Wooncrisis in Vlaanderen: onbetaalbaar vastgoed

Moet de overheid de markt corrigeren?

  • Ja

    Stemmen: 30 19,0%
  • Nee

    Stemmen: 128 81,0%

  • Totaal aantal stemmers
    158
Voor een alleenstaande met een gemiddeld inkomen is het tegenwoordig niet meer haalbaar zonder sponsoring. Voor de groep die plots alleenstaand wordt ergens in hun 30-40 jaren is het nog problematischer.

Dat het moeilijk lukt zonder sponsoring vind ik wel een serieus probleem. Want zo wordt de onmogelijkheid om een woning te kopen doorgegeven van generatie op generatie. Ouders kunnen enkel sponsoren als ze daar zelf de centen voor hebben en die hebben ze vaak enkel als hun woning al is afbetaald.
Dat geld waarmee de ouders hun verkavelingsvilla gebouwd of gekocht hebben is met de erfenis van de bomma en de bompa die in de jaren 50 in een arbeiderswoning met enkel één kolenkachel woonden en naar naoorlogse gewoonte iedere halve frank braaf op een spaarboekske gezet hebben. Ik vraag me af of er voor de generatie die binnen pakweg 10 à 15 jaar wil beginnen kopen of bouwen nog zoveel kapitaal uit erfenissen beschikbaar is?
 
Ik moet nu wel zeggen dat ik dit in mijn vriendenkring niet echt zie hoor. Het zal moeilijk zijn om cijfers te vinden over zo'n uitspraken, maar ik vraag me toch af of de fractie mensen die met geld kan omgaan nu gedaald zou zijn.

Ik zou denken van wel, dat is toch de trend die ik hoor van een aantal vrienden die in de sociale sector werken en daar een iets gefundeerder zicht op hebben dan mij. Een hoop mensen die zich laten meesleuren door het opbieden op sociale media, het te gemakkelijk online kopen zonder te beseffen hoe snel het oploopt, nog wat dubieuze kredietmaatschappijen die je doodsmijten met reclames om te lenen voor de gekste aankopen,...

En hetzelfde dat ik bv. 15 jaar geleden in de VS ook zag: gezinnen die minder dan gemiddeld verdienen en toch 2 keer per week gaan "uit eten" (het is dan misschien fast food maar nog altijd duur vergeleken met zelf iets koken), 2 auto's hebben,...

Een deel van de hoge woningprijzen is denk ik ook gedreven door de klimaateisen die opgelegd worden aan nieuwbouw, dat drijft de prijs daar heel sterk op. Wat in verhouding meer mensen die zich geen nieuwbouw kunnen permitteren, consolideert in het segment eronder in "instapklare niet-nieuwbouw".
En alle bijhorende kosten (bv. notaris) stijgen mee in verhouding wat de impact alleen maar groter maakt.
 
Ik vraag me af of er voor de generatie die binnen pakweg 10 à 15 jaar wil beginnen kopen of bouwen nog zoveel kapitaal uit erfenissen beschikbaar is?
Alleen voor wie uit de meer gegoede families komt. Niet voor de rest (die het net harder nodig heeft). Vandaar: Het wordt doorgegeven van generatie op generatie.
 
Ja sommige koppels zijn dan ook super veeleisend en bovendien onrealistisch, bijkomend nog bang om geld van hun spaarrekening te moeten halen.
Heb zo een vriend die getrouwd is met een "niks-is-wel" vrouwtje. Ze wonen nu in het huis van de oma, dat ze de helft gekregen hebben, dus ze betalen maar een half huis, super lichte lening van 700/maand en samen minstens 4500 verdienen voor 4/5 te werken. Het huis is oud en moet gerenoveerd worden. Hele dagen zagen dat het te klein is, dat er geen open keuken is, dat het tocht, dat ze veel gas verbruiken, dat ze liever elders zouden wonen dicht bij de schoonouders, hondejaloers op mensen die veel op reis gaan en mooier wonen. Veel verder dan een paar mailtjes sturen via immoweb komt het niet, bellen durven ze al niet. Als ze dan uiteindelijk een instapklaar huis vinden dat aan alle eisen voldoet en maar 425K kost, blokkeren ze op de 40K voorschot die ze van hun spaarrekening moeten halen. Als ik dan zeg dat dit niks is, dan zeggen ze: ja maar we hebben nog niet zo goed kunnen sparen als jullie. :wallbash:
 
Dat geld waarmee de ouders hun verkavelingsvilla gebouwd of gekocht hebben is met de erfenis van de bomma en de bompa die in de jaren 50 in een arbeiderswoning met enkel één kolenkachel woonden en naar naoorlogse gewoonte iedere halve frank braaf op een spaarboekske gezet hebben. Ik vraag me af of er voor de generatie die binnen pakweg 10 à 15 jaar wil beginnen kopen of bouwen nog zoveel kapitaal uit erfenissen beschikbaar is?

