Werken in het buitenland en je privéleven

mazzi

Member
Met de uiteenlopende BG-werkervaringen, vroeg ik me af wie er in het buitenland werkt of gewerkt heeft en hoe jullie dit aangevoeld hebben in verband met jullie privésituatie. Voor herhaling vatbaar of een aanslag op je gezinsleven?

Wanneer ik een mogelijkheid om in het buitenland te gaan werken of een reizende functie uit te voeren zou krijgen, zou ik zonder vrouw en kinderen meteen weg zijn.
In het andere geval weet ik het niet goed. Als je weg bent, valt alle zorg op je partner, je mist ook een stuk van het opgroeien van je kinderen of gebeurtenissen thuis. Aan de andere kant kan het een verrijkende ervaring zijn en is het een meerwaarde voor je carrière, maar is dat het waard? Hoe hebben jullie het draaglijk gemaakt?

Ik heb mijn buitenlandse ervaring gehad voor ik een vrouw en kinderen had (daar wel mijn vrouw leren kennen). Mijn dochter is bijna 2 jaar en ik zou er echt niet aan denken om de voorbije twee jaren of de komende X jaren in het buitenland te gaan werken, tenzij misschien het een soort expat regeling is die zeer goed betaalt. In dat geval zou ik mijn vrouw meekrijgen, en zal de dochter nog jong genoeg zijn om er geen nadelen van te ondervinden. Maar het ideale is volgens mij toch wel gewoon een job hier hoor (het is te zeggen, iedereen in hetzelfde land).

Reizen ligt anders, dat moet je zelf met je partner uitklaren. Mijn vrouw zou het niet appreciëren als ik langere tijd weg ben, maar hier en daar een week of twee valt nu wel te regelen. Ik ken ook wel koppels waar beide partners een functie hebben met redelijk wat werkreizen, en mits stunt- en vliegwerk lukt dat.

Soortgelijk verhaal hier, ik heb 3j in Latam gewerkt, voor ik mijn vrouw leerde kennen.
Dat was plezant, ik kon snel beslissingen nemen zonder iemand te moeten overtuigen (heen en weer reizen, eens voor de zot een rondrit doen, de toerist uithangen, etc).
Kleine zaken (bijv. internetaansluiting, bankrekening openen) waren een administratieve hel.

Ik zit zelf wat gewrongen of ik dit opnieuw wil doen nu ik een gezin heb.
Enerzijds zal het volledig anders zijn (veel minder flexibiliteit, veel meer paperassen te regelen met kinderen erbij).
Anderzijds is het wel een enorme verrijking voor de kinderen. In taalkennis, leren aanpassen aan andere culturen, etc.

Ik moet voor mijn job regelmatig in het buitenland zijn. 1-2 dagen per week op rij-afstand (met overnachting(en)), paar keer per jaar wat langer de oceaan over. Het is zeker een aanslag op uw privé leven, maar voor ons voelt dit als net nog als 'in balans' aan als je kijkt wat er tegenover staat. Ik zorg er dan wel voor dat ik niet ook nog elke avond dat ik hier ben met maten op café ga hangen of hele weekends weg ben op tripjes met kameraden - dus daar geef ik op toe om het voor de partner draaglijk te houden.
Als ik diezelfde job aan dezelfde voorwaarden morgen naast mijn deur kan doen, twijfel ik natuurlijk geen seconde.

Terug
Bovenaan