Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

27954021.gif

Blijf gewoon maar weg van de Lynch film.
Dit is een beetje harsh, maar ik begrijp wel waar je vandaan komt. David Lynch's Dune is zeer klungelig en fan as I am, ik zou het geen geslaagde adaptatie van het verhaal van Dune noemen. Dat doet de nieuwe Villeneuve film al veel beter, en kijken zonder voorkennis kan zeker. Maar weet wel dat dit eigenlijk maar het eerste deel is van een tweeluik, en het verhaal dus halverwege stopt.

Als je toch wat meer voorkennis wil, niemand houdt je tegen om het boek eens te lezen.

Of de miniserie, ondanks het budget is dat een veel getrouwere weergave van Dune dan Lynch’s versie. Ze hebben zaken veranderd wel, maar ten goede.

Licence to kill (1989), de eerste bond film, bekeken in chronologische volgorde, die mijn aandacht kan houden.
De belachelijke sound effects van de geweerschoten er nog wel bij, maar het donkerdere plot staat me beter aan.
En zoveel blaasinstrumenten in de soundtrack, hmmm.
7/10.

De Daniel Craig Bond is toch meer mijn ding, die krijgt van mij gemiddeld een 8 op 10.

The Accountant.
Vlotjes een 9/10 in mijn ogen.

Het enige waar ik het moeilijk mee heb is om John Lithgow niet te zien als Dick Solomon.

Dune: Ik kende totaal niks van het verhaal maar dit is echt perfect wat ik wil van een film. Sci-fi met een uitgebreide wereld, mysterieuze shit en prachtige beelden. Fuck man sommige van die shots zijn echt :love:. 10/10

Cruella

101 Dalmatians meets Joker meets The Devil wears Prada. Best goed maar had er meer van verwacht, deze staat of valt met de prestatie van de lead en Emma Stone doet dat wel ok maar niet per sé memorabel imo. En het lijkt wel of ze soms haar accent kwijt is in de film. 7/10

Laatst bewerkt:
Benediction - 8/10 (Terence Davies, 2021)

No Sudden Move - 7/10 (Steven Soderbergh, 2021)

No Time to Die - 6/10 (Cary Joji Fukanaga, 2021)

Titane - 6.5/10 (Juila Ducourneau, 2021)

Laatst bewerkt:
Dag 17 van Spooktober:
The Exorcist III - William Peter Blatty (1990)
Een heel andere film dan de eerste. Eerder een soort crime thriller met een horror kant. Brad Douriff speelt waanzinnig goed en het script is ook sterk geschreven. Minder "scary" dan de eerste, maar misschien meer disturbing.

Next Up: The Clovehitch killer - Duncan Skiles (2018)

'Dune' 2021 op zondag

Wat ik er van verwachte, visueel dik in orde, blockbuster vibe .... Mooie kostuums ook, de oubollige 19de eeuwse cavelarie kostuums van Lynch kwamen wat .... nou oubollig over.
Mr Zimmer gaat ook niet 'te bombastisch' gelukkig , de ambient like muziek thema's zijn goed, past ook goed bij het spirituele thema
Dune is geen epic bombastic verhaal imo, al kan je dat ervan maken als je wil ... eerder een mooie hero's journey met her en der een paar krachtige epische momenten, alweer imo.

Minpunt? Karakteruitwerking van sommige personages zijn zeer dunnetjes. Baron Harkonnen en zijn eerste vasal. Beetje waste of talent van Artrides Oscar Isaac. Z'n personage kreeg ook weinig diepgang.
De Lynch Harkonnens zijn karakter vetzakken en Sting was een echt hatelijk karakter en deed dat niet slecht voor een popartist. In de nieuwe schreeuwt Dave Bautista es 10 sec omdat hij pissed is en that's it ... he's a angry badass en eersteklas klootzakske, doe dan wat meer moeite.

Och ja de Lynch versie is zo slecht niet hoor!
Kwa screenplay zijn er toch veel vergelijkbare scenes

Nu ja, dit is een dikke OK moderne remake met een heel mooie visuele upgrade vs de Lynch versie en de miniserie. Ik hoop wel in deel 2 misschien nog iets van de 'guild' te zien en dat 'travelling without moving', en wat andere mystieke details.
Wat meer karakter uitbouw ook, vooral voor de Harkonnens. Van Zendaya verwcht ik niet veel. Chani is ook niet complex. Pauls moeder is goed gecast, complex en gedistingeerd en mooi. (zoals een vrouw van adel met powers). Timothy leunt wat aan bij Kyle uit de lynch versie en doet dat heel goed. Hij en z'n ma krijgen dus de meeste karakteruitbouw in deze film (ze zijn wel de protagonisten natuurlijk).

Het mytisch-spirituele aspect vond ik goed uitgewerkt, en das belangrijk in Dune.
Uitstekende 1080p HD transfer die ik zag. Sepia en zachte kleurpatronen. Veel soft focus in backgrounds soms, meer toch veel detail en dit maakte het visueel zeer analoog film like, less is more in de architectuur en natuur ... en toch veel functioneel detail in machines etc. ...

Dat word op BR wel een goeie sale denk ik: 1080p of een 4k(HDR)

ps. had wel Dune pt1 mogen heten :unsure:

Laatst bewerkt:
Batman Begins (2005) - 8/10

Leuk om deze nog eens opnieuw te zien, want was 'm quasi volledig vergeten. Ook hier is het leuk om een meer down to earth verhaal te krijgen, met eens een niet zo bombastische origin story of climax (al was het dat hier toch eigenlijk wel, maar ik bedoel meer het grounded karakter van heel de film). Geweldige acteerprestaties en een plot dat simpelweg goed geschreven is. Soms moet het niet meer dan dat zijn, en Batman Begins bewijst dat ook. Het bekijken van The Dark Knight zal niet lang op zich laten wachten.

The Conjuring 2 (2016) - 7/10

Ik wil deze maand zo veel mogelijk horrorfilms bekijken en daarin past The Conjuring 2 uiteraard. Het plot en de jump scares vond ik wat minder, maar het zijn toch de acteerprestaties en de sfeer die deze film de moeite waard maken. Achteraf bekeken hadden ze hierna misschien moeten stoppen met het universum (al heb ik de Insidious-films en Annabelle: Creation nog niet gezien).

Godzilla: King of the Monsters (2019) - 4,5/10

Wat de twee bovenstaande prenten net leuk om te kijken maakt (voldoende traagheid tussen de snellere delen), ontbreekt hier volledig. De pacing is echt gigantisch snel, de montage chaotisch en er wordt de wereld overgevlogen in enkele seconden. Doordat de film zo donker is, komen de special effects allesbehalve uit de verf. Wat is er in godsnaam mis met Godzilla en de overige monsters in daglicht te laten zien? Daarbij is het hele plot een absoluut rommeltje en zet quasi de gehele cast een stinkprestatie neer. Ik was absoluut geen fan van het eerste deel uit 2014, maar deze is zo mogelijk nog erger. Dit was tevens ook een horrorfilm, want de humor was angstaanjagend slecht.

Aan een inhaalmanoeuvre bezig.

Baby Driver: 8/10 , wat moeite met het hoofdpersonage, maar toch wel heerlijke actiescènes. Jamie Foxx stelt zelden teleur trouwens.

1917: 8/10, damn, hoe mooi is deze film gemaakt?!

The Post: 7,5/10 , Spielberg doet het toch maar weer, spanning steken in zo'n verhaal.

Free Guy: 7/10 , tof! Perfecte zondagsavondfilm.

The Way Back: 6,5/10 , het is wat het is, maar eigenlijk wel genoten van Ben Affleck zijn acteerprestatie.

Blade Runner: (voorlopig) 6/10, zonder enige voorkennis aan begonnen maar wel totaal iets anders van verwacht. Ik ben (nog) niet helemaal mee, maar ik lees overal dat dat niet abnormaal is na de eerste viewing.

Toni Erdmann: 3/10 , nope, not for me. Slechts één keer moeten lachen en dat was op het verjaardagsfeest. Voor de rest een cringefest.

JJ+E: 0,5/10 , random iets op Netflix opgezet, wat is dit?!

Blade Runner: (voorlopig) 6/10, zonder enige voorkennis aan begonnen maar wel totaal iets anders van verwacht. Ik ben (nog) niet helemaal mee, maar ik lees overal dat dat niet abnormaal is na de eerste viewing.
Film die je aan het denken zet he. Vond ik er persoonlijk wel leuk aan na mijn eerste viewing.
Ook zo'n film waar je op de details gaat letten tijdens de volgende kijkbeurt(en).

Terug
Bovenaan