Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Ik begrijp eigenlijk echt de rating van die film niet. Maar er zijn wel meer van dit type films die een erg lage rating hebben (op IMDb dan vooral). Come True, Color out of Space en Possessor scoren allemaal zo slecht.
Horror krijg veelal algemeen een lagere score. Als die een +6/10 krijgt met meer dan voldoende reviews kan je er meestal van uitgaan dat het een meer dan behoorlijke film is en kan je er in vele gevallen zeker een 7/10 van maken (of soms zelfs meer in dit geval).
Degene die jij opsomt zijn idd allemaal toppers en verdienen echt meer dan de score die ze krijgen op imdb.

Ik kan er moeilijk inkomen dat mensen zich ook maar het minste druk maken om IMDb-scores
Ik gebruik het enkel als indicatie maar baseer mij er ook niet 100% op. Score per reviews geeft een betere indicatie.
Maar zoals ik ervoor zei voor bv horrorfilms is het heel moeilijk om op de scores af te gaan.

Het werkt (kort door de bocht) zo:

Hoge imdb + lage metacritic: popcornfilm en crowdpleaser
Hoge imdb + hoge metacritic: classic in wording
Lage imdb + hoge metacritic: auteursfilm en waarschijnlijk trager dan gemiddeld.
Lage imdb + lage metacritic: probably shit, met uitzonderingen.

Wat vond je er zo goed aan? Ik vond hem niet mis, maar op de duur ergerde ik mij zo hard aan het hoofdpersonage haar verwaande gedrag en de keuzes die ze maakte dat het mijn algemene gevoel voor de film afstompte. Ik kon niet meer “bonden” en mij inleven in het hoofdpersonage en toen waren ze mij kwijt.
Ik heb die gezien op Filmfest Gent met de actrice in kwestie aanwezig in de zaal. Nadien was er een interview met haar en ik vond haar (toeval of niet) even verwaand als in de film en zelfs bij momenten heel arrogant naar de interviewer toe.
De beelden, de sfeer, de carpe diem filosofie,... Het is een soort van coming of age en ik ben een sucker voor dat genre. Ik was dus mee ook al is het hoofdpersonage niet likeable omdat ze enorm egoïstisch is. Ergens begreep ik haar in haar twijfels en zoektocht naar zichzelf en liefde, maar de beslissingen die ze nam... Niemand is perfect en ik vond het heel menselijk, ook al kwam ze daardoor over als een trut. :unsure:

Ik kan er moeilijk inkomen dat mensen zich ook maar het minste druk maken om IMDb-scores
Op zich hou ik er een stuk minder rekening mee dan vroeger. Ik rate gewoon zoals ik het zelf wil, maar soms kan een IMDb-score wel afschrikken. Op letterboxd zijn de ratings wat anders, maar over het algemeen doen mannenfilms het minder goed op Letterboxd dus vooral actiefilms, andere "crowdpleasers" van de jaren '00 soms of zo films die ondertussen de status van moderne classic aan het verliezen zijn en niet de stap maken tot echte classic (Walk The Line, Garden State, Blood Diamond, dat type films), terwijl films die meer divers zijn que gender en kleur het beter doen op letterboxd, alsook meer internationale cinema omdat de userbase ook wat internationaler is.

ik vind de rotten tomatoes (wat een domme naam eigenlijk en ook domme site) nog erger.
die ratings daar slaan al helemaal nergens op.
al heel veel goede films daar zien afgekraakt worden.

verschrikkelijke website

ik vind de rotten tomatoes (wat een domme naam eigenlijk en ook domme site) nog erger.
die ratings daar slaan al helemaal nergens op.
al heel veel goede films daar zien afgekraakt worden.

verschrikkelijke website
Zoals? Ik heb vaak het gevoel dat ze te positief zijn.

Midsommar

Eindelijk gisteren kunnen bekijken. Stond al sinds release op m'n watchlist.
Ik ben wat op mijn honger blijven zitten na het einde. De opening van de film vond ik dan weer heel sterk, prachtig.

https://www.rottentomatoes.com/m/knockaround_guys 21 % kan je toch niet menen

https://www.rottentomatoes.com/m/replacement_killers 38 % ....

https://www.rottentomatoes.com/m/1074675-1074675-metro 17 % ?

https://www.rottentomatoes.com/m/texas_chainsaw_massacre perfecte remake , ook 37 % maar..

zijn allemaal bedroevende cijfers van helemaal geen slechte films, ongeacht smaak imo
Hoe kan je in godsnaam in de context van films goed vinden spreken van "ongeacht de smaak"...

Waar je op imdb al bijna moeite moet doen om onder de 6,5 te duiken doen de opgelijste films dat precies allemaal :p .

https://www.rottentomatoes.com/m/knockaround_guys 21 % kan je toch niet menen

https://www.rottentomatoes.com/m/replacement_killers 38 % ....

https://www.rottentomatoes.com/m/1074675-1074675-metro 17 % ?

https://www.rottentomatoes.com/m/texas_chainsaw_massacre perfecte remake , ook 37 % maar..

zijn allemaal bedroevende cijfers van helemaal geen slechte films, ongeacht smaak imo
Bij dat soort films weet je toch dat zo een sites daar kritisch gaan over doen, tenzij ze iets vernieuwends ofzo brengen. Zijn deze films - voor de mensen die dit type films graag zien - geslaagd, zeker en vast. Kid_C's comments is daar ook voor op van toepassing

Het werkt (kort door de bocht) zo:

Hoge imdb + lage metacritic: popcornfilm en crowdpleaser
Hoge imdb + hoge metacritic: classic in wording
Lage imdb + hoge metacritic: auteursfilm en waarschijnlijk trager dan gemiddeld.
Lage imdb + lage metacritic: probably shit, met uitzonderingen.

Jij valt duidelijk in de categorie van (relatief) hoge imdb + lage metacritic / rottentomatoes, en daar is ook niets mis mee. Nu de films die jij opnoemt hebben misschien ook niet de hoogste IMDb score, maar het zijn ook wel wat specifieke actiefilms. En ik denk dat jij gewoon graag iets ziet waar het vooruit in gaat, en dat het niet te serieus wordt genomen, of te traag of te veel tralala erond, maar dat het voor jou rechtoe, rechtaan actie / vermaak enzovoort moet zijn en boeiend moet blijven, en daar is niets mis mee. Film dient daar ook voor.

Maar in de wereld van critici verwachten ze iets meer, dat de film een onderliggende boodschap doet, dat het iets meer doet, dat het doet nadenken, indrukwekkend overkomt, dat er een eigen auteursstempel op de film aanwezig is, dat de film iets speciaals en origineels probeert te brengen, etc. Het is een compleet andere wereld, en mensen zoals jou en critici bevinden zich op een heel andere golflengte. Dat zal de ratings/slechte cijfers verklaren, maar het betekent niet dat jij ze daarom ook slecht moet vinden of dat het wel niet kan werken voor iemand anders. Als het jouw ding is, zoveel te beter.

Waar je op imdb al bijna moeite moet doen om onder de 6,5 te duiken doen de opgelijste films dat precies allemaal :p .
Ik dacht dat ongeveer de helft van alle entries onder 6,5 zaten (zelfs net iets meer). Van de grote populaire hoeveelheid en dat is een stuk of 50.000 entries lag het ergens rond 6,2 (de 50/50 divide).

ja kan ik me wel in vinden..... critici verwachten precies een gans epos, waarbij ze een spontane zaadlozing krijgen door de onderliggende boodschappen en diepgaande troep.

terwijl, in my books, een film toch gewoon dient om u puur te ontspannen, en liefst niet al te veel bij na te denken. (dat doe ik al genoeg op het werk). als ik teveel moet nadenken bij een film, dan is dat voor mij geen ontspanning meer.

is net zoals naar een massage salon gaan voor een ontspannende massage, en je moet er de helft van de tijd helpen meubilair verplaatsen. daarvoor dient dit toch niet voor, en is toch geen ontspanning?

ja kan ik me wel in vinden..... critici verwachten precies een gans epos, waarbij ze een spontane zaadlozing krijgen door de onderliggende boodschappen en diepgaande troep.

terwijl, in my books, een film toch gewoon dient om u puur te ontspannen, en liefst niet al te veel bij na te denken. (dat doe ik al genoeg op het werk). als ik teveel moet nadenken bij een film, dan is dat voor mij geen ontspanning meer.

is net zoals naar een massage salon gaan voor een ontspannende massage, en je moet er de helft van de tijd helpen meubilair verplaatsen. daarvoor dient dit toch niet voor, en is toch geen ontspanning?
Film kan gerust meerdere functies hebben. De films met de hoogste ratings zijn meestal films die in zekere zin zowel kunnen ontspannen, maar ook doen nadenken of iets doen met de film zoals Tarantino (ook al ben jij daar niet zo aan). Maar daarvan komen die hoge waarderingen voor veel films van hem vandaan.

Maar film is een soort van kunstvorm, maar tv en film is er ook om te ontspannen na bvb. een lange werkdag. En je kan gerust zwaardere films hebben enerzijds en anderzijds ook pulpvermaak. Het ene hoeft het andere daarvoor niet uit te sluiten. En dat is niet alleen bij film zo. Dat is bij boeken, muziek, zelfs games etc... ook zo. En niet te vergeten, niet iedereen ontspant zich op dezelfde manier. Smaken verschillen ook. Niet iedereen zoekt verder hetzelfde in film. We hebben ook allemaal andere interesses, andere bezigheden en andere hobby's, en dat is ook bij filmsmaak het geval.

Ik dacht dat ongeveer de helft van alle entries onder 6,5 zaten (zelfs net iets meer). Van de grote populaire hoeveelheid en dat is een stuk of 50.000 entries lag het ergens rond 6,2 (de 50/50 divide).
Wat overdreven dan in mijn uitspraak (al moet je toch ook vooral denken hoeveel echte brol er gemaakt wordt :p ). In ieder geval geeft toch ook imdb aan dat je dat nu niet per se goede films kunt noemen los van smaak :p . Voor zover je dat ooit kan.

Gisteren Licorice Pizza gaan zien in de bioscoop. Met nul verwachtingen binnengegaan en enorm onder de indruk achteraf.
Wat een sfeer, wat een rollercoaster, wat een kleurrijke film met ziel! Ook enorm hard gelachen met deze.
Elk personage dat aan bod kwam werd zo goed opgevoerd door de acteurs/actrices en zo mooi in beeld gebracht door de regisseur.
De inleving in de tijdsgeest is ook subliem. Zoveel willekeurige en interessante conversaties en elementen die écht werken.

Op mijn letterboxd deze ineens een 5/5 gegeven. Mijn laatste 5's zijn C'mon, C'mon en The Worst Person in the World die beide nog maar zeer recentelijk zijn. Ik word de laatste tijd verwend op filmvlak!

Gisteren Licorice Pizza gaan zien in de bioscoop. Met nul verwachtingen binnengegaan en enorm onder de indruk achteraf.
Wat een sfeer, wat een rollercoaster, wat een kleurrijke film met ziel! Ook enorm hard gelachen met deze.
Elk personage dat aan bod kwam werd zo goed opgevoerd door de acteurs/actrices en zo mooi in beeld gebracht door de regisseur.
De inleving in de tijdsgeest is ook subliem. Zoveel willekeurige en interessante conversaties en elementen die écht werken.

Op mijn letterboxd deze ineens een 5/5 gegeven. Mijn laatste 5's zijn C'mon, C'mon en The Worst Person in the World die beide nog maar zeer recentelijk zijn. Ik word de laatste tijd verwend op filmvlak!
Post je bedenkingen gerust verder in de thread over Paul Thomas Anderson! Heb je The Power of the Dog al gezien? Die mag voor mij ook wel echt tellen en refereert geregeld naar There Will be Blood!
Ik kijk enorm uit naar C'mon C'mon.

Post je bedenkingen gerust verder in de thread over Paul Thomas Anderson! Heb je The Power of the Dog al gezien? Die mag voor mij ook wel echt tellen en refereert geregeld naar There Will be Blood!
Ik kijk enorm uit naar C'mon C'mon.
The Power of the Dog vond ik ook enorm goed qua sfeer en beeldvoering. Zo goed in beeld gebracht hoe die man duidelijk arrogant is puur als coping mechanism tegenover z'n ware identiteit, om dan zelfs andere mensen mee de dieperik in te sleuren. Voor mij was dat wel slechts een 4, omdat ik er emotioneel weinig bij voelde. Maar dat komt dan weer omdat de personages voor mij erg afstandelijk en introvert overkwamen.
En ik had achteraf ook wel net één scene teveel gezien van miserabele Kirsten Dunst met dezelfde triestige gelaatsuitdrukking :D

C'mon C'mon heeft dan weer écht heel veel emoties losgemaakt bij mij. Pracht van een film. Meermaals tranen moeten bedwingen, ongelofelijke prestatie van Joaquin Phoenix en achteraf had ik ineens zin om vader te worden (maar dat laten we in nabeschouwing voorlopig toch maar zo :p).
Wil niet teveel spoilen, maar ik kan wel zeggen dat die absoluut de moeite waard is.

Terug
Bovenaan