Cinema ervaringen in België

Een 3-tal keren per jaar tegenwoordig, er is ook niet zo veel uitgekomen.
Voor mij alleen is dat nu geen ramp om dan eens 20 euro te betalen voor een film maar voor gezinnen is dat toch veel geld, nog een beetje eten er bij en je komt niet meer toe met 100 euro.
En vergeleken daarbij is een film op blu-ray of een disney+ abonnement spotgoedkoop. Je hebt dan een heel jaar disney+ voor de prijs van 1 cinema bezoek.

Denk dat de laatste film die we echt zelf gaan zien zijn in de cinema en waar we zelf voor betaald hebben, zowat Battle of the five armies moet geweest zijn. Prijs speelt daar minder een rol in dan ervaring eigenlijk. Storend volk, krakende chipszakken, stinkend eten en/of combo van al die dingen. Versus home cinema op 65", media server, surround en on top comfy zetel en niemand die kan storen. Easy choice.

Ik zie het nut ervan niet meer in als je max 2/3/4 maanden later dezelfde film kunt verkrijgen in 4k bluray. Streaming voor de modale mens is zelfs nog sneller verkrijgbaar.

Ik heb een 65 inch premium OLED en 9.1.4 geluidssysteem. Ik kijk hier gewoon (bijna) dagelijks een film.
Waarom zoveel geld uitgeven om naar de cinema te gaan om u dan nog eens te ergeren aan al die vervelende pubers, het lawaai, die paar pipos die constant op hun gsm zitten etc.
Ik vind dat cinema ook gewoon de 'magie' verloren heeft.

Nu er eindelijk een IMAX is in Hasselt zie ik me wel eens een goeie blockbuster gaan kijken. Bijvoorbeeld The Odyssey van Nolan.

Ik denk dat ik letterlijk nog maar 1 keer naar de cinema ben geweest in de laatste jaaaaren. En dat was voor een kinderfilm zodat mijn dochter eens een cinema meegemaakt heeft.

Laatst bewerkt:
Het is echt weer heerlijk on point voor BeyondGaming dat een topic dat over bioscoopbezoeken gaat, na twee pagina's al vol staat met gasten die het over hun premium OLED's en geluidsystemen hebben.

Naar de cinema met de rest van het plebs? Wij hebben zelf onze cinema thuis! 😅

En eerlijk waar, i get it he. Ik vind nog steeds dat er een zekere magie uitgaat van het kijken naar een film op een groot canvas in een goed gevulde zaal...maar het risico dat je in een zaal beland vol idioten groeit wel exponentieel als je op een druk moment naar de Kinepolis gaat voor een blockbuster te kijken.

Dat gekoppeld met het feit dat grote nieuwe releases als Superman al na een maand of drie te streamen zijn in 4K op een 65 inch LG OLED met een Sonos Arc aan gekoppeld, en dat de enige die daar irritant uit de hoek komt je vriendin is die haar zak Maltesers laat vallen...jeej thuisbioscoop.

De drempel om vlot op een kwalitatieve manier van film te genieten, ligt nu een stuk lager, waardoor je gewoon veel minder dan vroeger de noodzaak hebt om richting de bioscoop te gaan.

Het is echt weer heerlijk on point voor BeyondGaming dat een topic dat over bioscoopbezoeken gaat, na twee pagina's al vol staat met gasten die het over hun premium OLED's en geluidsystemen hebben.

Is natuurlijk ook niet abnormaal (zeg je zelf ook). Goede thuissystemen moeten tegenwoordig eigenlijk niet meer onderdoen voor bioscopen qua geluid- en beeld-kwaliteit. Ok, je bent wel rap €5000 kwijt voor het geheel, maar dan heb je toch al iets waarvoor je misschien liever thuis blijft dan naar de cinema te gaan. Bij de meesten is een geschikte ruimte hebben wellicht nog het grootste probleem.

Qua beeld heb ik ook al ergernissen meegemaakt in een Kinepolis: dirty screen effect (omdat het doek niet perfect egaal is), reflecties van die rode traplichtjes of nood-uitgangen (was rete-irritant bij bvb Nosferatu wat een donkere zwart-wit film is), rookdetectors die om de x seconden in je ooghoek knipperen, dit weekend nog: ScreenX projectoren die ineens aangaan met een fel lichtpunt links en rechts van je... Geef me dan maar gewoon een OLED, en als je er dicht genoeg bij zit (bvb 2.5m van een 65") komt de immersie/beeldhoek al in de buurt van een cinema.

