Werk je dan direct voor Google, of een tussenpartij?Onlangs gesoliciteerd voor de lol voor een functie van Verantwoordelijk hoogspanningsinstallaties (OIV/IV) van een Google datacenter in BE.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Werk je dan direct voor Google, of een tussenpartij?Onlangs gesoliciteerd voor de lol voor een functie van Verantwoordelijk hoogspanningsinstallaties (OIV/IV) van een Google datacenter in BE.
Ik denk dat je de realiteit vergeet: bij zo'n brand in een woning is de kans op uitslaande brand relatief groot, dus moeten vaak verschillende gezinnen opgevangen worden. Dus moet een noodopvang voorzien worden (bij appartementen direct een gemeentelijke zaal vaak), heb je gemeentepersoneel nodig om dat te regelen. Vooral de inzet van dat gemeentepersoneel coördineren, daar kan een burgemeester heel veel doen.
Praktisch moeten dan soms bvb auto's getakeld worden. Ook hier zijn de connecties van een burgemeester handig om dit vlug te laten doen (of in extreme gevallen de beslissing om bepaalde woningen of auto's op te geven, dat is in de praktijk niet enkel de brandweer die dat zomaar beslist).
Nu, voor zo'n situaties bestaat in elke gemeente een noodplanningscoördinator (zie ook https://www.vvsg.be/kennisitem/vvsg...planningscoordinator-is-een-volwaardig-metier ). Onlangs met zo iemand gesproken die dat in een lokale gemeente doet en die heeft me het verhaal verteld van de overstromingen in zijn gemeente. De burgemeester heeft dan écht wel nut hoor.
Geen idee, Ik heb afgehaakt voor ik een contract onder mijn neus kreeg.Werk je dan direct voor Google, of een tussenpartij?
Ik denk net dat de burgervader van de gemeente herstappe meer zijn verdienste waard is dan bij menig grotere gemeente. Die doet daar nog een hoop zelf.Ook bij natuurrampen (overstromingen) of zware verkeersongevallen is de burgemeester vaak ter plaatse. Natuurlijk is dat niet elke nacht, maar het zal wel alles opgeteld vaker voorkomen dan één keer elke 6-7 jaar, tenzij je over zo'n gemeente als Herstappe spreekt (die niet zou mogen bestaan in de 21ste eeuw).
Wat volgens mij ook klopt is dat je agenda vol zit met allerhande "optredens", omdat bij elk event de burgemeester zijn kop moet tonen. Nu, dat is uiteindelijk een (rot) aspect van politiek dus daar heb ik minder medelijden mee.
Ik denk net dat de burgervader van de gemeente herstappe meer zijn verdienste waard is dan bij menig grotere gemeente. Die doet daar nog een hoop zelf.
![]()
Burgemeester strooit elke ochtend zélf zout op wegen in Herstappe met tractor | VRT NWS Nieuws
Bij vriesweer staat de burgemeester Marlutje Jackers (GB-IC) van Herstappe elke ochtend klaar om zelf de gemeentewegen te bestrooien met zout. In Herstappe, de gemeente met het kleinste aantal inwoners van het land, is het de traditie dat de burgemeester die taak op zich neemt. De klus is op 10...www.vrt.be
| Inwonersaantal gemeente | Percentage van parlementaire vergoeding | Bruto jaarwedde burgemeester 100%) | Geïndexeerde burgemeesterswedde per 1.06.2024 | OCMW-voorzitter en schepenen per 1.06.2024 |
|---|---|---|---|---|
| ≤ 300 | 25,8788% | € 13.848,00 | € 28.813,53 | € 17.288,12 |
| inwoners | maximaal aantal schepenen |
|---|---|
| tot 4.999 | 2 |
Gohja, het ging me meer om hoe inefficiënt het is zoiets als aparte gemeente te zien. Laat ons eerlijk zijn, moesten zo'n zaken zuiver rationeel aangepakt worden was dat al lang een deelgemeente of was er een fusie gebeurd. Iets dat over heel België denk ik welkom zou zijn.Ik denk net dat de burgervader van de gemeente herstappe meer zijn verdienste waard is dan bij menig grotere gemeente. Die doet daar nog een hoop zelf.
