Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

De wereld is ondertussen van gedacht verandert, alien 3 is nu goed. Daar gaan we geen woorden meer aan vuil maken. It is known.

Tijd voor de redemption van Resurrection!
Akkoord Alien: Resurrection is duidelijk the odd one out tov de vibe van de franchise maar toch heeft die zn charmes. A:R is tongue in cheek schlock en veel minder serieus dan alles wat ervoor kwam maar dankzij Jeunet's hand kijgt die iets speels dat ik eigenlijk best nog kan smaken. Het setdesign alleen al is echt ongelooflijk smullen en praktisch genoeg om de film op zich te dragen. Maar ook de cast levert fantastische over the top prestaties af. Van de atypische kapitein Perlman tot de naieviteit van Winona Ryder en de cynische Pinon in zijn rolstoel. Om nog maar te zwijgen over het scene chewing smoelenwerk van Brad Dourif. Fun!

Alien heeft hetzelfde probleem als the matrix. De eerste (en in het geval van alien ook de tweede) waren zo fenomenaal goed dat ze voor altijd een schaduw werpen over hun opvolgers. Resurrections komt natuurlijk nog niet aan de hielen van het origineel maar die krijgt zoveel meer haat over zich dan die verdient. Die hielen waden met gemak over het gros van wat vandaag uitkomt als mega entertainment. Wat vandaag uitkomt vegen we al gemakkelijk onder de mat met "leuke film als je je brein uitschakelt" of "zo'n film kijk je niet voor het verhaal".

Waar zo goed als alle sequels vandaag zielloze inhoudsloze cashgrab misbaksels zijn, zie transformers, Fast and the Furious, ... krijgen die allemaal veel minder haat en in zekere zin een free pass omdat de originele films gewoon ok tot goed waren en we daar dus collectief niet al te veel van verwachten. Hell, zelfs the force Awakens was een ongeinspireerde paint by number affaire. Zeg van Resurrections (en ja ook Prometheus) wat je wil maar zielloos zijn ze niet. Ze hebben beiden serieuze mankementen maar ze zijn wel gedreven door een duidelijke visie die iets nieuws wou doen.

Het is nu 25 jaar geleden dat A:R in de zalen verscheen en het sentiment "dit is niet de alien die we kennen en al helemaal niet waar we ons aan verwacht hadden" zal mede door tijd en gewenning aan wat resurrections uiteindelijk wel was al veel minder spelen. Het is een proces dat Alien 3 ook nodig heeft gehad om aan appreciatie te winnen en ik denk dat zelfs Prometheus een gelijkaardig traject zal volgen.

De tijdgenoot van Alien, de Terminator franchise, die als een koppige ezel keer op keer op hetzelfde verhaal stoot zou hier van moeten leren. Helaas, de fletse been there done that terminator sequels kunnen enkel dromen ooit zo'n buiten de lijntjes kleurende flawed mess als A:R te evenaren.

Bij deze moedig ik iedereen aan Resurrections nog eens op te leggen.

Leave your preconceptions in a vat of clonegoo and just play ball with it cuz in the end it all goes out the window.

TeZj8xI.gif

Tgoh @DaFreak, ik ben ergens wel akkoord dat 4 wat TE veel flac krijgt, zoals Alien 3 indeed. Vier heeft inderdaad nog hart en goede intenties die veel sequels (van andere series) niet hebben.
Wel 1 grote aanpassing aan uw betoog:
dankzij Jeunet's en Whedon's hand kijgt die iets speels
Ik denk namelijk dat de fun van de film. vooral door Whedon komt. If anything is het Jeunet die er een onnozele brij van maakt door zijn typische stijl "half" door te voeren. Vier blijft echt wel een natte drol hoor.

Neeneenee, de vergelijking met 3 gaat echt niet op. Drie is een clusterfuck van formaat for various reasons. Maar ge kunt perfect zien hoe een meesterwerk verstopt zit in die film / wat het had kunnen zijn. Er zit een duidelijke visie doorheen de hele film, en het heeft een aantal geweldige scenes (die scene met de achtervolging en het sluiten van de sluizen :eek:, hands down top 3 best Alien scenes materiaal!!! :bow:).

Alien 4...heeft geen van bovenstaande, die rammelt echt langs alle kanten. De basis zit imo al fout met een idioot uitgangspunt, dat vakkundig nog eens de nek wordt omgedraaid door een Jeunet met zijn onnozel stijl... die hier zelfs niet een goed of ten volle gebracht wordt. Hij is met andere worden tegelijk teveel en te weinig tongue in cheek en schlocky, waardoor dit net fout, storend en onnozel over komt. Aliens 2 is daar zelfs al het (veel) betere voorbeeld van.
De acteurs zijn OK, I'll give you that, maar de karakters zelf dan weer niet.
En als laatste is die film gewoon heel heel erg lelijk, zonder functie (bvb doomsday vibe in 3). Goed setdesign you say? :poop: I say!!!
Vergeleken met 1 en 2 is dit echt dikke bullshit, ik snap helemaal niet dat je dat zegt :puke:.

Ik ben grote voortrekker om 3 te herevalueren (en gewoon herevaluates tout court), maar laat 4 maar sterven in de beerput van de filmgeschiedenis.

Leave your preconceptions in a vat of clonegoo and just play ball with it cuz in the end it all goes out the window.
Good one :thumb:

Laatst bewerkt:
Alien > Aliens > Alien³ > Alien: Covenant > Prometheus > Alien: Resurrection

Niet gemakkelijk om te kiezen tussen Covenant en Prometheus, beide hebben hun positieve en negatieve kanten. Puur op gebied van scifi en logica in het algemeen bevat Covenant een pak meer gaten dan Prometheus, maar at the end of the day vind ik die gewoon veel leuker om naar te kijken.

Alien > Aliens > Alien³ > Alien: Covenant > Prometheus > Alien: Resurrection
giphy.gif

=>
Alien
Aliens
Alien 3
Prometheus
Covenant
Alien 4

Niet gemakkelijk om te kiezen tussen Covenant en Prometheus, beide hebben hun positieve en negatieve kanten. Puur op gebied van scifi en logica in het algemeen bevat Covenant een pak meer gaten dan Prometheus, maar at the end of the day vind ik die gewoon veel leuker om naar te kijken.
Zelfde reden dat ik tussen die 2 twijfel, maar tegenovergestelde mening. Covenant heeft de betere sci fi insteek, zeker met heel dat David gedoe. Maar ze doen er toch net te weinig mee, daar hadden ze iets interessanters mee kunnen maken.
Prometheus wint het dan voor mij ... puur op eye candy :drool::drool::drool::drool::drool:. Als ge uw geluid uitzet is dat eigenlijk een heel goede film :unsure:.

En ik blijf het zeggen, 1 van de beste trailers ooit:

Na 10 jaar nog steeds kippenvel bij het bekijken ... en ook nog steeds herinnering van immense teleurstelling na de cinema.

Laatst bewerkt:
De wereld is ondertussen van gedacht verandert, alien 3 is nu goed. Daar gaan we geen woorden meer aan vuil maken. It is known.

Tijd voor de redemption van Resurrection!
Akkoord Alien: Resurrection is duidelijk the odd one out tov de vibe van de franchise maar toch heeft die zn charmes. A:R is tongue in cheek schlock en veel minder serieus dan alles wat ervoor kwam maar dankzij Jeunet's hand kijgt die iets speels dat ik eigenlijk best nog kan smaken. Het setdesign alleen al is echt ongelooflijk smullen en praktisch genoeg om de film op zich te dragen. Maar ook de cast levert fantastische over the top prestaties af. Van de atypische kapitein Perlman tot de naieviteit van Winona Ryder en de cynische Pinon in zijn rolstoel. Om nog maar te zwijgen over het scene chewing smoelenwerk van Brad Dourif. Fun!

Alien heeft hetzelfde probleem als the matrix. De eerste (en in het geval van alien ook de tweede) waren zo fenomenaal goed dat ze voor altijd een schaduw werpen over hun opvolgers. Resurrections komt natuurlijk nog niet aan de hielen van het origineel maar die krijgt zoveel meer haat over zich dan die verdient. Die hielen waden met gemak over het gros van wat vandaag uitkomt als mega entertainment. Wat vandaag uitkomt vegen we al gemakkelijk onder de mat met "leuke film als je je brein uitschakelt" of "zo'n film kijk je niet voor het verhaal".

Waar zo goed als alle sequels vandaag zielloze inhoudsloze cashgrab misbaksels zijn, zie transformers, Fast and the Furious, ... krijgen die allemaal veel minder haat en in zekere zin een free pass omdat de originele films gewoon ok tot goed waren en we daar dus collectief niet al te veel van verwachten. Hell, zelfs the force Awakens was een ongeinspireerde paint by number affaire. Zeg van Resurrections (en ja ook Prometheus) wat je wil maar zielloos zijn ze niet. Ze hebben beiden serieuze mankementen maar ze zijn wel gedreven door een duidelijke visie die iets nieuws wou doen.

Het is nu 25 jaar geleden dat A:R in de zalen verscheen en het sentiment "dit is niet de alien die we kennen en al helemaal niet waar we ons aan verwacht hadden" zal mede door tijd en gewenning aan wat resurrections uiteindelijk wel was al veel minder spelen. Het is een proces dat Alien 3 ook nodig heeft gehad om aan appreciatie te winnen en ik denk dat zelfs Prometheus een gelijkaardig traject zal volgen.

De tijdgenoot van Alien, de Terminator franchise, die als een koppige ezel keer op keer op hetzelfde verhaal stoot zou hier van moeten leren. Helaas, de fletse been there done that terminator sequels kunnen enkel dromen ooit zo'n buiten de lijntjes kleurende flawed mess als A:R te evenaren.

Bij deze moedig ik iedereen aan Resurrections nog eens op te leggen.

TeZj8xI.gif

Ik heb nu wel de hele franchise op korte tijd een rewatch gegeven, en dan valt het natuurlijk wel heel hard op dat er met zowel 3 en zeker Resurrection een gigantische stijlbreuk is. En in die serie vallen die 2 voor mij gewoon dik tegen.

Het hele wastelands- en Mad Max achtige sfeertje in 3 kan ik nog wel smaken, maar het over the top karikaturale van Resurrection helemaal niet. Het lijkt wel een parodie, het is in wezen niets meer of minder dan een brainless actiefilm met karikaturale personages zonder inhoud. Akkoord dat die best vermakelijk kan zijn als losstaande film, maar in de gehele franchise gaat die voor mij af als een gieter.

Nee, zowel Aliens als Covenant hebben ook (voor een deel) diezelfde insteek als Resurrection, met "warlike" charachters die in groep op missie zijn, maar die eerstgenoemden doen dat zoveel beter qua sfeer, karakters, setting,...

Zelfde reden dat ik tussen die 2 twijfel, maar tegenovergestelde mening. Covenant heeft de betere sci fi insteek, zeker met heel dat David gedoe. Maar ze doen er toch net te weinig mee, daar hadden ze iets interessanters mee kunnen maken.
Prometheus wint het dan voor mij ...
Visueel vind ik beiden wel cool, Prometheus heeft een meer klassieke, afgelikte look, terwijl Covenant wilder en romantischer aanvoelt (ik heb er ooit eens een stuk over geschreven, in de dagen wanneer ik probeerde een filmblog bij te houden, waar ik een vergelijking maakte met het werk van Jean-Pierre Ugarte). Maar voor mij is het vooral de silliness van Covenant die hem plezanter maakt, omdat ik er gemakkelijker mee kan lachen zonder dat dat pijnlijk aanvoelt.

Ik had gehoopt dat ze meer gingen doen met het einde van Prometheus dan opnieuw met een nieuwe crew te starten in Covenant. Covenant nog maar 1x gezien toen die uitkwam in de cinema. Toen enorm teleurgesteld. Ik had het gevoel dat er veel meer in zat. Qua story had ik misschien de verkeerde verwachtingen. Wat wil je ook na zo'n einde? Prometheus was terug een stap in de goeie richting na Resurrection en die shitty AvP films, maar ging dan weer naar beneden met Covenant imo...

Visueel vind ik beiden wel cool, Prometheus heeft een meer klassieke, afgelikte look, terwijl Covenant wilder en romantischer aanvoelt (ik heb er ooit eens een stuk over geschreven, in de dagen wanneer ik probeerde een filmblog bij te houden, waar ik een vergelijking maakte met het werk van Jean-Pierre Ugarte). Maar voor mij is het vooral de silliness van Covenant die hem plezanter maakt, omdat ik er gemakkelijker mee kan lachen zonder dat dat pijnlijk aanvoelt.
Moet zeggen dat ik ook hard twijfel tss Prometheus en Covenant, heb ze nu beide vlak na elkaar nog eens gezien, en hoewel voor mij Prometheus meer de serieuzere, spannende toer op gaat in de richting van het origineel en Covenant meer de avontuurlijke en actie toer opgaat zoals Aliens, was ik gewoon meer entertained door en tijdens Covenant. Ik vond die gewoon leuker en vlotter om te bekijken.

Ik had gehoopt dat ze meer gingen doen met het einde van Prometheus dan opnieuw met een nieuwe crew te starten in Covenant. Covenant nog maar 1x gezien toen die uitkwam in de cinema. Toen enorm teleurgesteld. Ik had het gevoel dat er veel meer in zat. Qua story had ik misschien de verkeerde verwachtingen. Wat wil je ook na zo'n einde? Prometheus was terug een stap in de goeie richting na Resurrection en die shitty AvP films, maar ging dan weer naar beneden met Covenant imo...

Mja, bij het einde van Prometheus kon je idd denken dat the next step Shaw en David op de home planet van de Engineers zou zijn. Uiteindelijk krijg je daarvan wel een blik tijdens Covenant, maar mss dachten ze dat die verhaallijn te ver zou afwijken van waar de serie om draait, nl de Aliens.

Nu vond ik wel het einde van Covenant heel wat mogelijkheden bieden, ik vermoed en hoop nu toch dat ze bij de volgende, als die er komt, daarop gaan voortborduren.

Yeah toch wel enorme fan van de serie. This is my Star Wars really. Zelfs Resurrection. Enkel de Versus Predator films stoor ik mij aan en heb ik niet meer een kans gegeven na die eerste. En Covenant was ook best een telleurstelling, maar die bekijk ik ooit wel eens opnieuw.

Alien
Aliens
Prometheus
Alien 3
Alien Resurrection
Covenant

Alien is wel Sigourney. Zonder haar, fuck it.
Alien 3 is technisch echt spijtig(goddamn that poor CGI), maar ik vind die fuck you naar de fans en die hele deprimerende sfeer best uniek en ballsy. Al was het eerder simpel budgetair vanuit de studio's hun standpunt als'k me goed herinner.

Ik heb ze niet chronologisch ontdekt maar hoe fuckin hard moet dat zijn geweest om 6 jaar later na Aliens naar de cinema te trekken en gewoon een heel einde in de vuilbak te zien, pre internet :p

Resurrection apprecieer ik al puur op hoe maf hij is. Dat einde en het scheve plot met Sigourney eindelijk als volwaardige moeder. Ergens zit hier ook wel een goed idee in hoor. Beetje meer moeite had hier wel meer ingezeten, maar voor een 4e film doet het wel veel meer dan andere franchise zever.

alléé ist weer van dat, die eindeloze alien zever :)
kdacht dat we die bij 9 lives achter gelaten hadden :p

for the record: alienSSSS > all

Alien 10/10
Aliens 10/10
Prometheus 8/10
Alien3 7/10
Resurrection 7/10
Covenant 5/10

Laatst bewerkt:
Ik heb nog geen enkele film uit die franchise gezien. :unsure:
Random vraag maar werkt Prometheus als standalone film?

Terug
Bovenaan