Wooncrisis in Vlaanderen: onbetaalbaar vastgoed

Moet de overheid de markt corrigeren?

  • Ja

    Stemmen: 30 19,0%
  • Nee

    Stemmen: 128 81,0%

  • Totaal aantal stemmers
    158
Als ik in de Ardennen ga wonen kan ik een mega villa kopen. Maar dan ben ik wellicht 3u onderweg naar mijn werk.
Bxl_Mechelen_Antwerpen op die as zitten de meeste kwalitatieve jobs anders kan je in Wallonie gaan wonen/werken en een huis daar kopen he

Ik nodig je uit om de prijzen in en rond Parijs, Londen, Berlijn, ... eens op te zoeken in vergelijking met het mediaaninkomen in die landen. Als je dan steden in de VS neemt, val je waarschijnlijk helemaal van je stoel.

Het is gewoon vraag en aanbod hé, naast je werk wonen in een gebied waar iedereen dat wilt zal je veel geld kosten.
@Brt Nu trek je het een beetje in het belachelijke he. Ik woon echt niet op 3u van mijn werk. Bijkomend is het zo dat je met zoveel thuiswerk daar ook nét iets minder last van hebt. Er zijn trouwens tussen die steden of op een halfuur van die steden denk ik nog wel betaalbaardere opties.

NOOT: ik ben akkoord dat woningprijzen zeer hoog zijn en mensen met lagere inkomens echt wel een probleem hebben om nog een woning te kunnen kopen.
 
NIMYB is idd een heel groot probleem. Tegenwoordig wordt alles aangevochten.
Ruimtelijke ordening en woningnood ga je niet kunnen aanvechten met nog meer laagbouw.
Dit soort bs is gewoon wraakroepend: Dorpsgevoel haalt het van hoogbouw: vier verdiepingen hoog bouwproject is vergunning kwijt
Het dorpsgevoel van Zwijnaarde, waar zit dat ergens tussen de E40, E17, R4, N60, tramlijn 2 en het Technologiepark dat van de buurtbewoners ook niet meer mag uitbreiden?
 
Voor mij was het vooral de appartementsmarkt die ernstig verstoord is en waar ingrijpen nodig is. Ik ben alleen gevallen met mijn zoon, heb een redelijk budget maar ik kon niets vinden dat aan mn eisen voldeed: min 90m2, 2 slpk, berging, autostandplaats en fietsstandplaats en terras/tuin. Niet dat mn budget te klein was, het kwam gewoon niet op de markt. Het was veelal een tweede slaapkamer vinden die geen 6m2 is, die problematisch was. De iets oudere appartementen die de oppervlakte wel nog hadden, hebben hier dan vrijwel allemaal accumulatieverwarming.
Recente appartementen komen in de buurtprijs van een iets oudere (maar niet versleten!) woning. Daar moeten gigantische winsten op genomen worden, maar het is zeer zeer moeilijk om zelf een deftig appartement te zetten.
 
Wat ook wel meespeelt in de eis voor een quasi instapklare woning is het kluwen dat onze bouwsector is in combo met de steeds striktere regelgeving. Verbouwers moeten hun weg zoeken in een kluwen van éénmansbedrijfjes, al dan niet malafide aannemers, regeltjes, keuringen, aannemers achter hun gat zitten zodat ze effectief opdagen enzoverder en veel mensen zien dat niet meer zitten in combo met gezinsleven en fulltime job. Als energetische renovaties (terecht!) de norm worden dan is een betaalbare totaalaanpak bij één aanspreekpunt (met keuze wat je zelf aanpakt en in welk tempo alles gebeurt) het gat in de markt.
Amai ja, zeker en vast. Ik kijk er gewoon tegen op nog iets te doen, ook al is er budget, gewoon omdat het bij momenten een extra managementsjob is. Bellen bellen bellen, mensen die hun afspraken niet nakomen, enz.
En dan moet je nog als leek inschatten of het wel ok is wat op de offerte staat en of het achteraf goed uitgevoerd is.
 
Voor mij was het vooral de appartementsmarkt die ernstig verstoord is en waar ingrijpen nodig is. Ik ben alleen gevallen met mijn zoon, heb een redelijk budget maar ik kon niets vinden dat aan mn eisen voldeed: min 90m2, 2 slpk, berging, autostandplaats en fietsstandplaats en terras/tuin. Niet dat mn budget te klein was, het kwam gewoon niet op de markt. Het was veelal een tweede slaapkamer vinden die geen 6m2 is, die problematisch was. De iets oudere appartementen die de oppervlakte wel nog hadden, hebben hier dan vrijwel allemaal accumulatieverwarming.
Recente appartementen komen in de buurtprijs van een iets oudere (maar niet versleten!) woning. Daar moeten gigantische winsten op genomen worden, maar het is zeer zeer moeilijk om zelf een deftig appartement te zetten.
En als je een mediaaninkomen zou hebben van 2300 euro netto, zou hetgeen je wenst (uw opsomming) dan nog realistisch/haalbaar zijn?
 
Instapklaar is (wat trouwens een verplichting is vd overheid) : dubbel glas, isolatie, dak geisoleerd, hr verwarming (of condens), 150m2 , klein tuintje en geen marginale buurt.
Behang, radiator, stopcontacten, keuken...doet er allemaal niet toe.
Echter mijn voorbeeld van instapklaar in een stad aan 200-250 K (betaalbaar voor de middenklasse)? Ik zie het niet....
 
En als je een mediaaninkomen zou hebben van 2300 euro netto, zou hetgeen je wenst (uw opsomming) dan nog realistisch/haalbaar zijn?
uiteraard niet. En ik zeg ook dat dat net het probleem is. Wat ik zocht is niet bovengemiddeld qua eisen, maar het bestaat veel te weinig en is niet betaalbaar voor een modaal inkomen (door grote winst of dure bouwmaterialen? Ik denk het eerste).
 
Instapklaar is voor velen:
- geen keuken die er uitziet als eentje van de jaren 70-80
- een badkamer met inloopdouche (toch geen zo'n plastieken ding)
- living en keuken in 1 open ruimte mét uitkijk op de tuin
- alles relatief recent geschilderd en behangen
- niet enkel moderne verwarmingsinstallatie, maar ook recente radiatoren
- in elke ruimte minimaal een stuk of 4 stopcontacten

Ik ga akkoord met je als je zonder die zaken ook een woning instapklaar vindt.
Dat zijn nu toch echt luxe-zaken en voorkeur, geen noodzakelijke dingen. Instapklaar wil voor mij zeggen dat de keuken en badkamer bruikbaar zijn, het verf/behang nog aan de muur hangt, de elektriciteit conform is, en geen energetische renovatie nodig is.
 
Waar is deze discussie eigenlijk veranderd naar "zoek Brt een betaalbaar huis rond Brussel"?
Nee, niet Brt maar de middenklasse zoekt een betaalbaar huis. En ze vinden er geen....

Edit:
En als je een mediaaninkomen zou hebben van 2300 euro netto, zou hetgeen je wenst (uw opsomming) dan nog realistisch/haalbaar zijn?
Tin Cricket:
uiteraard niet. En ik zeg ook dat dat net het probleem is. Wat ik zocht is niet bovengemiddeld qua eisen, maar het bestaat veel te weinig en is niet betaalbaar voor een modaal inkomen (door grote winst of dure bouwmaterialen? Ik denk het eerste).


PS: een alleenstaande die fulltime werkt (mediaanloon) die is er helemaal aan voor de moeite....
 
370k en nog wat notariskosten en leningkosten enzo dan kom je aan 400K+.
Dat wil zeggen bijna 2300 per maand af te betalen en dan nog 1 loon van 2300 over voor kinderen, levensonderhoud, auto...Dat is niet leefbaar.
🤣🤣🤣 De honderden duizenden alleenstaande ouders die het vaak met een netto-inkomen lager dan 2300 moeten zien te rooien, zijn het niet met je eens dat je geen gezin kan onderhouden met 2300 die dan nog eens exclusief woonkost zou zijn... :fingerguns_r:
 
Nee, niet Brt maar de middenklasse zoekt een betaalbaar huis. En ze vinden er geen....
En we hebben alleen middenklasse rond Brussel? Als je rond de hoofdstad (of een andere grote stad) wil wonen zal je daarvoor betalen. Dat wil zeggen dat je de kosten en baten nu eenmaal moet afwegen. Zoals overal ter wereld, enkel met de Belgische saus dat alles nog vrij dichtbij is en dus onze steden eigenlijk koopjes zijn.

