Wielerseizoen 2021

Status
Niet open voor verdere reacties.
Aero is ondergeschikt aan pure power natuurlijk. Het is niet dat mannen als Ganna niet aerodynamisch op hun fiets zitten. Die gaan door hun lengte en breedte ietsje meer wind vangen maar dat maken ze meer dan goed met hun power.

Eens je wat bergop begint te fietsen dan komt Evenepoel in het voordeel aangezien je dan naar power per kg moet beginnen kijken.
Op het vlakke heeft een zwaardere renner idd veel meer voordeel dan de aerowinst van een kleinere. Op het vlakke rij ik kleinere clubgenoten die anders zeker even goed zijn als mij er af. Natuurlijk als het bergop gaat zijn de rollen vlug omgekeerd.
 
Op het vlakke heeft een zwaardere renner idd veel meer voordeel dan de aerowinst van een kleinere. Op het vlakke rij ik kleinere clubgenoten die anders zeker even goed zijn als mij er af. Natuurlijk als het bergop gaat zijn de rollen vlug omgekeerd.
Maar als die kleine nog meer aero zit in verhouding vervalt dat voor een stuk. Of die grotere minder aero zit dan gemiddeld :p
 
Maar als die kleine nog meer aero zit in verhouding vervalt dat voor een stuk. Of die grotere minder aero zit dan gemiddeld :p
Ghoja ik denk dat bij de profs het aero verschil wel vrij miniem is ook al is de ene 10cm groter dan de andere.

Ik heb bvb hele lange benen en een korter bovenlichaam waardoor ik met mijn bovenlichaam niet zoveel wind vang maar toch veel kracht heb doordat ik lange en vrij magere benen heb.

En je moet natuurlijk ook heel lang kunnen doorknallen, of juist zo een dag hebben. Dat is volgens mij nog het belangrijkste.
 
Ghoja ik denk dat bij de profs het aero verschil wel vrij miniem is ook al is de ene 10cm groter dan de andere.

Ik heb bvb hele lange benen en een korter bovenlichaam waardoor ik met mijn bovenlichaam niet zoveel wind vang maar toch veel kracht heb doordat ik lange en vrij magere benen heb.

En je moet natuurlijk ook heel lang kunnen doorknallen, of juist zo een dag hebben. Dat is volgens mij nog het belangrijkste.
Denk dat dat echt wel serieus verschil is. Anders zouden al die 60kg wegende renners ook een TT als Remco moeten kunnen rijden, mss zelfs sneller aangezien hij ze voorlopig bergop niet kan volgen :unsure:
 
Denk dat dat echt wel serieus verschil is. Anders zouden al die 60kg wegende renners ook een TT als Remco moeten kunnen rijden, mss zelfs sneller aangezien hij ze voorlopig bergop niet kan volgen :unsure:

je moet niet alleen die aero positie kunnen aanhouden, maar ook nog het nodige vermogen kunnen leveren in die positie
 
Ik blijf erbij dat hij op dit parcours toch veel beter zou moeten kunnen. Niet vergeten dat hij ook het EK TT won op een vlak parcours tegen oa Asgreen, Küng, Affini en Ganna. Allemaal sterke beren. Die zijn sindsdien nog wel een stuk sterker geworden, maar hij was zelf toen ook nog maar een broekventje van 19
 
Lampie zal al in een goede vorm e, de TT van week of twee terug ook al sterk.
Dat RE nog niet staat waar hij zou willen staan, tja. Hopelijk betert hem nog.
Iedereen doet nu stom verbaasd erover dat RE niet won... Lampie chapeau en terechte winnaar, punt.
 
Ik blijf erbij dat hij op dit parcours toch veel beter zou moeten kunnen. Niet vergeten dat hij ook het EK TT won op een vlak parcours tegen oa Asgreen, Küng, Affini en Ganna. Allemaal sterke beren. Die zijn sindsdien nog wel een stuk sterker geworden, maar hij was zelf toen ook nog maar een broekventje van 19
Ik heb het tijdens de TT van de BBT al gezegd, toen vond ik hem ook geen overschot hebben.

Tenzij hij ineens een serieuze progressie vind, denk ik niet dat hij podiumkandidaat is.