Heb mijn woningen ook altijd gekocht zonder hulp van mijn ouders. Maar ik moest niet onmiddelijk een huis hebben met alles erop en eraan. Ik heb altijd gekocht naargelang mijn mogelijkheden.

Wat @Mulan hieronder zegt telt voor mij ook. Mijn ouders zijn amper 20 jaar ouder dan ik, als die 80-85 worden komt dat geld gewoon rijkelijk te laat. Mijn zoontje is dan 30 en dat is een leeftijd waar alle geld wel welkom is, itt mijn ouders zal ik wel op voorhand al wat afgeven.
Dit natuurlijk onder voorbehoud dat alles blijft lopen zoals nu, maar die kans is wel groot.
 
Laatst bewerkt:
Dat geld waarmee de ouders hun verkavelingsvilla gebouwd of gekocht hebben is met de erfenis van de bomma en de bompa die in de jaren 50 in een arbeiderswoning met enkel één kolenkachel woonden en naar naoorlogse gewoonte iedere halve frank braaf op een spaarboekske gezet hebben. Ik vraag me af of er voor de generatie die binnen pakweg 10 à 15 jaar wil beginnen kopen of bouwen nog zoveel kapitaal uit erfenissen beschikbaar is?
Dat spaarboekje moest dan wel verdeeld worden over 10 kinderen waardoor die verkavelingsvila er ook niet zomaar gekomen is... Als ik de wijk zie waarin mijn ouders wonen is 50% gezet door vijftigplussers die gans hun leven goed hebben gespaard en gewerkt en eens de kinderen uit huis waren, hun droomhuis hebben gezet. En daar zal nog geen 10% van de totale kost door erfenissen zijn betaald.

Wat je 2de deel betreft: ik ga mijn eigen erfenis van mijn ouders (mid-zestigers) grotendeels kunnen doorschuiven naar mijn dochter aangezien mijn eigen huis tegen dan toch al afbetaald zal zijn. En dat geldt voor veel van mijn leeftijdsgenoten.
Maar de enige reden waarom dat kan, is natuurlijk omdat mijn ouders een verkavelingsvila hebben èn ik tegen dan ook mijn gezinswoning zal afbetaald hebben.
Omdat er onder minder kinderen verdeeld moet worden, is het ontvangen bedrag in verhouding wel groter waardoor er vlotter doorgeschoven kan worden naar de kleinkinderen. Is er geen verworven eigendom, kan er idd weinig gesponsord worden...
 
Ik denk dat je ook niet mag vergeten hoeveel villa's gebouwd zijn op bouwgrond die zo goed als gratis verkregen is. Vooral net buiten de standsrand en in de landelijkere gemeentes was het niet ongewoon dat er in elke familie die voortkwam uit boeren wel enkele bouwgronden beschikbaar waren die dan cadeau werden gedaan aan de kinderen. Vooral in de jaren 60 toen men het niet te nauw nam met ruimtelijke ordening zijn er zo massaal veel landbouwgronden omgezet naar bouwgrond. Een simpele keuterboer (die weliswaar het verstand had om dit te regelen) kon zo plots vijf percelen voor open bebouwingen hebben. Als ik bij mij in de gemeente eens rondkijk zie ik er veel wonen in dikke villa's (jaren 60/70) terwijl die alles behalve een hoog loon hadden afgaande op hun job. Op heden zijn er zo bijna geen gronden meer over, en de bouwgronden die je nog ziet liggen zijn ofwel al voorbestemd voor iemand in de familie, liggen in onverdeeldheid, of er wordt gewoon schandalig veel geld voor gevraagd.

Met andere woorden, er is in de jaren 60 tot 90 enorm boven de stand gebouwd, en dat geeft nu ook een vertekend beeld naar de jongere generaties toe. Er zullen er hier wel genoeg zitten wiens ouders in een dikke villa wonen die op zo een stuk grond staat maar die zelf de mogelijkheid nog niet hebben om (zelfs met partner) een deftige HOB te kopen of te zetten.
 