![]()
Burgemeester strooit elke ochtend zélf zout op wegen in Herstappe met tractor | VRT NWS Nieuws
Bij vriesweer staat de burgemeester Marlutje Jackers (GB-IC) van Herstappe elke ochtend klaar om zelf de gemeentewegen te bestrooien met zout. In Herstappe, de gemeente met het kleinste aantal inwoners van het land, is het de traditie dat de burgemeester die taak op zich neemt. De klus is op 10...www.vrt.be
akkoord dat een gemeenre als herstappe eigenlijk niet zou mogen bestaan maar de realiteit is dat ze er is. En dan lijkt het me toch dat de burgemeester van daar redelijk wat inzet toont. Of dat kwalitatief is kan je je inderdaad afvragen maar men doet het toch natuurlijk.Het budget van zo'n kleine gemeentes is natuurlijk wel 0,0 en je moet wel alles zelf doen. Een goeie 50k per jaar voor al je senior personeel. Daar ga je niet ver mee schieten uiteraard. Ik vermoed dat de werkingsbudgetten navenant gaan zijn.
Net eens op google maps gekeken. Dat zijn letterlijk 6 straten (en een gewestweg), 1 B&B, 1 hondensalon en 1 bushalte. Heel veel bestuur zal daar ook niet nodig zijn. Eigenlijk absurde situatie want ik vermoed dat er wel (dure) administratie moet zijn voor alle standard zaken zoals rijbewijzen, passports, politiekantoor, bouwaanvragen, ... Dat zal ook de burgemeester ook zijn waarschijnlijk en dan kun je je vragen stellen over de kwaliteit van dienstverlening. Niemand kan alle processen weten en deftig uitvoeren.
(getallen voor Vlaanderen, zal wel gelijkaardig zijn in de Walen - kan een naieve extrapolatie zijn...)
Loon burgemeester: € 28.813,53/y
Loon schepen: € 17.288,12/y
Max aantal schepenen: 2
Inwonersaantal
gemeentePercentage
van
parlementaire
vergoedingBruto
jaarwedde
burgemeester
100%)Geïndexeerde
burgemeesterswedde
per 1.06.2024OCMW-voorzitter
en schepenen
per 1.06.2024≤ 300 25,8788% € 13.848,00 € 28.813,53 € 17.288,12
inwoners maximaal aantal schepenen tot 4.999 2
Als het enkel over efficientie gaat zou ik zelfs nog verder durven gaan en gemeentebesturen vervangen door ambtenaren en het beleid aan de provincies laten. Maar in de geest van dit topic geloof ik toch dat je beter af bent met een iets grotere gemeente als burgemeester.Gohja, het ging me meer om hoe inefficiënt het is zoiets als aparte gemeente te zien. Laat ons eerlijk zijn, moesten zo'n zaken zuiver rationeel aangepakt worden was dat al lang een deelgemeente of was er een fusie gebeurd. Iets dat over heel België denk ik welkom zou zijn.
Als het enkel over efficientie gaat zou ik zelfs nog verder durven gaan en gemeentebesturen vervangen door ambtenaren en het beleid aan de provincies laten. Maar in de geest van dit topic geloof ik toch dat je beter af bent met een iets grotere gemeente als burgemeester.
dat is geen discussie voor dit topic.Oei, efficiëntie in één woord met ambtenarij en provincie?
Dat zeg ik ook niet, dan best niet over beginnen ookdat is geen discussie voor dit topic.

Als het enkel over efficientie gaat zou ik zelfs nog verder durven gaan en gemeentebesturen vervangen door ambtenaren en het beleid aan de provincies laten. Maar in de geest van dit topic geloof ik toch dat je beter af bent met een iets grotere gemeente als burgemeester.
In de gemeente waar ik woon, is de kwaliteit van de dienstverlening al bedenkelijk. En dat is een gemeente van 20,000 inwoners. Het is een fusie gemeente van 4-5-6 kernen en dus groot oppervlakte met relatief weinig inwoners. In elke kern hebben ze een 'gemeenschapshuis' wat een gemeentehuis light is (rijbewijzen afhalen, passports afhalen, en dergelijke standaard zaken). Het gemeentehuis zelf is bijna nooit open. Dat is bij wijze van spreken 'bouwvergunningen tussen 14h en 16h op donderdag' en 'evenementenloket vrijdag tussen 13h en 15h'.
We hebben nu al 3x een iets complexere vraag gesteld mbt verkaveling/bouwen (in mijn ogen niet echt rocket sciencey, maar goed. "Wat mogen we hier doen en wat mogen we niet doen"). Dat is toch telkens een semi fiasco geworden. Maar dan blijkt dat de persoon die daar werkt letterlijk het omgevingsloket 1d per week doet en voor de rest andere standaard administratieve taken. Dan kun je natuurlijk geen kwaliteit verwachten.
1) Vraag ivm perceel splitsing en bebouwing op afgesplitse perceel. Persoon A zegt 'X en Y mag'. Je dient een aanvraag in en wordt gewoon instant geweigerd. 'Je mag X niet en Y en Z wel'. We zijn uiteindelijk 2-3x langs geweest en verder dan 'eigenlijk mag dat niet, maar misschien wel' zijn we verder nooit geraakt. We hebben daar nooit een juridisch sluitend antwoord op gekregen en project gedumpt.
2) We hadden huis gekocht en in de akte stond dat er een bouwovertreding was. Die kon heel gemakkelijk rechtgezet worden en wat we sowieso van plan waren - nl het ontbreken van een garage. Wij gewoon deel van de living afgesplitst, garagepoort gestoken, berging van gemaakt, iedereen content. Op voorhand gebeld naar de bouwdienst 'jaja, dat is 'onofficieel' gekend als bouwovertreding'. Geen idee wat dat zou zeggen. Na de verbouwing naar het bouwloket voor regularisatie. 'Ja meneer, we vinden daar niks van terug. Je kunt niet regulariseren als er niks van gekend is'. Nu goed, ja. No harm done, maar wel een tijdverschijterij om dat telkens ingepland te krijgen in hun 3h openingsuren per week.
3) Recent wilden we onze zijtuin wat opknappen. Nu loopt dat wat af met een helling naar een veldbaan en we wilden dat recht maken met L profielen zodat dat a) deftig afgescheiden is en b) je er effectief kunt over lopen en iets mee kunt doen. Komen daar toe met foto's en schets (allemaal op voorhand doorgestuurd). De simpele vraag "is dat met een vergunning of niet".
"Ja, misschien, ik denk het eigenlijk niet".
- "Als ik 1 indien, wat is de kans dat het goedgekeurd wordt".
"Gohja, 100%, tenzij er klachten komen van de buren natuurlijk".
- "Is het vergunningsplichtig of niet?".
"Ik zou gewoon niet indienen".
- "Wil je dat op papier zetten?"
"Dat kan ik niet doen"
Goed ja, hier gaan we het risico wel nemen omdat het volgens de voorschriften volgens mij niet vergunningsplichtig is en indien er vodden van komen is het relatief goedkoop/gemakkelijk te herstellen in ongeveer de originele staat.
Enfin, wat voor dienstverlening is dat nu ? Enige rechtlijnigheid is wel welkom als het om dergelijke zaken (die een lang en kostelijk juridisch staartje kunnen krijgen) gaat. "Contacteer je omgevingsloket voor vragen ivm bouwvergunningen" en als antwoord krijg je dat je zelf een judgement call moet maken. Nou nou.
Anyway, we drijven af van de discussie waar het in dit topic om hoort te gaan.
Als de ambtenaar niet eens kan zeggen of iets vergunningsplichtig is kunt ge er even goed gene ambtenaar zetten. Als em dat niet weet kan die dat nog altijd navragen en achteraf laten weten. Maar wat hebt ge nu aan iemand die zegt: ik denk het niet, maar ik durf dat niet op papier zetten, dus zoekt het zelf maar verder uit.Mensen zagen dat de overheid te veel kost, maar willen dan wel een perfecte dienstverlening die continu bemand is op elke hoek van de straat.
Officieel werk je voor crystal computing dacht ik. Heb er 8j geleden ook gesolliciteerd.Werk je dan direct voor Google, of een tussenpartij?
De burgemeester van dorp hier in de buurt is effectief op elke dienst van een inwoner aanwezig, dat of op de groet de avond voordien.Zag pas de burgemeester en schepen bij overlijden van grootvader van mijn vriendin. Op een dinsdagavond in een dorp 25 minuten verder. De link is dat mijn schoonmoeder al sinds jaar en dag op de stad werkt. Niet geheel onlogisch dat je dan gaat groeten, maar met die gedachtegang kan je als burgemeester op elke begrafenis aanwezig zijn.
Zij liever dan ik.