Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Ik denk dat je de realiteit vergeet: bij zo'n brand in een woning is de kans op uitslaande brand relatief groot, dus moeten vaak verschillende gezinnen opgevangen worden. Dus moet een noodopvang voorzien worden (bij appartementen direct een gemeentelijke zaal vaak), heb je gemeentepersoneel nodig om dat te regelen. Vooral de inzet van dat gemeentepersoneel coördineren, daar kan een burgemeester heel veel doen.

Praktisch moeten dan soms bvb auto's getakeld worden. Ook hier zijn de connecties van een burgemeester handig om dit vlug te laten doen (of in extreme gevallen de beslissing om bepaalde woningen of auto's op te geven, dat is in de praktijk niet enkel de brandweer die dat zomaar beslist).

Nu, voor zo'n situaties bestaat in elke gemeente een noodplanningscoördinator (zie ook https://www.vvsg.be/kennisitem/vvsg...planningscoordinator-is-een-volwaardig-metier ). Onlangs met zo iemand gesproken die dat in een lokale gemeente doet en die heeft me het verhaal verteld van de overstromingen in zijn gemeente. De burgemeester heeft dan écht wel nut hoor.

Hoe kunnen dergelijke standaard scenario's nu niet vastgelegd zijn in draaiboeken ? In de meeste gemeentes heb je geluk als de burgemeester het 6j uitzingt. Als je om de 6y een andere burgemeester hebt, dan ga je toch niet vertrouwen op die burgemeester maar op je instanties waar typisch het grote deel van je mensen al meubilair geworden zijn.

- Takelen lijkt me nu toch iets waar de politie gewoon kan bellen. Wat kan de burgemeester nu toevoegen aan een takel scenario ?
- Noodopvang, dat lijkt me nu toch iets wat je perfect kunt voorbereiden op voorhand. Lijstje met gebouwen en contactpersonen. Capaciteit. Situaties "brand", "vreemdeling die geen huisvesting heeft en geen nederlands kan", "geslagen moeder", "dakloze", "minderjarige met problemen" ... Als de standaard situaties niet gecovered zijn of voldoen, wat kan de burgemeester dan toevoegen ? Die gaat toch geen opvang kunnen toveren plots ?
- ...
En dan moet je die draaiboeken om de 3 of 6 maand eens checken of ze nog up to date zijn. Zoals het in elk normaal bedrijf eraan toegaat.

Noodplanningcoordinator, inderdaad, dat is die mens zijn job. Niet de burgervader die als god de vader ad hoc dirigeert en coordineert.

Ok - huis opgeven, maar dat is een uitzonderlijke situatie. Hoeveel keer zal dat voorkomen ?

Ook bij natuurrampen (overstromingen) of zware verkeersongevallen is de burgemeester vaak ter plaatse. Natuurlijk is dat niet elke nacht, maar het zal wel alles opgeteld vaker voorkomen dan één keer elke 6-7 jaar, tenzij je over zo'n gemeente als Herstappe spreekt (die niet zou mogen bestaan in de 21ste eeuw).

Wat volgens mij ook klopt is dat je agenda vol zit met allerhande "optredens", omdat bij elk event de burgemeester zijn kop moet tonen. Nu, dat is uiteindelijk een (rot) aspect van politiek dus daar heb ik minder medelijden mee.
Ik denk net dat de burgervader van de gemeente herstappe meer zijn verdienste waard is dan bij menig grotere gemeente. Die doet daar nog een hoop zelf.

Ik denk net dat de burgervader van de gemeente herstappe meer zijn verdienste waard is dan bij menig grotere gemeente. Die doet daar nog een hoop zelf.

Het budget van zo'n kleine gemeentes is natuurlijk wel 0,0 en je moet wel alles zelf doen. Een goeie 50k per jaar voor al je senior personeel. Daar ga je niet ver mee schieten uiteraard. Ik vermoed dat de werkingsbudgetten navenant gaan zijn.

Net eens op google maps gekeken. Dat zijn letterlijk 6 straten (en een gewestweg), 1 B&B, 1 hondensalon en 1 bushalte. Heel veel bestuur zal daar ook niet nodig zijn. Eigenlijk absurde situatie want ik vermoed dat er wel (dure) administratie moet zijn voor alle standard zaken zoals rijbewijzen, passports, politiekantoor, bouwaanvragen, ... Dat zal ook de burgemeester ook zijn waarschijnlijk en dan kun je je vragen stellen over de kwaliteit van dienstverlening. Niemand kan alle processen weten en deftig uitvoeren.

