Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Herman De Croo

Well-known member
Ik voelde de discussie al komen in het brutolonentopic, dus laten we er direct een apart topic van maken.
Waarmee valt er tegenwoordig goed geld te verdienen? Het kunnen algemene beroepen zijn, of specifieke ondernemingen/ideeën.



Ik trap af: tandartsen. Overal wachtlijsten, draaien gemiddeld 110-150 euro per uur omzet. Zwart geld bestaat er voor zover ik hoor niet meer. Onlangs een controle waar ik op 19 minuten binnen en buiten was: €64.
 
Ik denk dat er in 2 richtingen kan gedacht worden:

Binnen welke beroepen/ondernemingen heb je de hoogste vergoeding / uur werken?

Binnen welke beroepen/ondernemingen kan je iets opbouwen om er op termijn veel voor terug te krijgen?

Binnen sommige beroepen is de verloning hoog, maar zullen wel steeds de uren moeten gedraaid worden (denk aan freelancer met hoge dagvergoeding, advocaat, (tand)arts,...)
Binnen andere beroepen is de verloning lager, maar zal op termijn door een verkoop/overname veel voor in de plaats komen.
 
Gemiddeld IQ van een student burgerlijk ingenieur werd ooit gemeten op 120 dacht ik.
Bij de burgies die ik professioneel tegenkom valt me op dat die inderdaad over een hoog IQ beschikken (vaak tegen het autistische af), maar EQ of AQ of simpelweg gewoon praktisch nadenken zit er toch niet in.
 
@Herman De Croo: non-topic maar mss moeite waard om te vermelden.

iq-by-college-major-gender.png
 
Ik voelde de discussie al komen in het brutolonentopic, dus laten we er direct een apart topic van maken.
Waarmee valt er tegenwoordig goed geld te verdienen? Het kunnen algemene beroepen zijn, of specifieke ondernemingen/ideeën.



Ik trap af: tandartsen. Overal wachtlijsten, draaien gemiddeld 110-150 euro per uur omzet. Zwart geld bestaat er voor zover ik hoor niet meer. Onlangs een controle waar ik op 19 minuten binnen en buiten was: €64.
Geen zwart geld meer bij de tandartsen? Dat durf ik tegen spreken. Ik hoor toch af en toe nog iemand die kwam klagen dat hij of zij cash geld moest meebrengen.

Strafste van al dat ik ooit gehoord heb is over een vriendin van mij en haar man. Beiden bijziendheid laten 'weglaseren', zij moest 3500 euro cash meebrengen. Haar man 4000 euro cash. De week voor de operatie zo gecommuniceerd. Het was dat, of hij wou er niet aan beginnen. Dat ging over een groepspraktijk met oogartsen. STRAF.
 
Bij de burgies die ik professioneel tegenkom valt me op dat die inderdaad over een hoog IQ beschikken (vaak tegen het autistische af), maar EQ of AQ of simpelweg gewoon praktisch nadenken zit er toch niet in.
Dit kan ik bevestigen uit persoonlijke ervaring.
Ben zelf ook `Burgie` en heb een gemeten IQ hoger dan 130 maar EQ en praktische oplossingen laten te wensen over.

Dat geldt volgens mij ook voor 70 procent van mijn collega's op het werk, waarvan 50 procent ook burgei zijn. Al kan ik hun IQ meting niet bevestigen, hun praktische oplossingen zijn van hetzelfde niveau.

Wel poen scheppen en bijna geen last van lockdown. So that`s nice.
 
  • Leuk
Waarderingen: TuLA
Mijn vloerder.

Ik wist dat de tegels veel goedkoper waren dat de "catalogusprijs" die hij aanrekende, maar anders kwam hij ze niet plaatsen natuurlijk. En dan nog een mooi uurloon, en nog betalen voor de afval en overschotjes etc: die heeft aan €100 per uur gewerkt.
 
Geen zwart geld meer bij de tandartsen? Dat durf ik tegen spreken. Ik hoor toch af en toe nog iemand die kwam klagen dat hij of zij cash geld moest meebrengen.

Strafste van al dat ik ooit gehoord heb is over een vriendin van mij en haar man. Beiden bijziendheid laten 'weglaseren', zij moest 3500 euro cash meebrengen. Haar man 4000 euro cash. De week voor de operatie zo gecommuniceerd. Het was dat, of hij wou er niet aan beginnen. Dat ging over een groepspraktijk met oogartsen. STRAF.
Idem hier, wel maar 250 €
 
Gaat het hier nu over goed verdienen of over IQ/EQ/andere minder interessante metrics?

Persoonlijk denk ik dat door een jarenlange focus op "je moet studeren", met diploma-inflatie tot gevolg, de "goede" stielman in een mooie positie zit. Ongeveer elke stielman die ik nodig had voor ons huis was volgeboekt, tot op het punt dat op een mail of zelfs telefoon reageren geen prioriteit was, en ze begonnen wanneer het hun uitkwam zonder veel overleg.

Natuurlijk, ik zie enkel diegenen die er geraakt zijn, maar ik heb toch de indruk dat veel van de huidige scholieren beter richting een stiel gaan in plaats van richting een 13-in-een-dozijn bachelor*.

*om goed te verdienen dan, wat ook niet het enige is in het leven natuurlijk. Maar of onze elektricien nu veel afgeleefder gaat zijn als ik op zijn 65ste betwijfel ik.
 
Laatst bewerkt:
het is een stuk een andere discussie, maar IQ zegt imho weinig over intellect, zegt veel meer over "harde" intelligentie, weinig over sociale intelligentie.

IQ-testen zoals o.a. door Mensa gebruikt, gaan soms énkel over wiskundige zaken. Los van dat uiteindelijk iedereen wel eenvoudige wiskundige zaken kan verstaan, blijft het een drempel voor sommigen om goed te scoren

=> Als er verder over IQ en relatie tegenover job/inkomen ingegaan wil worden, verschuif ik de posts naar een andere thread.
 
Eigenlijk kan je de discussie nog opentrekken naar andere zaken dan geld. Voor velen is geld niet de belangrijkste doelstelling, maar bvb. optimaliseren werktijd/privéleven/loon/jobinhoud. Halftijds LO-leerkrachten tegen 2000 netto/maand, halftijdsarbeider die een volledig loon heeft door in het weekend te voetballen, mensen die 12u ploegen in het weekend doen en 5 dagen vrij zijn.. zijn ook succesvol.
 
Gaat het hier nu over goed verdienen of over IQ/EQ/andere minder interessante metrics?

Persoonlijk denk ik dat door een jarenlange focus op "je moet studeren", met diploma-inflatie tot gevolg, de "goede" stielman in een mooie positie zit. Ongeveer elke stielman die ik nodig had voor ons huis was volgeboekt, tot op het punt dat op een mail of zelfs telefoon reageren geen prioriteit was, en ze begonnen wanneer het hun uitkwam zonder veel overleg.

Natuurlijk, ik zie enkel diegenen die er geraakt zijn, maar ik heb toch de indruk dat veel van de huidige scholieren beter richting een stiel gaan in plaats van richting een 13-in-een-dozijn bachelor*.

*om goed te verdienen dan, wat ook niet het enige is in het leven natuurlijk. Maar of onze elektricien nu veel afgeleefder gaat zijn als ik op zijn 65ste betwijfel ik.

Ik zie dit ook. Mannen die als zelfstandige met zelfs een klein klusbedrijf beginnen zitten goed vol.

Ik zie het zelf bij mezelf ook. Ik ben altijd gepusht geweest naar diploma’s diploma’s. Gevolg is dat ik eigenlijk nix kan in men eigen huis. Je kan natuurlijk alles op
YouTube vinden maar het zit gewoon niet in mij. En heb de indruk dat er vele zoals mij zijn als ik rondom mee kijk. Gevolg: stielman inhuren voor de onozelste dingen. Die mannen zitten dus goed vol dus ze kunnen goed doorrekenen want ze zijn gewild.

Had het hierover met de mannen die mijn zolder zijn komen doen enkele weken terug. Best jaloers op hun, goed verdienen en je hebt snel iets waar je trots op kan zijn. Ik zit hier met projecten die maanden/jaren duren en waar je maar op lange termijn die bevrediging hebt.
 
Had het hierover met de mannen die mijn zolder zijn komen doen enkele weken terug. Best jaloers op hun, goed verdienen en je hebt snel iets waar je trots op kan zijn. Ik zit hier met projecten die maanden/jaren duren en waar je maar op lange termijn die bevrediging hebt.
Aan de andere kant. Als ze hun 10.000ste zolder doen... hoe trots ben je er dan nog op. Elk voordeel heb zijn nadeel.
 
Aan de andere kant. Als ze hun 10.000ste zolder doen... hoe trots ben je er dan nog op. Elk voordeel heb zijn nadeel.
Geldt voor elke job, op een bepaald punt zal er wel iets van herhaling/gewenning optreden zeker.

Ik begrijp zeker dat het aantrekkelijk is om meteen resultaat te zien van je arbeid. Waar ik ook soms met nostalgie aan terugdenk is een simpele vakantiejob. Ik zou die zeker mijn heel leven niet willen uitvoeren. Maar de sfeer was daar wel heel hard "na 17u mag het kot hier afbranden". Waarmee ik bedoel: je neemt geen werk mee naar huis, morgen is een nieuwe dag met X taken die in Y tijd af moeten, en als ze dat niet zijn, is het voor overmorgen.

Uiteraard zal je als zelfstandige dat ook niet kunnen volhouden. Een hoger inkomen en verantwoordelijkheid/zorgen correleren volgens mij wel redelijk.
 
1) Dokters
2) Notarissen
3) Loodsen
4) Aannemers, vooral loodgieters heb ik de indruk, die dubbel cashen met marge op materiaal + hoog uurloon
5) Leerkrachten die hun ruime vrije tijd gebruiken voor iets in bijberoep, dat is ook dubbel cashen
Etc.
 
Geldt voor elke job, op een bepaald punt zal er wel iets van herhaling/gewenning optreden zeker.

Ik begrijp zeker dat het aantrekkelijk is om meteen resultaat te zien van je arbeid. Waar ik ook soms met nostalgie aan terugdenk is een simpele vakantiejob. Ik zou die zeker mijn heel leven niet willen uitvoeren. Maar de sfeer was daar wel heel hard "na 17u mag het kot hier afbranden". Waarmee ik bedoel: je neemt geen werk mee naar huis, morgen is een nieuwe dag met X taken die in Y tijd af moeten, en als ze dat niet zijn, is het voor overmorgen.

Uiteraard zal je als zelfstandige dat ook niet kunnen volhouden. Een hoger inkomen en verantwoordelijkheid/zorgen correleren volgens mij wel redelijk.
Net dat is de mentaliteit om net geen schoon geld te verdienen.
 
Net dat is de mentaliteit om net geen schoon geld te verdienen.
Ja, zeg ik toch in mijn laatste zin :)
Maar ergens begrijp ik volledig dat mensen die verder in al hun behoeften kunnen voldoen, daarvoor kiezen. Dat is werkelijk de luxe van onze maatschappij. Zie ook @Pan zijn post.
 
1) Dokters
2) Notarissen
3) Loodsen
4) Aannemers, vooral loodgieters heb ik de indruk, die dubbel cashen met marge op materiaal + hoog uurloon
5) Leerkrachten die hun ruime vrije tijd gebruiken voor iets in bijberoep, dat is ook dubbel cashen
Etc.
6) Zelfstandig of schijnzelfstandige freelance ICT'ers
 
Terug
Bovenaan