Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Close_Encounters_of_the_Third_Kind-532577409-large.jpg

Close Encounters of the Third Kind (1977): 8/10 (dir. Spielberg) | Originele versie op BR
Lang uitgesteld, dus daar verandering in gebracht. Een wat andere film gekregen dan ik had verwacht, want dit is eerder een voorloper op films zoals Contact en Arrival, ook al denk ik dat films zoals Signs hier ook inspiratie aan hebben opgedaan. Maar ik had meer een soort familiesf-film verwacht. En de lange speelduur zorgde er indirect voor dat ik dit wat uitstelde. Goed, nu wel de tijd voor vrijgemaakt. Het is mijn vijftiende Spielbergfilm ondertussen - die man heeft er veel geregisseerd - en volgens mij ook meteen mijn favoriete Spielberg.

Sure, veel special effects zijn wel wat gedateerd, maar op zich stoort me dat niet. En los daarvan is er nog steeds mooie cinematografie aanwezig. Ik vind de pacing perfect. En verder liggen verhalen zoals dit me altijd wel. Enige minpuntje dat ik kan vinden is dat het misschien nog wel een tikkeltje mysterieuzer kon of minder suggestief.

___

Ratings van Solyaris en Stalker ook even naar een 7 omhoog gedaan, 6 vind ik te weinig als ik daar wat meer over nadenk, ook al ontging wellicht veel me uit die films, vooral Solyaris, maar impact hebben ze wel.

Laatst bewerkt:
Glass Onion: A Knives Out Mistery

Goed eerste uur, maar tweede deel vond ik toch maar een rommeltje. Way too much exposition en duurde daardoor ook minstens een kwartier te lang. Kortom, den eerste was beter :)
Al bij al wel very entertaining stuff natuurlijk, mede door de vele leuke cameo's
Janelle Monae steelt de show toch wel, wat mij betreft

Glass Onion: A Knives Out Mistery

Goed eerste uur, maar tweede deel vond ik toch maar een rommeltje. Way too much exposition en duurde daardoor ook minstens een kwartier te lang. Kortom, den eerste was beter :)
Al bij al wel very entertaining stuff natuurlijk, mede door de vele leuke cameo's
Janelle Monae steelt de show toch wel, wat mij betreft
Na de 1ste vorige week gezien te hebben, gisteren ook deze.

Kan me hier wel bij aansluiten. Nog wel entertainend, maar ik zou het toch een puntje minder geven dan de 1ste. Het einde deed het niet helemaal voor mij.

Aan het accent van Craig stoorde ik mij niet, maar in het eerste uur vond ik hem soms zelfs té karikaturaal neergezet of zoiets.

Twelve monkeys

Had hem reeds enkele keren gezien maar was het einde weer vergeten.
Ik wou dat er nog meer van zulke films werden gemaakt

Dat deuntje van de intro is ook echt iets dat perfect bij de film past.

lijkt me alleen wel een groot toeval dat hij als kind getuige was van zijn eigen dood.
Of is dit geen toeval?

Bruce willis heeft toch wel de zaligste films.
12 monkeys, the 5th element, die hard, the jackall, sixt sense...

Eerste rewatch sinds het teleurstellende cinemabezoek ergens in 2009. Herinner me niet echt wat ik er toen van verwachte, vermoedelijk meer actie. Ik was ook wel een tikkeltje zuur dat Cameron zijn Alita trilogy achteruit had geschoven voor dit project. Als gigantische fan van de manga en de eerste 2 Terminator films leek me dit een match made in heaven. Maar eigenlijk is Cameron met Avatar denk ik wel exact waar hij moet zijn. En Rodriguez delivered. Hopelijk komt dat vervolg ooit nog van de grond.

Wel, mijn verwachtingen waren eigenlijk wederom weer best hoog, zeker na de geslaagde rewatch. En vooral ook Cameron zijn sequel status. Maar toch heeft hij het weer geflikt.

Beter dan het origineel op zowat elk vlak. Neemt zoals Aliens en Titanic zijn tijd om alles een plaats te geven, maar eens de golf aan het rollen gaat was ik eigenlijk al teleurgesteld dat het zo snel voorbij ging.

Een dikke 60 euro armer en 3u cinema in een muffe Metropolis zaal met gelukkig wel een voorbeeldig publiek. En ik ga hem zeker nog een 2e keer zien. Elk jaar zeg ik wel dat de 3u durende film een dood verdiend in dit streaming era waar series zoveel meer kunnen. En elk jaar is er toch wel een film dat mij het zwijgen op legt.

Is het eigenlijk nuttig/nodig om de eerste Avatar te herbekijken alvorens naar de tweede te gaan?
Edit: Heb hem éénmaal gezien, jaar of 10 geleden, de grote lijnen kan ik me zo nog wel wat voor de geest halen.

Nodig niet echt. Er worden genoeg kleine plotpoints en character arcs strak "gerecapped" zodat je als kijker van het origineel niet al te verloren loopt. En een complex of super origineel verhaal word uiteindelijk niet verteld. Niet in het origineel of in het vervolg. Maar het is wel enorm doordacht en rijk in karakter.

De grote allure zit hem vooral in het ontdekken van dit universum en beelden te zien die in het medium film, geen echte gelijke kent.

Puur om te weten of je het 2e deel uberhaupt wilt zien zou'k het origineel altijd herbekijken, brengt je meteen op weg en geniet je toch meer van de gehele ervaring. En als de rewatch u niet boeit kunt ge +- 20eur tot 30eur pp uitbesparen, wat in deze tijden toch niet niks is :p

Laatst bewerkt:
The Wizard of Oz (1939): 3/10
Eentje dat ik nog nooit gezien heb, maar absoluut geen fan van. Misschien een belangrijke film en veel referenties in latere films naar deze, maar geen leuke film voor mij.

Mulholland Drive in 4k

Beste. Ooit. Perfect geluid. Heerlijk groot beeld. Oh my, zo blij dat ik dit heb mogen meemaken. :love:

flesh-fair.jpg

A.I. Artificial Intelligence (2001): 7/10 dir. Spielberg
Weer een moeilijke film om te raten, want ik heb wel wat tegenstrijdige gemengde gevoelens, maar ik heb ervan genoten en het is een dikke zeven of kleine acht, en wederom één van Spielbergs betere films.

Zie review in Engels

Is het eigenlijk nuttig/nodig om de eerste Avatar te herbekijken alvorens naar de tweede te gaan?
Edit: Heb hem éénmaal gezien, jaar of 10 geleden, de grote lijnen kan ik me zo nog wel wat voor de geest halen.
Haha, wat zeg jij nu? Avatar is maximum 5 jaar oud.

Mensen overdrijven altijd hé. Onlangs nog ene die beweerde dat The Matrix meer dan 20 jaar oud is. Nie zeveren hé.

:headshake:

Mulholland Drive in 4k

Beste. Ooit. Perfect geluid. Heerlijk groot beeld. Oh my, zo blij dat ik dit heb mogen meemaken. :love:
Ik begrijp niets van die film. Heb serieus moeite moeten doen om hem uit te kijken.

Das het beetje een ding met die film (en Lost Highway). De meeste films zijn figuratief en worden voor jou ingevuld. Mulholland is eerder abstract, daar moet je zelf wat invullen wat er gebeurd. Doe je dat niet is het inderdaad een lange zit
Ik gok dat ge surreëel ipv abstract wilt zeggen? Mulholland heeft wel wat abstracte elementen, maar is als geheel imo niet echt abstract te noemen. Uiteindelijk is dat een redelijk concreet verhaal. Het wordt uiteraard in een compleet onrechtlijnige en surreële manier verteld, maar dat maakt het niet abstract.
Lost Highway bevat al wat meer abstractere invalshoeken.

Das het beetje een ding met die film (en Lost Highway). De meeste films zijn figuratief en worden voor jou ingevuld. Mulholland is eerder abstract, daar moet je zelf wat invullen wat er gebeurd. Doe je dat niet is het inderdaad een lange zit
Goh, het is nu ook niet van hier is een half verhaal en vul zelf maar vanalles in. Het is eerder van de cryptische vertelstijl te ontcijferen. En er zitten wel genoeg hints en sleutels in de film om het plaatje in te vullen. Maar omdat het niet allemaal lineair en coherent verteld wordt, ontglipt er wel het een en ander en is het normaal dat je na één kijkbeurt de film niet helemaal begrepen hebt.

Een leuke puzzel om te maken!

Na een kijkbeurt en wat leeswerk vallen die puzzelstukken heel mooi in elkaar en bij rewatches kan je er niet meer naast kijken (en merk je zoveel leuke nieuwe details op). Al bij al is Mulholland Drive vrij "rechtlijnig".

Het grote scherm deed me nog meer beseffen hoe fantastisch MD gefilmd is.

Paar films gezien:
The Thing:
Ik heb deze film nu al zoveel keer gezien, damn, wat een film. Echt één van mijn lievelingsfilms!

Knives out:
Best fun! Deze week het vervolg zien!

The Outpost:
Damn, heftig! Hierdoor terug zin om meer van dit soort films te zien. Staan er redelijk veel op netlfix, dus ik heb mijn bezigheid!

A walk among the tombstones:
Staat ook op netflix. Best goede film. Niet superb, maar zeker de moeite om te zien!

Blade II:
Fijn om nog eens te zien. Mis films a la deze. Was ook trinity beginnen te kijken, maar rap terug afgezet 🤮.

Terug
Bovenaan