Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Haha ook juist gekeken. Zalige film.

Geen uren gezwets voor een half uurtje actie, maar gewoon van het begin tot het einde bloed vergeten. Ook de beste van alle Texas chainsaws vind ik.

Was wel grappig om die woke gastjes tussen echte texanen te zien 😂.
Gisteren ook gekeken.
De death scènes zijn wel goed. Maar ik von de 2003 remake met Jessica Biel veel beter qua sfeer en verhaal (voor zover dat een verhaal heeft)

En zoals gewoonlijk heeft Leatherface autohealing enabled en hebben alle slachtoffers het iq van een deurmat.
daar zeg je zoiets! Leatherface heb ik vergeten te vermelden in mijn TCM lijstje.
dat was een standalone film enkele jaren terug met stephen dorff. Best wel goed vond ik deze!

Vermits we in het onderwijs niet veel moeten werken:

Best of the best 1 (1989)gekeken. Heerlijke 80's actie. 7,5/10

Vandaag bound (1996) gekeken. Het plot zit best goed in elkaar, beetje eenvoudige setting ( alles speelt zich voor 99% af in 2 appartementen), doch aangename thriller. 7/10.

Beide fims gevonden op de vtm go app

Net TCM 2022 bekeken. Tja, veel verhaal verwacht ik op voorhand al niet maar de slashers scenes zijn toch behoorlijk ok.

Laatst bewerkt:
2x Frans:

Eiffel - waar ik had gehoopt dat het grotendeels over de architect en zijn toren zou gaan, gaat het eerder over de architect en zijn ‘toren’ met een veel te lang gerokken en vrij saai liefdesverhaal. Heel mooi in scene gezet maar totaal niet wat ik zocht in een film over de Eiffel Toren.

DĂŠlicieux - in 1789 verliest een kok zijn positie bij een aristocraat. Hij trekt terug naar zijn thuis waar hij een vrouw in dienst neemt als leerlinge. Het is een verhaal over wraakzucht maar heel elegant gedaan. Prachtig in scene gezet, een verhaal dat je voldoende kan boeien. Eenvoudig maar smakelijk.

The Lord of the Rings
Allemaal nog eens herbekeken en blijven pareltjes. Al laat de CGI op sommige plekken ondertussen te wensen over.

Ik heb eigenlijk nog nooit de boeken gelezen. Coveren die meer verhaal dan de films?

The Lord of the Rings
Allemaal nog eens herbekeken en blijven pareltjes. Al laat de CGI op sommige plekken ondertussen te wensen over.

Ik heb eigenlijk nog nooit de boeken gelezen. Coveren die meer verhaal dan de films?
Enkel fellowship volledig gelezen, zijn paar kleine verschillen en er worden bepaalde dingen wel meer uitgediept ja. De reden dat ik nooit door two towers ben geraakt is de structuur: das 1 helft met het verhaal van Aragorn en co gevolgd door 1 helft Sam en Frodo wat het nogal langdradig maakte.

Ik ga hier eens een zeer controversiële maar eerlijke mening droppen: LOTR boeken zijn overrated en lezen absoluut niet vlot 😬
Wel even nuanceren: het zijn echt pareltjes als je ze in hun tijd bekijkt, Tolkien zijn visie en fantasie is ongelofelijk. Maar ik vind de boeken simpelweg niet aangenaam om te lezen. Als ik mij goed herinner begint het al met een inleiding van 100 pagina's waar uitgeweid wordt over allerlei soorten kruiden en zoons en dochters van 't zevende knoopsgat. Er komt ook nooit echt vaart in. De films hebben veel dingen op een beter verteerbare manier gestroomlijnd imo.
The Hobbit vind ik dan weer veel aangenamer om te lezen, en zou een Tolkien-nieuweling sowieso aanraden om daar mee te starten. Volgens sommigen misschien heiligschennis, maar goed. Ik heb uiteraard niets dan respect voor de wereld die Tolkien eigenhandig gecreĂŤerd heb, dat wel!

The Lord of the Rings

Een stuk meer en ook op een andere manier dan de films, vooral in ROTK als ik het me goed herinner.
Ik ga hier eens een zeer controversiële maar eerlijke mening droppen: LOTR boeken zijn overrated en lezen absoluut niet vlot 😬
Wel even nuanceren: het zijn echt pareltjes als je ze in hun tijd bekijkt, Tolkien zijn visie en fantasie is ongelofelijk. Maar ik vind de boeken simpelweg niet aangenaam om te lezen. Als ik mij goed herinner begint het al met een inleiding van 100 pagina's waar uitgeweid wordt over allerlei soorten kruiden en zoons en dochters van 't zevende knoopsgat. Er komt ook nooit echt vaart in. De films hebben veel dingen op een beter verteerbare manier gestroomlijnd imo.
The Hobbit vind ik dan weer veel aangenamer om te lezen, en zou een Tolkien-nieuweling sowieso aanraden om daar mee te starten. Volgens sommigen misschien heiligschennis, maar goed. Ik heb uiteraard niets dan respect voor de wereld die Tolkien eigenhandig gecreĂŤerd heb, dat wel!
Deels mee eens. Als tiener heb ik ook een paar keer opnieuw moeten proberen omdat ik er niet in kon komen (wel in het origineel Engels gelezen).
Toen ik het begon te beschouwen als een soort mythologie verhaal zoals je bijvoorbeeld 1 van de Griekse mythen zou lezen ging het wel beter eigenlijk en heb ik er echt van genoten. Die 100 paginas is wat overdreven maar Tolkien zijn schrijfstijl is wel super beschrijvend. The Hobbit wordt meestal aangeraden als eerste boek. Mijn favoriet van Tolkien blijft Children of Hurin, een verhaal uit de Silmarilion dat later door Christopher Tolkien is uitgegeven als apart boek.

fire-jennifer.gif

Wat minder films gekeken, maar heb nog Jennifer's Body (2009) gekeken geregisseerd door Karyn Kusuma, ook de regisseur van The Invitation

Kort gezegd, het is een film met een groot verschil in rating op IMDb en letterboxd, wellicht door een soort gen/gender gap, omdat het een erg gememede film is op het internet. De dialogen en bepaalde scènes zijn inderdaad soms iconisch door die memes. Megan Fox steelt de show, maar de rest van de cast presteert toch wat ondermaats. Plot is ook niet zo super. Niet altijd even boeiend, wat plotgaten, in het algemeen niet zo sterk. En ook qua muziek vind ik het niet echt een 'moderne' film of geloofwaardig en representatief voor zijn tijd, zeker als het een jeugdfilm is. Ik vind de karakterontwikkeling van de andere personages eigenlijk gewoon niet goed. Maar over het algemeen is het okÊ. Niet super en ook niet zo slecht als sommigen beweren.

Dat is m.i. toch helemaal geen "hot take", dat is zowat de gangbare mening over Tolkien zijn schrijfstijl? Of alleszins dat is wat ik altijd heb opgevangen... ik heb de boeken nooit gelezen :shy:.

fire-jennifer.gif

Wat minder films gekeken, maar heb nog Jennifer's Body (2009) gekeken geregisseerd door Karyn Kusuma, ook de regisseur van The Invitation

Kort gezegd, het is een film met een groot verschil in rating op IMDb en letterboxd, wellicht door een soort gen/gender gap, omdat het een erg gememede film is op het internet. De dialogen en bepaalde scènes zijn inderdaad soms iconisch door die memes. Megan Fox steelt de show, maar de rest van de cast presteert toch wat ondermaats. Plot is ook niet zo super. Niet altijd even boeiend, wat plotgaten, in het algemeen niet zo sterk. En ook qua muziek vind ik het niet echt een 'moderne' film of geloofwaardig en representatief voor zijn tijd, zeker als het een jeugdfilm is. Ik vind de karakterontwikkeling van de andere personages eigenlijk gewoon niet goed. Maar over het algemeen is het okÊ. Niet super en ook niet zo slecht als sommigen beweren.
Misschien ben ik een generatie te oud, maar... welke memes? Die film is toch helemaal niet kapot "ge-memed"?

Misschien ben ik een generatie te oud, maar... welke memes? Die film is toch helemaal niet kapot "ge-memed"?
Op Tumblr/discord en communities die meer internationaal zijn, gericht op Gen Z en een groter aandeel vrouwen hebben zie je de film eindeloos opnieuw terugkeren.

High risers. The movies that had the highest trend upwards in the last 10 years on letterboxd.

Over Jennifer's Body specifiek schreef letterboxd magazine

Few films have undergone as radical a critical reassessment as Karyn Kusama’s 2009 feature Jennifer’s Body, the number-three film on our list (rising from a 2.39 in our first year to an average of 3.66 for all ratings cast in 2021, pulling its average up to 3.5 overall). It is the highest-ranking example of the many films on the list that speak to a queer audience, and one of many that speaks directly to a teenage-girl audience.
The initial reception to Jennifer’s Body—writer Diablo Cody’s follow-up to her critically acclaimed debut Juno—was grossly misogynistic, with critics seemingly unable to comprehend that a sexy teen horror with Megan Fox in the lead might actually have something to say. Or that its target audience might not actually be horny males. It’s all deeply ironic when you consider the text of the film.
The last few years have seen a loud decrying of its initial reception, with much of it articulated on Letterboxd—and on this iconic Super Yaki dad hat.

“One of most misunderstood and under-appreciated movies of all time,” writes Amanda, in her deeply thorough analysis of the film. “This film’s reception, not the film itself, is a prime example of the suppression of female voices,” she further explains. “Easily one of the worst marketing failures ever, this movie was sold to the complete opposite demographic than what the creator had intended.”
Ghostsarereal calls Jennifer’s Body “a thoughtful, perceptive, and scary examination of what it means to be a teenage girl,” and laments how it was “marketed as a sexy movie for boys when it’s actually a movie about female friendship”. Or perhaps Brat put it best when she wrote “This is Twilight for bi girls”. By the way, Twilight itself is also on the Risers list, at number 25.

Dat is m.i. toch helemaal geen "hot take", dat is zowat de gangbare mening over Tolkien zijn schrijfstijl? Of alleszins dat is wat ik altijd heb opgevangen... ik heb de boeken nooit gelezen :shy:.
Ah, oeps, ik was nog in de veronderstelling dat daar met geen slecht woord over gerept mocht worden 🙈

Terug
Bovenaan