Wat jij wil is een goedkoop huis op een steenworp van een goedbetaalde job in de hoofdstad. Ja, dat willen zeer veel mensen, waardoor die prijzen omhoog gaan.

Verder is het weer klassiek een discussie met jou, waar je wat bedragen uit je hoed trekt en dan besluit dat alles onbetaalbaar is. Ja, wonen is duur, en een eigendom verwerven zeker. Ik denk persoonlijk dat ons land een "doenbare" huurmarkt ontbreekt, omdat iedereen wil kopen. Het resultaat is dat huren praktisch als marginaal wordt bekeken. Een overheid laten ingrijpen om mensen huizen te laten verwerven lijkt me niet zonder risico, zie de woonbonus, waar vriend en vijand eigenlijk over besloten dat het gewoon rechtstreeks in de prijs werd ingerekend.
 
Laatst bewerkt:
Deze eigendom wordt aangeboden via Pre-sale. Op 13/05/2023 tussen 10u en 12u kan je de eigendom bezichtigen op afspraak en een vast en onvoorwaardelijk bod uitbrengen. De vermelde prijs is een richtprijs

Wat zou de verkoopprijs zijn? 300k?
PS: Ieper - Brussel : 125KM.
De woning is verkocht aan een bedrag voor een stuk < 250k.

En ja, Ieper-Brussel: 125km.
Ook dit bekeken? werkloosheidsgraad:

1684230278606.png


Jij zoekt op de as Mechelen-Antwerpen. Ongeveer de slechtste regio voor werkgelegenheid in Vlaanderen.

Het feit dat je de afstand naar Brussel erbij moet gooien toont aan dat je geen andere tegenargumenten hebt.
 
En we hebben alleen middenklasse rond Brussel? Als je rond de hoofdstad (of een andere grote stad) wil wonen zal je daarvoor betalen. Dat wil zeggen dat je de kosten en baten nu eenmaal moet afwegen. Zoals overal ter wereld, enkel met de Belgische saus dat alles nog vrij dichtbij is en dus onze steden eigenlijk koopjes zijn.

Wat jij wil is een goedkoop huis op een steenworp van een goedbetaalde job in de hoofdstad. Ja, dat willen zeer veel mensen, waardoor die prijzen omhoog gaan.
Het gaat niet over wat ik wil:crazy:. Ik heb wat ik wil...

Dus Jef werkt in de colruyt (niet in BXL laat ons zeggen 75 kilomer van BXL) met een mediaaninkomen en zijn vrouw ook, zal het voor hun nog lukken?
 
De woning is verkocht aan een bedrag voor een stuk < 250k.

En ja, Ieper-Brussel: 125km.
Ook dit bekeken? werkloosheidsgraad:

Bekijk bijlage 19532

Jij zoekt op de as Mechelen-Antwerpen. Ongeveer de slechtste regio voor werkgelegenheid in Vlaanderen.
Slechtste regio voor werkgelegenheid maar wel 1 van de duurdere om te wonen, is toch ook bizar....
 
Blijkbaar heb ik één of andere superpower want ik heb blijkbaar het onmogelijke gedaan.
Met een gemiddeld inkomen is het mij al twee keer gelukt om een huis te kopen. In Brussel en in Gent!
Zot.
 
Laatst bewerkt:
En nogmaals:

In de jaren 50 bezat 50 tot 70 procent van zowel de betere-als minderverdieners een eigen woonst. Vandaag is dat bij de eerste groep meer dan 90 procent, bij de laagste inkomens minder dan 50 procent!

Dat is toch problematisch?
 
Terug
Bovenaan