Wijntopic!


Zou ik deze nuttigen met vol au-vent? Qua rood heb ik enkel Margaux en een dure Marzelle S-E liggen. Die lijken me iets te krachtig.


Wel nog wat goedkope 19 crimes en cotes catalanes staan, maar die hou ik voor als er mensen komen die dat gewoon uitgieten...
 

Zou ik deze nuttigen met vol au-vent? Qua rood heb ik enkel Margaux en een dure Marzelle S-E liggen. Die lijken me iets te krachtig.


Wel nog wat goedkope 19 crimes en cotes catalanes staan, maar die hou ik voor als er mensen komen die dat gewoon uitgieten...
Ik drink niet zo graag witte wijn, maar een Pouilly-Fumé vind ik altijd wel een plezier om te drinken.
 
Het was op vlak van wijn alvast een interessante (feest)week 😁 ik heb me vooral beziggehouden met rode wijnen en er zijn een aantal leuke dingen gekraakt:

Italiaans
Morus Montepulciano d'Abruzzo (2019) - vrij typisch, stijl die me altijd wel in de smaak valt
Caligo, Monte Zovo (2018) - nogal ongewoon, eerste twee slokken was wennen maar naarmate het glas vorderde werd het een heel andere ervaring en beviel het echt wel.
Beiden voor het eerst gedronken in een wijnbar, van elk een paar flesjes meegenomen.

Ook van Monte Zovo de Amarone (2018) meegenomen en enkele dagen geleden al gekraakt.
Ooit eens een fles gekregen van een werkrelatie en sindsdien koop ik die wel af en toe zelf. Amarone being Amarone, kan je nooit mis mee gaan.

Frans (Bordeaux)
Drie flessen Bordeaux tegelijk geopend en langs elkaar geproefd (en geleegd :unsure:).
Bewust gekozen voor drie verschillende regio's van de Bordeauxwijnen; wel alledrie van 2016 dus aan de jonge kant maar zeker wel al op dronk.
Een zeer interessante oefening. Ook heel boeiend om de smaak te zien evolueren, zowel meteen na openen (proevertje) vs paar uur later, volgorde van proeven (degene die je eerst proeft ervaar je anders als je alles hebt gehad en dan terug de eerste neemt), ...
Hieronder in oplopende volgorde van proeven alsook meteen het resultaat/mijn voorkeur (1 = minst graag), al was het héél moeilijk kiezen tussen 2 en 3, die waren heel hard aan elkaar gewaagd.
Geheel toevallig ook in oplopende prijs.

1. Château Bellevue, St.-Emilion Grand Cru
2. Domaine de Chevalier, Pessac-Léognan Grand Cru
3. Clos l'Eglise, Pomerol

Van de Pessac heb ik eerder ook al de Petit Chevalier gehad, als tweede wijn zeg maar het 'kleine broertje'. Ook een heel fijne wijn maar speelt duidelijk een klasse lager. Merk je uiteraard ook in de prijs.

Voor de geïnteresseerden voeg ik even Vivino-linkjes toe:

Zuid-Afrika
Voor mij dé verrassing van de week, zo niet zelfs 2023.
We zaten op restaurant en bij kaas verkies ik vaak een Madeira, doorgaans Malvasia gezien mijn voorkeur voor de eerder zoete smaak.
De sommelier stelde me voor om eens iets anders te proberen:
Een versterkte rode wijn. Ik was zeer benieuwd doch ook wat onzeker - als dat niet bevalt heb ik de kans op een goeie Madeira laten liggen...
Maar wauw, wat een verrassing! Een zeer volle rijke smaak, voldoende zoete toets zonder overdreven aanwezig te zijn. Zeer toegankelijk.
Aanrader voor de liefhebbers.

Van diezelfde sommelier bij één van de voorgerechten een witte wijn van Malvasia gekregen. Dat was voor mij ook nieuw, ik ken Malvasia uitsluitend van Madeira en wist niet dat daar ook gewone wijn van werd gemaakt.
Een zeer volle wijn, lichte zoete toets, leuke ervaring maar minder mijn ding.
 
Mooi overzicht @Plutus !! Scoor je je wijnen op Vivino? Anders volg ik je daar graag :p

Bordeaux is voor mij nog een grote blinde vlek, zo drie flessen naast elkaar testen is echt wel ideaal natuurlijk. Heb je blind getest? Benieuwd in hoeverre de kostprijs onbewust ook een stuk meespeelt in de genotservaring.

Wij hebben de overgang van oud naar nieuw in Spanje gevierd met de schoonouders, daar ook wel veel leuke dingen gedronken; zal ook een lijstje posten als ik wat meer tijd heb. Oa. een uitmuntende verdejo gedronken en een heel goeie albarinho - direct op m'n verlanglijst gezet! Op restaurant ook enkele heel goeie oxidatieve wijnen mogen proeven, maar geen notities gemaakt van de flessen jammer genoeg.

Gisteren nog enkele flessen besteld voor de kelder: oa. 3 flessen Orma Toscana IGT; zou een Sassicaia-like wijn zijn aan minder dan een derde van de prijs. Historiek van het wijndomein is ook wel tof, ligt net zoals Poggio Al Tesoro (die de Sondraia maakt die ik zo goed vond vorig jaar) mooi tussen domein San Guido en Ornellaia. Dan nog 2 flessen Barolo van 2016; heb zo goeie 2015, 16, 18 Barolo's in mijn rekske liggen.

Lekkerste wijn die ik dronk tijdens de kerstdagen was deze: Elio Perrone Barbera d'Asti Superiore prijs/kwaliteit echt wel de moeite; leuke 1L fles en kan nog heel mooi evolueren. Vind Barbera best een ondergewaardeerde druif!
 
Laatst bewerkt:
Mooi overzicht @Plutus !! Scoor je je wijnen op Vivino? Anders volg ik je daar graag :p

Bordeaux is voor mij nog een grote blinde vlek, zo drie flessen naast elkaar testen is echt wel ideaal natuurlijk. Heb je blind getest? Benieuwd in hoeverre de kostprijs onbewust ook een stuk meespeelt in de genotservaring.
Ik scoor ze nog niet nee, daarvoor heb ik m.i. nog te weinig kennis en ervaring. Ik leer de laatste jaren vooral heel veel bij door veel verschillende dingen te proberen en te vergelijken maar ik heb absoluut geen theoretische basis.
Naast veel zelf te kopen of bestellen op restaurant (aangepaste wijnen of voorstellen vragen, en de sommelier dan ambeteren met talloze vragen :oi22:) word ik ook meegenomen door mijn baas die hier heel hard mee bezig is en waar ik dus ook heel wat van leer.

De drie Bordeaux hebben we niet blind getest maar voor mij was het wel 'blind' wat prijs betreft. Ik wist wel dat er voor 200-300 EUR aan wijn op tafel stond maar ik had tijdens het proeven geen idee van de onderlinge verhoudingen, dus op dat vlak wel enigszins blind.
Wijnen trouwens ook getrakteerd door mijn baas 😁
 
Ik scoor ze nog niet nee, daarvoor heb ik m.i. nog te weinig kennis en ervaring. Ik leer de laatste jaren vooral heel veel bij door veel verschillende dingen te proberen en te vergelijken maar ik heb absoluut geen theoretische basis.
Naast veel zelf te kopen of bestellen op restaurant (aangepaste wijnen of voorstellen vragen, en de sommelier dan ambeteren met talloze vragen :oi22:) word ik ook meegenomen door mijn baas die hier heel hard mee bezig is en waar ik dus ook heel wat van leer.

De drie Bordeaux hebben we niet blind getest maar voor mij was het wel 'blind' wat prijs betreft. Ik wist wel dat er voor 200-300 EUR aan wijn op tafel stond maar ik had tijdens het proeven geen idee van de onderlinge verhoudingen, dus op dat vlak wel enigszins blind.
Wijnen trouwens ook getrakteerd door mijn baas 😁
Scoren - snap ik, vind ik zelf ook moeilijk maar ik doe dat in eerste instantie voor mezelf, maar merk wel dat sommigen 3,5 geven aan hele goede wijn terwijl dat voor mij dan al minstens 4 is…

Sommeliers die veel uitleg mogen geven vinden dat toch vaak heel plezant, niet? In Spanje ook mogen merken, mijn schoonpa laat altijd heel veel interesse zien en een welwillende sommelier laat je dan meteen ook meer proeven voor je kiest!

En wat een toffe baas heb jij zeg 🥳
 
Toch ook eens in mijn archieven gedoken om te zien wat er voor mij bovenuit stak in 2023.

