Wielerseizoen 2021

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wielrenners verdienen niet de grote vetpotten waardoor ze de rest van hun leven op hun gemak zitten. Als je dan beter kan verdienen bij een ploeg als Ineos, maar dan in een meer dienende rol, neem ik renners als Kwiat & co het echt niet kwalijk imo.
Het lijkt me niet meer dan logisch. Voor geld danst den beer uiteindelijk.
En je kan dan wel kiezen om naar een andere ploeg te gaan waar je kopman bent en minder verdient. Maar je komt wel uit tegen die mannen, en als winnen dan zeer moeilijk is dan lijkt mij de keuze vrij snel gemaakt en evident.

Wielrenners verdienen niet de grote vetpotten waardoor ze de rest van hun leven op hun gemak zitten. Als je dan beter kan verdienen bij een ploeg als Ineos, maar dan in een meer dienende rol, neem ik renners als Kwiat & co het echt niet kwalijk imo.
Kwiat zit boven de 2mio per jaar dacht ik.
Minimum is iets van 50k/jaar zeker?

Dan betekend dat dat die dus vroeger > 100k / jaar had (en die hebben ook dat RSZ voordeel hier)

Kwiat zit boven de 2mio per jaar dacht ik.
Minimum is iets van 50k/jaar zeker?

Dan betekend dat dat die dus vroeger > 100k / jaar had (en die hebben ook dat RSZ voordeel hier)
Je moet dat eens omrekenen zo een contract van 50k.
Dat wilt dus zeggen het equivalent van een job voor 3600€ bruto.

Maar jij moet wel dag en nacht leven voor uw job, veel van huis weg zijn en leeft altijd in onzekerheid.
Dan moet je echt wel heel graag coureur zijn, en heb je misschien ook geen andere optie dan coureur te zijn. Maar dan verdien je echt 2x niks voor hetgeen je ervoor moet doen.

Daar zal ook nog wel een deel premies bijkomen.
Voor die mannen is deelnemen aan een grote ronde en delen in de pot (als er iets in zit) cruciaal.

Anderzijds schept Gilbert daar in zijn uitloopbaan nog mooi geld, maar voor wat :laugh:

Je moet dat eens omrekenen zo een contract van 50k.
Dat wilt dus zeggen het equivalent van een job voor 3600€ bruto.

Maar jij moet wel dag en nacht leven voor uw job, veel van huis weg zijn en leeft altijd in onzekerheid.
Dan moet je echt wel heel graag coureur zijn, en heb je misschien ook geen andere optie dan coureur te zijn. Maar dan verdien je echt 2x niks voor hetgeen je ervoor moet doen.
Meeste mensen zitten op 35j niet aan dat loon (je moet rekenen dat ze minder RSZ betalen) en dat is het minimum in WT.
Daarnaast zoals gezegd hebben ze nog bonussen en vaak van huis betekend ook geen kosten ;)

Dat er enorme verschillen zijn tussen de top en de rest is in erg veel sporten zo. In tennis gaan er miljoenen rond, maar eens je uit de top 100 valt is het een dure hobby om de wereld rond te reizen met je crew en hopen dat je 1 ronde overleeft om een cent over te houden. Of meedoen aan matchfixing :p

Het is absoluut waar dat zo'n renner veel moet doen en laten voor een normale pre. Maar op de Olympische spelen zijn er een hele hoop sporten die amper aandacht en geld krijgen en die sporters leven ook 100% voor hun sport. Wat verdiende Derwael weer? 1200 euro? Dat is ronduit crimineel, een alleenstaande met kind krijgt meer op den dop.
Een kameraad kent Mathijs Paasschens vrij goed (bingoal). Die zal daar ook geen royaal loon hebben maar die zegt zelf dat hij als prof al half de wereld heeft kunnen zien. Koersen rijden als de ronde van vlaanderen. Als hij dat zo x aantal jaar kan doen, dat pakken ze hem niet meer af.

Het loonplafond beknot de wielrenners , van mij mogen ze meer verdienen (ten opzichte van sommige andere sporten) en ze kunnen op andere manieren dan "geld" geven en kunnen ze wielrenners nog lokken met sponsoren buiten de ploeg (bvb. wat Red bull nu doet bij sommige renners).
Misschien een soort van puntensysteem (ik verzin maar iets :help: )
waarbij je bvb in totaal maar renners samen 20 000 UCI punten hebben in je ploeg mag hebben. (ik zeg maar iets van getal mag ook een andere ranking zijn). Alleen zou er dan ook punten moeten bijkomen als je als een ploeggenoot wint (zodat goede knechten ook wat kosten). Enigste probleem bij dit systeem zijn de rennerscontracten over meerdere jaren dan niet meer mogelijk is, nog geen oplossing voor uitgevonden in deze brainstorm).

Van mij mag er gerust een soort loonplafond komen om het speelveld meer gelijk te trekken. In de tour beginnen er meer en meer ploegen voor spek en bonen bij te zijn. Die zelfs niet meer in de buurt van een ritzege kunnen komen.
Iets in de aard van het NBA-systeem zou tof kunnen zijn. Elke NBA-ploeg heeft een topper in de rangen. Bij sommigen is de ondersteuning wat minder, omdat ze in opbouw zijn en 'sparen' voor een goede loting in de toekomst en zo verder bouwen op de jonge spelers en die ene topper kunnen behouden.
Natuurlijk moet je rekening houden met een ploeg zoals DSM waar het niet prettig vertoeven is en als je daar wordt in geduwd, heb je pech.
Ik weet niet, misschien omdat hij daar een massa geld verdient? Kwiatkowski verdient meer als alaphilippe, van aert, van der Poel, Roglic,...
Het is absoluut waar dat zo'n renner veel moet doen en laten voor een normale pre.
Zou een Padun 50k/jaar verdienen bij Bahrain? Dat moet toch een veelvoud ervan zijn? Zeker meer mocht zijn contract opengebroken zijn na de Dauphiné. Wat heb je nu aan +1mil/jaar? Dat is +10mil in een loopbaan :crazy:. In zijn geval kan ik dat nog verstaan als Oekraïner, die familie wil ondersteunen.
Is het niet de charme van de wielersport, dat die mannen relatief weinig verdienen, maar een enorme prestige genieten na hun monsterachtige calvarietochten door weer en wind? Vaak worden die na hun carrière nog herkend, bejubeld en herinnerd aan die ene zege, zeker hier bij ons. Ze staan dichter bij het volk dan pakweg een tennisser of voetballer.
Een extra premie na je wielercarrière van 50k/jaar in de WT en 20k/jaar bij de ProCont kan een mooie surplus zijn.
Maar je komt wel uit tegen die mannen, en als winnen dan zeer moeilijk is dan lijkt mij de keuze vrij snel gemaakt en evident.
Markske deed het nochtans goed in de Dauphiné tegen de top :p.

Dat er enorme verschillen zijn tussen de top en de rest is in erg veel sporten zo. In tennis gaan er miljoenen rond, maar eens je uit de top 100 valt is het een dure hobby om de wereld rond te reizen met je crew en hopen dat je 1 ronde overleeft om een cent over te houden. Of meedoen aan matchfixing :p

Het is absoluut waar dat zo'n renner veel moet doen en laten voor een normale pre. Maar op de Olympische spelen zijn er een hele hoop sporten die amper aandacht en geld krijgen en die sporters leven ook 100% voor hun sport. Wat verdiende Derwael weer? 1200 euro? Dat is ronduit crimineel, een alleenstaande met kind krijgt meer op den dop.
Een kameraad kent Mathijs Paasschens vrij goed (bingoal). Die zal daar ook geen royaal loon hebben maar die zegt zelf dat hij als prof al half de wereld heeft kunnen zien. Koersen rijden als de ronde van vlaanderen. Als hij dat zo x aantal jaar kan doen, dat pakken ze hem niet meer af.
Derwael is student natuurlijk.

