Everything Everywhere All At Once (2022): 8/10 (kleine 8) dir. Scheinert, Kwan
The Untouchables (1987): 7/10 (dikke zeven) dir. De Palma
The Hurt Locker (2008): 6/10 (kleine zes) dir. Bigelow
Cold War (2018): 5/10 (dikke vijf) dir. Pawlikowski
Cold War, niet helemaal mijn ding, en kon me niet volledig grijpen, en had ik wel het gevoel dat er meer inzat. Vrij kort ook, dus veel tijd heeft de film ook niet echt om dat te doen. De metafoor vond ik wel goed gevonden. Goed camerawerk ook.
Hurt Locker is ook overschat in filmkringen. Ik vind het qua film zelf niet slecht, maar het is erg ongeloofwaardig en tegelijkertijd ook underwhelming, zeker voor de status die de film heeft. Hier had ik geen moeite met de film, het is gewoon zoals de film is. Fors overschat. En de verzadiging van dit type films treedt ook op (die ook nog eens te veel op elkaar trekken.) En ik heb het toch wel al beter en boeiender gezien dan dit.
Untouchables is eigenlijk ook wat ongeloofwaardig, maar is tenminste wat uitdagender en toffer. Ook al heb ik hier (net zoals bij Hurt Locker) wat moeite met het perspectief van de film: good vs evil. Zo zie ik het toch niet. De film is goed, maar in vergelijking met andere soortgelijke klassiekers dan toch ook weer wat braafjes soms.
EEAAO is een erg goede film, maar voor mij persoonlijk wat te random en misschien wederom ook niet volledig mijn ding. Twijfel nog tussen de 7 en 8, want er is echt wel veel dat de film goed doet vind ik, alsook dat de film op zichzelf ook weer een metafoor is met goede referenties, maar ik ben er nog niet helemaal aan uit wat ik ervan moet denken. Film ademt echt wel chaos uit. Voorlopig geef ik voordeel v/d twijfel, ook al omdat ik vind dat het een betere boodschap geeft dan de Untouchables (bvb.) en echt wel vernieuwing probeert te brengen.