Wielerseizoen 2021

Status
Niet open voor verdere reacties.
Of je nu fan van hem bent of niet: met Evenepoel start hier ons grootste rondetalent in lange, lange tijd voor het eerst in een grote ronde. Dat maakt het sowieso boeiend om te volgen. Heel veel zin in de komende 3 weken.
Als je geen fan bent laat u dat waarschijnlijk Siberisch koud.

Ik ben vooral benieuwd of Simon Yates eindelijk wraak kan nemen voor 2018. Hij reed in de Tour of the Alps de verzamelde tegenstand (Carthy, Bardet, Sivokov, Vlasov, Hindley...) alleszins de vernieling in. Alleen Bernal was daar niet present maar daar heb ik eerlijk gezegd weinig vertrouwen in. Reed wel 4de in de Tirreno maar ik herinner mij daarvan vooral dat dat op ruime afstand was en in de schaduw van. En vooral dat hij op Prati di Tivo niet in het stuk voor kwam (tenzij je die flauwe veel te korte aanval wil meetellen) terwijl Yates quasi de evenknie was van een ontketende Pogacar.

Ge hebt nog Landa, Soler, Almeida etc ook maar Landa wint zo moeilijk en Soler & Almeida over 3 weken... ik geloof er niet echt in. Almeida kwam vorig jaar in de 3de week alleszins schromelijk te kort als het écht om de knikkers ging en dan waren alle grote kanonnen eigenlijk lang naar huis.

Laatst bewerkt:
Maar kan Yates zijn goeie vorm nog rekken tot de beslissende derde week van de Giro? Zoja, dan wordt hij de te kloppen man, maar ik heb er mijn twijfels bij.

Moesten er mensen hier mee spelen kunnen we ook een beyondgaming groepje maken :)

Moesten er mensen hier mee spelen kunnen we ook een beyondgaming groepje maken :)
Aha! Ik doe ook al twee jaar mee aan wcs. Ik join de poule sowieso als die er komt. :)

Beste uitslag tot nu toe was een derde plek in UAE met dank aan lucky shots Dekker en Mørkøv. 😅 Het seizoensbegin ging heel goed, maar de laatste weken zie ik regelmatig 'zekerheidjes' over het hoofd bij het samenstellen van mijn ploeg. 🤦‍♂️

Laatst bewerkt:
Ge hebt nog Landa, Soler, Almeida etc ook maar Landa wint zo moeilijk en Soler & Almeida over 3 weken... ik geloof er niet echt in. Almeida kwam vorig jaar in de 3de week alleszins schromelijk te kort als het écht om de knikkers ging en dan waren alle grote kanonnen eigenlijk lang naar huis.

Schromelijk? 1 moeilijk moment op de Stelvio. Kwam die rit nog gewoon als 7e binnen samen met Nibali om in de slotbergrit 4e te worden enkel Hart, Hindley en Dennis moest hij toen voor zich laten. Dat viel allemaal wel mee hoor. Ik zie hem ook niet winnen top 5 rijden zou al sterk zijn maar dat hij vorig jaar schromelijk te kort kwam is een zware overdrijving.

5 minuten verliezen in 1 rit vind ik wel 'schromelijk tekortkomen'. Zeker als je naar (met alle respect) het deelnemersveld kijkt. Hij finishte in +/- dezelfde tijd als Bilbao die ook al de Tour had gereden.

Normaal geef ik niet zo af op een deelnemersveld, maar zelfs als Fuglsang- en Nibalifan van het eerste uur, durf ik te zeggen dat dit voor mij de minst indrukwekkende top 10 in een grote ronde van de 21ste eeuw was.

Schromelijk? 1 moeilijk moment op de Stelvio. Kwam die rit nog gewoon als 7e binnen samen met Nibali om in de slotbergrit 4e te worden enkel Hart, Hindley en Dennis moest hij toen voor zich laten. Dat viel allemaal wel mee hoor. Ik zie hem ook niet winnen top 5 rijden zou al sterk zijn maar dat hij vorig jaar schromelijk te kort kwam is een zware overdrijving.
Anderzijds was deelnemersveld wel stuk minder als nu (nou ja beste zijn allemaal weggevallen)

5 minuten verliezen in 1 rit vind ik wel 'schromelijk tekortkomen'. Zeker als je naar (met alle respect) het deelnemersveld kijkt. Hij finishte in +/- dezelfde tijd als Bilbao die ook al de Tour had gereden.

Normaal geef ik niet zo af op een deelnemersveld, maar zelfs als Fuglsang- en Nibalifan van het eerste uur, durf ik te zeggen dat dit voor mij de minst indrukwekkende top 10 in een grote ronde van de 21ste eeuw was.
in sommige podcasts nadien wel gehoord dat qua snelheid, dit zeker geen trage giro was (en zelfs bij de snellere behoorde). Dus echt pannekoeken reden daar ook niet rond

in sommige podcasts nadien wel gehoord dat qua snelheid, dit zeker geen trage giro was (en zelfs bij de snellere behoorde). Dus echt pannekoeken reden daar ook niet rond
Jep, dat heb ik ook gehoord. Toch vind ik dat je moeilijk kan zeggen dat Almeida, Hart, Hindley en Kelderman dit seizoen al iets hebben laten zien tegen de renners die de andere grote rondes betwist hebben vorig jaar. Almeida is dan zowat nog de beste en die werd in de UAE Tour door Yates en Pogacar in de eerste bergrit ook belachelijk gemaakt.

Dit dus.
Wat zegt de snelheid op zich? Hoe is dat bepaald, is dat gewoon de algemene gemiddelde snelheid van de Giro vs andere Giro's? Want dat zegt dus letterlijk niks.

Waar is er voornamelijk snel gereden? Bergop? Op het vlakke? Komt de wind in oktober voornamelijk uit dezelfde richting als in mei? En hoe krachtig is die wind? Dat zijn toch factoren die van seizoen op seizoen zeer sterk kunnen verschillen. Daarnaast werd er vorig jaar in Palermo gestart, voornamelijk een Zuid -> Noord giro dus. Als je dat hier in België doet heb je bv veel meer kans op meewind dan als je Noord -> Zuid of rondjes rijdt.

Het enige dat we objectief kunnen vaststellen is dat de 3 afgetekende topfavorieten (Thomas, Yates & Kruijswijk) al lang naar huis waren op het moment dat het echt om de knikkers ging en dat de verschillen op en over de Stelvio toch gigantisch hard opliepen en dat geen enkel van die 3 mannen op het podium voordien reeds hadden bewezen met de groten mee te kunnen doen. Kelderman had bv reeds meermaals het tegendeel bewezen en bij Hindley heb ik een zeer sterk Hesjedal gevoel for some reason. De enige van die 3 die ik misschien nog eens zie meedoen is TGH en ook dat is nog af te wachten. Maar goed, misschien ben ik te streng, Almeida is natuurlijk nog jong en heeft waarschijnlijk dus wel nog wat progressiemarge. Aan de andere kant heeft hij in geen enkele van zijn rittenkoersen dit jaar laten zien dat hij zijn voet naast de echte toppers kan zetten als het op het eindklassement aan komt. Wel een paar knappe top 10 noteringen, daar ga ik niks van zeggen, maar echt meedoen voor eindwinst in een grote ronde... dan zou je je toch ook moeten kunnen onderscheiden in korte rittenkoersen imo.

Met die snelheid werd snelheid op beklimmingen bedoeld. Er werd zelfs in zware bergritten met meerdere cols een stuk sneller bergop gereden dan Nibali, Basso, Contador en anderen tijdens hun zeges. En niet zomaar in 1 bergrit, maar in (zo goed als) allemaal.

Natuurlijk zegt dat niet alles, maar rekening houdend met de omstandigheden moesten Hart, Kelderman en Hindley met hun (geschatte) wattages per kilogram niet onderdoen voor Pogacar en Roglic in de Tour.

De cijfers leken aan te tonen dat de top 3 echt waanzinnig gereden had, maar daar zien we dit seizoen voorlopig nog niets van terug.

Als je als Vlaamse wielerfan de deelname aan deze Giro van Remco Siberisch koud laat dan heb je toch eerder een aversie tegen de man.

Met die snelheid werd snelheid op beklimmingen bedoeld. Er werd zelfs in zware bergritten met meerdere cols een stuk sneller bergop gereden dan Nibali, Basso, Contador en anderen tijdens hun zeges. En niet zomaar in 1 bergrit, maar in (zo goed als) allemaal.

Natuurlijk zegt dat niet alles, maar rekening houdend met de omstandigheden moesten Hart, Kelderman en Hindley met hun (geschatte) wattages per kilogram niet onderdoen voor Pogacar en Roglic in de Tour.

De cijfers leken aan te tonen dat de top 3 echt waanzinnig gereden had, maar daar zien we dit seizoen voorlopig nog niets van terug.
Komaan dat geloof je toch zelf niet?

Schoon pakskes van EF alweer voor de Giro. Ik fiets zelf niet, maar als ik zou fietsen zou het in zoiets zijn. :love:

Heb je die cijfers ergens? Want als ik het goed lees is dat nu een beetje van horen zeggen in een podcast? Das een beetje vaag en mensen zeggen van alles (kijk naar mezelf :unsure: )

Daarnaast kan je cijfers nooit 1 op 1 gaan vergelijken tussen verschillende wedstrijden. De druk in de Tour is véél groter dan in gelijk welke andere wedstrijd. De stress voor dat klassement vanaf dag 1 alleen al zorgt ervoor dat je tegen de 3de week een stukje verliest. De manier waarop er gereden wordt in aanloop naar doet ook veel. Ik heb de Giro vorig jaar maar diagonaal gevolgd, mede door het matige deelnemersveld, maar uiteindelijk had je daar "maar" 6 bergritten. Waarbij je op voorhand al weet dat de Etna mooi is maar een maat voor niks want niet steil genoeg en teveel wind. De favorieten rijden daar dus gewoon in het wiel van hun helpers op, los van die enkelingen die daar zot beginnen doen. Daarnaast hebben de mannen van het podium de eerste week bv ook al rustig kunnen doorkomen zonder druk van móeten winnen, top 10 was op dat moment wrs nog de ambitie. De eerste keer dat de kaarten op tafel gaan is dag 15 waar Sunweb een eerste keer de kaas van hun brood laten eten door TGH met Hindley die knecht voor de mindere Kelderman.

In de Tour krijg je dan 10 ritten die als bergrit ingedeeld worden en daarnaast heb je in de eerste week al van die zotte etappes waar Bora den boel van 200km ver op de kant zet + Pogacar die in de eerste week al 2 keer de voorhamer boven haalt om verloren tijd goed te maken... daar verlies je toch fracties die je niet meer kan aanspreken op die Col de la Loze in de slotweek. Zelfs al trapt de top 3 van de Giro 1wkg meer dan de top 2 van de Tour (nooit van zen leven dus) dan nog zullen ze eerst heads-up moeten bewijzen dat ze dat niveau echt aankunnen. In het verleden is alleszins heel vaak gebleken dat de opstap van Giro/Vuleta naar Tour toch nog gigantisch is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan