Wijntopic!

Hier nog dilemma voor oudejaar. We vieren met een groep vrienden die zich nul de botten interesseren in wijn, maar ik wil wel graag zelf goede wijn drinken :(

't is aan de ene kant zonde om dan een dure fles open te trekken, maar als ge nu voor een gelegenheid eens een goeie fles opentrekt is het wel op een feestavond..

Heb een chateauneuf-du-pape blanc van 2018 liggen en dan een pomerol clos rene van 2014 die nu wel op dronk is, dus het zal waarschijnlijk dat worden vermoed ik. Als ik nog verander wss een Nebbiolo d'alba 2019.

Kerstavond zal Chateau La Dominique worden, grootmoeder is nogal fan van de klassieke Franse wijnen, dus ik ga niet klagen :p
 
Hier nog dilemma voor oudejaar. We vieren met een groep vrienden die zich nul de botten interesseren in wijn, maar ik wil wel graag zelf goede wijn drinken :(

't is aan de ene kant zonde om dan een dure fles open te trekken, maar als ge nu voor een gelegenheid eens een goeie fles opentrekt is het wel op een feestavond..

Heb een chateauneuf-du-pape blanc van 2018 liggen en dan een pomerol clos rene van 2014 die nu wel op dronk is, dus het zal waarschijnlijk dat worden vermoed ik. Als ik nog verander wss een Nebbiolo d'alba 2019.

Kerstavond zal Chateau La Dominique worden, grootmoeder is nogal fan van de klassieke Franse wijnen, dus ik ga niet klagen :p
Je kan die fles gewoon alleen opdrinken, maar ik vermoed dat je geen parels voor de zwijnen wil geven. Dan kan je beter gaan voor een goedkopere fles die nog wel lekker wegdrinkt en bewaar je de goede wijn voor een ander moment.
 
Je kan die fles gewoon alleen opdrinken, maar ik vermoed dat je geen parels voor de zwijnen wil geven. Dan kan je beter gaan voor een goedkopere fles die nog wel lekker wegdrinkt en bewaar je de goede wijn voor een ander moment.
't is altijd de afweging éh. Hier thuis drinken we zelden/nooit een fles omdat mijn vrouw quasi niet drinkt, dus het aantal gelegenheden is sowieso al beperkt. En als we volk vragen zijn het diezelfde vrienden die op zich niet te zot zijn van wijn 🤷‍♂️

Ze kunnen blijven liggen ook, maar da's op zich ook zonde uiteindelijk. Soit, nog een week om erover te slapen :)
 
't is altijd de afweging éh. Hier thuis drinken we zelden/nooit een fles omdat mijn vrouw quasi niet drinkt, dus het aantal gelegenheden is sowieso al beperkt. En als we volk vragen zijn het diezelfde vrienden die op zich niet te zot zijn van wijn 🤷‍♂️

Ze kunnen blijven liggen ook, maar da's op zich ook zonde uiteindelijk. Soit, nog een week om erover te slapen :)
Mijn vrouw drinkt ook amper. Misschien wel eens een cocktail, maar bijna geen wijn. Dat weerhoudt me niet om een fles te kraken die ik op een of twee avonden opdrink. De betere flessen bewaar ik voor mensen die ervan kunnen meegenieten of voor speciale gelegenheden zoals een verjaardag of een kerstavond.

Vooral dat eerste glas bij het klaarmaken van het eten vind ik geweldig, al is de tweede helft van de fles meestal het best.
 
't is altijd de afweging éh. Hier thuis drinken we zelden/nooit een fles omdat mijn vrouw quasi niet drinkt, dus het aantal gelegenheden is sowieso al beperkt. En als we volk vragen zijn het diezelfde vrienden die op zich niet te zot zijn van wijn 🤷‍♂️

Ze kunnen blijven liggen ook, maar da's op zich ook zonde uiteindelijk. Soit, nog een week om erover te slapen :)
Ik ken dit gevoel, je wilt een topper drinken, maar je bezoek wilt gewoon hozen en zou evengoed Duc de lerme drinken en zeggen dat het lekker is.
 
Hatelijk gevoel idd.

Ik heb ooit is vrienden uitgenodigd voor nen brunch omdat we iets te vieren had.

Had nog een fles champagne liggen, Taittinger brut (al gauw €50) en ik schenk dat in.

Die kerel, in twee slokken naar binnen gewerkt dat glas.

“Amai das goeie cava”… gaaaast.
 
Hatelijk gevoel idd.

Ik heb ooit is vrienden uitgenodigd voor nen brunch omdat we iets te vieren had.

Had nog een fles champagne liggen, Taittinger brut (al gauw €50) en ik schenk dat in.

Die kerel, in twee slokken naar binnen gewerkt dat glas.

“Amai das goeie cava”… gaaaast.
In zo'n geval twee flessen open maken: de goedkope cava van Baron voor de zwijnen en de dure champagne voor jezelf. :unsure:
 
“Amai das goeie cava”… gaaaast.

Goh er is heel wat cava die beter schoort dan champagne.

In wat was het 2019 was de beste mouserende wijn ter wereld eentje uit Belgie.
Die had gewonnen van was het nu 200 of 700 flessen Champagne.
 
Hier voor de mensen die denken dat champagne nog altijd de holy grail is.


De Belgische schuimwijn Cuvée Prestige 2014 Brut Blanc de Blancs is verkozen tot de beste schuimwijn ter wereld op het Brusselse Concours Mondial, een jaarlijkse wedstrijd waar stalen schuimwijn en champagne worden beoordeeld. De fles wint het van 730 andere inzendingen.
 
Hier voor de mensen die denken dat champagne nog altijd de holy grail is.

Die fles kost dan nog 22 euro, met dat geld heb je niet eens een instapchampagne bij Taittinger.
 
  • Leuk
Waarderingen: Z3r0
Ik drink ook veel liever een dure wijn dan een dure champagne, er zijn enorm veel goedkopere alternatieven van uitstekende kwaliteit.

Los daarvan drink ik wel eens graag champagne, we krijgen af en toe wel eens een fles cadeau of bij familie…
 
Die champagne was ook een relatie geschenk alleszins dus niet zelf gekocht.

Ik vind de prosecco van Millesimato fantastisch, rond de feestdagen dikwijls 1+1 te vinden in de supermarkten. €12 de fles normaal gezien.
 
Champagne drinken wij hier wel nog vrij vaak. We gaan ook gewoon steeds zelf onze inkopen doen bij de producenten zelf, geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om die hier in België in te kopen. Ook koop ik nooit de premium-merken à la Moët&Chandon.
De prijzen zijn tegenwoordig wel serieus gestegen maar onze vaste 'boerkes' zitten nu aan 17-18 €/fles.
 
Het voordeel van Champagne is dat je (door de regelgeving) wel weet wat je kan verwachten. Ik hou van de frisse zuurtjes in combinatie met de toetsen van biscuit/toast doordat champagnes minstens 12 maanden sur lie liggen, en de betere langer.

Heb eens gekeken en de Belgische schuimwijn van hierboven gebruikt ook de druiven die ze in Champagnestreek mogen gebruiken en heeft minstens 2 jaar gerijpt, dusja op zich niet zo onlogisch dat deze kan wedijveren met champagnes. Ons klimaat is er ook voor gemaakt. Laatst op restaurant ook een Belgische schuimwijn gedronken en was overheerlijk.
 
Het voordeel van Champagne is dat je (door de regelgeving) wel weet wat je kan verwachten. Ik hou van de frisse zuurtjes in combinatie met de toetsen van biscuit/toast doordat champagnes minstens 12 maanden sur lie liggen, en de betere langer.

Heb eens gekeken en de Belgische schuimwijn van hierboven gebruikt ook de druiven die ze in Champagnestreek mogen gebruiken en heeft minstens 2 jaar gerijpt, dusja op zich niet zo onlogisch dat deze kan wedijveren met champagnes. Ons klimaat is er ook voor gemaakt. Laatst op restaurant ook een Belgische schuimwijn gedronken en was overheerlijk.
Weet ge, de cava's die je op een gemiddelde receptie of familiefeest krijgt zijn heel basic van kwaliteit en nogal zurig en dof van smaak. Geen goeie representatie van wat een echte lekkere schuimwijn is.

Dat is zoals de meeste "wijntjes" op café: brak en neigend naar chateau migraine.
 
Gisteren nog wat geshopt voor de feesten bij winetime in Nieuwpoort

Champagne:



Wit:



Rood:



Ik ben zeker geen kenner, maar drink gewoon graag goede wijn. Ik zou graag eens een praktische cursus of workshop volgen.
 
Qua
Gisteren nog wat geshopt voor de feesten bij winetime in Nieuwpoort

Ik ben zeker geen kenner, maar drink gewoon graag goede wijn. Ik zou graag eens een praktische cursus of workshop volgen.
Klassiek maar ongetwijfeld zeer lekkere wijnen, enjoy!!

Bij mijn ouders ga ik moeten selecteren uit de kelder; vrees er wat voor want ze managen hun wijnvoorraad niet echt :D
Bij mijn schoonouders kiest mijn schoonpa, en ik houd een paar goeie Italiaantjes in reserve :)
 
Terug
Bovenaan