Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

La passion de Jean D'arc
Staat in mijn top 20 denk ik.
Door de manier van filmen ook tijdlozer dan vele films uit diezelfde periode.

Muziek en acteerprestaties zijn daar zo indrukwekkend, spijtig dat je het niet beter vond.

Over Stalker kan ik echt niets slecht zeggen.
Uw smaak is niet te doorgronden Laki, dat is nu eens een multilayered dreamy film als je er één zou opnoemen

Wat is 'dat type film' dan precies? En kan je wat uitweiden over de 'hidden meaning', want het is niet echt een film die een specifieke betekenis heeft, laat staan een verborgen boodschap. De film is eerder een diep persoonlijke zoektocht/dwaaltoch door de ziel van Tarkovsky. Make of it what you will, maar een echte betekenis is dan eerder iets dat je er zelf op projecteert.

Niets mis met Stalker niet goed vinden btw...
Ik zie die film een beetje als de 1984 van de sovjetunie

In beide proberen de hoofdpersonages te ontsnappen aan het systeem waarin ze leven en zoeken ze zo de vrijheid op, in stalker wordt dat mooi gecombineerd met een soort escapisme. Meer achterliggende betekenis kan ik er ook niet uit halen

Ook niets mis met het niet niet goed vinden van Stalker fyi ... :unsure:
I know, maar Stalker wordt door veel filmfans aangeprezen als het summum van artistieke cinema en er wordt doorgaans heel erg zweverig gedaan. Het is en blijft een film en dus ook onderhevig aan de smaak en mening van de kijker.

Ik ben zelf ook enorme Stalker fan, en ik raad iedereen die zich wat meer wil verdiepen het boek Stalker van Geoff Dyer aan. Je kan het beschouwen als een shot-by-shot commentaar op de film, zijn ervaringen ermee en intepretatie ervan.

Muziek? Had een versie gevonden op youtube maar die heeft letterlijk 0 audio :laugh:

Nuja dat had het wel beter gemaakt denk ik
Meeste silent films hadden geen muziek maar maakten wel gebruik van een live concert die tegelijkertijd gehouden werd met een screening van de film, dus vaak was de intentie er wel om het met muziek te kijken.

Vaak zijn voor silents films beschikbaar zonder muziek maar ook met muziek (die vaak achteraf werd toegevoegd, eigenlijk altijd want anders was het een sound film denk ik).

Ik had La passion de Jeanne D'Arc met muziek gekeken trouwens. Het feit dat er niet geacteerd kan worden via dialogen of woorden zorgt ervoor dat in silent films meer nadruk komt op de mimiek, op de non-verbale communicatie komt te liggen. Dat is bij de actrice die Jeanne speelt heel duidelijk te zien.

De muziek van La passion de Jeanne D'Arc is wel later toegevoegd bij de restauraties.

Meeste silent films hadden geen muziek maar maakten wel gebruik van een live concert die tegelijkertijd gehouden werd met een screening van de film, dus vaak was de intentie er wel om het met muziek te kijken.

Vaak zijn voor silents films beschikbaar zonder muziek maar ook met muziek (die vaak achteraf werd toegevoegd, eigenlijk altijd want anders was het een sound film denk ik).

Ik had La passion de Jeanne D'Arc met muziek gekeken trouwens. Het feit dat er niet geacteerd kan worden via dialogen of woorden zorgt ervoor dat in silent films meer nadruk komt op de mimiek, op de non-verbale communicatie komt te liggen. Dat is bij de actrice die Jeanne speelt heel duidelijk te zien.
blow-mind-mind-blown.gif

die 2 sterren voor ons Jeanne doen best wel pijn :(
Ik heb het altijd al wat moeilijk gehad met films waarin religie zo sterk aanwezig is en hier is het niet anders (Scorsese zijn silence en last temptation of christ + ben hur zijn zowat de uitzondering, bij hacksaw ridge zat ik dan weer kwaad naart scherm te roepen). Hier was het gewoon te sterk aanwezig voor mij en die close ups waren ook gewoon vermoeiend om naar te kijken

Niet echt een film maar toch....

Lord of the Rings: The Appendices - Peter Jackson

Basically de making off van de Lord of the Rings trilogy, bijgevoegd in de DVD's. Alles samen goed voor 20 uur aan een in depth look in het maken van deze geweldige films. Van boek naar script, storyboarding, set design, locaties, acteurs, special effects, ... Alles komt aan bod.
Ik herbekijk deze meestal nadat ik een rewatch van de trilogy heb gedaan, en het doet me de films steeds opnieuw nog harder appreciëren.

We nemen de films tegenwoordig vrij "for granted" maar als je ziet wat een karwei het was om ze te maken, de beslissingen die ze hebben moeten maken inzake het script bijvoorbeeld, sta je er echt van versteld dat ze uberhaupt gemaakt zijn, laat staan zo een schitterend staaltje cinema vormen. Om 3 films over een boek dat in de 20e eeuw met uitzondering van de bijbel het meest verkochte boek was, met zo een budget, door een vrij onbekende regisseur uit Nieuw Zeeland te laten maken is een klein mirakel nodig. Een voorbeeld van de veranderingen in het script ten opzichte van de boeken is de romance tussen Arwen en Aragorn, dat in de boeken een stuk minder in person is. Je moet het zien te verkopen aan studio execs die natuurlijk wat meer willen dan "Aragorn denkt aan Arwen", zeker als je bij New Line Cinema en Harvey Weinstein zit... Het doet me de veranderingen ten opzichte van de boeken ook beter plaatsen.

Het werk van de Weta Workshop dat zo mooi de wereld in vorm bracht en geweldige practical effects ten toon stelt. De digital effects branch die ze opstarten, speciaal voor deze films "Weta Digital" en het baanbrekende werk dat zij leverden. Zo zijn er bijvoorbeeld een stuk meer cgi effects in de films dan ik zelf dacht, gewoonweg heel goed gebracht, waardoor ze niet opvallen, iets waar nu nog niet iedere high budget film in slaagt.

Het doet me Andy Serkis zijn werk als Smeagol ook een stuk meer appreciëren, wat die man allemaal deed om Smeagol/Gollum op het grote scherm te tonen is zeer indrukwekkend. Tegenwoordig zijn we het gewoon om mensachtige creaturen op het grote scherm te zien door middel van motion capture technologie maar toen stond dat nog best in zijn kinderschoenen.

Hoe zeer de bende acteurs en het volledige team een hechte band heeft ontwikkeld gedurende de 4 jaar van filmen komt ook zo mooi over. De verhalen die ze vertellen doen je zelf lachen alsof je er bij was. Een indrukwekkend deel was het einde van Return of the King shoot, waar het stuntteam een hakka doet (eentje die normaal voorzien is voor belangrijke personen) voor Viggo Mortensen (Aragorn) en Bernard Hill (Theoden) omdat ze hen zoveel appreciëren en hun band met het stuntteam zo groot was. Een ander deel, waar ik het niet droog bij hield, was de laatste scene van Elijah Wood (Frodo), wanneer hij het boek aan Sam overhandigt. Het was de laatste scene voor hem, en voor Peter Jackson was Frodo (en dus ook Elijah) waar alles om draaide in de films. Dus iedere keer dat Elijah zijn lines af had, vroeg Peter om nog 1 take, en dat bleef maar doorgaan, tot hij met tranen in de ogen cut zei, Elijah een dikke knuffel gaf en gewoon "Thank you, thank you" tegen hem bleef zeggen.

Kortom, voor iedere fan van de films raad ik deze volmondig aan. Het gaat je een veel diepere inkijk geven in het proces, niet enkel voor LOTR, maar het maken van films (en specifiek boek adaptaties) in het algemeen. Ik vermoed dat je net zoals mij eruit zal komen met een diepere appreciatie voor de Lord of the Rings Trilogy en het werk dat Peter Jackson en het gehele team heeft verzet.

Alien Resurrection

Maar mannekes toch, wat een stinkerd. Hoe kan je zo ver afglijden van de spanning, sfeer en klasse van het origineel. Het lijkt wel of ze een parodie wilden maken. Ik wil hem best nog een 5/10 geven, maar als statement ga ik hem toch buizen. 3/10

Laatst bewerkt:
Don't look up, na de kleine hype er rond toch maar eens gekeken.

Ik wist dat het een soort parodie ging zijn, maar ik had eerst gedacht op rampenfilms à la Armageddon maar hoe verder in de film hoe meer er gewoon met alles de draak werd gestoken. Vooral dan met onze maatschappij als een geheel. Ik denk dat er al bij al wel wat waarheid inzit, ook al is het vrij Amerikaans allemaal.

Als film zelf is het vrij matig, sommige grappen zijn goed, andere ronduit slecht of worden constant herhaalt. 2,5 uur voor dit soort film is ook gewoon te lang.

Below Zero.

vrij spannende film van Spaanse makelij, op netflix.

echter naar het einde toe begon ik toch zwaar afgeleid te geraken. toch niet heel goed vond ik hem.

The Power of the Dog - 8.5/10 (Jane Campion, 2021)

Last Night in Soho - 8/10 (Edgar Wright, 2021)

The Last Duel - 6/10 (Ridley Scott, 2021)

Don't Look Up - 5.5/10 (Adam McKay, 2021)

Terug
Bovenaan