Werkgever roept collectief ontslag in; mee op "de lijst" komen?

Howitzer

Active member
Mijn werkgever heeft recent de wet Renault ingeroepen; intentie om >10% van de werknemers van de lokale vestiging te ontslaan.

Ik zelf ben al even aan het twijfelen over mijn verdere loopbaan bij mijn werkgever.
Ben al even aan het rondkijken, en ben voorbije zes maanden tot een voorstel geraakt (maar heb dit toen afgeslagen wegens persoonlijke situatie toen).

Van een maat verstond ik dat, in zo'n collectief ontslag, er vaak kans is om zelf aan te geven dat je op "de lijst" wil komen
Enerzijds omdat je dan ontslagen wordt met opzegtermijn en vergoeding etc., anderzijds omdat je dan een collega het ontslag kan besparen.

Dit lijkt me dan ook een situatie waar ik zowel ik als werkgever benefit uit kan halen.

Maar ik heb nul idee van hoe dit proces van de wet Renault loopt, hoe dit werkt, en hoe ik dit het beste aanpak. Wat ik online vind is vaag en technisch.

Mijn eerste gevoel was: Ik moet zwijgen, want als ze mijn intentie weten (van niet te blijven) gaan ze mij niet ontslaan, maar wachten tot ik zelf ontslag neem (want dat is goedkoper).
Maar anderzijds vermoed ik dat ze mij liever op de lijst zetten in plaats van iemand die anders loyaal zou blijven werken voor de firma.

Hebben jullie iets soortgelijk meegemaakt?
Of die raad/advies heeft over hoe ik dit het beste doe?
En of dit wel wijs is?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan