Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

1*WNOjvONP-El1f_IOniRKjg.png

You Were Never Really Here (2017): 6/10 (dir. Lynne Ramsay)
Een beetje een artsy action flick. Ik ga eerst beginnen bij het goede. Bepaalde dingen zijn absoluut uitstekend gedaan. Geluid, cinematografie (zelfs een beetje hazey), acteerprestaties enzovoort zijn eigenlijk bijna buitenaards. De "sfeer" is aanwezig, omdat het echt een melancholische vibe heeft, dat je niet altijd direct associeert met dit soort films. Maar op andere zaken loopt het voor mij gewoon volledig fout, en met name richting script en screenplay. Het voelt niet volledig als één geheel aan, de volledige structuur en montage is chaotisch en alle zaken die de film tracht te bereiken passen gewoon niet bijeen. Uiteindelijk laat het me te veel koud. Ramsay is al een kille filmmaker, maar het laat me gewoon te veel koud, en ik had hetzelfde probleem bij We Need To Talk About Kevin. Ik vind het eigenlijk zonde want ik zie er echt veel meer in, maar voor mij komt het er niet uit.

1*WNOjvONP-El1f_IOniRKjg.png

You Were Never Really Here (2017): 6/10 (dir. Lynne Ramsay)
Een beetje een artsy action flick. Ik ga eerst beginnen bij het goede. Bepaalde dingen zijn absoluut uitstekend gedaan. Geluid, cinematografie (zelfs een beetje hazey), acteerprestaties enzovoort zijn eigenlijk bijna buitenaards. De "sfeer" is aanwezig, omdat het echt een melancholische vibe heeft, dat je niet altijd direct associeert met dit soort films. Maar op andere zaken loopt het voor mij gewoon volledig fout, en met name richting script en screenplay. Het voelt niet volledig als één geheel aan, de volledige structuur en montage is chaotisch en alle zaken die de film tracht te bereiken passen gewoon niet bijeen. Uiteindelijk laat het me te veel koud. Ramsay is al een kille filmmaker, maar het laat me gewoon te veel koud, en ik had hetzelfde probleem bij We Need To Talk About Kevin. Ik vind het eigenlijk zonde want ik zie er echt veel meer in, maar voor mij komt het er niet uit.
Ik vond die film gelijke delen geniaal als frusterend... en ik gok dat Ramsay het ook zo bedoelde.
De film presenteert zich, en bouwt op, als een klassiek anti-hero-revenge flick a la Taken en Man on Fire en al die briel.
Maar op het laatste trekken ze het tapijt onder uw voeten uit, geven ze u 0,0 van dat "bevredigend geweld" en eigenlijk houdt het u eerder ne spiegel voor met de boodschap "IS DIT NU WAT GE WOU YOU SICK FUCK" waardoor ge alleen maar in uwe zetel kunt wegkruipen en heel stillekes "nee" zeggen.

... gelijke delen geniaal en frustrerend dus

Superhard gecharmeerd door The Worst Person in the world. Deze film vat de tijdsgeest perfect, imo
Moest er eventjes in komen maar vanaf de scène
waarin het hoofdpersonage alles laat stil staan en haar 'lover' gaat opzoeken'
was ik helemaal verkocht. Prachtfilm

9/10

Spider Man No Way Home - Jon Watts ( 2021)
Vond dit wel een geslaagde mix van de verschillende Spider Man iteraties, goed mee geamuseerd.

Prisoners - Dennis Villeneuve (2013)
Een rewatch. Vond dit altijd de beste van Villeneuve maar nu ben ik niet zo zeker meer. Ik denk dat ik Arrival mogelijk toch beter vind. Blijft uiteindelijk wel nog een uitstekende film met een heel sterke Gyllenhaal / Jackman.

Fight Club - David Fincher (1999)
Hoe vaker ik deze film kijk, hoe minder goed ik hem vind eigenlijk, blijft een zeer goede film maar de wauw factor die ik als tiener had is ondertussen wel volledig weg. Blijft leuk om de "hints" te zien bij rewatches.

16flower1-facebookJumbo.jpg

Flower (2017): 7/10
Kleinere film die me wel ligt. Een comfortfilmpje die je niet te serieus moet nemen, maar voor mij wel werkt en soms echt wel grappig is. De film gaf me soms wat End of the F**cking World vibes. Script is niet zo speciaal, het is al meer gezien. Dialogen zijn wel leuk. Zoey Deutsch acteert goed, en draagt deze film naar een hoger niveau.

Deze week volgende films gezien :
  • Fantastic Beasts and Where to Find Them (7/10) : deze herbekeken ter voorbereiding van de derde die binnenkort uitkomt. Vond hem beter dan de eerste maal dat ik die zag. Leuke personages, toffe sfeer...
  • Turning Red (6/10) : de minste Pixar film wat mij betreft. Zeer goed gemaakt en absoluut niet saai om naar te kijken maar ik vrees dat ik als 40+ man niet echt de doelgroep van de film was.
  • Jackass Forever (6/10) : het is een Jackass film : dus indien je de vorige maar kak vond zal je deze ook niet leuk vinden. Ik heb toch een paar keer luidop moeten lachen en vond het ook vooral tof om na zoveel jaar de cast nog eens te zien.
  • Hot Tub Time Machine (7/10) : 2de maal dat ik deze film bekijk en deze film heeft absoluut geen enkele reden om zo goed te zijn als hij is.

Spiderman Tobey knippert te weinig met zijn ogen en heeft een vreemde vibe.
Spiderman Andrew is wat te cliché introvert, maar ik prefereer deze omdat die wat dramatischer is durven gaan.
Spiderman Tom is blockbuster geweld zonder meer, mis het rauwe/aardse/friendly neighbourhood wat.

Beste Spiderman film? Spiderman op PS4 en de DLC op PS5. Dat is voor mij een film die je speelt, heeft wat van alle bovenstaande.

Hard Target 2 - Netflix
Uit nostalgie de eerste gezien en deze dan als vervolg, maar op zich staan deze los van elkaar. Scott is de actie held JC van de 21ste eeuw - gaat hem goed af.

Beckett - Netflix
Momenteel gestopt in de helft, vanavond verder zien, maar toch een beetje frustrerend..

Black Crab (Svart Krabba) op Netflix. Ik vond dat er te weinig context werd meegegeven om het verhaal en de personages te kunnen plaatsen. Ja, er is een conflict gaande, maar wie en waarom weten we niet. Show, don't tell pakt misschien wel bij The Road, maar hier was dat wel nodig.

Black Crab (Svart Krabba) op Netflix. Ik vond dat er te weinig context werd meegegeven om het verhaal en de personages te kunnen plaatsen. Ja, er is een conflict gaande, maar wie en waarom weten we niet. Show, don't tell pakt misschien wel bij The Road, maar hier was dat wel nodig.
Ja klopt, we weten zelfs niet waar die film zich afspeelde? i guess norway of sweden, afgaand op de setting en de stadsnamen.
Ik vond het ergens wel cool: soldiers on ice skates.

toevallig ook gisteren gezien. ik geef hem een 7 op 10

eerste film is toch 1000 keer beter.
Zekers, Lance - Oslo en JC dragen de film.

De nieuwe film was echt een flop, dat was precies een kampeer uitstapje in Thailand met de acteurs en zeggen: daar staan en proberen acteren mannen. Bedoel gewoon dat Scott Adkins wel altijd probeert in elke film een "goede rol" neer te zetten. Echter zijn zen acteerskills niet zo geweldig, daarom 'de nieuwe JC' van 21th.

Kickboxer 7/10

Conan the Barbarian 7/10

Ghostbusters Afterlife 6/10

Teveel buildup en te weinig pay off, teleurstellend.

vaArQHq1lHFNppoJlMlv30Gs2fQ.jpg

The Ritual (2017): 7/10 (dir. David Bruckner)
Netflixfilmpje dat ik nog niet gezien had. Ik vind het wel een toffe horrorfilm. Maar om nog beter te zijn als horrorfilm maakt de film wel te veel fouten en had ik voor een ander einde gekozen, maar ik vind het voor de rest wel goed. Duurt niet zo lang, en kijkt ook makkelijk weg.

Meer in detail (en met spoilers)
- Het kiezen van slachtoffers leek mij vrij lukraak
- Beter een ander einde: niemand die ontsnapt en iedereen die doodgaat, ofwel 1 iemand die zich overgeeft aan het ritueel, maar dit slaat nergens op, zeker ook al omdat de groep te onsympathiek overkwam

GOED onder meer is
- de spanningen in de groep die stijgen vind ik goed gedaan en door daar meer op te focussen vermijd je dat er kritiek komt op "domme beslissingen die personages nemen", want ze ruziën er soms zelf al over. Maar in het algemeen ook de onderlinge wrijvingen die naar boven komen in zo een situatie. Daar staat dan tegenover dat het vreemd is dat ze uiteindelijk op het einde toch nog voor elkaars veiligheid gaan, en dat vind ik dan weer niet volledig kloppen.
- mysterie-opbouw
- laatste halfuur vind ik ook wel goed van horror omdat de setting van horror me wel ligt - daar kwam elders meer kritiek op, maar ik vond dat ook goed gedaan

microhabitat_0_1920x1039-squashed-1-768x416.jpg

Microhabitat (2017): 4/10 (dir. Jeon Go-Woon)
Kleine Zuid-Koreaanse film die ondertussen al wat meer reputatie opbouwde, maar het was niet echt mijn ding. Ik vond het te weinig ergens naartoegaan, en ik heb een hekel aan films die "veel" flashbacks gebruiken, dat is niet anders bij deze.

Laatst bewerkt:
03eef449827d5c986e6f88be3f9bb3e6.jpg

Blue (2002): 5/10 (dir. Hiroshi Ando)
Werd me aangeraden, maar ik had er meer van verwacht. Ik vond het te minimalistisch in uitvoering qua cinematografie en audio, en een erg traag aanvoelend drama met lang uitgerekte scènes. Jammer

Meshes of the Afternoon (1943): 5/10 (dir. Deren, Hammid)
Paar leuke visuele experimentjes, maar verder heeft deze short niet echt veel te bieden voor mij.

Terug
Bovenaan