Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Gisteren kwam ik een video tegen van een KDG Docent (campus zuid aan de aula te zien), die een mail aan haar klas liet zien waarin staat dat ze €2000 ex btw kreeg voor een les van 40 minuten. Dit om te tonen dat haar les waardevol was.

Zou ik het zelf aan een groep studenten laten zien? Zeker niet. Maar wel mooi binnen geharkt!

Gisteren kwam ik een video tegen van een KDG Docent (campus zuid aan de aula te zien), die een mail aan haar klas liet zien waarin staat dat ze €2000 ex btw kreeg voor een les van 40 minuten. Dit om te tonen dat haar les waardevol was.

Zou ik het zelf aan een groep studenten laten zien? Zeker niet. Maar wel mooi binnen geharkt!
Dat is toch weinig verrassend? Organiseer een deftige academische les eens als een soort bijscholing binnen een bedrijf, ik denk dat er daar algemeen met geld wordt gegooid als je referentie de hoge school of universiteit is.

Je moet er natuurlijk tijd en connecties voor hebben, iets wat de klassieke academicus vaak minder heeft. Voor mensen werkzaam in allerhande economische of managementsopleidingen ligt dat misschien anders. Ik weet nog hoe we op zo'n training wat managementraining kregen, inclusief zo'n "persoonlijkheidstest" waar dan uitkomt dat je een of andere kleur bent waar je je net zoals bij een horoscoop altijd in herkent. Kassa kassa voor de mensen die dat organiseren.

Dat is toch weinig verrassend?
Ja en nee. Voor de studenten die nog leven in €12/uur, is dat een MASSA geld. Maar zelfs freelancer wijs, pak nog dat het een dagtarief is. €2000/dag, mooi. Al kan je dat niet elke dag factureren natuurlijk, maar toch.

"persoonlijkheidstest" waar dan uitkomt dat je een of andere kleur bent waar je je net zoals bij een horoscoop altijd in herkent. Kassa kassa voor de mensen die dat organiseren.
Ah de MBTI testen. Speciaal inderdaad, maar ergens wel accuraat. Heb toch al gezien hoe ze bij grote bedrijven dit gebruiken om specifieke managementteams samen te stellen.

Ja en nee. Voor de studenten die nog leven in €12/uur, is dat een MASSA geld. Maar zelfs freelancer wijs, pak nog dat het een dagtarief is. €2000/dag, mooi. Al kan je dat niet elke dag factureren natuurlijk, maar toch.
Wij hebben ons al dikwijls de bedenking gemaakt dat we misschien eens moeten een dumbed-down versie van onze cursussen maken voor de industrie, zou ons budget ten goede komen.
Ah de MBTI testen. Speciaal inderdaad, maar ergens wel accuraat. Heb toch al gezien hoe ze bij grote bedrijven dit gebruiken om specifieke managementteams samen te stellen.
In mijn geval was het iets van Insights ofzo, misschien op hetzelfde gebaseerd maar net genoeg een eigen draai aan gegeven om er zelf aan te verdienen. Ik was appelblauwzeegroen ofzo, iets tussen blauw en groen. En zo kon je dan zien met welke andere kleuren je goed en slecht kon samenwerken.

Gohja, eerlijk gezegd, dat het wordt gebruikt in de managementwereld, die sowieso een zekere fractie gebakken lucht bevat, wil niet zeggen dat er veel van klopt.

Dat is toch weinig verrassend? Organiseer een deftige academische les eens als een soort bijscholing binnen een bedrijf, ik denk dat er daar algemeen met geld wordt gegooid als je referentie de hoge school of universiteit is.

Je moet er natuurlijk tijd en connecties voor hebben, iets wat de klassieke academicus vaak minder heeft. Voor mensen werkzaam in allerhande economische of managementsopleidingen ligt dat misschien anders. Ik weet nog hoe we op zo'n training wat managementraining kregen, inclusief zo'n "persoonlijkheidstest" waar dan uitkomt dat je een of andere kleur bent waar je je net zoals bij een horoscoop altijd in herkent. Kassa kassa voor de mensen die dat organiseren.

Tgoh, die persoonlijkheidstesten zijn natuurlijk algemeen en makkelijk om op te 'cheaten' (genre mensen die zich bv. extraverter voorstellen dan ze in werkelijkheid zijn). Maar er zit toch wel een zekere waarheid in die testen, en als het gaat om specifiek teams samen te stellen kan je met zo'n test redelijk makkelijk zien wie er 'betere' combinaties zijn.
Zet bv. een aantal dominante, leidende types in hetzelfde team waar er intensief moet samengewerkt worden en dat zal wellicht veel sneller botsen dan wanneer je zo'n type samen zet met een aantal volgers.

Wij hebben ons al dikwijls de bedenking gemaakt dat we misschien eens moeten een dumbed-down versie van onze cursussen maken voor de industrie, zou ons budget ten goede komen.

In mijn geval was het iets van Insights ofzo, misschien op hetzelfde gebaseerd maar net genoeg een eigen draai aan gegeven om er zelf aan te verdienen. Ik was appelblauwzeegroen ofzo, iets tussen blauw en groen. En zo kon je dan zien met welke andere kleuren je goed en slecht kon samenwerken.

Gohja, eerlijk gezegd, dat het wordt gebruikt in de managementwereld, die sowieso een zekere fractie gebakken lucht bevat, wil niet zeggen dat er veel van klopt.
We hebben voor al onze medewerkers een uitgebreide versie van de MBTI's gedaan, iedereen onderworpen aan een hele resem tests waaronder ook IQ-test etc. om van iedereen een totaalanalyse te hebben. Natuurlijk op voorhand gevraagd of iedereen dat zag zitten, niemand maakte daar een issue van, de meesten vonden het zelfde "leuk" om zichzelf te laten analyseren.

Van de ca. 23 collega's zijn er welgeteld 4 die het verslag dat ze meekregen in de vuilbak kieperden en er tot op vandaag nog steeds rotsvast van overtuigd zijn dat het allemaal dikke quatsch is.

Die 4 verslagen zitten er voor die 4 mensen gewoon boenk op, 1 van de eigenschappen van die 4 collega's is nu wel dat ze kritiek niet kunnen slikken :) Ook de andere collega's hun verslagen waren gewoon zeer accuraat.

Niet dat we dat elke week uit de schuif halen maar zoals gezegd kan het echt wel handig zijn om bvb. moeilijke gesprekken met de collega's deftig voor te bereiden en weten hoe je dat kan aanpakken. Niet iedereen kan je op dezelfde manier benaderen, er zijn collega's die ik recht in hun gezicht kan zeggen wat ik denk, goed of slecht, andere collega's moet ik echt apart kunnen nemen (ook goed of slecht, niet iedereen vind het tof om in plein publique een compliment te krijgen bvb.).

Sorry, maar het is wel degelijk onwetenschappelijk en halfslachtig:

Is the Myers-Briggs Test Valid?​

The Myers-Briggs test is not considered valid. Effectively categorizing the personality spectrum of billions of people into several types can be challenging, so it might not be surprising that the MBTI is considered an unreliable psychological instrument. Many criticize the theory behind it and the rigid dichotomy that tends to oversimplify the human personality.

En: https://www.healthcentral.com/mental-health/myers-briggs-personality-type

Het kan een beperkte waarde hebben om je voorkeur zelf wat in kaart te brengen, mijn ervaring is echter dat de believers zichzelf ook echt vastbijten in hun overgesimplifieerde archetype.

En ja ik ken met name insights heel goed, werd/wordt gebruikt in elke firma waar ik al werkte.

Nog even aanvullend want de harde evidentie tégen is best wel uitgebreid: https://skepp.be/hrm-coaching/de-onzin-hr-nog-lang-niet-dood

Laatst bewerkt:
Sorry, maar het is wel degelijk onwetenschappelijk en halfslachtig:

En: https://www.healthcentral.com/mental-health/myers-briggs-personality-type

Het kan een beperkte waarde hebben om je voorkeur zelf wat in kaart te brengen, mijn ervaring is echter dat de believers zichzelf ook echt vastbijten in hun overgesimplifieerde archetype.

En ja ik ken met name insights heel goed, werd/wordt gebruikt in elke firma waar ik al werkte.

Nog even aanvullend want de harde evidentie tégen is best wel uitgebreid: https://skepp.be/hrm-coaching/de-onzin-hr-nog-lang-niet-dood
Welja, het leest een beetje als een horoscoop dat soort rapporten, maar dan uitgebreider. Ook daar herkennen mensen zich in uiteindelijk. Hang er een dure "business-context" rond en mensen zullen al sneller er in geloven denk ik dan.

Nu niet voor het een of ander maar de gemiddelde politicus draait wel geen 40 (of zelfs 50) urenweken... Voor het uren dat ze draaien mogen ze van mij gerust 100K of meer bruto verdienen. Om nog maar te zwijgen van de verantwoordelijkheid (en bijkomend, hoeveelheid shit) dat erbij komt kijken.
Nu niet voor het een of ander, maar er zijn burgemeesters die voltijds blijven werken, dus zo vol zal die hun politieke week niet zitten he.

De oud burgemeester van Oostende staat terug op de dop en zoekt werk via Linked-in. Je zou denken dat zo’n mens met tientallen jaren ervaring als toppoliticus, zeker als burgemeester van een relatief grote stad allerhande connecties heeft weten opbouwen dat die zich niet gratuit te koop moet zetten op het internet om aan een job te geraken. Het kan blijkbaar dan toch verkeren.

De oud burgemeester van Oostende staat terug op de dop en zoekt werk via Linked-in. Je zou denken dat zo’n mens met tientallen jaren ervaring als toppoliticus, zeker als burgemeester van een relatief grote stad allerhande connecties heeft weten opbouwen dat die zich niet gratuit te koop moet zetten op het internet om aan een job te geraken. Het kan blijkbaar dan toch verkeren.

Mens had wrs verwacht nog burgemeester te kunnen blijven, dus heeft zoals vele andere politici geen jobke in Europa, bij een intercommunale of weet ik wat veiliggesteld, en komt plots terug op de arbeidsmarkt. En als je dan zeer snel nieuw werk wilt en daar op een wanhopige manier hulp bij wil krijgen, ja dan krijg je zoiets op Linkedin.

Mens had wrs verwacht nog burgemeester te kunnen blijven, dus heeft zoals vele andere politici geen jobke in Europa, bij een intercommunale of weet ik wat veiliggesteld, en komt plots terug op de arbeidsmarkt. En als je dan zeer snel nieuw werk wilt en daar op een wanhopige manier hulp bij wil krijgen, ja dan krijg je zoiets op Linkedin.
Of hij is het donnant-donnant klimaat van de politieke postjes wat beu en wil nog iets doen buiten dat sort werk?

Of hij is het donnant-donnant klimaat van de politieke postjes wat beu en wil nog iets doen buiten dat sort werk?

De implosie van de Open Vld zal wrs wel de reden zijn dat hij er geen gekregen/gevonden heeft. Met dat soort beroepspolitiekers moet je uzelf echt geen illusies maken. Als ze iets via politieke vriendjes kunnen grijpen, dan zullen ze het ook doen.

Als die mens echt dacht dat hij meer dan 0% kans had, dan heeft hij dringend mentale en medische hulp nodig.

Elke peiling gaf hem 3 4 5 6 7% tegen crombez die 30+% had.

Het is een communication wizard e. Hij doet 1 post op linkedin. Iedereen springt erop. En eigenlijk zoekt iedereen nu een job voor hem...

Terug
Bovenaan