Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Grand Budapest Hotel - Wes Anderson
Mijn eerste Wes Anderson en ik heb er gigantisch van genoten!
Prachtige shots, kleuren, cinematografie. Een gigantische toffe cast die dan ook nog eens geweldig acteren. Ralph Fiennes in een humoristische rol had ik nog niet veel gezien, maar hij doet het uitstekend. Monsieur Gustave zal nog lang in mijn herinneringen blijven.

Top Gun: Maverick

Wow, wit een rit! Prentieloos entertainment met kennis, vakmanschap en veel liefde gemaakt.

Voor de plot moet je het niet maar die actiescènes :love:

Hij speelt ook schaamteloos in op nostalgie maar imo op een goeie manier. Geen onsamenhangend gedoe om er toch maar zoveel mogelijk referenties of originele castleden er in te krijgen (looking at you Marvel) en mooi samen gebonden geheel met de originele.

A QUIET PLACE.

MEH, vanwaar toch die hype? deed me denken aan "the birdbox" waar ze niet mochten kijken.
hier bij a quiet place, mochten ze geen geluid maken......

ik vond het echt vrij langdradig, en doordat alles zo stil moest zijn, was er ook weinig suspense vond ik.

ik ga dan ook de sequel over slaan; ook al krijgt deze ook veel punten.

EDIT: ik zie dat deel 2 wel meer in de open world is, dus misschien toch wel aangenamer dan eerste?

Juist een film met wel veel suspense.🤔 Suspense is spanning die zich aan het opbouwen is. Het typische "gaat er iets gebeuren of niet gevoel?" Maar slaag de sequel dan maar over, die was toch iets minder en ge vond het origineel toch niet goed.

Speak No Evil

Nooit Nederlanders vertrouwen/10
new-kids-new-kids-turbo.gif

Doctor Strange and the Multiverse of Madness (Sam Raimi, 2022) - 5/10
Ik heb deze meer als Sam Raimi fan dan als Marvel fan bekeken en ik hoop oprecht dat hij een dik loon heeft opgestreken als een extra beloning voor de handvol films van hem waar ik meerdere keren van genoten heb. Ik was ook benieuwd hoe hij zou functioneren binnen het Marvel keurslijf, of dat zijn unieke stijl de commerciële bureaucratie van de oneindige franchise zou overleven. Het antwoord is... Ja en nee?

Het goede nieuws is dat dit qua stijl weldegelijk een Sam Raimi film is. Je ziet zijn visuele vingerafdrukken heel duidelijk over de film zitten, in de camerabewegingen, getilte camerahoeken en relatief kindvriendelijke, komt-in-de-buurt-van-grappige horror (en Bruce Campbell natuurlijk). Er zitten doorheen de film wat van die typische Raimi momentjes gesprenkeld en naar het einde toe lijkt hij eindelijk wat meer vrij spel te krijgen. Op die momenten vond ik de film ook echt plezant en was ik blij om Raimi nog eens aan het werk te zien. Hij mocht ook iets verder met de gore gaan dan in de andere Marvel films, leek het me.

Het slechte nieuws is dat dit qua al de rest nog steeds een voor mij persoonlijk erg saaie Marvel film is. De film raast maar een beetje voort zonder echt ergens emotionele aanknoping te vinden en expositie wordt grotendeels gedumpt aan het begin van de film om daarna snel en alleen nog naar de actie over te gaan. De drijfveer voor de antagonist wordt niet eens uitgewerkt in de film zelf (dat zal in die serie geweest zijn?). Dat middenstuk met die parade van andere, alternatieve Marvelpersonages vond ik een flauwe "toegifte voor de fans" en uiteindelijk is dit weer de zoveelste film waarin personages CGI dingen naar elkaar smijten in een CGI achtergrond. Dat is gewoon steeds minder mijn ding. En dan is dit ook nog eens een film over de multiverse om dan zich grotendeels af te spelen in onze realiteit en in eentje die er heel fel op lijkt? Waarom niet wat weirdere shit kiezen ipv gewoon die korte montage van mogelijkheden te tonen!

