Anderhalf jaar terug ICL's (phakische intraoculaire lenzen voor de kenners) laten implanten bij een oogchirurg in het Antwerpse (Linkeroever). Was rond de 5500€ voor de beide ogen (was wel via overschrijving, dus niet cash

). Ongelofelijk goed werk en heel content van, maar zelfs met pupilverwijdende oogdruppels kon je zien dat daar meer geld werd verdiend dan door heel Linkeroever en Zwijndrecht tezamen. 3 dagen deed hij consultaties: vooronderzoeken om te zien of mensen geschikt zijn om te laseren/lenzen. Enfin, de andere oogartsen en optometristen deden alle testen, en de oogchirurg kwam op het einde binnengewaaid om te zeggen of je best kon gaan voor laseren ofwel lenzen. De overige 2 dagen deed hij de hele dag oogingrepen: op de ene dag alleen lenzen (wat +/- 10-15 minuten duurt per klant van +/- 6000€), op de andere dag de LASIKs, SMILEs, etc.
Tot vorig jaar kon je op de website nog makkelijk het telefoonnummer terugvinden om een afspraak te maken enkel voor oogcontrole (dus geen vooronderzoek). Eergisteren zocht ik die nummer terug op: ik heb 5 minuten moet zoeken voor ik ergens in het klein vanonder "voor routine oogonderzoeken: neem telefonisch contact op aub +32 4...." zag staan.

De online agenda voor, jawel, een vooronderzoek in te plannen, heb je wel binnen de 0,01 seconde gezien. En dan kreeg je te horen dat je 5 maand moet wachten voor een routine oogonderzoek (terwijl daar een 4/5-tal oogartsen werken), terwijl een vooronderzoek al binnen de week kon. Uiteraard is de groep mensen die hun ogen wilt laten laseren/lenzen veel kleiner, maar bon, het verschil in wachttijd is toch navenant.
En dan komt de clue: die commerciële aanpak loont precies wel. Heb juist die jaarrekening van z'ne BV is opgezocht: in 2019 nog 'maar' 700k winst, in 2023 al 1,8m winst. En het adres waar de BV op staat is uiteraard een kasteel van een villa in Schilde.
Mens werkt zeer hard (wat je er ook aan ziet) en heeft de afgelopen 20 jaar denk ik niet meer serieus op verlof geweest, dus het is zo'n mensen altijd dubbel en dik gegunt. Maar het blijft toch wel frappant hoe in België de 'modale' werkmens fiscaal wordt doodgeknepen, terwijl er dan wel nog zo'n paar pseudo-adelijke beroepen zijn die dan qua verdienen zelfs de Amerikanen doen verbleken. Zelfstandige notarissen bestaan in het gros van de landen zelfs niet eens, meestal is dat dan zo'n clerkske dat wat aan de lopende band handtekeningen moet zetten en de prée heeft van Magda de dossierbeheerder.