Rood

Voor mij misschien wel het allerbeste dat ik ooit geproefd heb. Het ding is dat hij perfect uitgebalanceerd is. Nergens een zoetje of een zuurtje teveel. Zwaar in het begin met een elegante afdronk. is dat het geld waard? Voor mij persoonlijk niet omdat ik wijnen ken die maar 10% minder zijn voor mij die 1/3de van de prijs zijn. Maar als prijs geen factor zou zijn = top, top, top. `

Verrassing van het jaar. Opnieuw heel uitgebalanceerd en niet al te zwaar, maar toch de nodige body om zichzelf naast de klassiekers te zetten.

Gedronken in uiteraard een Kroatisch restaurant. Een topwijn die voor een aanvaardbare prijs (35 euro?) aangeboden werd.

Wit

Wie fan is van een soepele Chardonnay is hiermee aan het juiste adres. Ik denk dat ik hem net iets te vroeg heb gedronken maar dit is een wijn die je met fierheid mag presenteren aan je gezelschap.
 
Mooie wijntjes @toru Heb die Bedoba eens besteld, was de laatste fles 😋 benieuwd.

Qua sommelier ervaringen vond ik Paul de Pierre in Maarkedal wel de moeite. Liet ons wat spelen met de wijn (open glazen vs gesloten) en met de kaasschotel, phoe, kreeg ik daar 6 verschillende wijntjes, eentje per kaas, echt zalig
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Toch ook eens in mijn archieven gedoken om te zien wat er voor mij bovenuit stak in 2023.

Rood

Voor mij misschien wel het allerbeste dat ik ooit geproefd heb. Het ding is dat hij perfect uitgebalanceerd is. Nergens een zoetje of een zuurtje teveel. Zwaar in het begin met een elegante afdronk. is dat het geld waard? Voor mij persoonlijk niet omdat ik wijnen ken die maar 10% minder zijn voor mij die 1/3de van de prijs zijn. Maar als prijs geen factor zou zijn = top, top, top. `

Verrassing van het jaar. Opnieuw heel uitgebalanceerd en niet al te zwaar, maar toch de nodige body om zichzelf naast de klassiekers te zetten.

Gedronken in uiteraard een Kroatisch restaurant. Een topwijn die voor een aanvaardbare prijs (35 euro?) aangeboden werd.

Wit

Wie fan is van een soepele Chardonnay is hiermee aan het juiste adres. Ik denk dat ik hem net iets te vroeg heb gedronken maar dit is een wijn die je met fierheid mag presenteren aan je gezelschap.

Voor mij persoonlijk de beste Kroatische rode wijn:

Dubokovich - Medvjedica
 
Deze twee witte wijnen gedronken op resto in Spanje en op m'n wishlist gezet:

Deze Majuelo del chiviritero, een prachtige complexe Verdejo.
Deze Heaven and Hell uit Galicie, albarinho, treixadura en godello.

Rood gedronken:
2 Toro's van Matsu winery. Leuk huis, op elk etiket staat een portret dat symboliseert welke "rang-orde" de wijn heeft binnen hun gamma: van zoon, naar vader, grootvader etc. We dronken "zoon" en "vader".

- Monastrell/Temperanillo uit Valencia: super toegankelijk en heel goeie prijs/kwaliteit
- Enate cabernet sauvignon uit noord Spanje, misschien net iets te veel hout verder wel mooi op dronk (2016)
- Arzuaga crianza 2020 prima ribera del duero op oudejaarsavond
- Beronia Rioja Reserv 2017, 2e fles van oudejaar; was ook zeer mooi in balans; hout wat beter geïntegreerd dan de Enate. Stevig maar liet zich heel vlot drinken :)
 
De Cangrande Valpolicella Ripasso van Albert Heijn is ook een aanrader. Met een hoeveelheid ingedroogde Amaronedruiven om de wijn extra power te geven. Lekker!
 
In kader van post-holiday detox heb ik mezelf komende maanden wat strengere regels opgelegd: max 1 fles wijn open maken per week.
Afgelopen weekend deze gedronken: Dei vino nobile de montepulciano

2019 vintage, piepjong dus. Anderzijds een fles van "slechts +/-25€ dus geen zotte kost om zo een wijn al eens jong te proeven. En ja, ik vond m dus al heel lekker; zeker bij het de juiste maaltijd: pizza op vrijdag en een italiaanse pastaschotel op zondag; op zaterdag als "drinkwijn" geprobeerd; ook dat lukte wel als zal het vermoedelijk een minder breed publiek aanspreken.

Tweede fles toch even opzij houden en zien wat het binnen enkele jaren geeft.

Volgend weekend plan ik een 2014 Barolo open te maken. Qua vintage allicht het "slechtste" jaar van afgelopen decennium, en daarom ook weer interessant: fles was nog niet té duur (40€) voor een Barolo. Heel benieuwd hoe die tien jaar later nog drinkt :)
 
Gisteren bij bevriend koppel goei stuk vlees gaan eten en altijd blij dat het 1 van men beste vrienden is want die zijne wijnkelder :drool:

Zelden zo’n lekkere wijn gedronken, eerste fles wss een Chinon van 2004, kurk was helemaal verduurd dus kregen hem niet los, gaatje ingemaakt en dan paar uur op temperaruut laten komen en gezeefd in een decanteer karaf.

Hemelse smaak, typische ‘oude’ geur, zeer lange nadronk en voor zover ik er iets van ken een houterige en vlezige geur.

Tweede fles was een Pomerol van 2006, subliem sowieso maar “minder” dan de Chinon.

Enkel foto’s van de Vivino scan en niet van de fles :rolleyes: Scores ook niet te vinden op Vivino.

Van die Chinon heeft hij nog een fles staan van zijn geboortejaar, eind jaren 80 en zou nog perfect op dronk zijn.

Die flessen hebben ook bijna 20 jaar in perfecte omstandigheden bewaard gebleven bij een lokale Franse wijnboer.

IMG_0413.jpeg


IMG_0414.jpeg
 
Afgelopen weekend was er kaas- en wijnavond van de school van onze jongste. Mentaal voorbereid op de typisch slechte pairings en relatief lagere kwaliteit aan wijn (en kaas), maar het werd dus een ongelooflijke meevaller :D

Wijnen zeer bedachtzaam bevoorraad uit vnl. Frankrijk en één leuke Italiaanse rosso de Montalcino. Deze witte Bourgogne was de lekkerste van de avond.

Recent ook deze nero d'avola gedronken en beviel me echt niet. Dun en iets uit balans qua zuren. Dan wel ambetant als je nog een 2e fles hebt liggen - hopen dus dat het een mindere fles was. Ook gek dat die op Vivino dan wel 4+ haalt.

Volgend weekend plan ik een 2014 Barolo open te maken. Qua vintage allicht het "slechtste" jaar van afgelopen decennium, en daarom ook weer interessant: fles was nog niet té duur (40€) voor een Barolo. Heel benieuwd hoe die tien jaar later nog drinkt :)

Deze was dus wel heel erg goed; eigenlijk perfect op dronk en gaat vermoedelijk niet meer beter worden. Tweede fles dus zeker nog dit jaar nuttigen :D
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend was er kaas- en wijnavond van de school van onze jongste. Mentaal voorbereid op de typisch slechte pairings en relatief lagere kwaliteit aan wijn (en kaas), maar het werd dus een ongelooflijke meevaller :D

Wijnen zeer bedachtzaam bevoorraad uit vnl. Frankrijk en één leuke Italiaanse rosso de Montalcino. Deze witte Bourgogne was de lekkerste van de avond.

Recent ook deze nero d'avola gedronken en beviel me echt niet. Dun en iets uit balans qua zuren. Dan wel ambetant als je nog een 2e fles hebt liggen - hopen dus dat het een mindere fles was.



Deze was dus wel heel erg goed; eigenlijk perfect op dronk en gaat vermoedelijk niet meer beter worden. Tweede fles dus zeker nog dit jaar nuttigen :D
Dan zal de organisator van de kaas- en wijnavond wel kennis van zaken hebben gehad. Binnenkort in Boechout naar een wijnproeverij met allemaal Duitse wijnhuizen. Geen al te goedkope wijnen, maar proeven is gratis. :coolbrows:
 
Had je die aangekocht voor het BG-wijnpanel? :unsure:
De Solaia en Tignanello ga ik als leverage gebruiken om de Sassicaia en Haut Brion van mn schoonpa te proeven 😁

Als we die panel ooit doen wil ik wel een Sassicaia kloon meebrengen 😇

Orma’s debut vintage in 2005 received the stellar reviews its privileged location demands and today, Orma is recognised alongside Bolgheri’s finest wines. “This Bordeaux blend from Bolgheri is a challenger to Sassicaia and Ornellaia.” — James Suckling.
 
Terug
Bovenaan