Ik denk dat je ook niet mag vergeten hoeveel villa's gebouwd zijn op bouwgrond die zo goed als gratis verkregen is.

Dat was zelfs zo in de late jaren 70/begin 80 - voor +/- 2 jaarlonen had je een redelijke bouwgrond (zo in de rand van centrumsteden genre Aalst/Asse/Dendermonde).
 
Deze eigendom wordt aangeboden via Pre-sale. Op 13/05/2023 tussen 10u en 12u kan je de eigendom bezichtigen op afspraak en een vast en onvoorwaardelijk bod uitbrengen. De vermelde prijs is een richtprijs

Wat zou de verkoopprijs zijn? 300k?
PS: Ieper - Brussel : 125KM.
Zoek eens de afstand ieper rijsel op.
 
Is er geen verworven eigendom, kan er idd weinig gesponsord worden...
Uiteindelijk is natuurlijk altijd de persoon gezien, waar niets wordt doorgegeven van de vorige generaties. Zo heb je meteen een effect op de kinderen van een koppel dat bv. aan lager wal is geraakt.
 
Dat was zelfs zo in de late jaren 70/begin 80 - voor +/- 2 jaarlonen had je een redelijke bouwgrond (zo in de rand van centrumsteden genre Aalst/Asse/Dendermonde).
Het moet enorm frustrerend zijn als deel van hoogopgeleide tweeverdieners om te zien hoe je ouders die lager geschoold zijn in zo een kast van een villa wonen terwijl jij samen met je partner met moeite een rijhuis kan kopen dat je nog volledig moet zien te renoveren naar hedendaagse eisen.
 
Het moet enorm frustrerend zijn als deel van hoogopgeleide tweeverdieners om te zien hoe je ouders die lager geschoold zijn in zo een kast van een villa wonen terwijl jij samen met je partner met moeite een rijhuis kan kopen dat je nog volledig moet zien te renoveren naar hedendaagse eisen.
Gohja, ergens is dat nu eenmaal de realiteit. In de gouden jaren '60 hebben we een ongeziene boost gehad in de welvaart. Mensen die nog opgegroeid waren zonder een badkamer in huis konden van hun ouders een bouwgrond krijgen en er meteen een groot vrijstaand huis opzetten (dat vandaag de dag dan voor een veelvoud wordt verkocht ook al is de isolatie om van te huilen).

Mijn halve straat was vroeger familie van elkaar, omdat de ouders ook landbouwers waren die hun velden hebben verkaveld. Dan heb je situaties zoals gepensioneerde postbodes (mijn buur van 80) die een serieus huis hebben met daaraan nog een tuin+weide van bijna een voetbalveld.

De generaties daarna hebben het gewoon minder makkelijk op dat vlak, maar ik denk niet dat we er echt slecht aan toe zijn.
 
Ge moet ook wettelijk met veel in orde zijn he label B is t minimum binnen een paar jaar ofzo.

Nee de huizenmarkt is rot imo en dat heeft weinig met de mensen van vandaag VS mensen vroeger te maken.

Moest ik alleen zijn kon ik niet denken aan iets deftig. En ik verdien deftig en heb weinig tot geen grote kosten. Ook geen kinderen.
Neen hoor, epc D binnen zoveel jaar. B zou wel heel zwaar wegen bij oudere huizen. En dan nog kost het je idd al een arm en been vandaag.


Ivm bouwgrond.... las een artikel op HLN. Koppel bouwt OB fermette in de 80's. Niet te groot maar ook niet te klein, met modale tuin rondom.
Huis toen omgezet in € : 85 000 , en de grond 1850! Die ratio is vandaag ook veel meer, zeg maar 150 - 300k grond... vraag aanbod en tekorten, betonstop etc.
 
Neen hoor, epc D binnen zoveel jaar. B zou wel heel zwaar wegen bij oudere huizen.


Ivm bouwgrond.... las een artikel op HLN. Koppel bouwt OB fermette in de 80's. Niet te groot maar ook niet te klein, met modale tuin rondom.
Huis toen omgezet in € : 85 000 , en de grond 1850! Die ratio is vandaag ook veel meer, zeg maar 150 - 300k grond... vraag aanbod en tekorten, betonstop etc.
I stand corrected :) .
 
Het moet enorm frustrerend zijn als deel van hoogopgeleide tweeverdieners om te zien hoe je ouders die lager geschoold zijn in zo een kast van een villa wonen terwijl jij samen met je partner met moeite een rijhuis kan kopen dat je nog volledig moet zien te renoveren naar hedendaagse eisen.
idd, héél frustrerend dat je het materialistisch iets minder hebt, maar wel van een 38-urenweek met 4 weken betaalde vakantie, ouderschapsverlof, betere sociale zekerheid, betere mobiliteitsmogelijkheden etc. hebt.
 
En diezelfde generatie kocht dan met de eigen gelden vaak nog een appartementje aan zee toen de hoogbouw daar zijn intrede deed en je in vergelijking met nu nog voor een habbekrats een tweekamerappartement aan de zeedijk kon kopen :wink:
 
Dat was zelfs zo in de late jaren 70/begin 80 - voor +/- 2 jaarlonen had je een redelijke bouwgrond (zo in de rand van centrumsteden genre Aalst/Asse/Dendermonde).
Dat uitdrukken in jaarlonen geeft ook wel een vertekend beeld, een grote oorzaak van de stijgende vastgoedprijzen is de dalende rente, wat ervoor zorgt dat wat gezinnen effectief betaalden een pak minder spectaculair gestegen is dan wat huizenprijzen zouden doen vermoeden. En zelfs met die intresten erbij geteld zou het nog een vertekend beeld zijn want vroeger ging een heel wat groter deel van het inkomen aan levensnoodzakelijke uitgaven, 2 x een jaarinkomen in 1960 was moeilijker te betalen dan 2 x een jaarinkomen nu.
 
Laatst bewerkt:
Het moet enorm frustrerend zijn als deel van hoogopgeleide tweeverdieners om te zien hoe je ouders die lager geschoold zijn in zo een kast van een villa wonen terwijl jij samen met je partner met moeite een rijhuis kan kopen dat je nog volledig moet zien te renoveren naar hedendaagse eisen.
Maar typisch voor die generatie is dat die kast van een vila ondertussen verouderd is én er geen geld wordt gestoken in echte veranderingen tenzij noodzakelijk. Waardoor je gerenoveerde rijhuis veel moderner oogt èn belachelijk energiezuinig is in vergelijking met die kast van een vila.
 
Ge moet ook wettelijk met veel in orde zijn he label B is t minimum binnen een paar jaar ofzo.

Nee de huizenmarkt is rot imo en dat heeft weinig met de mensen van vandaag VS mensen vroeger te maken.

Moest ik alleen zijn kon ik niet denken aan iets deftig. En ik verdien deftig en heb weinig tot geen grote kosten. Ook geen kinderen.
2 dingen:
  1. Zoals @Yo-Han al aankaartte, D niet B
  2. De verplichting is voor de koper om dit in orde te brengen binnen de 5j.
Puntje 2 ligt dus perfect in lijn met de rest van mijn post. Want voor 1 of andere reden gaat @Brt er vanuit dat men vroeger enkel instapklare woningen kocht en men die nu niet meer vindt; terwijl de ervaringen die ik ken van mensen van oudere generaties net zijn dat zij zelf nog veel werken gedaan hebben aan hun woning na aankoop (veel zelfs terwijl ze er al in woonden).
 
Neen hoor, epc D binnen zoveel jaar. B zou wel heel zwaar wegen bij oudere huizen. En dan nog kost het je idd al een arm en been vandaag.


Ivm bouwgrond.... las een artikel op HLN. Koppel bouwt OB fermette in de 80's. Niet te groot maar ook niet te klein, met modale tuin rondom.
Huis toen omgezet in € : 85 000 , en de grond 1850! Die ratio is vandaag ook veel meer, zeg maar 150 - 300k grond... vraag aanbod en tekorten, betonstop etc.
Tegen 2050 moet iedereen wel naar A. Tussendoor werkt men wel met trappen, wie nu iets koopt, moet minstens naar D opwaarderen binnen x-jaar, later zal het C worden.
Wie al een woning heeft bepaalt zelf die trappen, maar iedereen moet op A terechtkomen.

En dus best niet wachten tot 31 dec 2049.

Soit, of men dat gaat klaarkrijgen.

Punt is wel, dat wie nu met een oude woning zit, nog zeer veel gaat mogen investeren.

Sommige woningen krijg je gewoon niet meer gerenoveerd.
 
Terug
Bovenaan