Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Mooi geld verdienen om niets te doen = zoek de grootste begrafenisondernemer regio Leuven even op en je weet genoeg (tip, zijn ongegeneerd in een BV en NV)
Niets doen? Zware understatement. Een begrafenisondernemer heeft wel degelijk zijn werk hoor.
Ze vragen er dan misschien wel veel geld voor.
 
Niets doen? Zware understatement. Een begrafenisondernemer heeft wel degelijk zijn werk hoor.
Ze vragen er dan misschien wel veel geld voor.
Wees maar zeker dat die werkgevers 'niets' meer doen.
De kleine zelfstandige ondernemers daar en tegen, daar heb je gelijk over.
 
Dit lijkt me wel ferm overdreven, 10k kan ik nog inkomen maar die kloppen wel een pak uren en weekends.
Bron: boekhouding van 30 tal thuisverpleegkundigen
Ik moet erbij zeggen dat degenen die ik ken die daar aankomen in een context werken waar ze geen verplaatsingen hebben tussen patiënten. Werken dus zelfstandig in bepaalde types voorzieningen onder statuut van zelfstandig thuisvpk. Hoge volumes, hoog tempo. Misschien niet representatief maar is wel volgens hetzelfde principe als artsen. 'Geen uitzondering' is dan misschien overdreven.

Een aantal doen er ook nog een job in loondienst bij (nachten, weekends). Hard werk, harde uren, heel lucratief wel.
 
Airco mannen - vandaag laten plaatsen en meegeholpen, 2 buitenunits en 3 binnenunits, 5400 €, uiteraard cash only. Gestart om 8h en om 16h klaar. +2k netto op 8 uur ongeveer. Triljarden zwart geld in de bouwsector :cool:

Buurman ook eens langskomen- contract is rond, 20 jaar werk - 400k/jaar voor 3 man die 15,8 € per uur verdienen.Worden verhuurd per uur - dus 0;0000 risico. Er is wel 1 kraan bij van 120k.
 
Laatst bewerkt:
Airco mannen - vandaag laten plaatsen en meegeholpen, 2 buitenunits en 3 binnenunits, 5400 €, uiteraard cash only. Gestart om 8h en om 16h klaar. +2k netto op 8 uur ongeveer. Triljarden zwart geld in de bouwsector :cool:

Buurman ook eens langskomen- contract is rond, 20 jaar werk - 400k/jaar voor 3 man die 15,8 € per uur verdienen.Worden verhuurd per uur - dus 0;0000 risico. Er is wel 1 kraan bij van 120k.

Even los van de investering (die wel meer zal zijn dan die 120k) en de materiaalkost die wellicht ook in die 400k omzet zit: dat is 133k/kop of 600€ per dag - niet dat dat slecht is, maar echt "schoon" is dat nu toch ook niet?
 
Even los van de investering (die wel meer zal zijn dan die 120k) en de materiaalkost die wellicht ook in die 400k omzet zit: dat is 133k/kop of 600€ per dag - niet dat dat slecht is, maar echt "schoon" is dat nu toch ook niet?
Het is zelfs veel eenvoudiger en lucratiever dan het lijkt: er is geen materiaalkost, de kraan heeft een kost van 120k en moet uiteraard onderhouden worden, brandstof is voor de klant, de 3 arbeiders verdienen 15,8 €/h bruto waarvan er 1 met de eigen kraan werkt en de anderen met materiaal van de klant. De taak is simpel: grond opscheppen, in een vrachtwagen en die wat verder terug dumpen. De eindklant betaald per uur voor de mensen en huurt de kraan. Raming is dat er rond de 400k per jaar zal gefactureerd worden - als je mensen die je 15,8 €/h kan verhuren aan +70 €/h is dat zeer lucratief. Er zijn geen deadlines en je mag starten en stoppen wanneer je wenst tussen gangbare uren.
 
Het is zelfs veel eenvoudiger en lucratiever dan het lijkt: er is geen materiaalkost, de kraan heeft een kost van 120k en moet uiteraard onderhouden worden, brandstof is voor de klant, de 3 arbeiders verdienen 15,8 €/h bruto waarvan er 1 met de eigen kraan werkt en de anderen met materiaal van de klant. De taak is simpel: grond opscheppen, in een vrachtwagen en die wat verder terug dumpen. De eindklant betaald per uur voor de mensen en huurt de kraan. Raming is dat er rond de 400k per jaar zal gefactureerd worden - als je mensen die je 15,8 €/h kan verhuren aan +70 €/h is dat zeer lucratief. Er zijn geen deadlines en je mag starten en stoppen wanneer je wenst tussen gangbare uren.

De redenering blijft hoor; 400k omzet voor 3 man (4 zelfs als ik goed interpreteer aangezien het 3 arbeiders lijken te ziin die voor je buurman werken - ? ), dat is niet slecht, maar dat is nu niet wat ik "schoon" zou noemen. Die buurman verdient uiteraard geld door anderen voor hem te laten werken, maar dat is nu éénmaal wat ondernemen is. Heel grof gerekend zal die ergens tussen de 100k en de 150k EBITDA uitkomen (ik vermoed minder); niet slecht, maar een beetje freelancer hier kan dat ook halen als ze goed zijn in wat ze doen.
 
Ook niet vergeten dat die 15,8/u wss hun brutoloon is en niet de loonkost. Die zal, heel ruw geschat, eerder tegen de 30-35/u liggen. Plus nog wat andere kosten (verzekering om maar iets te noemen) en "verliestijden" en voor ge´t weet zal dat op jaarbasis gemiddeld genomen eerder naar de 45 a 50/u stijgen.
Onderschat ook de lopende kosten aan zo´n kraan niet, zeker in een kleine onderneming (een week stilstand en 5000€ stukken hakt er rap in hoor).
 
Het is zelfs veel eenvoudiger en lucratiever dan het lijkt: er is geen materiaalkost, de kraan heeft een kost van 120k en moet uiteraard onderhouden worden, brandstof is voor de klant, de 3 arbeiders verdienen 15,8 €/h bruto waarvan er 1 met de eigen kraan werkt en de anderen met materiaal van de klant. De taak is simpel: grond opscheppen, in een vrachtwagen en die wat verder terug dumpen. De eindklant betaald per uur voor de mensen en huurt de kraan. Raming is dat er rond de 400k per jaar zal gefactureerd worden - als je mensen die je 15,8 €/h kan verhuren aan +70 €/h is dat zeer lucratief. Er zijn geen deadlines en je mag starten en stoppen wanneer je wenst tussen gangbare uren.
15,8 euro/uur bruto is 1,4 euro per uur minder dan het loon van een ongeschoolde. Een kraanmachinist zal zeker rond de 20 euro/uur bruto zitten, een stuk hoger dus. En als het in het zwart is zal geen bouwvakker komen voor 15,8 euro gezien hij netto in het wit al meer verdient en vooral minder risico loopt.
 
15,8 euro/uur bruto is 1,4 euro per uur minder dan het loon van een ongeschoolde. Een kraanmachinist zal zeker rond de 20 euro/uur bruto zitten, een stuk hoger dus. En als het in het zwart is zal geen bouwvakker komen voor 15,8 euro gezien hij netto in het wit al meer verdient en vooral minder risico loopt.
Heb hem zelfs deze vraag gesteld - vallen niet onder bouw maar bosbouw waar de lonen lager zijn, er is ook maar 1 die met een kraan kan werken, de anderen hebben een C rijbewijs. Allen ongeschoold.

Was zelf verrast door de lage verloning.
 
De redenering blijft hoor; 400k omzet voor 3 man (4 zelfs als ik goed interpreteer aangezien het 3 arbeiders lijken te ziin die voor je buurman werken - ? ), dat is niet slecht, maar dat is nu niet wat ik "schoon" zou noemen. Die buurman verdient uiteraard geld door anderen voor hem te laten werken, maar dat is nu éénmaal wat ondernemen is. Heel grof gerekend zal die ergens tussen de 100k en de 150k EBITDA uitkomen (ik vermoed minder); niet slecht, maar een beetje freelancer hier kan dat ook halen als ze goed zijn in wat ze doen.
Maar zonder zelf een poot uit te steken of die tijd gebruiken om andere werken te doen en dus u ebitda te gaan verhogen/verdubbelen. Een beetje freelancer steekt dan ook heel zijn beschikbare tijd in het behalen van die bedragen.
 
Ook niet vergeten dat die 15,8/u wss hun brutoloon is en niet de loonkost. Die zal, heel ruw geschat, eerder tegen de 30-35/u liggen. Plus nog wat andere kosten (verzekering om maar iets te noemen) en "verliestijden" en voor ge´t weet zal dat op jaarbasis gemiddeld genomen eerder naar de 45 a 50/u stijgen.
Onderschat ook de lopende kosten aan zo´n kraan niet, zeker in een kleine onderneming (een week stilstand en 5000€ stukken hakt er rap in hoor).
Dat bedrag zal idd rond de 30-35 € liggen en daar mag je nog een paar euro bijtellen voor kledij/vervoer (basic Renault)/verzekering - maar ook niet meer. Het goede is dat er geen verliestijden zijn - de kraan wordt apart gerekend (en dus ook betaald als er niet mee gewerkt wordt). Voor de verplaatsing is er een km -vergoeding, omdat ze met 3 samen rijden is dat ook interessant voor de mensen zelf. Prijs voor de kraan zal rond de 3000 €/maand liggen.
Maar zonder zelf een poot uit te steken of die tijd gebruiken om andere werken te doen en dus u ebitda te gaan verhogen/verdubbelen. Een beetje freelancer steekt dan ook heel zijn beschikbare tijd in het behalen van die bedragen.

Dat is idd waar het om draait, als alles loopt zoals nu zal zich ook de mogelijkheid aandienen om niet 3 maar een veelvoud mensen daar aan het werk te zetten, en dat gedurende meerdere jaren. Ook de facturatie is fantastisch: wekelijks factuur die op 30 dagen betaald wordt.

Hij werkt trouwens niet rechtstreeks voor de eindklant, er zit nog een grote onderaannemer tussen.

Dat is toch mooi geld verdienen denk ik dan, de werkzaamheden zijn ook niet te vergelijken met bvb. complexe afbraakwerken. Dus een mooi bedrag, weinig verantwoordelijkheden, moet eigenlijk zijn spreekwoordelijke zetel niet uitkomen voor een aanzienlijk bedrag per jaar en kan dat nog fors zien toenemen. Met wat pech zal hij helaas niet lang mijn buurman meer zijn - is op zoek naar andere woning met grote hangar - andere alternatief: hij is aan het kijken of zijn materiaal niet bij de klanten mag blijven staan.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt zo die obsessie met die buurman, terwijl er sowieso meer moet spelen dan jij denkt. Waarom zou een grote aannemer een onderaannemer inhuren voor een gemakkelijk en stabiel project van 3 jaar. Het moet zijn dat die tuinaannemer toch een concreet probleem en nood inlost, anders gaat niemand je zomaar "free money" geven. Dan doet die grotere aannemer het gewoon zelf.
 
Je hebt zo die obsessie met die buurman, terwijl er sowieso meer moet spelen dan jij denkt. Waarom zou een grote aannemer een onderaannemer inhuren voor een gemakkelijk en stabiel project van 3 jaar. Het moet zijn dat die tuinaannemer toch een concreet probleem en nood inlost, anders gaat niemand je zomaar "free money" geven. Dan doet die grotere aannemer het gewoon zelf.

Geen 3 jaar hé - ze mikken op ca 15 jaar, Onderaannemer heeft zelf te weinig mensen, werkt continu met honderden kleinere onderaannemers- met grote onderaannemer bedoel ik echt wel groot - dus niet eentje met 100 mensen in dienst.
 
Dat bedrag zal idd rond de 30-35 € liggen en daar mag je nog een paar euro bijtellen voor kledij/vervoer (basic Renault)/verzekering - maar ook niet meer. Het goede is dat er geen verliestijden zijn - de kraan wordt apart gerekend (en dus ook betaald als er niet mee gewerkt wordt). Voor de verplaatsing is er een km -vergoeding, omdat ze met 3 samen rijden is dat ook interessant voor de mensen zelf. Prijs voor de kraan zal rond de 3000 €/maand liggen.
Met verliestijden bedoelde ik eerder tijd/loon die hij wel moet betalen maar niet kan doorfactureren. Alleen al bvb verlof of ziekte.

Nu, ik wil niet zeggen dat die buurman niet mooi verdiend voor zelf weinig te doen he, ik probeer gewoon maar wat (in het algemeen) te kaderen dat er heel wat meer bij komt kijken dan "Die verdient X/u ma wordt ge factureerd aan Y! Ziet es wat een geld zijn baas schept". Bij personeel, en zeker werkmannen/uitvoerders, komt er vaak nog een berg bij die niet meteen zichtbaar is. Mensen denken nogal es graag dat al die machinerie en omkadering maar aan de bomen groeit
 
Maar zonder zelf een poot uit te steken of die tijd gebruiken om andere werken te doen en dus u ebitda te gaan verhogen/verdubbelen. Een beetje freelancer steekt dan ook heel zijn beschikbare tijd in het behalen van die bedragen.

Vanop een afstandje is het oordeel "zonder een poot uit te steken" heel snel gemaakt :).
Als het werkelijk zo'n free money zou zijn, dan zou dat in eerste instantie al niet in onderaanneming gegeven worden, en dan zouden er veel meer zijn die op dezelfde kar springen. Er is meer aan de hand dan hoe het hier wordt voorgesteld.

Die kerel verdient goed zijn boterham ongetwijfeld, punt blijft dat hij nog ver weg is van wat echt "schoon" is. Mabon, semantiek uiteindelijk.
 
Met verliestijden bedoelde ik eerder tijd/loon die hij wel moet betalen maar niet kan doorfactureren. Alleen al bvb verlof of ziekte.

Nu, ik wil niet zeggen dat die buurman niet mooi verdiend voor zelf weinig te doen he, ik probeer gewoon maar wat (in het algemeen) te kaderen dat er heel wat meer bij komt kijken dan "Die verdient X/u ma wordt ge factureerd aan Y! Ziet es wat een geld zijn baas schept". Bij personeel, en zeker werkmannen/uitvoerders, komt er vaak nog een berg bij die niet meteen zichtbaar is. Mensen denken nogal es graag dat al die machinerie en omkadering maar aan de bomen groeit
Wellicht wel - door zijn groei zijn er extra kosten voor o.a. financiering - laatste tijd fors geïnvesteerd in machines. Wat je factureert is niet allemaal winst maar heeft mooie cijfers die mooi stijgen de laatste jaren.

Vanop een afstandje is het oordeel "zonder een poot uit te steken" heel snel gemaakt :).
Als het werkelijk zo'n free money zou zijn, dan zou dat in eerste instantie al niet in onderaanneming gegeven worden, en dan zouden er veel meer zijn die op dezelfde kar springen. Er is meer aan de hand dan hoe het hier wordt voorgesteld.

Die kerel verdient goed zijn boterham ongetwijfeld, punt blijft dat hij nog ver weg is van wat echt "schoon" is. Mabon, semantiek uiteindelijk.

Zonder een poot is relatief, heeft eerst 2 werfbezoeken gedaan - dan is een proefperiode gestart van 2 weken, positief geëvalueerd om vervolgens contract te tekenen. Tijdens die 2 weken is hij bijna elke dag eens gaan kijken om te zien of alles naar wens verliep. Vanaf nu zou dat dus in relatieve rust en standvastigheid moeten verlopen - zijn woorden, niet de mijne.

Hij heeft ook een grote sterkte t.o.v. concurrenten - zijn kostenstructuur is laag: geen bedienden in dienst/geen huur kantoren/geen huur hangar voor materiaal/ beperkt aantal klanten - boekhouding is beperkt. Kraan is nieuw - verwacht niet meteen grote kosten. Als je dat vergelijkt met bvb. Aertsen - daar gaapt een grote kloof.

Hoe komt een kleine zelfstandige in de mogelijkheid om mee te dingen naar zoiets: onderaannemer is de ex. werkgever jaren terug - kent daar dus wat mensen, hij kon vrij snel starten, heeft een kraanman en mensen met een rijbewijs C - beiden zijn niet evident te vinden - ook al verdienen ze relatief weinig - als extra troef spreken ze nog Nederlands ook.

Momenteel is dat dus wel nog goed verdienen maar als het traject wordt verdergezet gaat dat echt wel naar "schoon" geld
 
Dat is zoals zeggen 'een carwash is geld printen'.

Elke keer ik in de carwash passeer denk ik. Fuck, dat is dezelfde dude met zijn spuitslangetje als de vorige 3miljoen keren. Of je daar op maandag om 8h komt, woensdag om 15h of zaterdag om 10h, dezelfde dude met plastic botten en nat van boven tot beneden die 1 2 of 3 vingers opsteekt, op een knopje duwt en je 12 15 of 17 euro casht. Op het einde van de straat een madammeke dat de ruitenwisser plasticjes eraf haalt, de spiegeltjes droogt en 5 stoffen doeken in je gezicht duwt om verder zelf te kuisen.

En wat is een carwash ? Je zet een gebouw van 100k, koopt een carwashstraat machine bij een commerciele vendor en runt het met 2 man. Daar is nu letterlijk niks aan te kunnen. Er is hier in een straal van 10km maar 1 carwash. Zal toch zijn dat het niet zo goed verdient voor het werk dat je moet doen, anders waren er 20 andere in de buurt.
 
Terug
Bovenaan