Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Waarom bestaat er eigenlijk geen manier om 2 euro te doneren per film dat je gezien hebt dat je dan goed vind. Bijvoorbeeld gisteren Columbus gezien. Is er dan geen manier om een vrijwillig bedrag te doneren rechtstreeks aan de filmproducent of filmregisseur (voor elke film die ik goed vind dus pak 8+ qua rating) voor films uit pak weg de laatste 10 jaar.

Geen geld aan cinemas, geen geld aan transport, geen onoverbodig gedoe en al dat gelul en derden. Maar gewoon: "ik vind jouw product goed, en ik steun je voor dit gedaan te hebben, en voor verdere projecten"?

Sedmikrásky [Daisies] (1966): 1/10

daisiescover.jpg

Ik had gehoopt dat dit iets van de sfeer van mijn favoriete film Valerie and her Week of Wonders zou hebben, maar dit mislukt experiment zal terug te vinden zijn aan het andere extreme uiteinde van mijn ratings, want het blinkt uit in extreme vervelendheid. Het verveelt enorm snel, en slapstickhumor is iets wat ik absoluut niet kan bekoren. Er is te weinig samenhang ook. Ook muziek is louter vervelend. Visueel ook niet goed. Kleurenfilters komen niet uit de verf. Kortom op elk vlak flink gebuisd.

Geen schande, want uiteindelijk is dit duidelijk een love it- or hate it-film, en is het vrij duidelijk dat dit het geval hier is. Over de jaren heen heeft het een cultstatus kunnen uitbouwen, maar dit is niet aan mij besteed.

Inderdaad, een meesterwerk!
Hoe dan ook, ik blijf wel oudere films kijken af en toe. Zijn er nog een paar die ik op mijn lijstje heb voor ASAP te kijken. Uit Tsjechoslowakije zijn er veel goede films... Neco z alensky (een beetje zoals Alice in Wonderland) en Marketa lazarova zullen misschien meer mijn dada zijn.

Hier is een lijst met de bekendste of de meest gewaardeerde tsjechoslovaakse films. Diamonds of the Night is ook een bekende.

USSR, Polen en Hongarije hebben ook een rijke cinema op dat vlak. Uit USSR zijn vooral de films van Kalotozov volgens mij iets dat ik moet kijken (goede cinematograaf). The Cranes are Flying, Soy Cuba en Letters Never Sent lijken de moeite waard. Idi i Smotri en (films van) Tarkovsky zijn bekende films van daar. Funeral Parade of Roses is ook zo een experimentele hippiefilm uit Japan dat ik ook eens een kans wil geven. Hausu / House van daar lijkt mij ook superweird.

Laatst bewerkt:
Last night in Soho
Zeker niet de beste Edgar Wright, vooral door het behoorlijk cliché verhaal. Dat wordt echter zeker voor een groot stuk goed gemaakt door het prachtige camera werk en bijhorende sfeer, de geweldige casting (inclusief sterk acteerwerk) en de goeie muziek keuze.

Net zoals bij het door mij recent bekeken Cruella (ook hier gaat het trouwens over de modewereld) passeren heel wat hits de revue, maar waar het er bij Cruella het er wat té veel bovenop lag en er te veel al te obvious 'needle drops' tussen zaten, is de muziekkeuze hier heel wat subtieler

7/10

Ruang Rak Noi Nid Mahasan [Last Life in the Universe] (2003): 10/10

Lastlife7.jpg

Eigenlijk is het toch een contradictie dat zo een depressieve films toch zo mooi kunnen zijn. Deze eerste Thaise film die ik zag is meteen ook een binnenkomer. Dromerige en hemelsmooie cinematografie vermengd met een eveneens dromerige score zorgen samen met het langzaam ontwikkelende verhaal voor een erg rustige, hypnotiserende maar grijpende ervaring en dat langzaam aan maar zeker doet. De film is traag, maar net zoals de motoriek van een depressief persoon traag is, ademt deze film dat ook uit en zet het de traagheid om in pracht. Ondanks dat de film zich in Thailand afspeelt, is het eigenlijk met momenten herkenbaarder dan vele films van westerse bodem, zeker qua interacties. De vreemde talen dooreen, het heel erg messy gebeuren die de chaos in de hoofden verbeeldt, en de "nothing happens but the vibes"-gevoel vaak bij het roken dragen daar toe aan bij, en op dat vlak is het ook herkenbaarder. De setting draagt ook bij aan het rustige bijna hypnotische gebeuren. Eigenlijk is de film een soort van dissociatieve ervaring:
"Death is relaxing", waarbij het doodzijn hier voor dissociatie staat. De titel: "Last Life in the Universe" staat dan voor eenzaamheid. Liever bij vijanden rondhangen dan helemaal alleen zijn, is dan wat bedoeld wordt met de metafoor en het submissieve gedrag verklaart. Op het einde wanneer hij wordt opgepakt, zie ik dan als opnieuw de dood die terugkeert waarbij de dissociatie optreedt, waarbij de reunie dan toch plaatsvindt.

Puparia (2020): 8/10 [SHORT]

puparia.jpg

Drie minuten lang, en meer een stijlproject van iemand die op een korte tijd eigenlijk toont wat hij eigenlijk allemaal kan. Opvallend is dat voor die drie minuten animatie, er drie jaar voorbereidingswerk aan te pas kwam, maar het resultaat is adembenemend. Ik hoop op iets langers, maar aan dit tempo zal een feature-length movie negentig jaar in beslag nemen. Al is het algemeen geweten dat ook Miyazaki's nieuwste project ook immens veel tijd in beslag neemt, maar liever dat dan een afgeraffeld product.

Te zien op YouTube ook.

Laatst bewerkt:
SAVAGES

geslaagde drugs film, ietwat in de trend van BLOW, maar meer actie gericht.

vond hem zeker niet slecht, bleef boeien , en had een goede casting.

Last night in Soho
Zeker niet de beste Edgar Wright, vooral door het behoorlijk cliché verhaal. Dat wordt echter zeker voor een groot stuk goed gemaakt door het prachtige camera werk en bijhorende sfeer, de geweldige casting (inclusief sterk acteerwerk) en de goeie muziek keuze.

Net zoals bij het door mij recent bekeken Cruella (ook hier gaat het trouwens over de modewereld) passeren heel wat hits de revue, maar waar het er bij Cruella het er wat té veel bovenop lag en er te veel al te obvious 'needle drops' tussen zaten, is de muziekkeuze hier heel wat subtieler

7/10
+1 voor de muziek en sfeer! Helaas was idd het verhaal ondermaats....

Dune (2021)

Holy fuck, right up my alley. Unieke, sublieme sfeer, intrigerend verhaal - ook voor diegenen die niet vertrouwd zijn met de Dunelore, cinematografisch om van te kwijlen, sterke acteerprestaties, ... Beetje Lawrence of Arabia meets Blade Runner 2049 meets ... wat dan ook. Dit is ook eentje die je absoluut in de cinema moet ervaren, want als je wacht tot je die thuis kan streamen mis je toch een stuk van de ervaring.

Dune (2021)

Holy fuck, right up my alley. Unieke, sublieme sfeer, intrigerend verhaal - ook voor diegenen die niet vertrouwd zijn met de Dunelore, cinematografisch om van te kwijlen, sterke acteerprestaties, ... Beetje Lawrence of Arabia meets Blade Runner 2049 meets ... wat dan ook. Dit is ook eentje die je absoluut in de cinema moet ervaren, want als je wacht tot je die thuis kan streamen mis je toch een stuk van de ervaring.
Inderdaad, met bepaalde stukken heb ik daar echt letterlijk mijn mond open weten vallen van verbazing. Voor degene die em nog in imax willen zien: haast u want in Brussel beginnen ze dinsdag No time to die in imax te draaien

Dune (2021)

Idd geweldig stylistisch en hij deed mij idd ook denken aan Blade Runner 2049.

Ik had hoge verwachtingen voor deze film. Minstens een 8/10 dacht ik, maar hij is een 9/10 waard. Al snel word je opgezogen in de film laat je niet meer los. Ik ben al een rewatch aan het overwegen en heb hem nog maar net gezien.

Zalig ook als je de boeken hebt gelezen. Er is nog veel ruimte over voor verhaal. Laat maar komen.

Schang-Chi... ik snap niet waar de positieve reviews vandaan komen. Dit was een absoluut snoozefest overgoten met een sausje van irritante side-kick, op een bedje van "who gives a fuck wat er aan het gebeuren is", met een side-dish van "ok maar veel te cgi gevechten".

I was not a fan, dit was zwaar ondermaats t.o.v. de normale Marvel standaard.
Vanavond proberen Dune in Imax te gaan zien om de vuile smaak weg te wassen.

Schang-Chi... ik snap niet waar de positieve reviews vandaan komen. Dit was een absoluut snoozefest overgoten met een sausje van irritante side-kick, op een bedje van "who gives a fuck wat er aan het gebeuren is", met een side-dish van "ok maar veel te cgi gevechten".

I was not a fan, dit was zwaar ondermaats t.o.v. de normale Marvel standaard.
Vanavond proberen Dune in Imax te gaan zien om de vuile smaak weg te wassen.
On a dark desert highway, ...

Na lang uitstellen gisteren Terminator: Dark Fate bekeken (Disney+)

Let it die. Pls.
Voor mij bestaan alleen de eerste 2 nog.

Ook hier ongelooflijk genoten van Dune :love:
Geen voorkennis whatsover, maar vond het echt heerlijk! Was weer veel te lang geleden dat we sit soort scifi films in de cinema hebben kunnen zien!

ps: wordt er ook niet sterk overdreven qua het nodig hebben van voorkennis? In the end is de film op zich toch vrij straightforward? :unsure:

Terug
Bovenaan