(getallen voor Vlaanderen, zal wel gelijkaardig zijn in de Walen - kan een naieve extrapolatie zijn...)
Loon burgemeester: € 28.813,53/y
Loon schepen: € 17.288,12/y
Max aantal schepenen: 2

Inwonersaantal
gemeente
Percentage
van
parlementaire
vergoeding
Bruto
jaarwedde
burgemeester
100%)
Geïndexeerde
burgemeesterswedde
per 1.06.2024
OCMW-voorzitter
en schepenen
per 1.06.2024
≤ 30025,8788%€ 13.848,00€ 28.813,53€ 17.288,12

inwonersmaximaal aantal schepenen
tot 4.9992

Gohja, het ging me meer om hoe inefficiënt het is zoiets als aparte gemeente te zien. Laat ons eerlijk zijn, moesten zo'n zaken zuiver rationeel aangepakt worden was dat al lang een deelgemeente of was er een fusie gebeurd. Iets dat over heel België denk ik welkom zou zijn.

Het budget van zo'n kleine gemeentes is natuurlijk wel 0,0 en je moet wel alles zelf doen. Een goeie 50k per jaar voor al je senior personeel. Daar ga je niet ver mee schieten uiteraard. Ik vermoed dat de werkingsbudgetten navenant gaan zijn.

Net eens op google maps gekeken. Dat zijn letterlijk 6 straten (en een gewestweg), 1 B&B, 1 hondensalon en 1 bushalte. Heel veel bestuur zal daar ook niet nodig zijn. Eigenlijk absurde situatie want ik vermoed dat er wel (dure) administratie moet zijn voor alle standard zaken zoals rijbewijzen, passports, politiekantoor, bouwaanvragen, ... Dat zal ook de burgemeester ook zijn waarschijnlijk en dan kun je je vragen stellen over de kwaliteit van dienstverlening. Niemand kan alle processen weten en deftig uitvoeren.

(getallen voor Vlaanderen, zal wel gelijkaardig zijn in de Walen - kan een naieve extrapolatie zijn...)
Loon burgemeester: € 28.813,53/y
Loon schepen: € 17.288,12/y
Max aantal schepenen: 2

Inwonersaantal
gemeente
Percentage
van
parlementaire
vergoeding
Bruto
jaarwedde
burgemeester
100%)
Geïndexeerde
burgemeesterswedde
per 1.06.2024
OCMW-voorzitter
en schepenen
per 1.06.2024
≤ 30025,8788%€ 13.848,00€ 28.813,53€ 17.288,12

inwonersmaximaal aantal schepenen
tot 4.9992
akkoord dat een gemeenre als herstappe eigenlijk niet zou mogen bestaan maar de realiteit is dat ze er is. En dan lijkt het me toch dat de burgemeester van daar redelijk wat inzet toont. Of dat kwalitatief is kan je je inderdaad afvragen maar men doet het toch natuurlijk.

Gohja, het ging me meer om hoe inefficiënt het is zoiets als aparte gemeente te zien. Laat ons eerlijk zijn, moesten zo'n zaken zuiver rationeel aangepakt worden was dat al lang een deelgemeente of was er een fusie gebeurd. Iets dat over heel België denk ik welkom zou zijn.
Als het enkel over efficientie gaat zou ik zelfs nog verder durven gaan en gemeentebesturen vervangen door ambtenaren en het beleid aan de provincies laten. Maar in de geest van dit topic geloof ik toch dat je beter af bent met een iets grotere gemeente als burgemeester.

Als het enkel over efficientie gaat zou ik zelfs nog verder durven gaan en gemeentebesturen vervangen door ambtenaren en het beleid aan de provincies laten. Maar in de geest van dit topic geloof ik toch dat je beter af bent met een iets grotere gemeente als burgemeester.

Oei, efficiëntie in één woord met ambtenarij en provincie?

In de gemeente waar ik woon, is de kwaliteit van de dienstverlening al bedenkelijk. En dat is een gemeente van 20,000 inwoners. Het is een fusie gemeente van 4-5-6 kernen en dus groot oppervlakte met relatief weinig inwoners. In elke kern hebben ze een 'gemeenschapshuis' wat een gemeentehuis light is (rijbewijzen afhalen, passports afhalen, en dergelijke standaard zaken). Het gemeentehuis zelf is bijna nooit open. Dat is bij wijze van spreken 'bouwvergunningen tussen 14h en 16h op donderdag' en 'evenementenloket vrijdag tussen 13h en 15h'.

We hebben nu al 3x een iets complexere vraag gesteld mbt verkaveling/bouwen (in mijn ogen niet echt rocket sciencey, maar goed. "Wat mogen we hier doen en wat mogen we niet doen"). Dat is toch telkens een semi fiasco geworden. Maar dan blijkt dat de persoon die daar werkt letterlijk het omgevingsloket 1d per week doet en voor de rest andere standaard administratieve taken. Dan kun je natuurlijk geen kwaliteit verwachten.