Streaming en een Sonos Arc noem ik nu wel geen thuisbioscoop:unsure:

Het feit dat films zo snel en gemakkelijk thuis bekeken kunnen worden, gekoppeld met de kostprijs van een cinemabezoek zorgt er gewoon voor dat het een 'uitstervend' iets is.

Vroeger ging iedereen naar de cinema om een nieuwe film te zien, net zoals iedereen naar een arcadecenter ging om te gamen.
Dat is anno 2025 wel anders.

Naar de cinema met de rest van het plebs? Wij hebben zelf onze cinema thuis! 😅
Deze thread gaat er net over dat de cinema niet meer voor het plebs is. Dat was misschien 30+ jaar geleden zo, maar is al lang niet meer zo hoor. Cinema is een luxe. En met de opkomst van deftige alternatieve thuis (die jaar op jaar betaalbaarder worden), is thuis films kijken net meer de plebs ervaring... Zeker omdat de tijd tussen cinema-release en home-release telkens korter wordt en er meer direct-to-stream content beschikbaar wordt.

Ik begrijp toch niet waarom zo veel mensen een gigantische tv aan hun muur willen hangen. Als ik 's avonds ga lopen, dan zie je in sommige huiskamers van die muurbrede televisies en kan ik van op 50 meter al zien naar welke zender te aan het kijken zijn. Tis gewoon de verhouding die niet past, in een modale woonkamer is zo'n 100 of whatever inch televisie gewoon te groot.

Maar ik ben dan ook niet de referentie, als het aan mij lag dan vloog onze televisie (een kleintje) vandaag buiten. Maar ik sta alleen met die mening in mijn gezin.

Ik begrijp toch niet waarom zo veel mensen een gigantische tv aan hun muur willen hangen. Als ik 's avonds ga lopen, dan zie je in sommige huiskamers van die muurbrede televisies en kan ik van op 50 meter al zien naar welke zender te aan het kijken zijn. Tis gewoon de verhouding die niet past, in een modale woonkamer is zo'n 100 of whatever inch televisie gewoon te groot.

Maar ik ben dan ook niet de referentie, als het aan mij lag dan vloog onze televisie (een kleintje) vandaag buiten. Maar ik sta alleen met die mening in mijn gezin.
Ik ken welgeteld 1 iemand die een gigantische tv heeft. (100 inch)

De meeste mensen kopen nu toch gewoon een 48/50/55/65 inch?
Tenzij ge in de US and A woont.

Ik ken er bij ons in de buurt toch meerdere waar je 's avonds enkel de televisie ziet en geen stukje muur meer :laugh:

Zegt misschien meer over je buurt dan over de TVs :).

Veel hangt er natuurlijk ook vanaf naar wat er gekeken wordt. Als jij passeert, staat misschien net het nieuws op, maar 's avonds kijken ze dan een blockbuster op Netflix of zo ? Voor de eerste de beste soap of praatprogramma, moet je natuurlijk geen grote TV hebben, maar je wil een deftige film ook niet op 32" op 3m afstand bekijken. Juist daarom dat je dan naar de cinema zou gaan...

Er is overigens nog een opvallend gevolg van deze evolutie: DVDs krijg je tweedehands aan de straatstenen niet meer kwijt. Op de rommelmarkten gooien ze ze weg voor 50c het stuk of zo. DVDs waren prima voor op een 32" op 3m afstand, maar vandaag is er nagenoeg niemand meer die op zo'n manier naar film kijkt.

Hij zal dat waarschijnlijk gewoon verkeerd inschatten, mede omdat hij zelf een kleinere tv heeft. Ik kon bij mezelf ook vanop straat de tv zien omdat de haag nog niet volgroeid was en dat leek ook bombastisch en dat is 'maar' een 65 inch.

Ik zie hier nu in de buurt bij veel nieuwbouwhuizen vanop straat ook de tv's omdat er nog geen gordijnen hangen. (Mensen die pas verhuisd zijn)
Die tv's, ik schat 50/55 inch, lijken ook groot in die hun kleinere living.

Die tv's vallen gewoon op omdat ge dat beeld ziet (bewegen). Die saaie witte muur valt u gewoon niet op.

100 inch zal het wel niet zijn, dat is echt huge. :)

Laatst bewerkt:
Simpele 55' van 400 euro hier in huis, en de meeste films die ik kijk zijn dan nog gewoon op mijn computer (24').

Cinema is stukje goedkoper in Polen, maar het wordt hier toch ook een kostelijke grap als je met de kinderen wil gaan. Zeker omdat de kinderen denken dat cinema betekent beker frisdrank en zak popcorn erbij. Meestal sta ik dat wel toe omdat we toch maar 1 keer per kwartaal of zelfs per semester gaan, en dat compenseer ik dan door zelf niets te eten of te drinken.
8 euro voor een ticketje, en toch ook tegen de 10 euro voor drinken en popcorn, per persoon.

Ben wel aan het overwegen om 1x per maand op Dinsdag naar de film te gaan, omdat ze in de cinema-keten hier Super Dinsdag aanbieden aan halve prijs, dus maar 4 euro voor een ticketje. En dan kan ik toch een klein beetje op de hoogte blijven van de nieuwste releases.

Ik vlieg gewoon naar Zuid-Amerika in business class alvorens ik een zaal half koop voor 10 euro zodat ik in mijn eentje naar de nieuwste blockbuster kan kijken. Vervolgens voor nog eens 10 euro lekkere sushi gaan eten.

Ahem, maar serieus nu, een leuke tip is om bloed of plasma te doneren, voor plasma (toch AB+) krijg je 2 rodekruiskaartjes en voor 6 rodekruiskaartjes krijg je een Kinepolis-ticket.

De lokale bios is ook nog redelijk van prijs.

Ik ga bijna nooit meer naar de Kinepolis. Overpriced: te luid, teveel luid volk, teveel gsm-en volk, teveel lawaaierig chipsvretend volk, luide airco terwijl je een meerprijs betaald want het is wel laser ultra, he!!! De film die ze daar tonen kan ik gewoon een maand later ook zien via de gebruikelijke streaming-kanalen.
Ik ga wel bijna 2x per maand hier in Gent naar de Studio Skoop of de Sphinx. Daar is het volk stiller en ook minder in getale en bovendien tonen ze daar film die je veel minder vlot zal kunnen zien op de streaming-diensten en… last but not least: het is goedkoper!

Nog eens Metropolis gedaan na een paar jaar omdat madam dat wou. Duur grapje tegenwoordig, laser ultra maar vraag me af wat er speciaal aan is.
Op tijd aangekomen om de auto aan de lader te hangen, elektrische laadplekken vol met niet-elektrische wagens, zo asociaal. Dan een snellader gevonden aan de Brico, kom je daar aan, beide laadpalen tijdelijk buiten gebruik. Dan maar gewone parking zoeken met als gevolg 10 min te laat voor de film, geen snacks kunnen kopen.
Voor mij geen cinema meer. Alternatieven genoeg. :) Het is ook niet dat je hier cinema's hebt à la Stockholm of Dubai, kleinere zalen. Sommige zelfs alleen 18+, comfortabele stoelen, met tafeltje en menukaart

Onlangs eens bij Pathé geweest, dat was goedkoper, maar niet zo goed als Kinepolis imo (ik houd meer van de Kinepolis setting). Ik neem meestal geen chips, nacho's of popcorn erbij, dan is het 15€ voor een ticket in BE (in Zwitserland zit ik eerder rond de 24€). Best wel duur, vooral als je met een gezin moet gaan.

Ik ga wekelijks naar cinema met Abo van UGC vaak zelfs 2 films op een dag die 47€ per maand kost om met 4 personen unlimited te kunnen gaan +2 grote popcorns per maand.

Ik ga bijna nooit meer naar de Kinepolis. Overpriced: te luid, teveel luid volk, teveel gsm-en volk, teveel lawaaierig chipsvretend volk, luide airco terwijl je een meerprijs betaald want het is wel laser ultra, he!!! De film die ze daar tonen kan ik gewoon een maand later ook zien via de gebruikelijke streaming-kanalen.
Ik ga wel bijna 2x per maand hier in Gent naar de Studio Skoop of de Sphinx. Daar is het volk stiller en ook minder in getale en bovendien tonen ze daar film die je veel minder vlot zal kunnen zien op de streaming-diensten en… last but not least: het is goedkoper!
Als de film in zaal 10 of 11 is van de Kinepolis in Gent zit je vaak wel goed. De Sphinx heb ik te vaak voor dat het geluid van de andere zaal te hard doorkomt. Al een paar keer de ervaring om zeep geholpen. Studioskoop is wel de max.

Als de film in zaal 10 of 11 is van de Kinepolis in Gent zit je vaak wel goed. De Sphinx heb ik te vaak voor dat het geluid van de andere zaal te hard doorkomt. Al een paar keer de ervaring om zeep geholpen. Studioskoop is wel de max.
In de Studio Skoop vorig jaar eens in een zaal gezeten waarop ik 10-20 % van het scherm niet kon zien vanuit mijn stoel :thumb: Dat was ook wel echt een debiele ervaring, dus daardoor wel minder zin om te gaan.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan