Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

De laatste weken bijna alleen maar straffe films gezien. Paar rewatches*.

A Brighter Summer Day (Edward Yang, 1991) - 9/10
Het is een klein wonder dat deze film aan mijn torenhoge verwachtingen kon voldoen maar ik heb vier uur lang genoten van deze prachtige film. Door de lengte episch in omvang maar heel rustig en persoonlijk in het vertellen van het verhaal van een Taiwanese jongen die opgroeit te midden van jeugdige straatbendes. Heel sterk hoe Yang toont hoe het hoofdpersonage zich in de eerste helft tussen de jeugdige moeilijkheden van de gangs moet navigeren en in het tweede deel hem confronteert met de volwassen moeilijkheden van het sociale klimaat dat de gangs in de eerste plaats veroorzaakte.

Barry Lyndon (Stanley Kubrick, 1975) - 10/10*
Visages Villages (Agnes Varda & JR, 2017) - 8.5/10
The Piano Teacher (Michael Haneke, 2000) - 8/10
On The Waterfront (Elia Kazan, 1954) - 8/10
Killing Them Softly (Andrew Dominik, 2012) - 8/10*
The Long Day Closes (Terrence Davies, 1992) - 8/10
The Secret World of Arriety (Hiromawa Yonebayashi, 2010) - 7/10
Sid & Nancy (Alex Cox, 1986) - 7/10
Kind Hearts and Coronets (Robert Hamer, 1949) - 6.5/10

Venom: Let There Be Carnage (Andy Serkis, 2022) - 5/10
C-c-c-combobreaker.

Ticket to Paradise

Luchtig verhaal dat in eerste instantie niet in de standaard comedy cliché's lijkt te verzanden, maar het dan uiteindelijk toch doet. Wel ontspannend en gelukkig met 2 leads die het wel op niveau houden. 6,5/10

Anastasia (1997): 4/10 dir. Don Bluth

Dit werd mij ooit eens aangeraden. Heel eerlijk, dit is gewoon geen goede film. Het is aan de saaie kant en erg langdradig, te veel focus op een romance die niet werkt. Het einde is wel nog oké.

Maar ik heb meer problemen met het bronmateriaal. Als uw vijand een Jood is en dan de typische Joodse stereotiepen krijgt en de vloek als een "communistische vloek" wordt gepresenteerd, dan zit je niet ver van de anti-Judeo-Bolshevik complottheorieën die voor veel van het nazigeweld in wereldoorlog II gezorgd hebben. Ik vind het verheerlijken van de Russische tsaar gevaarlijk, omdat die revolutie er niet zomaar uit het niets kwam en de Tsaar ook zijn vele misdaden kent, inclusief genocides zoals de Circassische genocide. Als we vandaag zien dat er één iemand in Oost-Europa oorlog voert omdat hij heimwee heeft naar deze periode, dan walg ik van deze film en van het productieteam. Het is bovendien extreem inaccuraat. In het echt heeft Raspoetin het leven van de troonopvolger van Tsaar Nicolas gered (*) die aan een erfelijke vorm van hemofilie leed (een ziekte dat toen in meerdere koninklijke families zat door de inteelt) en had hij een enorm goede band met de familie van de de dochters en de Tsarin. Raspoetin is een deel v/d reden waarom de Tsaar gevallen is, omdat de Russische bevolking vonden dat hij te close was met de koninklijke familie en omdat het inderdaad om een nogal vreemde intrigerende figuur ging, zeker vanuit een outsiderperspectief.

Als je een prinsessenfilm wilt maken, hou het dan gewoon op fantasie. Dit is belachelijk en ruikt naar propaganda, en dat kan ik absoluut ook niet apprecieren. Ook in een kinderfilm. Ik wil gerust neutraal zijn en iets in zijn context bekijken, maar hier is het gewoon te storend. En het hoort niet in een kinderfilm die de kritische manier v. denken nog niet hebben ontwikkeld. Er is een reden waarom het verhaal van de prinses vaak plaatsvindt "in a land far, far away".

(*) althans toegeschreven, wat de reden is waarom hij zo een goede band had met vooral de tsarin als mysticus of persoonlijke spirituele beschermer v/d troonopvolger.

Laatst bewerkt:
The Breakfast Club (1985): 6/10 (dir. John Hughes)
Ik wist niet zeker of ik deze ooit gezien had of niet. Ik ben er nu vrij zeker van dat ik delen van heb gezien in school, maar ik weet niet of het stukken was of de film in zijn geheel. Ik had ook een ander beeld van de film, dus was eigenlijk wel wat verrast met hoe de film verliep. Op zich is het een sfeervolle film, die mensen van een andere generatie wel koesteren, alleen is het tijdsbeeld echt verouderd en niet meer zo representatief. De thema's misschien wel, maar de setting niet echt. Die is samen met de studenten ook wat stereotiep of niet erg gelaagd. Maar het is wel een sfeervolle en leuke film, alleen niet de film die sommigen er proberen van te maken, of het moet de nostalgie zijn dat opspeelt. Wel iets beter dan Ferris Bueller's Day Off dat ik ook een zes gaf.

The Menu (2022): 8/10
Leuke film. Ik ga geen lange review schrijven want hiervan is het best dat je gewoon weinig weet als je hem kijkt. Maar erg goed gedaan.

John Wick 4.
De tweede blijft mijn favoriet. Ik vond deze niet zo lang aanvoelen als hij duurde, Lawrence Fishburne heeft het duidelijk naar zijn zin, aan de ‘yeah’ van Keanu merk je al (nog steeds) dat hij toch eigenlijk niet fantastisch kan acteren (pas op, blijft een fijne kerel en hij maakt leuke films) en is er iets in Japan niet neon-verlicht/heeft er ene gangster daar geen moderne glazen kunstgallerij? Maar leuke film, komt een rewatch.

Blood Red Sky

Eigenlijk Snakes on a plane...met vampieren. Best fun en af en toe spannend, maar blijft vrij matig uitgewerkt. 6/10

Evil Dead Rise (met dank aan BG voor het gewonnen duoticket :thumb: )

Leuke, maar simpele horrorflick.

Het is de typische "we zijn geïsoleerd, iemand is bezeten/demonisch en de buitenwereld is niet te bereiken" setting die we in evil dead 1, 2 en de remake van 2013 gezien hebben.

Er zijn geen irritante personages, maar het macabere humor-gevoel van de remake en de eerste films ontbreekt. Echt creatieve kills of een originele climax zijn in mijn ogen niet te vinden hier.

Voor fans van de franchise of een niet-veeleisende horror-fan wel de moeite om een keer gezien te hebben, maar misschien beter via streamingdiensten ipv full price bij de bioscopen. Als ge echt een Evil dead fan zijt, en ge hebt de 2013 remake nog niet gezien, dan zou ik eerder die aanbevelen.

Bonuspunten voor de deftige zetels bij White Cinema Docks in Brussel wel. :D

The Volcano: Rescue from Whakaari (2022): 7/10 (op Netflix)
Goede documentaire die op zich niet veel nieuws doet, maar wel slaagt in zijn opzet en dat is een kijkje geven in de ramp die zich in 2019 voordeed in Nieuw-Zeeland bij een relatief kleine en onverwachte uitbarsting van White Island in Nieuwe Zeeland. Op zich was de uitbarsting niet zo groot, maar als er toeristen op het eiland staan, staan ze natuurlijk op de top van de vulkaan zelf gezien het grootste gedeelte van de vulkaan zich onder water bevindt, waardoor je geen kant uit kan als er iets gebeurt (enkel onder water eigenlijk).

Na wat opzoekwerk even gekeken of ik het verantwoord zou gevonden hebben om toeristen op het eiland op excursie te laten gaan, en mijn antwoord is eerder "neen". Ik dacht dat deze uitbarsting geen waarschuwingssignalen had, maar ze waren er duidelijk wel, o.m. een aardbeving van M5.9 op 5 km van de vulkaan een week voor de excursie... en al een verhoogde alertstatus. We hebben het ook over een stratovulkaan die meestal explosief uitbarst, en met een geschiedenis van frequente uitbarstingen op deze manier, alleen waren ze voordien in de 2010s vooral s'nachts toen niemand op het eiland aanwezig was.

Neen, dit was onverantwoord, en ik zou zelf geen mensen toegelaten hebben op het eiland, zeker in die periode. Met hindsight is het makkelijk, maar ik zou het niet goedgekeurd hebben, dus hier is sprake van nalatigheid door organisaties. De toeristen zelf uiteraard waren slecht geïnformeerd en beschikten niet over deze voorkennis, dus zij zijn absoluut niet in fout. Jammer.

Onderstaand review op letterboxd

Beste dat je kan doen in zo een situatie is sprinten en onder water duiken, en als dat niet haalbaar is of geen water, proberen schuilen achter iets van afscherming, best dan ondergrond (kelder/grot), achter een rotswand of bedekken met zoveel mogelijk kleren. Nu in deze situatie was er echt amper tijd en waren ze een vogel voor de kat.

Office Space (1999): 8/10
Ook eens deze cultklassieker bekeken, denk dat hij geliefd is hier op het forum. Ik kan zien waarom, heel toffe film.

Laatst bewerkt:

Puss in Boots: The Last Wish:

Van waar kwam deze zo plots? Puss in Boots heeft geen enkele reden om goed te zijn en voor mij is deze een van de beste films die ik gezien heb afgelopen jaren. De film doet niets spectaculairs nieuws, maar wat het brengt brengt het met zoveel stijl en passie dat deze gewoon 1u42 min vingers en duimen aflikken is.

De animatie is ronduit belachelijk knap. Je hebt de laatste jaren enorme knappe animatie films, maar deze switcht steeds naar een soort schilderij/animatie vorm bij actiescènes en dat voel je direct. Elk shot op pauze is verrukkelijk en het voelt alsof je de actie veel beter kan absorberen.

De acteurs hebben er duidelijk zin in en dat kan een film maken of kraken. In dit geval word je gewoon goed meegezogen. De humor zit goed, de timing en delivery zijn on point en het tempo algemeen verveelt geen seconde.

Als laatste een algemeen dikke pluim voor de bedenkers. Hoewel ik al zei dat er niets vernieuwends in zit is alles gewoon tot in de puntjes afgewerkt. Elk shot heeft wel een verborgen boodschap of betekenis. Ook de overgangen, transities, cuts... noem het hoe je het wil dragen allemaal bij. Geen enkel moment heb je het gevoel dat ze iets cools doen om cool te doen, neen alles heeft wel degelijk zijn rol in het voortduwen van het verhaal.

Als ik dan kijk naar sequels als Star Wars en LOTR series dan vraag ik mij soms af waarom er niet meer ontslagen vallen als je ziet wat een echt goeie sequel kan brengen. Miljoenen armer, uren films/series bij die als beste eigenschap "mensen met insomnia eindelijk in slaap helpen" hebben en dan krijg je een niets verwachtende "kinder"film die deze grootheden met gemak op de knieën dwingt. Ik doe mijn hoed af en laat die 3de maar komen als ze dit niveau blijven aanhouden.

En zo zit de film vol met lekkers.

8/10. Geen film die u beroert de cinemazaal doet uitwandelen, zoekend naar de zin van het leven, maar gewoon uitstekend sterk stukje animatie.

Laatst bewerkt:
not sure if above post is serious.....

Puss in boots, net zoals het origineel, vond ik erg zwak. Puss komt beter tot zijn recht als side kick in de shrek films vond ik.
De verhalen in Puss 1 en 2 vond ik erg saai overigens.
En dit gezegd door een grote katten liefhebber, die erg uit keek naar beide films.

Dan kijk ik liever nog voor een 5e keer naar shrek 2 , als ik een goede Puss wil zien.

Super Mario Bros movie - 9/10
Als Nintendo fanboy natuurlijk een behoorlijk subjectieve beoordeling, maar voor mij was dit gewoon genieten van begin tot eind. Fan service van de bovenste plank, en zowat om de 5 seconden ofzo een leuke easter egg. Ik had nooit van mijn leven verwacht dat Nintendo ooit zoiets zou kunnen verwezenlijken, en ik vind het dan ook met gemak de beste game verfilming ooit (TLOU is fantastisch maar is een serie :p).
De animatie en vormgeving is subliem, en er zat van in het begin het gevaar in dat dit cheap of cheesy kon worden maar dat is het helemaal niet.
Geweldige cast ook. Natuurlijk wel een flinterdun verhaal maar dat is hier het laatste van mijn zorgen.
Enige echte puntje van kritiek is het overmatig gebruik van popsongs, dat vind ik nogal misplaatst, en een gemiste kans om gewoon hard uit te pakken met uitgewerkte iconische Nintendo soundtracks (die waren er wel, maar waren eerder subtiel aanwezig).

Jawel, the hype is real. The Last Wish is een onverwachts leuk en prachtig pareltje.
Idem.

3 kwart van de Shrek-films zijn in eerste instantie meme-voer en voor de rest zijn ze gewoon "ok". The Last Wish is op vlak van animatie oneindig veel mooier dan eendert welke Shrek film. Puss is een interessanter personage in deze film, de humor is beter geschreven, ge hebt een van de betere animatie-slechterikken in jaren...

Ook gesproken als iemand met 2 katten en een hond, dus misschien geeft dat de doorslag :)

De fuckin Citizen Kane van videogame films een 6.5. Mijn god Ceru.
Dt Pikachu was een leuke film, zeer entertaining en zag er goed uit. Ik heb me er heel goed mee geamuseerd in de cinema, maar 2 dagen later was ik die film voor 90% al vergeten...

De Citizen Kane's van de game verfilmingen is dat quattro van Uwe Boll game movies, zeker House of the Dead 🥳. De keuze om beelden van de game op elk random moment (zelfs TIJDENS een conversatie) doorheen de film te cutten... ronduit briljant. I applaud you Mr. Boll 👏.

De slechtste is ET... die film trekt in de verste verte niet op de game

Terug
Bovenaan