Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Bah, dat soort gedachtegangen...

Een goede maat van mij is onlangs ook zelfstandig geworden. Typische eenmanszaak-schijnzelfstandigheid die hier blijkbaar de norm aan het worden is in België.
Verdiende al niet slechts als bediende en was euforisch omdat hij zijn loon minimaal zag verdubbelen als (schijn-)zelfstandige.

En eerlijk? Elke euro is hem 100% gegund. Hij is ook fantastisch goed in zijn job, en hij is ongetwijfeld elke euro waard.

Maar ik kreeg het vliegend schijt als we ons jaarlijks weekendje aan het plannen waren met de maten. We vonden geen weekend die voor iedereen paste, maar we mikten toevallig op een periode waar quasi iedereen verlof heeft. Dus kwam er een voorstel om ons weekendje midden in de week te plannen. Dat was voor iedereen onmiddellijk goed, behalve die ene die net zelfstandig geworden was. Want dat is de kerel die begon te rekenen in termen van "gemiste inkomsten" i.p.v. "joepie, met de maten op weekend".
Hop, weg sfeer. Sorry dat we met jou op weekend willen hoor. Bijt even twee dagen op uw tanden aub, en dan kan je snel-snel terug aan het werk en heb je van ons geen last meer! :sarcastic:

Dan verdubbelt uw loon in één opslag, dan ga je beginnen neuten over die paar honderd euro als je vakantie neemt. Had dan niet zelfstandig geworden hé. Wat is dat nu?!
Hebzucht, het is een raar beestje.
Nja, of dat weekendje met vrienden staat nu eenmaal niet zo hoog op de rangorde bij hem als het bij u staat. Net als er ook mensen zijn die op gelijkaardige manier omspringen met hun vakantiedagen, je hebt er namelijk 'maar' een 25-tal, die ga je toch ook niet aan elk mogelijk event gaan spenderen.

Heeft weinig met hebzucht te maken, maar wel met realisme en prioriteiten stellen in het leven. Jij kan dat hebzucht noemen, ik noem dat iemand die voor zichzelf bepaald heeft dat een weekend met vrienden die hem nadien zwart maken op een forum geen 800 euro waard is. En geef hem eens ongelijk.
 
Simpele bedienden als in: geen directiejob, haalbare uren mbt work/life balance etc.

Natuurlijk ga je dat niet halen met een simpele job, dat is iets anders.

Wij betalen als bedienden ook volle pot belastingen trouwens, in tegenstelling tot wat je in andere topics leest, en geven dus héél veel terug aan de maatschappij. Maar wees gerust heel verontwaardigd hoor.
Mooi gezinspakket wel: 180k euro/net per jaar. Dan zitten zowel je vrouw als jezelf al vlug aan 12-13k euro bruto per maand. Dat is vlotjes de top 1% van ons land.
 
Laatst bewerkt:
Nja, of dat weekendje met vrienden staat nu eenmaal niet zo hoog op de rangorde bij hem als het bij u staat.
Ja, dat is toch exact mijn punt? Dat het blijkbaar niet zo hoog op zijn rangorde staat?

Of misschien staat het wel hoog op zijn rangorde, maar wil hij zijn condities opdringen terwijl anderen flexibeler zijn. Dat kan ook.

Net als er ook mensen zijn die op gelijkaardige manier omspringen met hun vakantiedagen, je hebt er namelijk 'maar' een 25-tal, die ga je toch ook niet aan elk mogelijk event gaan spenderen.

Oh, maar op die verplichte vakantiedagen kon je vroeger als bediende ook perfect een flexi-job gedaan hebben hoor. Geen enkel probleem. Als het leven dan blijkbaar toch alleen maar draait rond geld verdienen.
Net zoals je dat ook kan doen in het weekend trouwens. Je hoeft niet per se op een weekdag te werken om geld te verdienen.

Maar als het dan voor het grijpen ligt en de bedragen worden wat forser, dan wordt er blijkbaar gestoten op de limieten van wat zo'n weekend eigenlijk betekent voor u. In een context van mensen die sowieso al bij de x% best-verdienenden zijn, is dat gewoon hebzucht. Punt.

Heeft weinig met hebzucht te maken, maar wel met realisme en prioriteiten stellen in het leven. Jij kan dat hebzucht noemen, ik noem dat iemand die voor zichzelf bepaald heeft dat een weekend met vrienden die hem nadien zwart maken op een forum geen 800 euro waard is. En geef hem eens ongelijk.

Dat heeft uitgerekend wél met hebzucht te maken.
Moest iemand realisme aan de dag leggen en prioriteiten stellen, dan zou die namelijk beseffen dat je geld verdient om te leven. Niet omgekeerd. En geef mij eens ongelijk.
 
Laatst bewerkt:
Simpele bedienden als in: geen directiejob, haalbare uren mbt work/life balance etc.

Natuurlijk ga je dat niet halen met een simpele job, dat is iets anders.

Wij betalen als bedienden ook volle pot belastingen trouwens, in tegenstelling tot wat je in andere topics leest, en geven dus héél veel terug aan de maatschappij. Maar wees gerust heel verontwaardigd hoor.

Dat is geen kwestie van verontwaardigd zijn, het is een kwestie van een beetje realiteitszin aan de dag te leggen.

Nu ben ik wel héél benieuwd in welk type bedrijven en welk type jobs je (beiden) zoveel geld kan scheppen en toch nog steeds kunt spreken van haalbare uren m.b.t. work/life balance. :)
 
Laatst bewerkt:
Tja dat is wat je moet leren als je pas start.

Hangt ook gewoon puur van de fase in je leven af. Als je net voor iets aan het gaan bent dan komen die weekendjes niet direct op de eerste plaats. Nu bij mij terug wel, maar dat is ook anders geweest. Dus ik denk dat ieder dat voor zich moet uitmaken, jij hoeft zijn rekening ook niet te maken denk ik :)

Toen ik pas startte was het voor mij ook niet evident om in het midden van de week even verlof te nemen, je bent uiteindelijk zelfstandige en eigenaar van je zaak hè.

Maar nogmaals, nu is dat voor mij anders en komen vrienden en familie altijd op de eerste plaats.

Maar ik heb u precies al meerdere keren horen klagen of het organiseren van die weekendjes met uw vrienden.. als ge daar al stress over maakt, leuke bende daar :p

Ja, kijk, als je net veel risico hebt genomen door een loodzware lening af te sluiten waarbij de bank over uw schouder zit mee te kijken, en elke euro telt, etc. dan zou je mij uiteraard niet horen klagen en zou ik alle begrip daarvoor hebben.

Maar we praten hier basically over iemand die quasi risicoloos zijn wedde heeft verdubbeld maar dan ook nog eens zijn vakantiedagen in de strijd wil gooien om ook de laatste kruimels nog mee te grabbelen ten koste van je vrienden. Toch een heel andere situatie.

En ik hoef zijn rekening niet te maken, maar als hij daarmee mijn planning wil maken, dan mag ik wel een mening hebben over hoe hij zijn rekeningen maakt.

En ja, met het organiseren van weekendjes komen altijd mensen hun prioriteiten naar boven. Altijd ontnuchterend om te zien. Dan denk je dat mensen "niet kunnen" omdat hun eigen moeder begraven wordt op die dag, blijkt het achteraf hun favoriete feuilleton op TV te zijn. Bij wijze van spreken.
 
Je hebt ongelijk.

In het beste geval geraak je niet over je eigen opvatting die je op andere projecteert, in het meest realistische geval kan je het gewoon niet hebben dat niet iedereen dat weekendje ziet als dé absolute prio.

Ik heb geen ongelijk.

In het beste geval ben je zelf verblind door hebzucht en besef je het niet, in het meest realistische geval ben je doelbewust wat drinkgeld boven uw vrienden aan het zetten.
 
Dan zou die namelijk beseffen dat je geld verdient om te leven. Niet omgekeerd. En geef mij eens ongelijk.
Dat ik dat uit uw mond mag horen verbaasd me wel na al uw verhalen over uw topjob.

Ontopic: als hij niet mee kan/wil ga dan gewoon zonder hem.
Volgende keer beseft hij dat hij wel perse mee wil en gaat er moeite voor doen of dat hij de vriendengroep is ontgroeid (niet negatief naar jullie toe).
 
Ontopic: als hij niet mee kan/wil ga dan gewoon zonder hem.
Volgende keer beseft hij dat hij wel perse mee wil en gaat er moeite voor doen of dat hij de vriendengroep is ontgroeid (niet negatief naar jullie toe).
Zo simpel is dat niet. Je zit altijd met een pak conflictmijdende mensen die die knoop niet durven doorhakken om zonder een ander k oppel te gaan
 
Dan kunnen ze beter niet gaan, want stel u voor dat juist die ene persoon ziek zou worden en ze niets meer durven doen zonder hem..

Zo simpel is dat niet. Je zit altijd met een pak conflictmijdende mensen die die knoop niet durven doorhakken om zonder een ander k oppel te gaan

Klopt in verband met conflictmijdende vs niet-conflictmijdende mensen. In dit geval is het een weekendje alleen met de gasten waarbij het not done is om iemand niet mee te nemen. Dat is gewoon geen optie.

Maar dat geeft iedereen ook veel macht om de agenda te manipuleren natuurlijk, waarvan de ene al eens sneller gebruik/misbruik van durft maken dan een ander.

Maar bon, we wijken af. Ik had graag nog wat jobs gelezen van die steengoede verdieners met een zeer haalbare work/life-balance. Want is dat niet waar iedereen naar op zoek is?
 
Laatst bewerkt:
Dat ik dat uit uw mond mag horen verbaasd me wel na al uw verhalen over uw topjob.

Mijn "topjob?" Dat heb ik zelf nochtans nooit in de mond genomen. :)

Eerder een strontjob. Relatief veel verantwoordelijkheid dragen (financieel gezien) voor een ok loon. Work/life-balans van mijn job zou goed moeten zijn in theorie (wegens kantooruren) maar door de relatief grote financiële verantwoordelijkheid/centraal aanspreekpunt van projecten, moet er toch heel flexibel gewerkt worden waardoor je al snel 's avonds nog wat moet voorbereiden en bijvoorbeeld 4/5 werken gewoon een rotslecht idee bleek te zijn.
 
Dat is geen kwestie van verontwaardigd zijn, het is een kwestie van een beetje realiteitszin aan de dag te leggen.

Nu ben ik wel héél benieuwd in welk type bedrijven en welk type jobs je (beiden) zoveel geld kan scheppen en toch nog steeds kunt spreken van haalbare uren m.b.t. work/life balance. :)
Relatief "jonge" (US based) multinationals die financiëel sterk staan en in groeifase zitten. Vaak krijg je daar aandelenpakketten bovenop een hoog basisloon + bonus. En dan qua job profiel typisch niches die moeilijk in te vullen zijn (bv. wetenschappelijke of technische expertise combineren met sterke sociale vaardigheden & een uitgebreid netwerk hebben).

Bijkomende bonus als je in een dergelijke firma kan starten want je kan de inflatie op je verloning meedragen telkens je competitief overstapt naar een andere firma; vaak betaalt de nieuwe firma ook de resterende retentiepakketten cash uit.

Pas op: ik zeg niet dat er véél zulke jobs en firma's zijn; maar ze bestaan zeker.
 
Relatief "jonge" (US based) multinationals die financiëel sterk staan en in groeifase zitten. Vaak krijg je daar aandelenpakketten bovenop een hoog basisloon + bonus. En dan qua job profiel typisch niches die moeilijk in te vullen zijn (bv. wetenschappelijke of technische expertise combineren met sterke sociale vaardigheden & een uitgebreid netwerk hebben).

Bijkomende bonus als je in een dergelijke firma kan starten want je kan de inflatie op je verloning meedragen telkens je competitief overstapt naar een andere firma; vaak betaalt de nieuwe firma ook de resterende retentiepakketten cash uit.

Pas op: ik zeg niet dat er véél zulke jobs en firma's zijn; maar ze bestaan zeker.
Bedoel je dan jonge US based multinationals die ook een (nieuwe) lokale vestiging hebben binnen België of eerder een 'freelance' arrangement met zo'n bedrijf dat hier geen vestiging heeft waardoor je gewoon volledig remote voor hun werkt?
 
Relatief "jonge" (US based) multinationals die financiëel sterk staan en in groeifase zitten. Vaak krijg je daar aandelenpakketten bovenop een hoog basisloon + bonus. En dan qua job profiel typisch niches die moeilijk in te vullen zijn (bv. wetenschappelijke of technische expertise combineren met sterke sociale vaardigheden & een uitgebreid netwerk hebben).

Bijkomende bonus als je in een dergelijke firma kan starten want je kan de inflatie op je verloning meedragen telkens je competitief overstapt naar een andere firma; vaak betaalt de nieuwe firma ook de resterende retentiepakketten cash uit.

Pas op: ik zeg niet dat er véél zulke jobs en firma's zijn; maar ze bestaan zeker.
Show us the way.
 
Klopt in verband met conflictmijdende vs niet-conflictmijdende mensen. In dit geval is het een weekendje alleen met de gasten waarbij het not done is om iemand niet mee te nemen. Dat is gewoon geen optie.

Maar dat geeft iedereen ook veel macht om de agenda te manipuleren natuurlijk, waarvan de ene al eens sneller gebruik/misbruik van durft maken dan een ander.

Maar bon, we wijken af. Ik had graag nog wat jobs gelezen van die steengoede verdieners met een zeer haalbare work/life-balance. Want is dat niet waar iedereen naar op zoek is?
Is dat niet iets waar jij vooral naar op zoek moet gaan? Had dezelfde bedenking als Castil, als er nu iemand niet moet zeggen "je werkt om te leven, je leeft niet om te werken" dan ben jij dat toch wel?
 
altijd pure horror zo een weekendje weg organiseren. Wij hebben dat in de vriendengroep simpel opgelost. We gaan nu ieder jaar in hetzelfde weekend. Degene die mee kan/mee wil gaat mee. Degene die niet mee kan/mee wil gaat niet mee. Nooit meer discussie over.
 
Is dat niet iets waar jij vooral naar op zoek moet gaan? Had dezelfde bedenking als Castil, als er nu iemand niet moet zeggen "je werkt om te leven, je leeft niet om te werken" dan ben jij dat toch wel?

Bizarre insteek. Als ik hier klaag over mijn job, dan is het toch wel omdat ik als de beste besef dat je niet leeft om te werken maar werkt om te leven? Anders zou ik daar toch niet over klagen?

En uiteraard moet ik daarnaar op zoek gaan. Ik ga daar ook naar op zoek. Vandaar mijn bovenmaatse interesse in het type job van SlashDotSlash en consoorten. Toch?
 
Terug
Bovenaan