Het loonplafond beknot de wielrenners , van mij mogen ze meer verdienen (ten opzichte van sommige andere sporten) en ze kunnen op andere manieren dan "geld" geven en kunnen ze wielrenners nog lokken met sponsoren buiten de ploeg (bvb. wat Red bull nu doet bij sommige renners).
Misschien een soort van puntensysteem (ik verzin maar iets

)
waarbij je bvb in totaal maar renners samen 20 000 UCI punten hebben in je ploeg mag hebben. (ik zeg maar iets van getal mag ook een andere ranking zijn). Alleen zou er dan ook punten moeten bijkomen als je als een ploeggenoot wint (zodat goede knechten ook wat kosten). Enigste probleem bij dit systeem zijn de rennerscontracten over meerdere jaren dan niet meer mogelijk is, nog geen oplossing voor uitgevonden in deze brainstorm).
Een team selecteren op UCI budget... dat zou heel Lefevere zijn business model ondermijnen. Het zou snel gedaan met overal links & rechts prutskoerskes te winnen om toch maar zoveel mogelijk aantal overwinningen te sprokkelen.
Als je er even logisch over nadenkt is dat exact het omgekeerde van wat men zou moeten doen. Het systeem dat jij voorstelt is een systeem dat er voor zal zorgen dat een heel groot deel van de ploegen zich zal focussen op een klein aantal belangrijke wedstrijden genre GT's, monumenten, en andere topkoersen genre Tirreno, Dauphiné, Strade, Gent-Wevelgem, WK. Al de rest wil je dan liever niet winnen want stel dat die Gullegem Koerse overwinning je over de cap duwt aan het einde van het seizoen en je daarvoor een van je renners moet buiten zetten...
Uiteindelijk wil je net het tegenovergestelde bereiken, op lange termijn zou de koers meer en meer een soort klein gesloten circuit worden waar alle toppers, alle topkoersen rijden. Ik weet dat een Utopie is maar er zijn met oa Roglic en Pogacar toch mooie stappen in die richting gezet... die mannen koersen een heel jaar. Dat moet vooral beloond worden, niet afgestraft.
Zou een Padun 50k/jaar verdienen bij Bahrain? Dat moet toch een veelvoud ervan zijn? Zeker meer mocht zijn contract opengebroken zijn na de Dauphiné. Wat heb je nu aan +1mil/jaar? Dat is +10mil in een loopbaan

. In zijn geval kan ik dat nog verstaan als Oekraïner, die familie wil ondersteunen.
Is het niet de charme van de wielersport, dat die mannen relatief weinig verdienen, maar een enorme prestige genieten na hun monsterachtige calvarietochten door weer en wind? Vaak worden die na hun carrière nog herkend, bejubeld en herinnerd aan die ene zege, zeker hier bij ons. Ze staan dichter bij het volk dan pakweg een tennisser of voetballer.
Een extra premie na je wielercarrière van 50k/jaar in de WT en 20k/jaar bij de ProCont kan een mooie surplus zijn.
Markske deed het nochtans goed in de Dauphiné tegen de top

.
Charme en Heroiek zijde vet mee als ge na u carriere nog 30 jaar huizen moet gaan voegen of als loonwerker dag en nacht met den tractor moet gaan rijden... cashen als ge kunt. Zeker als renner moet je oogsten wanneer het kan, je kan elke koers verkeerd vallen en fin de carriere zijn OF je kan 2 seizoenen op de sukkel geraken, uit de WT vallen en er nooit meer terug in geraken. Het circuit is gewoon súper klein, zo klein dat de marge voor fouten zéér zeer klein is.
Als je dat vergelijkt met het voetbal... het aantal spelers dat daar "veel" geld verdient is vele malen groter. Er zijn ook gewoon zoveel meer mogelijkheden om aan de bak te geraken en comfortabel te kunnen leven.
Een Belg die naar een WT ploeg gaat en faalt, die moet ofwel stoppen ofwel beland hij uiteindelijk in een (al dan niet Pro) Continentaal team waar ze vaak met moeite het zout op hun patatten verdienen. Een Belg die vanuit Belgie naar Duitsland of England gaat spelen en daar faalt die gaat vervolgens gewoon naar een kleinere ploeg uit Frankrijk, of Spanje... of naar Turkije of Nederland of Noorwegen of... (enfin, je snapt mijn punt). En bij al die ploegen zullen ze nog steeds comfortabel kunnen leven en dat is zacht uitgedrukt.
Don't get me wrong, ik snap ergens je punt. Ik weet nog in den tijd dat Mbark Boussoufa van Anderlecht naar Anzji verkaste en daar €2,5M/jaar ging verdienen ipv €1,5M/jaar bij Anderlecht dacht ik ook van... really? Ga jij voor €1M/jaar een paar jaar jezelf opsluiten in Dagestan terwijl je hier ook gewoon €1,5M hebt?
Maar de carrière van een wielrenner is imo gewoon fragieler EN een wielrenner moet niet naar de andere kant van europa verhuizen. Ze blijven gewoon wonen waar ze wonen. Hun trainingskamp aan het begin van het seizoen is wrs op een andere locatie en that's it.
Trouwens, for all we know horen nooit nog iets van Mark Padoun... tzou den eerste niet zijn dat 1 maand in zen carriere goed rijdt en that's it.