Die mannen verdienen soms nog wat geld met materiaal doorverkopen. Toen Cleppe stopte verkocht die echt veel bv :p
Of de Jef (van Vocsnor) die zijn materiaal is precies ook vaak via Vocsnor gekomen en die verkoopt dat dan 2e hands

Heb ook maat die Mathijs kent (heb er ook eens een ritje mee gedaan en erna koffie gaan drinken bij zijn ouders :D). Ik denk dat die ook wel in een WT ploeg alla lotto moet passen eigenlijk als je die zijn waardes ziet

Het loonplafond beknot de wielrenners , van mij mogen ze meer verdienen (ten opzichte van sommige andere sporten) en ze kunnen op andere manieren dan "geld" geven en kunnen ze wielrenners nog lokken met sponsoren buiten de ploeg (bvb. wat Red bull nu doet bij sommige renners).
Misschien een soort van puntensysteem (ik verzin maar iets :help: )
waarbij je bvb in totaal maar renners samen 20 000 UCI punten hebben in je ploeg mag hebben. (ik zeg maar iets van getal mag ook een andere ranking zijn). Alleen zou er dan ook punten moeten bijkomen als je als een ploeggenoot wint (zodat goede knechten ook wat kosten). Enigste probleem bij dit systeem zijn de rennerscontracten over meerdere jaren dan niet meer mogelijk is, nog geen oplossing voor uitgevonden in deze brainstorm).
Een team selecteren op UCI budget... dat zou heel Lefevere zijn business model ondermijnen. Het zou snel gedaan met overal links & rechts prutskoerskes te winnen om toch maar zoveel mogelijk aantal overwinningen te sprokkelen.
Als je er even logisch over nadenkt is dat exact het omgekeerde van wat men zou moeten doen. Het systeem dat jij voorstelt is een systeem dat er voor zal zorgen dat een heel groot deel van de ploegen zich zal focussen op een klein aantal belangrijke wedstrijden genre GT's, monumenten, en andere topkoersen genre Tirreno, Dauphiné, Strade, Gent-Wevelgem, WK. Al de rest wil je dan liever niet winnen want stel dat die Gullegem Koerse overwinning je over de cap duwt aan het einde van het seizoen en je daarvoor een van je renners moet buiten zetten...
Uiteindelijk wil je net het tegenovergestelde bereiken, op lange termijn zou de koers meer en meer een soort klein gesloten circuit worden waar alle toppers, alle topkoersen rijden. Ik weet dat een Utopie is maar er zijn met oa Roglic en Pogacar toch mooie stappen in die richting gezet... die mannen koersen een heel jaar. Dat moet vooral beloond worden, niet afgestraft.

Zou een Padun 50k/jaar verdienen bij Bahrain? Dat moet toch een veelvoud ervan zijn? Zeker meer mocht zijn contract opengebroken zijn na de Dauphiné. Wat heb je nu aan +1mil/jaar? Dat is +10mil in een loopbaan :crazy:. In zijn geval kan ik dat nog verstaan als Oekraïner, die familie wil ondersteunen.
Is het niet de charme van de wielersport, dat die mannen relatief weinig verdienen, maar een enorme prestige genieten na hun monsterachtige calvarietochten door weer en wind? Vaak worden die na hun carrière nog herkend, bejubeld en herinnerd aan die ene zege, zeker hier bij ons. Ze staan dichter bij het volk dan pakweg een tennisser of voetballer.
Een extra premie na je wielercarrière van 50k/jaar in de WT en 20k/jaar bij de ProCont kan een mooie surplus zijn.

Markske deed het nochtans goed in de Dauphiné tegen de top :p.
Charme en Heroiek zijde vet mee als ge na u carriere nog 30 jaar huizen moet gaan voegen of als loonwerker dag en nacht met den tractor moet gaan rijden... cashen als ge kunt. Zeker als renner moet je oogsten wanneer het kan, je kan elke koers verkeerd vallen en fin de carriere zijn OF je kan 2 seizoenen op de sukkel geraken, uit de WT vallen en er nooit meer terug in geraken. Het circuit is gewoon súper klein, zo klein dat de marge voor fouten zéér zeer klein is.

Als je dat vergelijkt met het voetbal... het aantal spelers dat daar "veel" geld verdient is vele malen groter. Er zijn ook gewoon zoveel meer mogelijkheden om aan de bak te geraken en comfortabel te kunnen leven.
Een Belg die naar een WT ploeg gaat en faalt, die moet ofwel stoppen ofwel beland hij uiteindelijk in een (al dan niet Pro) Continentaal team waar ze vaak met moeite het zout op hun patatten verdienen. Een Belg die vanuit Belgie naar Duitsland of England gaat spelen en daar faalt die gaat vervolgens gewoon naar een kleinere ploeg uit Frankrijk, of Spanje... of naar Turkije of Nederland of Noorwegen of... (enfin, je snapt mijn punt). En bij al die ploegen zullen ze nog steeds comfortabel kunnen leven en dat is zacht uitgedrukt.

Don't get me wrong, ik snap ergens je punt. Ik weet nog in den tijd dat Mbark Boussoufa van Anderlecht naar Anzji verkaste en daar €2,5M/jaar ging verdienen ipv €1,5M/jaar bij Anderlecht dacht ik ook van... really? Ga jij voor €1M/jaar een paar jaar jezelf opsluiten in Dagestan terwijl je hier ook gewoon €1,5M hebt?

Maar de carrière van een wielrenner is imo gewoon fragieler EN een wielrenner moet niet naar de andere kant van europa verhuizen. Ze blijven gewoon wonen waar ze wonen. Hun trainingskamp aan het begin van het seizoen is wrs op een andere locatie en that's it.
Trouwens, for all we know horen nooit nog iets van Mark Padoun... tzou den eerste niet zijn dat 1 maand in zen carriere goed rijdt en that's it.

Laatst bewerkt:
Laurens De Plus zal ook wel geen spijt hebben van bij Ineos getekend te hebben 😄

Bij een renner als Viviani vraag ik me toch af of die op zijn 50e, terugkijkend op zijn carrière, geen spijt heeft van zijn vertrek bij Quickstep. Hij zal daar toch ook geen hongerloon gehad hebben. In 2 jaar 8 ritten winnen in grote rondes en dat achterlaten. Dat moet als sportman toch pikken.

Laurens De Plus zal ook wel geen spijt hebben van bij Ineos getekend te hebben 😄

Bij een renner als Viviani vraag ik me toch af of die op zijn 50e, terugkijkend op zijn carrière, geen spijt heeft van zijn vertrek bij Quickstep. Hij zal daar toch ook geen hongerloon gehad hebben. In 2 jaar 8 ritten winnen in grote rondes en dat achterlaten. Dat moet als sportman toch pikken.
In hoeverre Viviani op eigen initiatief vertrokken is dat is nog maar de vraag. Lefevere heeft daar misschien beslist dat Bennet de betere keuze was going forward en Viviani een aanbod gedaan onder zijn marktwaarde...
Stel jezelf in die situatie... je hebt 2 jaar zeer goed werk geleverd voor je baas en bij het verlengen komt die baas af, "ik heb niet genoeg budget om iedereen te blijven betalen, ge moogt blijven maar ge moet 10% inleveren"... dan is het toch logisch dat je niet blijft?
Ik zeg niet dat dat is wat er gebeurd is bij Viviani maar bij bv Terpstra was het wel een soortgelijk verhaal.

Je kan Viviani trouwens reduceren tot GT wins maar vergeet ook niet hij (ex-)Europees Kampioen is (toch belangrijk in Italië) EN vooral ook Olympisch goud en brons heeft. Die kerel heeft per definitie no regrets als hij stopt.

Ik denk dat Lefevere vooral met beide voeten op de grond blijft. Terpstra die de e3 en rvv wint, je moet geen grote kenner zijn om te weten dat hij dat niet meer ging herhalen. Als andere teams dan wel een loon willen betalen alsof hij nog het palmares van cancellara gaat evenaren, dat is natuurlijk hun zaak.

De interne keuken kennen we natuurlijk niet, maar als je bij quickstep blijft heb je nu eenmaal meer kans om Parijs Roubaix te winnen (en andere voorjaarskoersen). Ik denk dat voor een Lampaert die kansen belangrijker zijn dan dat hij bij uae wat meer kan verdienen.
Maar goed, een Lampaert zal op een ander niet plots zo'n massa meer kunnen gaan verdienen als Padun bij Ineos.

Voor bijvoorbeeld een Van Der Poel zal zijn loon ook wel minder doorslaggevend zijn.
Het gros van de gebroeders hun budget zal wel naar hem gaan (al dacht ik toch dat hun budget ook wel zeer flink was voor een proconti ploeg). Maar op een ander zal hij nog een veelvoud kunnen verdienen.

Maar daar zal hij niet kunnen rijden en spelen zoals hij nu doet.

Van Lefevere weten we dat hij taai kan onderhandelen. Maar een Vinokourov die zal je ook geen cent te veel uit zijn zak krijgen.

Een team selecteren op UCI budget... dat zou heel Lefevere zijn business model ondermijnen. Het zou snel gedaan met overal links & rechts prutskoerskes te winnen om toch maar zoveel mogelijk aantal overwinningen te sprokkelen.
Als je er even logisch over nadenkt is dat exact het omgekeerde van wat men zou moeten doen. Het systeem dat jij voorstelt is een systeem dat er voor zal zorgen dat een heel groot deel van de ploegen zich zal focussen op een klein aantal belangrijke wedstrijden genre GT's, monumenten, en andere topkoersen genre Tirreno, Dauphiné, Strade, Gent-Wevelgem, WK. Al de rest wil je dan liever niet winnen want stel dat die Gullegem Koerse overwinning je over de cap duwt aan het einde van het seizoen en je daarvoor een van je renners moet buiten zetten...
Uiteindelijk wil je net het tegenovergestelde bereiken, op lange termijn zou de koers meer en meer een soort klein gesloten circuit worden waar alle toppers, alle topkoersen rijden. Ik weet dat een Utopie is maar er zijn met oa Roglic en Pogacar toch mooie stappen in die richting gezet... die mannen koersen een heel jaar. Dat moet vooral beloond worden, niet afgestraft.

Daar heb je ook een punt (y)
Het was maar een brainfart waar toch nooit naar gekraaid zou worden.
Maar ik vind het leuk om over dergelijke concepten eens na te denken en andere opinies te horen.

Ik denk dat Lefevere vooral met beide voeten op de grond blijft. Terpstra die de e3 en rvv wint, je moet geen grote kenner zijn om te weten dat hij dat niet meer ging herhalen. Als andere teams dan wel een loon willen betalen alsof hij nog het palmares van cancellara gaat evenaren, dat is natuurlijk hun zaak.

De interne keuken kennen we natuurlijk niet, maar als je bij quickstep blijft heb je nu eenmaal meer kans om Parijs Roubaix te winnen (en andere voorjaarskoersen). Ik denk dat voor een Lampaert die kansen belangrijker zijn dan dat hij bij uae wat meer kan verdienen.
Maar goed, een Lampaert zal op een ander niet plots zo'n massa meer kunnen gaan verdienen als Padun bij Ineos.
Lampaert is een renner die nergens anders naartoe kan. Als klassiek renner is hij per definitie niet interessant voor een groot aantal ploegen EN hij is net het type dat (althans in theorie) kan profiteren van de overmacht in blok. Maak Lampaert ergens enige kopman en hij wint evenveel koersen als Naesen en Vanmarcke.

Je kan over Terpstra veel zeggen maar feit was wel dat hij in 2018 gewoon alles verrot reed in dat voorjaar. Hij reed toen weg waar en wanneer hij dat wou. Voor een groot stuk heeft dat natuurlijk zoals zo vaak te maken met het verlammende effect dat die andere 3 blauwe mannen die er nog bij zitten hebben. Lefevere gokt er altijd op dat dat systeem zijn werk kan blijven doen zonder daar speciaal grote namen extra te gaan betalen. Tenzij supersterren genre Boonen (of Wout en Mathieu momenteel) die kwa commerce 10x meer trekken dan een andere renner.

In hoeverre Viviani op eigen initiatief vertrokken is dat is nog maar de vraag. Lefevere heeft daar misschien beslist dat Bennet de betere keuze was going forward en Viviani een aanbod gedaan onder zijn marktwaarde...
Stel jezelf in die situatie... je hebt 2 jaar zeer goed werk geleverd voor je baas en bij het verlengen komt die baas af, "ik heb niet genoeg budget om iedereen te blijven betalen, ge moogt blijven maar ge moet 10% inleveren"... dan is het toch logisch dat je niet blijft?
Ik zeg niet dat dat is wat er gebeurd is bij Viviani maar bij bv Terpstra was het wel een soortgelijk verhaal.

Je kan Viviani trouwens reduceren tot GT wins maar vergeet ook niet hij (ex-)Europees Kampioen is (toch belangrijk in Italië) EN vooral ook Olympisch goud en brons heeft. Die kerel heeft per definitie no regrets als hij stopt.
Terpstra kreeg door zijn leeftijd maar een contract van 1 jaar. Toen hij een aanbod kreeg van direct energie voor meerdere jaren aan een beter loon heeft Lefèvre gezegd doe maar dat kan en wil ik niet evenaren. Stond ooit ergens in een interview van Terpstra zelf.

Terpstra kreeg door zijn leeftijd maar een contract van 1 jaar. Toen hij een aanbod kreeg van direct energie voor meerdere jaren aan een beter loon heeft Lefèvre gezegd doe maar dat kan en wil ik niet evenaren. Stond ooit ergens in een interview van Terpstra zelf.
Uhu... exact hetzelfde verhaal in een ander jasje dus: renner van het voorjaar vraagt baas om extraatje, baas zegt nee.

Nuyens ondertussen naar de UCI in de zaak Van Aert:
"In de wielersport leggen ploegen vaak hun renners eerst langdurig vast om daarna sponsors te overtuigen. Zo werkt de financiering. Dat systeem wordt volledig op de helling gezet als de UCI niets doet."
Quote van de raadsman van Nuyens... kent die man überhaupt het wereldje wel? Elk jaar hoor je wel verhalen van ploegen die hun renners geen nieuw contract kunnen geven zolang er geen sponsors zijn. Die kerel gaat nu even beweren dat ze eerst renners onder contract leggen en dan sponsors zoeken en dat dat dan nog de normale gang van zaken is... "ok dan". :unsure:

Uhu... exact hetzelfde verhaal in een ander jasje dus: renner van het voorjaar vraagt baas om extraatje, baas zegt nee.

Nuyens ondertussen naar de UCI in de zaak Van Aert:

Quote van de raadsman van Nuyens... kent die man überhaupt het wereldje wel? Elk jaar hoor je wel verhalen van ploegen die hun renners geen nieuw contract kunnen geven zolang er geen sponsors zijn. Die kerel gaat nu even beweren dat ze eerst renners onder contract leggen en dan sponsors zoeken en dat dat dan nog de normale gang van zaken is... "ok dan". :unsure:
Zo zijn er ook hoor, zeker de toprenners zorgen voor sponsoring

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan