Alien > Aliens > Alien³ > Prometheus > Alien: Resurrection > Alien: Covenant
Let op, zelfs Covenant vind ik ook nog steeds meer dan smakelijk. Die zijn probleem imo is dat hij na de backlash op prometheus te veilig speelt en met de staart tussen de benen terug veel te dicht naar de vertrouwde alien formule terug kruipt. Die film is op z'n best als het alien lost en de Fassbender show opvoert. Fassbender die zelf god wil worden en voor engineer begint te spelen was super maar heel die laatste act was ronduit teleurstellend. Ik verwachtte bijna dat ze een powerloader in het ruim gingen vinden.
Akkoord er zit geen duidelijke visie in de film. Aleja er zit wel visie in, gewoon niet goed uitgewerkt en beetje all over the place. Die te veel en te weinig tongue in cheek, ja dat klopt gewoon. Maar toch werkt dat in die film redelijk goed. Soms zelfs in dezelfde scene.
Wat me bij je volgende punt brengt, A:R heeft wel degelijk goeie en zeer memorabele scenes imo. Van een ander kaliber als de intense thrills van het origineel en de high octane action van 2 maar; xeno breakout, basketball, acid burn, clonebay, alien orgy, window dressing, ... zelfs de door techniek gehamperde poseidon style underwater scene, ... You wrong lint, WRONG!
Wat ons bij mijn volgende punt brengt, poop set design?? you DOUBLE WRONG son! Je kan die film praktisch stil zetten op eender welk punt en die scenery ademt gewoon bakken sfeer uit. En ja als je weer vergelijkt met 1 en 2 en zelfs Prometheus is het natuurlijk van iets minder kaliber, dat is weer die schaduw die de originals werpen, maar vergelijk het met eender welke andere zogezegd slechte sci-fi film van de laatste 30 jaar... Om duimen, vingers (en gezicht) van af te likken.
Ja het uitgangspunt, bring Ripley back was natuurlijk de safe bet. Dat was prolly een fout, I'll give you that. Dat op zich dwingt je praktisch in een meer shlocky richting. Maar eens je je daar over zet is het eigenlijk vrij merkwaardig hoe goed ze erin slagen dat te brengen. Zeker als ze all in gaan op die shlock, watching Ripley pull the plug on herself in het Ripley™ museum was cringe in the best possible way.