar hun grootste overeenkomst: geen kaas gegeten van (soft) HR of people skills. Een burgie die ook nog eens een goede manager is, dat is toch echt de witte raaf.

Ze bestaan, die witte raven :)
Net zoals zeker niet alle ir's zeer slimme mensen zijn trouwens.
 
Zoals eerder aangehaald in dit topic, het perceptieverschil tussen industrieel ingenieurs en burgerlijk ingenieurs hangt af van aan wie je het vraagt. Het verschil in perceptie hangt af van verschillende factoren: afstudeerrichting, regio, instituut, organisatie etc.
 
Ik zie hier weer heel veel frustratie neergepend.

Ik ben zelf Ir, en heb eerst twee - drie jaar aan de KULeuven gewerkt in een afdeling die een opleiding "Operations Research" aanbood voor afgestudeerde Ir (burg en bio) en Ing (Industrieel Ingenieurs moesten afgestudeerd zijn met onderscheiding om toegelaten te worden). Ik nam daar ook examens af. Het verschil tussen Ing en Ir was duidelijk zichtbaar op examens (en ik heb ongeveer 150 studenten geëxamineerd, volgens mij is dat verschil ook niet meer dan logisch, de meesten studenten waren pas afgestudeerd, en een Ir heeft nu eenmaal een veel sterkere theoretische/kwantitatieve opleiding).

Nu na 25 professionele ervaringen in een complexe industriële omgeving zie ik nog altijd verschillen (ook bij de collega's die 25 jaar geleden gestart zijn). Ir stromen door naar complexere functies , wat niet wilt zeggen dat industrieel ingenieurs geen kansen krijgen.
Industrieel ingenieurs zijn hier meestal operationeel verantwoordelijk (voor één of meerdere productielijnen, onderhoud,... ), burgerlijk ingenieurs focussen zich meer op de verbeteringen van de processen (modellen, processen, kwaliteit, ...). En natuurlijk zijn daar uitzonderingen op.

En neen, ik deel geen mensen in in vakjes. Eén van de kaderleden die ik selecteerde heeft een TSO-diploma. En ik loop ook niet met mijn diploma te zwaaien. Een collega (hij was Plant manager, ik Supply Chain manager van onder meer de plant waarvoor hij verantwoordlijk was) gaf me ooit aan over een productieprobleem "Ik ga het niet verder uitleggen, want het is nogal technisch". Ik werkte toen al 4 jaar met hem samen, en hij wist niet dat ik ingenieur was (laat staan burg ir).

Zeggen dat er geen verschil is tussen beiden is wel heel erg kort door de bocht. Voor sommige functies (en organisaties) zal er niet veel of misschien zelf geen verschil zijn, voor anderen wel, zoals @belloc ook aangeeft.
En neerkijken? Ik kijk op niemand neer. Ik heb respect voor iedere collega, ongeacht zijn/haar diploma. Mijn respect verdien je niet met een diploma, wel door je gedrag en attitude.
 
Langs onderaan de ladder bekeken wist ik niet eens dat er verschil was tussen beide.

Ik was de slimste in BSO, dus veel wil dat niet zeggen.
ing studies zou ik simpelweg niet aangekunnen hebben.

Of je nu Ing. Of ir. bent, dan zit je toch bij de slimste 10% van het land en heb je bepaalde capaciteiten.

De vraag die ik mij stel is waarom veel van die slimme bollen heel hun leven gewoon in loondienst gaan werken?

In mijn dagdagelijks leven kom ik dit vaker tegen, bij diverse bureau’s/projecten.
Die zetten idd ook graag hun titel in hun e-mail handtekening.
Maar ik weet dat hun verloning toch zeker niet exponentieel is.
 
Terug
Bovenaan