Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Horror oktober part 3-4-5

Freaks - Mensen die fysiek/mentaal net iets minder geluk hadden meets het grote scherm. Unieke film in die zin dat er echt misvormde mensen gebruikt werden om de rol van "freaks" te spelen. Moest ik toch ooit eens gezien hebben maar uiteindelijk maar vrij méh film, tuurlijk je kan er af en toe niet naast om gewoon te kijken wanneer persoon x of y voor het eerst passeert maar uiteindelijk, en dat is een pluim voor de film, wordt er het zeker geen pure exploitation uitlach cinema. Liefdesplotje is nogal dunnetjes en het is wachten tot het +- laatste kwartier voor er echt wat wezenlijks komt te gebeuren wel. Toch een uniek filmpje.

Santa Sangre - Acrobaat met jeugdtrauma's en mommy issues meets Jodorowsky. Ik had hem in feite nog een stuk vreemder en geflipter verwacht. Maar ik was eigenlijk wel blij dat het niet constant losgaan was van het ene wtf moment naar het andere. Je krijgt echt nog wel een plot en een kapstok waarrond de gebeurtenissen zich afspelen. Wat je krijgt zijn kleuren, sterke acteerprestaties wat surrealistische stukjes hier en daar een droomsequentie maar vooral tonnen sfeer. Past zeker onder het thema horror wat mij betreft, niet alleen door de soms heftige beelden maar evengoed door het feit dat je beetje bij beetje in de psyche van ons hoofdpersonage lijkt te komen. Vrij uniek filmpje dat misschien niet consequent even geweldig is maar op bepaalde momenten wel echt uitstekend was.

What Ever Happened to Baby Jane - Film meets Bette Davis. Jezus Maria Jozef en nog een hele nest andere heiligen. Wat een actrice was Bette Davis. Ja het is theatraal, ja het is groots, ja het is drama, ja ... . Maar god damn wat kon die vrouw acteren. Ik ben onvoorwaardelijk fan, dit is een diva in al haar facetten (inclusief een jarenlang fight met collega hoofdrolspeelster Joan Crawford blijkbaar, het valt niet op hoor tijdens het kijken naar deze film, neuh) en de mindere die neem ik er dan echt wel zonder het minste probleem bij. Al na één scène is ze gewoon de boertige, onaantrekkelijke feeks die ze in deze film hoort te zijn en die blijft ze gewoon heel de film lang tot in de perfectie. Voor de rest ja succes dat eindig is, psychisch en fysiek lijden, er komt vanalles aan te pas en dat komt ook nog behoorlijk uit de verf zelfs, maar Bette fucking Davis, wat een vrouw, wat een actrice, ik zou ze nog twee uur kunnen zien acteren tegen een witte muur en ik zou me niet vervelen denk ik, ik zeg het 'iedere' (lees drie a vier) keer ik ze zie spelen maar ik moet dringend toch eens wat meer van haar gaan bekijken of herkijken (All About Eve comes to mind).

Santa Sangre - Acrobaat met jeugdtrauma's en mommy issues meets Jodorowsky. Ik had hem in feite nog een stuk vreemder en geflipter verwacht. Maar ik was eigenlijk wel blij dat het niet constant losgaan was van het ene wtf moment naar het andere. Je krijgt echt nog wel een plot en een kapstok waarrond de gebeurtenissen zich afspelen. Wat je krijgt zijn kleuren, sterke acteerprestaties wat surrealistische stukjes hier en daar een droomsequentie maar vooral tonnen sfeer. Past zeker onder het thema horror wat mij betreft, niet alleen door de soms heftige beelden maar evengoed door het feit dat je beetje bij beetje in de psyche van ons hoofdpersonage lijkt te komen. Vrij uniek filmpje dat misschien niet consequent even geweldig is maar op bepaalde momenten wel echt uitstekend was.
Santa Sangre :bow:
Jodorowsky :bow:

Indeed wel vrij tam nog voor zijn doen.

Het aspect dat net hij als vrouwenverslinder, toch volledig verliefd is geworden op een dame. Er een dochter mee heeft en dan plots die vloek krijgt dat hij ze nooit meer mag aanraken, vond ik veel sterker.
+1

Inderdaad, het is een soort van Griekse tragedie he. Liever niet meer leven als leven met de gedachte dat je zelf het grootste gevaar voor de liefde van je leven bent. Al blijf ik er wel bij: geef dat kind hare knuffel terug!

Dag 5 van Spooktober:
Suicide Club - Sion Sono (2001)
Mijn eerste Sion Sono. Een meanderende film over een reeks zelfmoorden. Maar wat betekenen de zelfmoorden nu eigenlijk? Wat is de Suicide Club? Awel, ik weet het zelf ook nog niet. Deze film moet eigenlijk geïnterpreteerd worden, er is geen duidelijk einde en verklaring. Ik denk dat je ook de Japanse maatschappij en cultuur voor een groot deel moet begrijpen. Dit doet de film nu diep lijken enzo, maar wees gerust er is ook genoeg gore om het een decent horror film te maken zonder de diepere betekenis.
Genesis die plots een lied begint te zingen terwijl zijn handlangers de instrumenten bespelen.

Next Up:
Noriko's Dinner Table - Sion Sono (2005)

Free Guy

Echt lang geleden dat ik nog eens luidop heb moeten lachen met een film. Geweldige komedie (en Jodie Comer :love2: )

What Ever Happened to Baby Jane - Film meets Bette Davis. Jezus Maria Jozef en nog een hele nest andere heiligen. Wat een actrice was Bette Davis. Ja het is theatraal, ja het is groots, ja het is drama, ja ... . Maar god damn wat kon die vrouw acteren. Ik ben onvoorwaardelijk fan, dit is een diva in al haar facetten (inclusief een jarenlang fight met collega hoofdrolspeelster Joan Crawford blijkbaar, het valt niet op hoor tijdens het kijken naar deze film, neuh) en de mindere die neem ik er dan echt wel zonder het minste probleem bij. Al na één scène is ze gewoon de boertige, onaantrekkelijke feeks die ze in deze film hoort te zijn en die blijft ze gewoon heel de film lang tot in de perfectie. Voor de rest ja succes dat eindig is, psychisch en fysiek lijden, er komt vanalles aan te pas en dat komt ook nog behoorlijk uit de verf zelfs, maar Bette fucking Davis, wat een vrouw, wat een actrice, ik zou ze nog twee uur kunnen zien acteren tegen een witte muur en ik zou me niet vervelen denk ik, ik zeg het 'iedere' (lees drie a vier) keer ik ze zie spelen maar ik moet dringend toch eens wat meer van haar gaan bekijken of herkijken (All About Eve comes to mind).
Dan heb je wat gemist in De Cinema, het was een hele reeks Bette Davis en Joan Crawford films, met o.a. Baby Jane, The Letter, Now Voyager en Mildred Pierce. Geen idee of je in de buurt van het Antwerpse woont, maar dat zou wel de moeite zijn geweest voor een Bette Davis fan.

Heb je Mr. Skeffington en In This Our Life al gezien? Twee ontzettend goede Hollywooddrama's, niet zo grotesk als Whatever Happened to Baby Jane of Hush Hush Sweet Charlotte (ook een klein meesterwerkje, btw), maar wel dik de moeite.

Laatst bewerkt:
tropic thunder, nog maar eens!

blijft toch wel ongelofelijk goeie comedy deze :D

ik heb wel wat heimwee ook naar PORKY's, en REVENGE OF THE NERDS; maar die films zijn van de jaren 70 en 80... die hebben wellicht de tand des tijds niet meer doorstaan?

Toch dicht genoeg in de buurt om voor zoiets (mits wat passende agenda) al is af te komen. Ik volg dat veel te weinig op in feite.

Voor de rest niet eens zoveel met haar gezien, on human bondage, Jezebel, all about Eve, nu dan what ever happened, denk nog 1 die ik niet meer kan thuisbrengen maar dus al bij al beperkt. Dat staat toch echt wel op het programma nu nog is een paar klassiekers met haar in een prominente rol.

tropic thunder, nog maar eens!

blijft toch wel ongelofelijk goeie comedy deze :D

ik heb wel wat heimwee ook naar PORKY's, en REVENGE OF THE NERDS; maar die films zijn van de jaren 70 en 80... die hebben wellicht de tand des tijds niet meer doorstaan?
Revenge of the nerds heb ik nooit gezien. Maar Porky's enkele jaren geleden nog eens zien passeren en dat blijft toch gewoon goed hoor.

Revenge of the nerds heb ik nooit gezien. Maar Porky's enkele jaren geleden nog eens zien passeren en dat blijft toch gewoon goed hoor.
allrighty.... die moet ik dringend nog es zien te vinden; pure VHS pulp maar ik herinner me dat die wel best grappig waren :D

Gleason docu over voormalig nfl speler die ALS krijgt en een videodagboek maakt voor zijn zoontje die komt.

Enorm motiverend prachtig en heel emotioneel.

Dag 6 van Spooktober:
Noriko's Dinner Table - Sion Sono (2005)
Deze was een beetje een mismatch. Ik ben er aan begonnen met de foute instelling en verwachtingen vrees ik. Ik dacht dat dit een vervolg op Suicide Club zou zijn dat eigenlijk in dezelfde trend zou voortdoen. Ik verwachte dan ook een horror film die me zou doen nadenken. In de plaats kreeg ik een 2,5 uur durende deconstructie van het Japanse gezinsleven. Mix daar de meer esoterische elementen van Suicide Club in en je bekomt Noriko's Dinner Table. Ik heb wel veel nagedacht, maar zat helaas wat te weinig horror in.
Het is objectief een betere film dan Suicide Club denk ik, maar Suicide Club is voor mij de betere horror film.

Next Up: Candyman - Nia DaCosta (2021)

Dag 7 van Spooktober:
Candyman - Nia DaCosta (2021)
Even aanhalen dat ik de originele 1990 film nooit gezien heb.
Ik ben verrast van hoe goed ik deze vond, heb er echt van genoten na de voorbije 2 dagen Sion Sono films te kijken. Niet overdreven lang, niet te ingewikkeld, gewoon anderhalf uur lekker op het puntje van je stoel zitten en wat griezelen. Ik vind de Candyman wel een leuke horror 'villain' in het genre Freddy, Jason, Mike Myers of Leatherface. Misschien ook binnenkort de originele film eens kijken en zien hoe ze tegen elkaar opwegen.

Nu even Da Boy Tommy - Candyman op repeat en los gehen 😎 .

Next Up: Helter Skelter - Mika Ninagawa (2012)

Huh? Waarom in hemelsnaam eerst de remake zien?
Waarom niet, staan toch beide op zichzelf? Ik wou een recentere film toevoegen aan mijn lijst en was wel geïnteresseerd in deze.
Ik heb ook nooit de originele The Mummy film gezien uit 1932 maar de remake met Brendan Fraser is een van mijn favorieten.
Vind ik een beetje een vreemde opmerking :thinking: . Je hoeft toch niet altijd het origineel gezien te hebben voor je een remake ziet?

Ik ben ook wel iemand die altijd eerst de voorgangers bekijkt. Ik had een maat die eerst Blade Runner 2049 zag. Die heeft nooit het mysterie van de eerste film gesnapt.

Waarom niet, staan toch beide op zichzelf? Ik wou een recentere film toevoegen aan mijn lijst en was wel geïnteresseerd in deze.
Ik heb ook nooit de originele The Mummy film gezien uit 1932 maar de remake met Brendan Fraser is een van mijn favorieten.
Vind ik een beetje een vreemde opmerking :thinking: . Je hoeft toch niet altijd het origineel gezien te hebben voor je een remake ziet?
Dat hoeft inderdaad niet, maar zou het zelf nooit (bewust) doen. Ik ben misschien wel een beetje maniakaal op dat vlak, maar here's why: ook al staan beide films op zichzelf, de remake is in zowat elk geval heel wat verschuldigd aan het origineel en treedt er onvermijdelijk in dialoog mee. Daarom valt die ook beter te 'lezen' als je die context al mee hebt. Daarnaast is Candyman uit 1990 ook gewoon een meesterwerk in het genre, een van de weinige horrorfilms die zijn genre overstijgt en over belangrijke sociale thema's praat. En de geweldige score van Philip Glass makt de ervaring des te indrukwekkender.

Ik zou je nochtans aanraden om The Mummy uit 1932 te bekijken, dat is een heel sfeervol exotisch avontuurtje. Maar de remake uit 1999 is vooral een remake omwille van de titel en enkele personagenamen - het verhaal en de stijl zijn echt compleet anders. Over de volstrekt onnodige post-remake met Tom Cruise kunnen we maar best zwijgen, wat een misbaksel was dat. Dan was The Invisible Man, de 'volgende' in de reeks remakes van de klassieke Universal Monsters echt pakken beter.

Dat hoeft inderdaad niet, maar zou het zelf nooit (bewust) doen. Ik ben misschien wel een beetje maniakaal op dat vlak, maar here's why: ook al staan beide films op zichzelf, de remake is in zowat elk geval heel wat verschuldigd aan het origineel en treedt er onvermijdelijk in dialoog mee. Daarom valt die ook beter te 'lezen' als je die context al mee hebt. Daarnaast is Candyman uit 1990 ook gewoon een meesterwerk in het genre, een van de weinige horrorfilms die zijn genre overstijgt en over belangrijke sociale thema's praat. En de geweldige score van Philip Glass makt de ervaring des te indrukwekkender.

Ik zou je nochtans aanraden om The Mummy uit 1932 te bekijken, dat is een heel sfeervol exotisch avontuurtje. Maar de remake uit 1999 is vooral een remake omwille van de titel en enkele personagenamen - het verhaal en de stijl zijn echt compleet anders. Over de volstrekt onnodige post-remake met Tom Cruise kunnen we maar best zwijgen, wat een misbaksel was dat. Dan was The Invisible Man, de 'volgende' in de reeks remakes van de klassieke Universal Monsters echt pakken beter.
Ik heb ook pas nadien gelezen dat deze Candyman een soort vervolg is op de 1990 film, dus wil het origineel graag ook eens kijken.

Meestal kan een remake ook nooit echt tippen aan het origineel. (Durf ik de "The Thing" remake aan te halen ? :unsure: )

Ook volledig mee eens dat de Tom Cruise remake van The Mummy beter dood en begraven blijft. De Invisible man vond ik ook een degelijk filmpje.

Terug
Bovenaan