Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Nog eens The Sixth Sense herbekeken.

Eerste keer geen fan van, dat ben ik deze keer ook niet. Al verhoog ik wel van 5 naar 6 op 10. Mijn grootste probleem met de film is dat ik hem wat te saai vind en de pacing issues, en ik denk ook dat die hele 90s vibe me ook niet echt aanstaat hier. Ik heb niet zo veel voeling met de personages, maar het slot vind ik wel goed. Maar het middenstuk is wat te lang. En ik vind het allemaal vrij saai en generiek in beeld gebracht. Acteerprestaties zijn wel goed.

Natuurlijk, de tweede keer kijk je wel wat anders naar de film (zie spoiler)

Op zich filmtechnisch hier wel wat opgelet, want de twist kende ik natuurlijk al van de vorige keer. De film blijft met de twist eigenlijk wel overeind, want uiteindelijk is Malcolm Crowe maar enkele keren in interactie te zien met anderen en die doen alsof hij nauwelijks bestaat. Ik denk dat er één keer ook iets gezegd wordt, maar dat kun je opvatten als tegen zichzelf praten. Het is wel erg misleidend, dat is ook de bedoeling natuurlijk, anders kan er geen twist zijn natuurlijk. Op zich wordt er op een slimme manier misleidt.

Natuurlijk zelfs in dat geval moet de dode Crowe toch wel over geen geheugen hebben, want waar spendeert hij de nachten. Heeft die dan in al die tijd met niemand anders gepraat dan met die kleine. De film slaagt er ook in om te misleiden omdat het selectief is in wat het in beeld brengt. Al hetgeen dat niet in beeld wordt gebracht zou geen "sense" hebben, want die man weet niet wat hij dood is, dus die weet niet dat hij met niemand kan praten, boodschappen moet doen, gezin heeft enzovoort, want hij is dood. Dus op zich zou het nooit kunnen gebeuren dat je pas dagen, weken, en maanden na dat je dood bent beseft dat je dood bent, want alles stopt gewoon abrupt. In feite lijkt het alsof Crowe alleen maar bewustzijn heeft in de gebeurtenissen die de film u laat tonen, en niets van wat niet in beeld gebracht wordt (en daarnaast ook niet de snuggerste is).

Op zich maakt dat ook wel niet zo veel uit, het is één van de redenen waarom ik geen fan ben van twists omdat een film uit elkaar valt wanneer je die ontleedt, maar in The Sixth Sense houdt het wel stand met alles dat in beeld gebracht wordt. En met de logica van wat met wat niet in beeld wordt gebracht. Ja, neen dat is inderdaad niet realistisch. Maar dat zijn geesten of kinderen die geesten zien ook niet. Op zich vind ik dan wel dat de film dat naar behoren doet.

Je ziet op meer manieren wat de film probeert te doen. Ik vind door u zo te misleiden dat andere karakters hier eigenlijk nauwelijks nog aan toedoen. Het draait eigenlijk echt wel in de grond alleen maar om die twee. Misschien ook die vrouw, maar die leidt onder "het misleiden van de kijker", omdat er geen of nauwelijks interactie kan zijn tussen Crowe en zijn weduwe, waardoor daar ook niet dieper op kan ingegaan worden. Wat op zich geen probleem is, maar ook alle andere personages leiden een beetje onder de chemie die er wel is tussen Crowe en het kind.

Regisseur geeft middenin de film toch al een enorm grote hint (en als je dan weet van de reputatie van de film), dan kan je als kijker het daar al door hebben. Maar de film leidt tegelijkertijd wel af door de aandacht te hebben op de psychische problemen v/h kind, waardoor Crowe op de achtergrond valt (als behulpzame vriend/psychiater etc.). Eigenlijk heb je als kijker het perspectief van een dode. Terwijl Crowe het perspectief lijkt te hebben van een kijker, omdat alles buiten het kind er eigenlijk niet toedoet (voor hem), en dat is voor ons ook zo, want dat zijn figuranten en acteurs. Voor Crowe's wereld zijn het ook figuranten, al beseft hij dat niet. Past mee binnen het misleiden, maar het "misleiden" vind ik wel goed gedaan.

Laatst bewerkt:
Troll op Netflix. Geinige spektakelfilm, maar had wat weinig om het lijf. Kudo's aan de trol, ik had het er wel mee te doen.
Ik had wel zware jurassic park vibes bij sommige scenes.

Paleontoloog die net na een grote ontdekking opgepikt wordt met een helikopter bij haar camper. Trillende koffie bij naderende voetstappen. Etc..

Ik had wel zware jurassic park vibes bij sommige scenes.

Paleontoloog die net na een grote ontdekking opgepikt wordt met een helikopter bij haar camper. Trillende koffie bij naderende voetstappen. Etc..
Idem!
Ik vond het deels door dit ook een tegenvaller. Precies of ik had de film al gezien en dit was dan nog de slechtere versie er van.
Nee, Trollhunter was veel beter.

What pile of steaming crap holy motherfucking shit zo saai zeg... en ik was best wel te vinden voor de eerste.
Zelfs het visuele en spektakel aspect voegt niks meer toe t.o.v. de eerste. Dialoog kon Cameron nooit echt schrijven, maar hij is nu ook vergeten hoe een actie scene te schieten.

-400.000.000/10 want zoveel verspilling van geld was het.

What pile of steaming crap holy motherfucking shit zo saai zeg... en ik was best wel te vinden voor de eerste.
Zelfs het visuele en spektakel aspect voegt niks meer toe t.o.v. de eerste. Dialoog kon Cameron nooit echt schrijven, maar hij is nu ook vergeten hoe een actie scene te schieten.

Ik wil meer van dit

Allez, hoe kan je dat nu saai vinden :love: Dat het verhaal niets speciaals is, sure. Maar saai?

Als je van het visuele al niet kunt houden… die film is een pareltje op visueel vlak.

Het sadisme ook om daar een oppenheimer trailer voor te steken. Ik zou bijna daar alleen een ticket voor kopen en het daarna afbollen
Ik snap het precies niet, ge wilt er meer van, maar toch niet?

Allez, hoe kan je dat nu saai vinden :love: Dat het verhaal niets speciaals is, sure. Maar saai?

Als je van het visuele al niet kunt houden… die film is een pareltje op visueel vlak.
Ik vond de 2e echt pokkesaai, weinig vernieuwends t.o.v. de eerste, en veel veel VEEL te lang.
Allez, de middelste 1,5u zijn letterlijk gewoon een barrage van Pandora nature & wildlife shots. Heel mooi inderdaad, maar zoals ik zei voegt het niks toe aan de 1e. En het laatste uur is gewoon 1 grote (en slecht gefilmde) actiescene.
En ergens daartussen zou ik 2 fucks moeten geven over wat er met die karakters zal gebeuren? Yeah no doesn't work.

Ik vraag me af of er genoeg verhaal in zit voor 5 films, het lijkt me eerder 5 keer een gelijkaardig verhaal, maar denk dat Cameron zijn focus op de visuals zit. Disney zal niet klagen als deze en volgende films elk minstens $1,5 miljard kunnen opleveren.

Voor wie het niet ziet zitten kan het over 2 maanden zien op Disney+, in meerdere stukjes als het te lang blijkt in een ruk.

Uncut Gems

Opgepikt als tip van Robin Pront in de WTTAA podcast. Wat een geniale film. Zelden zovaak met een grote grijns zitten kijken naar iets. Ook heel straffe prestatie van Adam Sandler.

Wel een film waar je even van moet bekomen :D

Uncut Gems

Opgepikt als tip van Robin Pront in de WTTAA podcast. Wat een geniale film. Zelden zovaak met een grote grijns zitten kijken naar iets. Ook heel straffe prestatie van Adam Sandler.

Wel een film waar je even van moet bekomen :D
Zelden zo'n gepast nummer gehoord tijdens een aftiteling als met die film. Je bent zodanig opgefokt dat je spontaan rechtspringt en begint te dansen.

The Last Airbender (2010): 2/10 dir. Night Shyamalyan

Tja, dit is inderdaad geen goede film. Vreselijke cast en acteerprestaties en meestal vallen slechte acteerprestaties me nog niet eens op. Zelfs in een soap als Familie wordt beter geacteerd dan hier. Nu, de dialogen zijn ontzettend slecht geschreven dus dat heeft daar ook mee te maken.

Ik denk wat dat Shyamalyan verkeerd doet is de manier waarop hij de film opbouwt en verwacht dat 20 afleveringen van 20 minuten samen te vatten vallen in 100 minuten. De film is ten eerste gewoon veel te kort. Als resultaat ziet elke scène er gerusht uit en gebeuren er dingen in de film die niet uitgelegd worden. De personages in de film zeggen dingen die nergens op slaan omdat veel overgeslagen wordt of gerusht wordt, wat vooral in het begin pijnlijk duidelijk werd. Er is geen opbouw. Er is geen tijd om geloofwaardigheid en persoonlijkheid aan de personages te geven. Er is geen tijd om de film eens te laten ademen zoals vele andere blockbusterfilms soms met alle grootsheid doen. De manier waarop de wereld en de personages voorgesteld wordt lijdt enorm door deze manier v. filmmaken. De scène-overgangen zijn vaak verhalend vaak ook gewoon niet logisch. Voor mij is het geen probleem om te volgen, want ik weet wat er gebeurt. Maar in het begin bijvoorbeeld als de Avatar uit de IJsberg komt, heeft hij zelfs amper tijd om op zijn positieven te komen of hij gaat al in op het verzoek van Zuko om vrijwillig mee te gaan om de mensen van de waternatie te redden. En dat soort dingen zie je continu, als een gevolg van de korte speelduur en het verhaal dat gerusht wordt. Ik heb dat probleem wel vaker bij boekverfilmingen etc. Maar hier is het nog veel erger dan anders. Neem uw tijd toch eens. Laat een film dan langer duren dan dat het nodig is, kan een verhaal niet in 100 minuten verteld, doe dan 200 minuten. Het had hier altijd een beter resultaat opgeleverd.

Het alternatief is gewoon een eigen interpretatie van het eerste boek te creëren en gewoon de serie grotendeels te negeren, of heel veel simpelweg gewoon weg te laten. Iets dat simpelweg werkt voor het medium film. Maar wat we hier te zien krijgen, werkt duidelijk niet.

Ik twijfel of het bronnenmateriaal wel kan werken voor een live-action film. Ik vond de settings niet bepaald bijster interessant. Enkele leuke dingen worden weggelaten of zijn een schim van zichzelf. De luchttempels of het Aards koninkrijk zijn zo saai neergezet. De afleveringen in Ba Sing Se zijn genegeerd terwijl dat misschien wel één van de mooiste settings was uit seizoen 1, terwijl Aang die zijn voorouders leert kennen ook maar een flauw aftreksel is van wat het hoort te zijn, terwijl dat juist iets is waarmee je indruk kan maken. Het maakt een heel groot deel uit van de traditie van de Avatar, of wat Aang tot Aang maakt, gezien zij allemaal een deel uitmaken van hem en zou de "avatar trance" in de film ook uitleggen, wat in de film ook nooit gebeurt (de volledige spirituele wereld krijgt daar nauwelijks aandacht, terwijl je daar juist indruk mee had kunnen maken).

Het is jammer want het is echt leuk bronnenmateriaal, en een deel 2 of deel 3 of iemand anders die het nu zal proberen zal er nooit van komen, terwijl duidelijk is dat dat men wel beoogde gezien de slotscène in de film, wat het nog wat beschamender maakt.

Laki counterfires in the battle of the worst avatars. 😆

@Lint no spoilers please want ik ga maandag prolly maar eerst maar als je even zou kunnen toelichten; slecht voor een Cameron film of is het slecht voor een blockbuster als in worse than jurassic world, fantastic beasts, black adam, .... ?

Laki counterfires in the battle of the worst avatars. 😆

@Lint no spoilers please want ik ga maandag prolly maar eerst maar als je even zou kunnen toelichten; slecht voor een Cameron film of is het slecht voor een blockbuster als in worse than jurassic world, fantastic beasts, black adam, .... ?
Tbh als je de eerste goed vond kan ik me echt niet inbeelden dat je deze rotslecht zou vinden.

Verhaalgewijs is het van hetzelfde kaliber als de eerste. Cameron bouwt gewoon de wereld uit, introductie van nieuwe stammen, dieren, personages. Alles ziet er ook gewoon ziekelijk goed uit <3

Tbh als je de eerste goed vond kan ik me echt niet inbeelden dat je deze rotslecht zou vinden.

Verhaalgewijs is het van hetzelfde kaliber als de eerste. Cameron bouwt gewoon de wereld uit, introductie van nieuwe stammen, dieren, personages. Alles ziet er ook gewoon ziekelijk goed uit <3
Bij die Avatar ga ik wellicht wel wachten tot alle films klaar zijn en dan zal ik ze wel eens kijken. Ik vond de eerste goed, maar die heb ik echt heel lang gezien, zou ik ook opnieuw moeten terugzien. En ik weet niet of ik die bijvoorbeeld nog vandaag nog goed zou vonden, maar indertijd vond ik dat wel goed. En Cameron kan wat mij betreft wel goede blockbusters maken of goede werelden neerzetten. Dat laatste kan zeker niet iedereen (zoals de die die ik vandaag zag). Al kan dat ook met bronnenmateriaal te maken hebben. Ik weet niet waar Avatar op gebaseerd is, volgens mij is zelfs dat gewoon iets voor "film" zelf gecreëerd, wat persoonlijk wel goed is omdat het dan het best op dit medium tot uiting kan komen.

Bij die Avatar ga ik wellicht wel wachten tot alle films klaar zijn en dan zal ik ze wel eens kijken. Ik vond de eerste goed, maar die heb ik echt heel lang gezien, zou ik ook opnieuw moeten terugzien. En ik weet niet of ik die bijvoorbeeld nog vandaag nog goed zou vonden, maar indertijd vond ik dat wel goed. En Cameron kan wat mij betreft wel goede blockbusters maken of goede werelden neerzetten. Dat laatste kan zeker niet iedereen (zoals de die die ik vandaag zag). Al kan dat ook met bronnenmateriaal te maken hebben. Ik weet niet waar Avatar op gebaseerd is, volgens mij is zelfs dat gewoon iets voor "film" zelf gecreëerd, wat persoonlijk wel goed is omdat het dan het best op dit medium tot uiting kan komen.

Terug
Bovenaan