Wijntopic!

Voor mijn verjaardag deze Pinot Nero gedronken. Vintage 2016 en toch nog erg fruitig, maar wel al met heel veel complexiteit en heel mooi in balans.

Nieuwste aanwinsten in mijn ontdekkingstocht om zoveel mogelijk verschillende druiven en stijlen te leren kennen:
- Portugese Encruzado
- Pinot noir uit Patagonië
- Cinsault uit Argentinië
 
  • Leuk
Waarderingen: herc
Altijd minstens 2 flessen kopen, dan kan je er ééntje parkeren en is er nooit die "had ik 'm toch maar beter laten liggen" :)

Nu werd er tijdens de wijncursus ook stellig beweerd dat het grootste merendeel van de wijnen die je vandaag koopt meteen drinkbaar zijn, maar ik ben afgelopen jaar toch ook al meerdere malen (iets té) gesloten wijn tegengekomen.

Je kan dit leuke gadget op je verlanglijstje zetten voor sinterklaas of kerstmis, heel handig want karafferen voor 1-2 personen vind ik wat onnozel.

Nu wel benieuwd, welk jaar was ie? Ik blijf wat weg uit Frankrijk omdat ik me liever op Italië toeleg, maar niet zo heel lang geleden een 2014 St. Julien geproefd en die kwam me ook heel gesloten over, wat ik echt niet verwacht had.
Ik heb die gadget nu in huis gehaald, dus ik ben benieuwd hoeveel effect het heeft als ik een oudere (of een gesloten) wijn wil openen die wat tijd en lucht nodig heeft om open te bloeien.
 
Ik heb die gadget nu in huis gehaald, dus ik ben benieuwd hoeveel effect het heeft als ik een oudere (of een gesloten) wijn wil openen die wat tijd en lucht nodig heeft om open te bloeien.
In elk geval niet gebruiken met een oudere wijn hé :p
Is echt voor jonge wijnen die nog wat lucht kunnen gebruiken.
 
In elk geval niet gebruiken met een oudere wijn hé :p
Is echt voor jonge wijnen die nog wat lucht kunnen gebruiken.
Aha, maar je hebt toch ook oudere wijnen die pas in de tweede helft van de fles open komen? Of vergis ik me daarin? Of ben ik decanteren aan het vergissen met karaferen? Er is alleszins een klein (afneembaar) vergietje in verwerkt om bezinksel op te vangen.
 
Ik heb is wijn besteld via Vivino, vandaag geleverd. Enigste raadsel is hoe ze die doos over onze poort hebben gezet die meer dan 2m hoog is en niemand thuis was :wtf:

Die van postnl hebben een katrol systeel ofzo? :unsure:

IMG_0543.jpeg


https://www.vivino.com/wines/170521379 https://www.vivino.com/wines/170810326
 
Aha, maar je hebt toch ook oudere wijnen die pas in de tweede helft van de fles open komen? Of vergis ik me daarin? Of ben ik decanteren aan het vergissen met karaferen? Er is alleszins een klein (afneembaar) vergietje in verwerkt om bezinksel op te vangen.
Bij wijn die al op leeftijd is (niet per se de leeftijd in jaren, goedkope wijn kan heel snel oud worden) gaat extra zuurstof de kwaliteit zeker niet ten goede komen.

Met een lang gerijpte wijn moet je ook niet te zot walsen en zo.

Decanteren doe je dan idd voor bezinksel te mijden maar je doet dat dan typisch in een smallere karaf :)
 
Die susumaniello is in elk geval een aanrader. Prijs/kwaliteit vind ik dat echt een heel goede wijn, en zo eentje waar je iedereen plezier met kan doen.
Iets betaalbaar dat iedereen kan bekoren is eigenlijk een must have voor iedereen die wel eens wat vrienden ontvangt - smaakpallet op Vivino is ook interessant - mss zelfs eens proberen want wel fan van de genoemde toetsen.
 
Voila, 't is niet omdat je mensen over de vloer hebt die niet echt om wijn geven dat je hen per definitie iets slecht en/of goedkoop moet geven.
Niets leuker dan zonder enige aankondiging (want het interesseert hen toch niet) een wijntje in te schenken en een spontane 'verdorie, dat is een lekkere wijn' te horen krijgen :biglaugh:

In eerste instantie open ik die fles ook gewoon voor mezelf :unsure:
 
Hier even polsen, maar mensen hier die een wijnklimaatkast hebben?
In de nieuwe woning gaan we geen kelder hebben, dus het zal een klimaatkast worden, maar ik ken er bitter weinig van.
Dus tips, dingen waar ik op moet letten, goeie merken/sites om te kopen, te voorzien budget,...
Zou voor +- 100 flessen max zijn (wel ook champagnes etc). Bedoeling is om ze in te bouwen onder de trap, dus ook wel een beetje als eyecatcher :)
 
Hier even polsen, maar mensen hier die een wijnklimaatkast hebben?
In de nieuwe woning gaan we geen kelder hebben, dus het zal een klimaatkast worden, maar ik ken er bitter weinig van.
Dus tips, dingen waar ik op moet letten, goeie merken/sites om te kopen, te voorzien budget,...
Zou voor +- 100 flessen max zijn (wel ook champagnes etc). Bedoeling is om ze in te bouwen onder de trap, dus ook wel een beetje als eyecatcher :)
Heb een liebher staan, verschillende soorten daarin. Kameraad heeft dat ook. In ieder geval content van. Ik heb maar 1 zone wel.
 
Hier even polsen, maar mensen hier die een wijnklimaatkast hebben?
In de nieuwe woning gaan we geen kelder hebben, dus het zal een klimaatkast worden, maar ik ken er bitter weinig van.
Dus tips, dingen waar ik op moet letten, goeie merken/sites om te kopen, te voorzien budget,...
Zou voor +- 100 flessen max zijn (wel ook champagnes etc). Bedoeling is om ze in te bouwen onder de trap, dus ook wel een beetje als eyecatcher :)

Heb hier ook een liebherr staan. Ambetante is als je veel riesling hebt ( zoals ik ) kan je wat moeilijker stapelen. Die kasten zijn voornamelijk gebouwd voor bourgogne/bordeaux flessen. Maar zeer tevreden over liebherr!
 
Twee topwijnen uit Chili gedronken afgelopen weekend:
- Masintin Mezcla Tinta, een prachtige medium-bodied blend van Carignan (80%) en Cinsault (20%), super elegant en licht met toch veel complexiteit en kruidigheid. Chileens-Belgische onderneming.
- Vina Von Siebenthal Carabantes, dikke full-bodied Syrah/Cabernet Sauvignon van 15,3% maar zeker ook met voldoende elegantie ondanks de jeugdige leeftijd (2020); rest van de flessen mogen zeker nog 5-10 jaar liggen :)
 
Terug
Bovenaan