Nu van Aert ziet er ook nog niet geweldig goed uit, maar die moet de tour nog doen.

Het kan verkeren, vorig jaar deze tijd zouden we gewoon vol voor 2x goud gegaan zijn. Nu is het wat koffiedik kijken
 
Ik heb het tijdens de TT van de BBT al gezegd, toen vond ik hem ook geen overschot hebben.

Tenzij hij ineens een serieuze progressie vind, denk ik niet dat hij podiumkandidaat is.

Nu van Aert ziet er ook nog niet geweldig goed uit, maar die moet de tour nog doen.

Het kan verkeren, vorig jaar deze tijd zouden we gewoon vol voor 2x goud gegaan zijn. Nu is het wat koffiedik kijken
Van Aert mag toch geen probleem worden... als die de tour zonder kleerscheuren doorkomt is die appendicite wel uitgewist denk ik.
 
Ik blijf erbij dat hij op dit parcours toch veel beter zou moeten kunnen. Niet vergeten dat hij ook het EK TT won op een vlak parcours tegen oa Asgreen, Küng, Affini en Ganna. Allemaal sterke beren. Die zijn sindsdien nog wel een stuk sterker geworden, maar hij was zelf toen ook nog maar een broekventje van 19
Dat mag je nu niet vergelijken. Ook niet vergeten dat de Evenepoel van na zijn val nog altijd niet op het niveau is van ervoor, dat heeft tijd nodig, die brede winterbasis dat je moet hebben was er niet bij hem .. Is ook nog een dikke maand tot OS. Komt in orde wees gerust ;-)
 
Dat mag je nu niet vergelijken. Ook niet vergeten dat de Evenepoel van na zijn val nog altijd niet op het niveau is van ervoor, dat heeft tijd nodig, die brede winterbasis dat je moet hebben was er niet bij hem .. Is ook nog een dikke maand tot OS. Komt in orde wees gerust ;-)
Misjel schijnt het probleem van Evenepoel helemaal doorgrond te hebben. Het is niet de basisconditie die ontbreekt hoor, nee, het is "de elasticiteit van de dijspieren" die niet OK is bij Remco... :sarcastic:
 
Aero is ondergeschikt aan pure power natuurlijk. Het is niet dat mannen als Ganna niet aerodynamisch op hun fiets zitten. Die gaan door hun lengte en breedte ietsje meer wind vangen maar dat maken ze meer dan goed met hun power.

Eens je wat bergop begint te fietsen dan komt Evenepoel in het voordeel aangezien je dan naar power per kg moet beginnen kijken.
Ja en nee... als de weg omhoog loopt komt inderdaad de factor relatief vermogen in beeld maar op lopers blijft rauw vermogen en Aero toch zéér zéér belangrijk. Voor profs wordt w/kg pas echt van doorslaggevend belang als de stijgingspercentages richting de 10% kruipen (voor langere beklimmingen voor alle duidelijkheid, ik spreek niet over de koppenberg waar nog andere zaken spelen).
Het is zeker niet zo dat een lichtgewicht van 50kg op een helling van 2-3% plots sneller omhoog rijdt aan 200W dan een renner van 80kg aan 320W, integendeel:

Quote road.cc: "For hobby riders, the average gradient where weight is more important than aero is 4.5% or more [see above]. For pro riders who have a higher speed, it is around 7.5%. Once you are doing more than 15km/h (9.3mph), the aerodynamic drag is the biggest resistance for the rider. At 35km/h (21.7mph) it’s four times more potent than the effects of weight."

Aero ondergeschikt aan pure power is dus ook niet echt waar. Helemaal niet in tijdritten waar niet zelden met gemiddeldes van ~50kph wordt gegoocheld. De Aero drag aan die snelheden is gewoon 90-95% van alle weerstand die je als fietser hebt. 5-10W meer of minder trappen gaat aan die snelheden relatief gezien zeer weinig impact hebben op je snelheid an sich, los van het feit dat je limiet NOG 10W verleggen gewoon aartsmoeilijk is. Het is aan die snelheden veel "gemakkelijker" van te proberen van subtiele wijzigingen te doen aan je zitpositie. Hoe sneller je rijdt hoe meer baat je hebt bij goeie Aerodynamica VS nog meer vermogen trappen.

Lampie zal al in een goede vorm e, de TT van week of twee terug ook al sterk.
Dat RE nog niet staat waar hij zou willen staan, tja. Hopelijk betert hem nog.
Iedereen doet nu stom verbaasd erover dat RE niet won... Lampie chapeau en terechte winnaar, punt.
Evenepoel piekt hier niet naar. Ik durf te wedden dat Lampaert heel stevig naar hier en vooral het BK op de weg piekt.
+1 hier. Lampaert zit hier waarschijnlijk op een serieuze vormpiek. Logsch: BK is een groot doel voor een renner van zijn kaliber EN de Tour staat voor de deur. Remco zit terug in opbouw richting zijn hoofddoel dat nog veel verder weg is. Campenaerts hebben we dit seizoen al meermaals gezien dat hij sterk heeft ingeboet als tijdrijder en voor de rest stond de afgetekend beste Belgische tijdrijder van het moment gewoon niet aan de start.

Het zou wel eens goed kunnen dat Lampaert er zondag opnieuw dicht bij is maar veel hangt natuurlijk van het koersverloop af. Zo'n BK is heel vaak een rare koers.
 
Ghoja, vormpiek of niet: dat interview van Evenepoel gisteren na de koers zei alles. Echt super teleurgesteld, ongeloof eigenlijk. En hij hoopte toch al op meer met de OS in't verschiet.
Hopelijk kan ie zich er mentaal overzetten. En hopelijk behoudt hij z'n gevoel van onoverwinnelijkheid toch een beetje, want dat is toch iets waardoor ie altijd wat meer kon, precies.
 
Los van het feit dat Evenepoel blijkbaar wat blijft hangen op een goed maar voorlopig nog geen uitzonderlijk niveau: Lampaert heeft dit BK het geluk gehad om twee keer een renner te kunnen inhalen. Dat scheelt toch wat.

In de Baloise Belgium Tour was het omgekeerd: toen kon Remco 1 renner inhalen. Wellicht bezorgde hem dat toen de winst (verschil was slechts 2 seconden). Een haantje als Evenepoel had vast liever de tricolore trui genomen dan een rit in de BB-Tour maar het zij zo. Lampaert verdiend gewonnen hoor. Rijdt elke ronde de snelste tijd, ook al zegt hij dat hij na zijn snelle start het gevoel kreeg dat hij er op het einde wat doorzakte.
 
Die vlakke TTs zijn nooit echt zijn ding geweest natuurlijk en zullen het ook nooit worden. Zet zo'n Ganna eens naast Evenepoel en je snapt meteen wel waarom. Die TT in Tokio is niet vlak dus dat wordt een gans ander verhaal.
Evenepoel is in zijn eerste drie vlakke tt's bij de profs waar Ganna aan deelnam steeds voor Ganna geëindigd. 😅

Tijdritten waar je 48 per uur gemiddeld rijdt, met 1 heuveltje van een kilometer in, catalogeer ik als vlak voor de duidelijkheid.
 
Lampaert gaat normaal gezien niet naar de TDF
Daar was ik dus niet zeker van. Is die selectie trouwens al rond? Ik zie op PCS 7 namen op de startlijst maar voor de TdF mogen ze er 8 sturen zeker? Wie ligt er nog in de balans voor de 8ste plaats?

In ieder geval heeft Lampaert voor zover ik mij kan herinneren toch een erg matig voorjaar gereden dus het was wel stilaan tijd dat die nog eens toonde dat hij wel degelijk kon winnen, deze 2 BK's zullen dus ongetwijfeld zeer dik omcirkeld gestaan hebben + het BK is voor een renner van Lampaert zijn kaliber gewoon een goeie manier op zijn marktwaarde op pijl te houden. Ik zie wel dat hij ook volgend jaar nog onder contract ligt maar als prestatie in zo'n ploeg uit blijven zak je gewoon in de pikorde en dan wordt het op een bepaald moment wel moeilijker om nog ergens iets te scoren.
 
Misschien Devenyns voor die 8e plek toch het maatje van Alaphilippe.

Iemand die het frans TT heeft gevolgt? Cavagna op 5 minuten heeft die een ronde extra gereden of zo?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan