Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Dune van villeneuve.
Voor wie voorgeschiedenis heeft.... (de boeken gelezen, de game gespeeld, de toch wel belachelijke david finch versie gezien heeft, Jodorowskys dune docu gezien heeft op youtube)... is het een dijk van een film die je wel met een smachtend gevoel naar meer achterlaat na de film.
Echter ben je een jonge snaak die zonder voorgeschiedenis in de film duikt denk ik wel dat hij gaat tegenvallen.
Ik had echt 0,0 voorkennis, enkel Dune 2000 gespeeld back in the day, en ik had toch echt meteen zin in meer :p
De teleurstelling toen ik las dat deel 2 misschien niet gemaakt zou worden... Maar zou me toch sterk lijken.

Amai, en die Finch heeft ook nog eens rol gespeeld in de American Pie-reeks. Dan ben je wel echt heel veelzijdig. Ik heb ook ergens opgevangen dat die op oudere vrouwen valt.

Pfff echt ni motiverend om te lezen hoe Dune eigenlijk een proloog? lijkt te zijn op een volwaardige film waarvan het vervolg mogelijk uit blijft. Villeneuve is sowieso wel hit en miss hier dus misschien beter eens het boek proberen.

Ja ik mag ook niet vergeten van de Apu films op VRT NU nog eens te bekijken, maar die staan er nog op tot eind oktober. Ik denk dat ik het nog deze maand wil doen. Verder wel wat klassiek werk gezien.

Le voyage dans la lune (1902): 5/10

Oudste film die ik al gezien heb.

Vanuit een filmhistorisch perspectief wellicht interessant, maar verder heeft deze film voor mij persoonlijk niet veel te bieden, wat normaal is. Film uit die tijd is heel anders en er gewoon al in slagen om een film op beeld te krijgen, die vandaag nog steeds bekeken kan worden, is al een hele grootse prestatie. Verder enkel interessant om te zien uit het blik van de curiositeit van wat er op de Maan zou zijn. 1 cinematograaf en 1 acteur uit deze film hebben 67 jaar later ook de echte Maanlanding meegemaakt. Ook knap is dat deze film eigenlijk 7 jaar na dat filmscreenings mainstream werden was gemaakt, en dat het technisch voor toen een ambitieus project was. 7 jaar na "de eerste films", 12 jaar voor de start van "De Groote Oorlog" en vandaag 119 jaar, bijna 120 jaar oud.

M - Eine Stadt Sucht einen Mörder (1931): 9/10

M is voor een film uit 1931 ijzersterk, en bewijst daar voor mij zijn status die het zeker en vast verdient. Het voelt aan alsof het in dezelfde tijdsgeest als Paths of Glory of 12 Angry Men is gemaakt qua narratief, en doet daar aan denken. Ik vermoed dat die laatste twee ook wel naar deze film hebben gekeken voor ideeën. Tegelijkertijd heeft het een zeer brandend en actueel gegeven in de zin dat
hier het volk gesteund door crimelords het hef en recht zelf in handen neemt, en buiten de staat om werkt.
Iets dat vandaag de dag min of meer nog steeds plaatsvindt, en toen dus ook tegen de achtergrond van de opkomst van de nazi's aan
al zou dat later de staat zelf worden.
Het doet ons nadenken over
toerekeningsvatbaarheid en over de rechtvaardigheid van een doodstraf hoe verwerperlijk diens misdaden ook kan zijn, al moet je anderzijds ook weer rekening houden met de mensen die hun kinderen verloren hadden. Maar welke straf je ook geeft, de kinderen krijg je er niet mee terug, al is voorkomen nog steeds beter dan genezing en kan zo een man ook onmogelijk op vrije voeten terug gaan lopen.
Bepaalde zaken uit de film zijn ook iconisch:
de seriemoordenaar, maar ook het gefluit dat daar aan gelinkt wordt, en hem verraadt.
Dit alles speelt zich ook achter een behoorlijk realistische gecreerde setting (naar de normen van de tijd), met opvallend sterk acteerwerk en goede geloofwaardige dialogen.

Ladri di biciclette [Bicycle Thieves] (1948): 9/10

Heel sterke film die me toch wel verraste. Hoe in zo een simpel basisconcept, toch zo veel kan zitten is intrigerend. De film gaat voor mij meer over de klasseverdeling die nog aanwezig is, en hoe je je dromen probeert na te jagen, maar dat je eigenlijk weinig ruimte hebt voor tegenslag. Het gaat verder ook over onrecht, en sterk voor een film uit 1948
is dat het goede niet altijd het slechte overwint. Integendeel, het gevoel van onmacht en onrecht zorgt er juist voor dat we zelf ook dergelijke acties op het einde uiteindelijk doen, en het brengt in allen van ons het slechte naar boven.
Dat is wat ik erin zie, en voor 1948 - zelfs nu - is dit best gedurfd. Verder is de neorealistische kijk op toenmalig Italië ook heel interessant.

Mettertijd kijk ik wel eens iets van vroeger, al zal ik toch ook niet verder teruggaan dan 1920 [ook niet altijd mogelijk, veel is lost]. Prioriteit is nu de Apu trilogie en ook eens wat meer van Kurosawa en Seven Samurai dus.

Wie is die finch soms? Die van fight velvet, de zodiac man en seven drive die zich vandaag bezighoud met het weer voor te lezen op youtube?
Could be me.

Pfff echt ni motiverend om te lezen hoe Dune eigenlijk een proloog? lijkt te zijn op een volwaardige film waarvan het vervolg mogelijk uit blijft. Villeneuve is sowieso wel hit en miss hier dus misschien beter eens het boek proberen.
Fellowship of the Ring is ook een proloog, en dat vervolg zal er wel komen. Is een soort van marketingstruc. We hebben er ook geen invloed op, want we hebben geen HBOMax hier, en het is vooral naar dat dan men zal kijken. Maken ze geen vervolg, dan zal Dune de geschiedenis ingaan als een gefaald product, terwijl het nochtans goede recensies kreeg. Een beetje onnozel als ze de film in twee zouden splitsen, om dan op basis van tegenvallende verkopen voor Deel 1 (nog steeds in volle coronatijd) Deel 2 niet te gaan maken. Dan kunnen Villeneuve en HBO zich bij Jodorowsky en Lynch gaan voegen bij mannen die faalden een goede Dune-franchise op te starten.

Laatst bewerkt:
Welke zijn z'n missers volgens jou misschien?

Ik moet eigenlijk bekenen dat hij hier maar 1 enkele hit heeft met Sicario. Voor derest enkel zijn bekendste gezien.
Arrival was ok, ietwat afgekeurd door een pet peeve hier(sound design). Ik ben ne moeilijke mens.
2049 begon goed maar wist eigenlijk niet echt iets toe te voegen aan het origineel. Verbluffend mooi om naar te kijken maar ik had eigenlijk tegen het einde toch liever het origineel nog maar eens herbekeken. Passengers met in slaap gevallen. Oudere films klinken me wel allemaal interessanter.

Ach ja, ik zal hem wel gaan zien jongens, 'tis al goed:unsure:

Ik moet eigenlijk bekenen dat hij hier maar 1 enkele hit heeft met Sicario. Voor derest enkel zijn bekendste gezien.
Arrival was ok, ietwat afgekeurd door een pet peeve hier(sound design). Ik ben ne moeilijke mens.
2049 begon goed maar wist eigenlijk niet echt iets toe te voegen aan het origineel. Verbluffend mooi om naar te kijken maar ik had eigenlijk tegen het einde toch liever het origineel nog maar eens herbekeken. Passengers met in slaap gevallen. Oudere films klinken me wel allemaal interessanter.

Passengers? Bedoel je prisoners?

Passengers is van Morten Tyldum.

Moet zeggen dat ik van Dune, Blade Runner 2049 en Arrival enorm genoten heb. Zijn zijn andere films ook allemaal van dat niveau?

Columbus (2017): 8/10

31141881732_6801b30411_o.jpg

Kogonada komt later dit jaar nog met een nieuwe film, dus vond ik het tijd om deze ook eens gezien te hebben. Ook bij Columbus had ik bij voorbaat het gevoel dat de reacties doen uitschijnen dat het minder toegankelijk dan het was, maar uiteindelijk zie ik er gewoon een mooie melancholische film in, en doet het me wat denken aan Lost in Translation. Het duurde wel eventjes om erin te komen, maar eens de ontmoeting plaatsvindt en je de leefwereld van de hoofdpersonages beter kent, is dit een heel mooie film om naar te kijken. Het kan zijn dat het thema rond architectuur als "verbinding" wat minder werkt, en dat de oorzaak is voor de traagheid die anderen ervaren, maar uiteindelijk is het dan toch wel een meer origineler gegeven. De chemie tussen de twee hoofdpersonages zit goed, dat is ook het belangrijkste, want de zijpersonages vond ik wat minder interessant, wat wellicht mee aanleiding gaf dat ik er wat moest inkomen.
Einde is ook wel een beetje clichè voor dit soort type films, waarbij de aspirant-studente dan toch voor haar eigen toekomst en het studeren kiest, en dan nog eens aangeeft te willen stoppen met roken, terwijl het datzelfde roken is dat in de eerste plaats ervoor gezorgd heeft dat de twee samenkomen, mede voor de mooie esthetiek van deze film zorgt, en samen met de "liefde" voor architectuur (alhoewel van één kant dan maar) en het delen van wat in hun leven niet goed loopt als verbinding zorgt.

Nouja,
als je er verder over nadenkt, vind ik het al niet echt zo logisch dat dat meisje al in de eerste plaats rookt, wanneer ze haar moeder met een verslaving heeft moeten zien opgroeien, zeker in een wereld als vandaag met al die anti-rook campagnes. Dat zijn normaal de eersten die daar hard op tegen zijn. Achja, het zijn details. Dat is ook niet het punt van de film. En het roken op zich droeg wel bij aan de sfeer van de film. De laatste tijd toch redelijk veel films gezien waar er lustig op gerookt wordt, en dat nog eens heel mooi in beeld gebracht wordt, en dat is hier ook het geval.

Terug
Bovenaan