Wooncrisis in Vlaanderen: onbetaalbaar vastgoed

Moet de overheid de markt corrigeren?

  • Ja

    Stemmen: 30 19,0%
  • Nee

    Stemmen: 128 81,0%

  • Totaal aantal stemmers
    158
Dat zijn nu toch echt luxe-zaken en voorkeur, geen noodzakelijke dingen. Instapklaar wil voor mij zeggen dat de keuken en badkamer bruikbaar zijn, het verf/behang nog aan de muur hangt, de elektriciteit conform is, en geen energetische renovatie nodig is.
Persoonlijk mee eens hoor. Maar je ziet niet enkel op BG, maar ook IRL veel die anders denken.
 
370k en nog wat notariskosten en leningkosten enzo dan kom je aan 400K+.
Dat wil zeggen bijna 2300 per maand af te betalen en dan nog 1 loon van 2300 over voor kinderen, levensonderhoud, auto...Dat is niet leefbaar.
Ik heb 2 kinderen een een loon van 2350 euro netto met bedrijfswagen. Uiteraard verdient mijn vrouw ook haar boterham.

Toen ik de lening van 325k euro 5 jaar geleden aanging hadden wij geen kinderen en had ik zelfs maar 1700 euro netto zonder bedrijfswagen.

Ik zie niet in waarom dat niet zou gaan.
Maar ik leef ook wel geen Instagram leven. (Uiteten , vakantie, dure spullen kopen etc)
 
Je hebt niet enkel een wooncrisis in Vlaanderen, in Polen heb je er ook eentje. Megalomane prijzen wegens de gigantische krapte op de markt, die enerzijds veroorzaakt wordt door een verkleind aanbod wegens (buitenlandse) investeringsmaatschappijen die en masse appartementen opkopen (nog voor ze op de markt komen) om te verhuren, airbnb'en en nog duurder te verkopen, en anderzijds de vraag die explodeert wegens enkele miljoenen Oekrainers die onderdak nodig hebben.
Komt daarbovenop nog eens de gestegen inflatie die bestreden wordt met het verhogen van de interestvoet en je leenvermogen daalt terwijl je terugbetalingsvoet gigantisch stijgt. Mensen moeten ondertussen bijna 75% meer terugbetalen aan de banken aan interest om hun woonst af te betalen, dan in 2020.

Ik heb "Ja" gestemd dat de overheid dient te corrigeren, in Polen weliswaar, maar eerlijk gezegd heb ik heel weinig vertrouwen in eender welke overheid om zoiets correct te kunnen corrigeren. Van wat ik zie in Belgie en Polen treffen ze vaak kortzichtige of populistische maatregelen om hun eigen hachje te redden of om stemmen te ronselen, maar weinig dingen die echt een positieve invloed uitoefenen op de marktsituatie.
Bv in Polen heeft men "afbetalingsvakantie" geintroduceerd waarbij je tot 6 maanden lang je lening niet dient af te betalen (die wordt uitgesteld), of wil men als overheid borg staan voor de armere gezinnen zodat ze kunnen lenen. Beide maatregelen kosten veel geld, zorgen ervoor dat mensen kortstondig blij zijn, maar halen op lange termijn niets uit om de markt te doen afkoelen en de prijzen te laten zakken. Meer zelfs, cynici voeren aan dat zoiets prijzen juist meer kan doen stijgen want verkopers redeneren dat de overheid toch bijspringt om ervoor te zorgen dat mensen de prijzen kunnen blijven betalen...

Achja, voor ons als middenklasse gezin in Polen met 2 kinderen is het alleszins onmogelijk om iets te kopen momenteel. En dankzij de inflatie is onze mogelijkheid om te sparen elke maand minder en minder.
 
Kom lekker allemaal in den Limburg wonen. Hier hebben we 2 jaar geleden een op te frissen huis van 220m2 gekocht op 8 are voor 260k. Nog voor 100k verbouwd en we wonen super modern en in alle comfort in een heerlijk rustige straat in de bossen met winkels op 5km afstand.
 
Het gaat niet over wat ik wil:crazy:. Ik heb wat ik wil...

Dus Jef werkt in de colruyt (niet in BXL laat ons zeggen 75 kilomer van BXL) met een mediaaninkomen en zijn vrouw ook, zal het voor hun nog lukken?
België is een zakdoek groot. 75 km van Brussel, dan zit je praktisch in Dinant, Oostrozebeke, of Peer. Ja ik denk dat Jef makkelijk een huis gaat vinden.
 
  • Haha
Waarderingen: Zane
Nee, niet Brt maar de middenklasse zoekt een betaalbaar huis. En ze vinden er geen....
Maybe... maar wat zeker ook een feit is, is dat veel mensen gewoon teveel willen. Én ne groten tuin, én een groot 100% instapklaar huis...

Ik kijk hier met een half oog mee naar blind gekocht. Ik besef dat het reality TV is en dat er zaken geframed/uit context getrokken worden maar dat ene koppel dat daar nen tuin van 500m² wil EN een groot huis (en en en...) voor wat? 325k oid? Die zitten dan vorige week ook nog af te geven op een lening van €1500/maand... dat is toch niet betaalbaar???

Sorry hé... ik betaalde 10 jaar geleden zonder enig probleem alleen €600+/maand met een loon van toen €1800/maand (toen nog zonder firmawagen etc) en ik kon daar toen makkelijk van rond komen, en ook toen stond de rente tegen de 3% (2,99%) aan. Ondertussen zijn de lonen via indexatie wat? 20% gestegen? 25%? €600x2x1,25 = €1500. En als koppel heb je dan nog een heel deel synergiën (internet, elentriek, en andere vaste kosten die ~gelijk blijven) die je als alleenstaande alleen moet dragen. Zelfs als ge met 2, zeker zonder kinderen, netto €2000 verdient is €1500/maand echt nog wel relatief makkelijk te doen.

Pas op, ik besef dat je zonder eigen middelen met een lening van €1500 echt niet ver springt maar dan moet je gewoon ofwel kiezen om kleiner te gaan wonen OF kiezen voor meer luxe comfort maar wel op de huur markt te blijven. Dat is nog altijd grotendeels een keuze.
 
Kom lekker allemaal in den Limburg wonen. Hier hebben we 2 jaar geleden een op te frissen huis van 220m2 gekocht op 8 are voor 260k. Nog voor 100k verbouwd en we wonen super modern en in alle comfort in een heerlijk rustige straat in de bossen met winkels op 5km afstand.
Ze mogen de kost voor maatschappij daar eens dringend voor beginnen aanrekenen

In de jaren 50 bezat 50 tot 70 procent van zowel de betere-als minderverdieners een eigen woonst. Vandaag is dat bij de eerste groep meer dan 90 procent, bij de laagste inkomens minder dan 50 procent!
Maar geen luxe en een stoof om te verwarmen!
 
Maybe... maar wat zeker ook een feit is, is dat veel mensen gewoon teveel willen. Én ne groten tuin, én een groot 100% instapklaar huis...

Ik kijk hier met een half oog mee naar blind gekocht. Ik besef dat het reality TV is en dat er zaken geframed/uit context getrokken worden maar dat ene koppel dat daar nen tuin van 500m² wil EN een groot huis (en en en...) voor wat? 325k oid? Die zitten dan vorige week ook nog af te geven op een lening van €1500/maand... dat is toch niet betaalbaar???

Sorry hé... ik betaalde 10 jaar geleden zonder enig probleem alleen €600+/maand met een loon van toen €1800/maand (toen nog zonder firmawagen etc) en ik kon daar toen makkelijk van rond komen, en ook toen stond de rente tegen de 3% (2,99%) aan. Ondertussen zijn de lonen via indexatie wat? 20% gestegen? 25%? €600x2x1,25 = €1500. En als koppel heb je dan nog een heel deel synergiën (internet, elentriek, en andere vaste kosten die ~gelijk blijven) die je als alleenstaande alleen moet dragen. Zelfs als ge met 2, zeker zonder kinderen, netto €2000 verdient is €1500/maand echt nog wel relatief makkelijk te doen.
En dat zijn dan alleen de eisen voor het huis. Er moet nog op vakantie en citytrips gegaan kunnen worden, nog een dure gsm om foto's mee te trekken wanneer er wekelijks op restaurant wordt gegaan. Dat merk ik persoonlijk toch in mijn dichte kring van mensen rond 25-30 jaar.

Ook sparen is iets wat mensen een héél pak minder kennen dan vroeger. Het verhaal van "mensen kunnen geen huis meer kopen" heeft , voor mij, toch veel meer aspecten dan alleen: de prijs van een huis is gestegen.
 
Wat ook wel meespeelt in de eis voor een quasi instapklare woning is het kluwen dat onze bouwsector is in combo met de steeds striktere regelgeving. Verbouwers moeten hun weg zoeken in een kluwen van éénmansbedrijfjes, al dan niet malafide aannemers, regeltjes, keuringen, aannemers achter hun gat zitten zodat ze effectief opdagen enzoverder en veel mensen zien dat niet meer zitten in combo met gezinsleven en fulltime job. Als energetische renovaties (terecht!) de norm worden dan is een betaalbare totaalaanpak bij één aanspreekpunt (met keuze wat je zelf aanpakt en in welk tempo alles gebeurt) het gat in de markt.
Dat doet een architect.
 
Het verhaal van "mensen kunnen geen huis meer kopen" heeft , voor mij, toch veel meer aspecten dan alleen: de prijs van een huis is gestegen.
Dat is echt de essentie: ja, woningen zijn duurder geworden (als je geen rekening houdt met gestegen comfort). Maar het is een combinatie van veranderde gezinssamenstellingen, grotere vereisten die gesteld worden, beter comfort (waardoor lagere kosten op termijn), ...
 
En nogmaals:

In de jaren 50 bezat 50 tot 70 procent van zowel de betere-als minderverdieners een eigen woonst. Vandaag is dat bij de eerste groep meer dan 90 procent, bij de laagste inkomens minder dan 50 procent!

Dat is toch problematisch?
En nogmaals: je hebt zelf al aangegeven dat mensen instapklare woningen niet vinden. Wie zegt dat die in de jaren 50 allemaal instapklaar waren? En huizen die toen wel instapklaar waren, worden nu als krot bestempeld.
Als ik hoor naar de verhalen van mijn grootouders dan was het in de jaren 50 geen centrale verwarming, geen stromend water, geen riolering, beperkte elektriciteit, ...
Mijn ouders (en veel mensen van hun generatie) hebben jaren in een halve bouwwerf met kinderen gewoond.

Tijden, technologieën & verwachtingen veranderen.
 
En dat zijn dan alleen de eisen voor het huis. Er moet nog op vakantie en citytrips gegaan kunnen worden, nog een dure gsm om foto's mee te trekken wanneer er wekelijks op restaurant wordt gegaan. Dat merk ik persoonlijk toch in mijn dichte kring van mensen rond 25-30 jaar.

Ook sparen is iets wat mensen een héél pak minder kennen dan vroeger. Het verhaal van "mensen kunnen geen huis meer kopen" heeft , voor mij, toch veel meer aspecten dan alleen: de prijs van een huis is gestegen.
De invloed van social media op ons uitgavenpatroon hé. Vroeger moest niet iedereen alles hebben. Heck, wa wist boer Charel over het uitgavenpatroon van boer Alfons 2 dorpen verder. Toen was het normaal als je iets niet had. Nu ist precies abnormaal als je iets niet hebt. En dat gaat niet meer veranderen, alleen nog erger worden. Oplossing ? Die is er niet helaas, alleen WO3 kan ons mss terug tot zinnens brengen. Als we patatten moeten gaan stelen bij boer Juul.
 
En dat zijn dan alleen de eisen voor het huis. Er moet nog op vakantie en citytrips gegaan kunnen worden, nog een dure gsm om foto's mee te trekken wanneer er wekelijks op restaurant wordt gegaan. Dat merk ik persoonlijk toch in mijn dichte kring van mensen rond 25-30 jaar.

Ook sparen is iets wat mensen een héél pak minder kennen dan vroeger. Het verhaal van "mensen kunnen geen huis meer kopen" heeft , voor mij, toch veel meer aspecten dan alleen: de prijs van een huis is gestegen.
Ik moet nu wel zeggen dat ik dit in mijn vriendenkring niet echt zie hoor. Het zal moeilijk zijn om cijfers te vinden over zo'n uitspraken, maar ik vraag me toch af of de fractie mensen die met geld kan omgaan nu gedaald zou zijn.
 
Voor tweeverdieners is het nog iet of wat haalbaar denk ik, een alleenstaande lijkt hier zwaar de sigaar te zijn - en daar zou de overheid mss wel eens iets kunnen doen aan het inkomen via de belastingen. Ook een equivalent alternatief in cash voor een wagen kan helpen - al bestaat de kans dat dit de woningprijzen nog hoger zal duwen.

Ongeveer 25% van de werknemers heeft een bedrijfswagen - dat is een stevig cijfer. Een uurtje wagens spotten in Vlaanderen vs Nederland maakt snel duidelijk dat het ook met minder dure/grote wagens kan bvb.
 
Kunnen mensen aub eens stoppen met "5 jaar geleden kocht ik dit en dat". Is nu de 2 de keer in 2dagen (ander was in blind gekocht topic) dat ik zo'n vergelijk lees ... De huizenmarkt vandaag (maar 5 jaar later) is COMPLEET Anders. Ja, de woning tekorten zijn er al langer dan vandaag, maar er komt nog een hoop andere miserie bij, en de woning tekorten worden echt schrijnend.

ps. niks persoonlijk, als je in je huis(je) of appartement woont die je kocht 5 jaar geleden, hou je niet altijd meer die markt in de gaten ...
Maar die markt verslechterde zienderogen de laatste 5 jaar in ons land, en vormt een groot probleem voor vooral mensen met lagere inkomens.

Ik zeg dat massamigratie(onder andere) ook zeker meespeelt, die mensen moeten ook wonen als ze blijven.
 
Maar zo kan iedereen wat random huizen posten hé.

Om dit te kaderen met uw beginpost: Wat in de jaren 50 als volledig modern en instapklaar gezien werd, noemt men nu een krot. Kosten/technieken zijn compleet anders, eisen van de mensen ook. Om nog maar te zwijgen dat veel mensen toen nog in hun bouwwerf/verbouwing leefden waar iedereen nu wilt dat alles 100% afgewerkt is alvorens ze er nog maar aan denken om erin te trekken.
Ge moet ook wettelijk met veel in orde zijn he label B is t minimum binnen een paar jaar ofzo.

Nee de huizenmarkt is rot imo en dat heeft weinig met de mensen van vandaag VS mensen vroeger te maken.

Moest ik alleen zijn kon ik niet denken aan iets deftig. En ik verdien deftig en heb weinig tot geen grote kosten. Ook geen kinderen.
 
een alleenstaande lijkt hier zwaar de sigaar te zijn
Voor een alleenstaande met een gemiddeld inkomen is het tegenwoordig niet meer haalbaar zonder sponsoring. Voor de groep die plots alleenstaand wordt ergens in hun 30-40 jaren is het nog problematischer.

Dat het moeilijk lukt zonder sponsoring vind ik wel een serieus probleem. Want zo wordt de onmogelijkheid om een woning te kopen doorgegeven van generatie op generatie. Ouders kunnen enkel sponsoren als ze daar zelf de centen voor hebben en die hebben ze vaak enkel als hun woning al is afbetaald.
 
Ik denk dat het grote probleem bij woonprojecten en rijken ligt.
Die "investeren" in de woningmarkt. Zo de prijzen opdrijven door vanalles op te komen om dan te verhuren.
Of krot kopen, opknappen met inferieure materialen en dan met een pak winst "instapklaar" wereld verkopen.



Alsook, de eisen tegenwoordig om een lening te kunnen krijgen. Je mag max 80% van de prijs van de woning nog lenen. Dus 20% + alle extra kosten (notaris,...) moet je al zelf leggen om nog maar een lening te krijgen.
Als je dan een huis koopt met een laag energielabel moet je al zorgen dat je binnen de 5 jaar alle noodzakelijke renovaties doet om naar label A of B te geraken. Hiervoor moet je dan ook al extra gaan bijlenen.
 
Terug
Bovenaan