Om het wat Sam Raimi gewijs te ranken: helaas was dit 25% Evil Dead II, 75% Oz: The Great & Powerful.

Serenity (Steven Knight, 2019) - 3/10
Ik had gehoopt dat deze in de so bad it's good categorie zou vallen maar helaas. De eerste helft van deze deed me denken aan een generieke 90's thriller tot ineens de twist komt waarvoor deze film berucht is. Maar die vond ik eigenlijk gewoon heel erg lame.. Onbegrijpelijk dat deze film ooit een budget gekregen heeft en in deze vorm gemaakt is. En dat de acteurs dit dumbass script kregen en de moeite vonden om toe te zeggen. Hoewel dat Anne Hathaway alvast acteert alsof ze daar veel spijt van had. McConaughy toont z'n blote kont erg veel in deze film.

Maar ik heb de laatste tijd ook wel goeie films gezien!
Tampopo (Juzo Itami, 1985) - 8.5/10
Belle De Jour (Luis Buñuel, 1967) - 8/10
Bande A Part (Jean-Luc Godard, 1964) - 8/10
The Duke of Burgundy (Peter Strickland, 2014) - 8/10
Top Gun: Maverick (Joseph Kosinski, 2022) - 7.5/10
True History Of The Kelly Gang (Justin Kurzel, 2019) - 7/10
X (Ti West, 2021) - 7/10
Demonlover (Olivier Assayas, 2002) - 7/10
Pleasure (Ninja Thyberg, 2021) - 6.5/10

Ik kan de recensie van dr strange op zich wel volgen en vind de liefde voor Tampopo hier (door meerdere mensen) erg fijn :D .

Waarom vond je Belle de jour sterk? Die heb ik recent ook gezien en vond dat vrij mager.

Grand Budapest Hotel - Wes Anderson
Mijn eerste Wes Anderson en ik heb er gigantisch van genoten!
Prachtige shots, kleuren, cinematografie. Een gigantische toffe cast die dan ook nog eens geweldig acteren. Ralph Fiennes in een humoristische rol had ik nog niet veel gezien, maar hij doet het uitstekend. Monsieur Gustave zal nog lang in mijn herinneringen blijven.
Misschien moet ik deze nog eens een kans geven want dit is een van de weinige films die ik heb afgezet na een halfuur.

Misschien moet ik deze nog eens een kans geven want dit is een van de weinige films die ik heb afgezet na een halfuur.
Wes Anderson films zijn allemaal de moeite, maar je kijkt er best met een andere mindset naar. Het gaat meer over het beeld en de sfeer.

Gisteren Jurassic world dominion gekeken en eigenlijk aangenaam verrast. Het verhaal is zoals verwacht, en de CGI vind ik eigenlijk ook niet echt top. Maar de verwijzingen naar de eerste Jurassic Park film vind ik wel heel leuk. Al bij al is het een vermakelijke film wel.

Fall

Eén van de slechtste films die ik al heb gezien dit jaar. :unsure:

Alsook, het is niet omdat je met een touw aan elkaar hangt dat je beveiligd bent. Ik geraakte daar echt niet over.

Spencer

Niet echt van genoten. Je wordt in die film gesmeten en buiten Diana zijn er amper personages die enige inhoud krijgen, al was dat waarschijnlijk wel de bedoeling... Kristen Stewart haar twee gezichtsuitdrukkingen worden ook al snel enorm vervelend. Maar vooral blijf ik het raar vinden dat er een fictief verhaal geschreven is over een echte gebeurtenis. Ik zat eigenlijk de hele tijd te denken van.. "no way dat Diana dat gedaan/gezegd heeft".

5/10

Hard to Kill

Ik was slaperig maar met mijn suffe kop wou ik toch nog wat tv zien. Ik dacht, Seagal zijn oud werk moet ondertussen wel hilarisch verouderd zijn. En gelijk had ik. Tegen dat hij uit zijn coma kwam had ik al een handvol keer goed gelachen, iets wat de gemiddelde moderne comedy niet lukt. Serieus demoeite om 90tal minuten te roasten. Als er nog iemand aanraders heeft, shoot.

Hard to Kill

Ik was slaperig maar met mijn suffe kop wou ik toch nog wat tv zien. Ik dacht, Seagal zijn oud werk moet ondertussen wel hilarisch verouderd zijn. En gelijk had ik. Tegen dat hij uit zijn coma kwam had ik al een handvol keer goed gelachen, iets wat de gemiddelde moderne comedy niet lukt. Serieus demoeite om 90tal minuten te roasten. Als er nog iemand aanraders heeft, shoot.

Commando is ook vrij hilarisch. Die montage met zijn dochter waarin je Schwarzie ijsjes ziet eten en hertjes voederen is om tranen in de ogen van het lachen bij te krijgen.

Hard to Kill

Lol Serenity, wat een bonkers film was dat. Ik heb die destijds nog gereviewed voor wijlen Filmmagie! Ik ben even gaan duiken in mijn eigen archief en dit is wat ik er toen over schreef:

DE VIS DIE IN ZIJN HOOFD IS

In de afgelegen enclave Plymouth kampt kapitein Baker Dill (Matthew McConaughey) met een verwoestende obsessie: hij wil de grote tonijn vangen die in de tropische wateren rondom het eiland zwemt. Deze jacht neemt mythische proporties aan in Plymouth, en de lokale bewoners beginnen zelfs te vermoeden dat de vis in kwestie enkel in Dills hoofd bestaat. Maar zijn mentale staat is niet het enige dat in vraag wordt gesteld: heel het eiland is gehuld in een waas van mysterie. Nergens wordt dit beter weergegeven dan in de bevreemdende mix van Cajun zydeco, Mauritiaanse musette en jazz manouche die elke dag op Plymouth Radio te horen is en het onmogelijk maakt om dit eiland te lokaliseren. De situatie wordt er niet gemakkelijker op wanneer Dills ex-vrouw Karen (Anne Hathaway) uit het niets komt opduiken en hem smeekt om haar nieuwe, gewelddadige echtgenoot te verdrinken. Deze verhaalelementen zouden de bouwstenen kunnen vormen van een vermakelijke psychologische thriller, maar ondermaatse acteerprestaties en een vreselijk scenario steken daar een stokje voor.

Toen Steven Knight in 2013 Locke schreef en regisseerde, legde hij zich beperkingen op door personages, tijd en ruimte tot een absoluut minimum te reduceren. Het resultaat was een bescheiden, gefocuste film die met weinig middelen een groot publiek wist aan te spreken. In serenity gooit Knight die minimalistische aanpak overboord. Hij vertelt een complex verhaal waarin hij zelf snel de weg kwijt raakt, lang voordat er een doldwaze, Shyamalaanse plotwending op de kijker wordt afgevuurd. Deze revelatie laat Knight toe om genres en thema’s te combineren die maar beter ver uit elkaars buurt blijven. Het exotische Hollywooddrama met knipoogjes naar To Have and Have Not overlapt met de science fiction uit The Matrix, en het klassieke existentialisme uit The Old Man and the Sea verandert in de postmoderne twijfel van The Truman Show. Beetje bij beetje bouwt Knight toe naar een spirituele climax, een transcendent moment waarin leven en dood één zijn. serenity is een gigantische warboel, maar het is wel een plezier om te zien hoe ver en op welke manieren hij de bal misslaat.

Maar ik heb de laatste tijd ook wel goeie films gezien!
Tampopo (Juzo Itami, 1985) - 8.5/10
Belle De Jour (Luis Buñuel, 1967) - 8/10
Bande A Part (Jean-Luc Godard, 1964) - 8/10
The Duke of Burgundy (Peter Strickland, 2014) - 8/10
Top Gun: Maverick (Joseph Kosinski, 2022) - 7.5/10
True History Of The Kelly Gang (Justin Kurzel, 2019) - 7/10
X (Ti West, 2021) - 7/10
Demonlover (Olivier Assayas, 2002) - 7/10
Pleasure (Ninja Thyberg, 2021) - 6.5/10
Heerlijk! Zelf zou ik Kelly Gang nog wat hoger plaatsen, en Bande a part is intussen te lang geleden om er iets zinnigs over te zeggen maar Godard in de '60s is alleszins de shit. Ik ben ook een enorme fan van Tampopo en Belle de jour (al was dat niet zo bij een eerste kijkbeurt, ik zou hem nooit aanraden als entry Bunuel, maar soit)

Doctor Strange and the Multiverse of Madness (Sam Raimi, 2022) - 5/10
Ik heb deze meer als Sam Raimi fan dan als Marvel fan bekeken en ik hoop oprecht dat hij een dik loon heeft opgestreken als een extra beloning voor de handvol films van hem waar ik meerdere keren van genoten heb. Ik was ook benieuwd hoe hij zou functioneren binnen het Marvel keurslijf, of dat zijn unieke stijl de commerciële bureaucratie van de oneindige franchise zou overleven. Het antwoord is... Ja en nee?

Het goede nieuws is dat dit qua stijl weldegelijk een Sam Raimi film is. Je ziet zijn visuele vingerafdrukken heel duidelijk over de film zitten, in de camerabewegingen, getilte camerahoeken en relatief kindvriendelijke, komt-in-de-buurt-van-grappige horror (en Bruce Campbell natuurlijk). Er zitten doorheen de film wat van die typische Raimi momentjes gesprenkeld en naar het einde toe lijkt hij eindelijk wat meer vrij spel te krijgen. Op die momenten vond ik de film ook echt plezant en was ik blij om Raimi nog eens aan het werk te zien. Hij mocht ook iets verder met de gore gaan dan in de andere Marvel films, leek het me.

Het slechte nieuws is dat dit qua al de rest nog steeds een voor mij persoonlijk erg saaie Marvel film is. De film raast maar een beetje voort zonder echt ergens emotionele aanknoping te vinden en expositie wordt grotendeels gedumpt aan het begin van de film om daarna snel en alleen nog naar de actie over te gaan. De drijfveer voor de antagonist wordt niet eens uitgewerkt in de film zelf (dat zal in die serie geweest zijn?). Dat middenstuk met die parade van andere, alternatieve Marvelpersonages vond ik een flauwe "toegifte voor de fans" en uiteindelijk is dit weer de zoveelste film waarin personages CGI dingen naar elkaar smijten in een CGI achtergrond. Dat is gewoon steeds minder mijn ding. En dan is dit ook nog eens een film over de multiverse om dan zich grotendeels af te spelen in onze realiteit en in eentje die er heel fel op lijkt? Waarom niet wat weirdere shit kiezen ipv gewoon die korte montage van mogelijkheden te tonen!

Om het wat Sam Raimi gewijs te ranken: helaas was dit 25% Evil Dead II, 75% Oz: The Great & Powerful.
100% agreed

Ik had gehoopt dat deze in de so bad it's good categorie zou vallen maar helaas. De eerste helft van deze deed me denken aan een generieke 90's thriller tot ineens de twist komt waarvoor deze film berucht is. Maar die vond ik eigenlijk gewoon heel erg lame.. Onbegrijpelijk dat deze film ooit een budget gekregen heeft en in deze vorm gemaakt is. En dat de acteurs dit dumbass script kregen en de moeite vonden om toe te zeggen. Hoewel dat Anne Hathaway alvast acteert alsof ze daar veel spijt van had. McConaughy toont z'n blote kont erg veel in deze film.
Ik kreeg zowaar een hartverzakking omdat ik dacht dat het over de Firefly film ging.
Maar nu vooral deze podcast beluisteren 👌.

Terug
Bovenaan