1) Vraag ivm perceel splitsing en bebouwing op afgesplitse perceel. Persoon A zegt 'X en Y mag'. Je dient een aanvraag in en wordt gewoon instant geweigerd. 'Je mag X niet en Y en Z wel'. We zijn uiteindelijk 2-3x langs geweest en verder dan 'eigenlijk mag dat niet, maar misschien wel' zijn we verder nooit geraakt. We hebben daar nooit een juridisch sluitend antwoord op gekregen en project gedumpt.
2) We hadden huis gekocht en in de akte stond dat er een bouwovertreding was. Die kon heel gemakkelijk rechtgezet worden en wat we sowieso van plan waren - nl het ontbreken van een garage. Wij gewoon deel van de living afgesplitst, garagepoort gestoken, berging van gemaakt, iedereen content. Op voorhand gebeld naar de bouwdienst 'jaja, dat is 'onofficieel' gekend als bouwovertreding'. Geen idee wat dat zou zeggen. Na de verbouwing naar het bouwloket voor regularisatie. 'Ja meneer, we vinden daar niks van terug. Je kunt niet regulariseren als er niks van gekend is'. Nu goed, ja. No harm done, maar wel een tijdverschijterij om dat telkens ingepland te krijgen in hun 3h openingsuren per week.
3) Recent wilden we onze zijtuin wat opknappen. Nu loopt dat wat af met een helling naar een veldbaan en we wilden dat recht maken met L profielen zodat dat a) deftig afgescheiden is en b) je er effectief kunt over lopen en iets mee kunt doen. Komen daar toe met foto's en schets (allemaal op voorhand doorgestuurd). De simpele vraag "is dat met een vergunning of niet".
"Ja, misschien, ik denk het eigenlijk niet".
- "Als ik 1 indien, wat is de kans dat het goedgekeurd wordt".
"Gohja, 100%, tenzij er klachten komen van de buren natuurlijk".
- "Is het vergunningsplichtig of niet?".
"Ik zou gewoon niet indienen".
- "Wil je dat op papier zetten?"
"Dat kan ik niet doen"
Goed ja, hier gaan we het risico wel nemen omdat het volgens de voorschriften volgens mij niet vergunningsplichtig is en indien er vodden van komen is het relatief goedkoop/gemakkelijk te herstellen in ongeveer de originele staat.

Enfin, wat voor dienstverlening is dat nu ? Enige rechtlijnigheid is wel welkom als het om dergelijke zaken (die een lang en kostelijk juridisch staartje kunnen krijgen) gaat. "Contacteer je omgevingsloket voor vragen ivm bouwvergunningen" en als antwoord krijg je dat je zelf een judgement call moet maken. Nou nou.

Anyway, we drijven af van de discussie waar het in dit topic om hoort te gaan.

In Sint Gillis is de burgemeester (Jean Spinette) na de dodelijke schietpartij eerder dit jaar 's ochtends vroeg zelf het bloed van het plein komen vegen. Denk dat die kerel ook serieus wat shit ziet bij Brussel Zuid.

Hij liever als ik IMO.

In de gemeente waar ik woon, is de kwaliteit van de dienstverlening al bedenkelijk. En dat is een gemeente van 20,000 inwoners. Het is een fusie gemeente van 4-5-6 kernen en dus groot oppervlakte met relatief weinig inwoners. In elke kern hebben ze een 'gemeenschapshuis' wat een gemeentehuis light is (rijbewijzen afhalen, passports afhalen, en dergelijke standaard zaken). Het gemeentehuis zelf is bijna nooit open. Dat is bij wijze van spreken 'bouwvergunningen tussen 14h en 16h op donderdag' en 'evenementenloket vrijdag tussen 13h en 15h'.

We hebben nu al 3x een iets complexere vraag gesteld mbt verkaveling/bouwen (in mijn ogen niet echt rocket sciencey, maar goed. "Wat mogen we hier doen en wat mogen we niet doen"). Dat is toch telkens een semi fiasco geworden. Maar dan blijkt dat de persoon die daar werkt letterlijk het omgevingsloket 1d per week doet en voor de rest andere standaard administratieve taken. Dan kun je natuurlijk geen kwaliteit verwachten.

1) Vraag ivm perceel splitsing en bebouwing op afgesplitse perceel. Persoon A zegt 'X en Y mag'. Je dient een aanvraag in en wordt gewoon instant geweigerd. 'Je mag X niet en Y en Z wel'. We zijn uiteindelijk 2-3x langs geweest en verder dan 'eigenlijk mag dat niet, maar misschien wel' zijn we verder nooit geraakt. We hebben daar nooit een juridisch sluitend antwoord op gekregen en project gedumpt.
2) We hadden huis gekocht en in de akte stond dat er een bouwovertreding was. Die kon heel gemakkelijk rechtgezet worden en wat we sowieso van plan waren - nl het ontbreken van een garage. Wij gewoon deel van de living afgesplitst, garagepoort gestoken, berging van gemaakt, iedereen content. Op voorhand gebeld naar de bouwdienst 'jaja, dat is 'onofficieel' gekend als bouwovertreding'. Geen idee wat dat zou zeggen. Na de verbouwing naar het bouwloket voor regularisatie. 'Ja meneer, we vinden daar niks van terug. Je kunt niet regulariseren als er niks van gekend is'. Nu goed, ja. No harm done, maar wel een tijdverschijterij om dat telkens ingepland te krijgen in hun 3h openingsuren per week.
3) Recent wilden we onze zijtuin wat opknappen. Nu loopt dat wat af met een helling naar een veldbaan en we wilden dat recht maken met L profielen zodat dat a) deftig afgescheiden is en b) je er effectief kunt over lopen en iets mee kunt doen. Komen daar toe met foto's en schets (allemaal op voorhand doorgestuurd). De simpele vraag "is dat met een vergunning of niet".
"Ja, misschien, ik denk het eigenlijk niet".
- "Als ik 1 indien, wat is de kans dat het goedgekeurd wordt".
"Gohja, 100%, tenzij er klachten komen van de buren natuurlijk".
- "Is het vergunningsplichtig of niet?".
"Ik zou gewoon niet indienen".
- "Wil je dat op papier zetten?"
"Dat kan ik niet doen"
Goed ja, hier gaan we het risico wel nemen omdat het volgens de voorschriften volgens mij niet vergunningsplichtig is en indien er vodden van komen is het relatief goedkoop/gemakkelijk te herstellen in ongeveer de originele staat.

Enfin, wat voor dienstverlening is dat nu ? Enige rechtlijnigheid is wel welkom als het om dergelijke zaken (die een lang en kostelijk juridisch staartje kunnen krijgen) gaat. "Contacteer je omgevingsloket voor vragen ivm bouwvergunningen" en als antwoord krijg je dat je zelf een judgement call moet maken. Nou nou.

Anyway, we drijven af van de discussie waar het in dit topic om hoort te gaan.

Mensen zagen dat de overheid te veel kost, maar willen dan wel een perfecte dienstverlening die continu bemand is op elke hoek van de straat.

Mensen zagen dat de overheid te veel kost, maar willen dan wel een perfecte dienstverlening die continu bemand is op elke hoek van de straat.
Als de ambtenaar niet eens kan zeggen of iets vergunningsplichtig is kunt ge er even goed gene ambtenaar zetten. Als em dat niet weet kan die dat nog altijd navragen en achteraf laten weten. Maar wat hebt ge nu aan iemand die zegt: ik denk het niet, maar ik durf dat niet op papier zetten, dus zoekt het zelf maar verder uit.

Werk je dan direct voor Google, of een tussenpartij?
Officieel werk je voor crystal computing dacht ik. Heb er 8j geleden ook gesolliciteerd.

Het bruto loon is ok, maar al de rest is maar magertjes.

Wel is tof om de site te bezoeken. Werken moet er maar saai zijn. Echt elk lokaal is tot in de puntjes exact een kopie van elkaar.

Zag pas de burgemeester en schepen bij overlijden van grootvader van mijn vriendin. Op een dinsdagavond in een dorp 25 minuten verder. De link is dat mijn schoonmoeder al sinds jaar en dag op de stad werkt. Niet geheel onlogisch dat je dan gaat groeten, maar met die gedachtegang kan je als burgemeester op elke begrafenis aanwezig zijn.

Zij liever dan ik.

Zag pas de burgemeester en schepen bij overlijden van grootvader van mijn vriendin. Op een dinsdagavond in een dorp 25 minuten verder. De link is dat mijn schoonmoeder al sinds jaar en dag op de stad werkt. Niet geheel onlogisch dat je dan gaat groeten, maar met die gedachtegang kan je als burgemeester op elke begrafenis aanwezig zijn.

Zij liever dan ik.
De burgemeester van dorp hier in de buurt is effectief op elke dienst van een inwoner aanwezig, dat of op de groet de avond voordien.
Ofdat dat u een goede burgemeester maakt is natuurlijk losstaand.

Is dan toch gewoon plat opportunisme? Begrafenis = veel volk.
Equivalent van veel burgers zien (of eerder zichzelf laten zien) op een een kermis.
Eerder lijkenpikkerij (tenzij rechtstreekse band met).

Heb liever een burgemeester (en een ploeg schepenen) die bereikbaar is als de burgers leven.

Toch goed zot, je gaat enkel voor die job als je kickt op macht en niet voor de dollars,

Hoeveel jaar slijmen en handjes schudden tegen da je die job “mogelijk” binnenhaalt.

Een echte politieker antwoord ook nooit met ja of nee, altijd een bullshitantwoord om toch maar iedereen te pleasen.

Terug
Bovenaan