Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

The Last mercenary gezien op Netflix. Nyeah, echt een middelmatige film. Normaal kan ik wel iets harder lachen met comedy in het frans ('t nu eenmaal een grappige taal voor comedy) maar deze deed het echt niet goed. Nogal middelmatige actie ook en ik weet niet waarom ze de setting in Parijs geplaatst hebben, en de film zelf ergens in Oost-Europa geschoten hebben. Overal waren nog bordjes in het cyrilisch te zien. Zoveel duurder kan dat toch niet geweest zijn om echt ergens in Frankrijk te schieten ¯\_(ツ)_/¯

Enkel 2 heb ik ervan gezien, maar de andere vier wil ik graag mettertijd eens zien. Bij mij verandert de top 10 wel regelmatig eens. Sowieso werk ik mijn top 250 eigenlijk real-time bij, maar na een tijd is dat minder accuraat.

Laatste films die er bij zijn gekomen zijn: Starry Starry Night, Millennium Mambo (die wat groeit post-watch), Network en The Girl Who Leapt Through Time.

Top 20 is nu:
1. Valerie and her Week of Wonders (1970)
2. Suspiria (1977)
3. On Body and Soul (2017)
4. Kreuzweg (2014)
5. Eyes Wide Shut (1999)
6. Blade Runner (1982)
7. Respire (2014)
8. Videodrome (1983)
9. Spring, Summer, Autumn, Winter... and Spring (2003)
10. The Neon Demon (2016)
11. The Tale of the Princess Kaguya (2013)
12. Suzhou River (2000)
13. Climax (2018)
14. Your Name. (2016)
15. Heathers (1989)
16. Spring Breakers (2012)
17. Taxi Driver (1976)
18. Midsommar (2019)
19. Parasite (2019)
20. The Witch (2015)
21. The Fly (1986)
22. Starry Starry Night (2011) -> erg voorlopig, vanwege recency bias
23. Reservoir Dogs (1991)
24. Helter Skelter (2012)
25. Mysterious Skin (2004)

Maar ik moet het sowieso eens bijwerken... ik heb het gevoel dat er weer wat veel aan het veranderen is qua perceptie op bepaalde films (outside the top 25 dan).

En sowieso nog heel wat films die ik nog wil zien, waarvan ik wel "verwacht" dat ik ze erg goed ga vinden. Idem voor wat goed gewaardeerde films, zoals bvb. voor de vier films uit je top 5 (zoals Lynch, Shunji Iwai en WKW).

Ik heb wel veel last van recency bias, waardoor films ik die lang geleden heb gezien snel aan het wegzakken zijn. Maar in het verleden ook films gezien waarvan ik niet altijd zeker weet of ik ze echt wel slecht vond, bij de films die ik slecht vond. Memento was zo een gamechanger.

Ik heb 3 dvd collecties van Hitchcock gekocht.

- Saboteur
- Shadow of a Doubt
- Rope
- Rear Window
- The Trouble With Harry
- The Man Who Knew Too Much
- Psycho

- Vertigo
- The Birds
- Marnie
- Torn Curtain
- Topaz
- Frenzy
- Family Plot

- Strangers on a Train
- Dial M for Murder
- The Wrong Man
- Stage Fright
- I Confess
- North by Northwest

Welk advies geven jullie om te starten?
Gewoon bovenstaande lijst aflopen of doe ik het best anders?
Best niet eerst de absolute toppers kijken om dan met mindere over te blijven?
Eerst en vooral, proficiat met je aankoop. De meerderheid vand e films in die lijst zijn ontzettend goed, dus je gaat vele uren puur filmplezier tegemoet. Als je nog nooit iets van Hitch gezien hebt, sowieso beginnen met Rear Window. Ik vond het niet zijn allerbeste, maar wel absolute top en zeer toegankelijk. Ik zou deze volgorde hanteren, met een paar woordjes uitleg erbij wat je mag verwachten. Dit is geenszins mijn persoonlijke ranking van zijn films, maar wel de volgorde waarin ik denk dat je Hitch het beste gaat leren kennen. (persoonlijk zou ik hier wat meer uit zijn Britse periode toevoegen, vooral The Lady Vanishes, The 39 Steps en Jamaica Inn)

Rear Window (voyeurism + obvious genius)
Strangers on a Train (cool ass murder plot)
Rope (long take aesthetic)
The Trouble with Harry (morbid comedy)
Shadow of a Doubt (danger in the suburbs)
Vertigo (voyeurism + complex genius)
Psycho (horror template + complex genius)
Frenzy (jack the ripper flick)
North by Northwest (mistaken identity thriller)
The Birds (creature feature)

Dan om deze set te eindigen:
Stage Fright
Dial M for Murder
Marnie

En skippable tot ronduit saai zijn imo:
Torn Curtain
Saboteur
I Confess
The Man Who Knew Too Much

Topaz en The Wrong Man niet gezien

@FlyingHorseman Ik vond Marnie ook beter dan The Birds

Bedankt voor jullie tips!
Vanaf maandag begin ik er aan. Als ik klaar ben en het bevalt me enigszins dan ga ik kijken om de toppers te kopen die ik niet heb.
Het is voor mij allemaal nog redelijk nieuw.
Ik ben sedert halfweg 2020 ( pandemie heeft er niks mee te maken) helemaal verkocht aan films en let nu ook op alles rond een film en niet enkel naar een leuk verhaaltje.
Wat mij vooral heel erg aantrekt is vrouwelijke acteerprestaties. Vraag me niet waarom, maar dat raakt mij snel.
Nu ga ik in het Hitchcock oeuvre duiken zonder te weten wie er acteert en wil me laten verrassen.
Van oude (pre 1970) films Casablanca, 12 Angry Men en Citizen Kane gezien en van de eerste 2 was ik zwaar onder de indruk. Citizen Kane ben ik wellicht niet genoeg kenner om die zo goed te vinden. Eerder saai.

Vanaf maandag begin ik er aan. Als ik klaar ben en het bevalt me enigszins dan ga ik kijken om de toppers te kopen die ik niet heb.
Ik ben sedert halfweg 2020 ( pandemie heeft er niks mee te maken) helemaal verkocht aan films en let nu ook op alles rond een film en niet enkel naar een leuk verhaaltje.
Wat mij vooral heel erg aantrekt is vrouwelijke acteerprestaties. Vraag me niet waarom, maar dat raakt mij snel.
Nu ga ik in het Hitchcock oeuvre duiken zonder te weten wie er acteert en wil me laten verrassen.
Van oude (pre 1970) films Casablanca, 12 Angry Men en Citizen Kane gezien en van de eerste 2 was ik zwaar onder de indruk. Citizen Kane ben ik wellicht niet genoeg kenner om die zo goed te vinden. Eerder saai.
About the girls: Grace Kelly is fantastisch, idem voor Kim Novak en Eve Marie Saint dus bij Hitchcock zit je echt wel goed.

Citizen Kane: ik snap het ergens wel hoor. Het is de film die zei aan het publiek 'er is geen rem op hoe je een verhaal brengt, alles kan'. Dat is wat die film zo legendarisch maakt.

Als je een zwak hebt voor vrouwelijke acteerprestaties, dan is Hitchcock misschien niet de regisseur bij uitstek. Daarmee wil ik niet zeggen dat de vrouwen in zijn films niet goed acteren, of dat Hitch geen klasbak regisseur is, maar well dat Hitch weinig vertrouwen had in actrices en hen niet altijd de rollen gaf die hen konden doen schijnen, maar wel een zwak had voor knappe blondines. Over het algemeen zijn de mannelijke personages in zijn films veel meer psychologisch uitgediept dan de vrouwen.

Voor klassieke Hollywoodregisseurs die wel een enorme bewondering hadden voor het talent en intellect van vrouwen, kan je best eens kijken naar Joseph Mankiewicz (All About Eve, A Letter to Three Wives), George Cukor (Holiday, The Philadelphia Story) en Douglas Sirk (All That Heaven Allows, Written on the Wind). En als je ook even de USA wil verlaten, kan je ook het werk van R.W. Fassbinder (The Marriage of Maria Braun) of Kenji Mizoguchi (Life of Oharu) en Yasujiro Ozu (Late Spring, Early Summer) ontdekken. Maar de regisseur bij uitstek in dat opzicht is wel Ingmar Bergman. Hij is misschien het meest bekend voor zijn film Seventh Seal, maar heeft echt ontzettend veel andere even goede en betere films gemaakt, waarvan er heel veel zijn met goede vrouwelijke personages en sterke acteerprestaties. Je moet wel fan zijn van Liv Ullman en Bibi Andersson, want het zijn bijna altijd dezelfde actrices in zijn films... Maar dat is misschien voor later, laat eerst je hart veroveren door de charme van klassiek Hollywood.

Enkel 2 heb ik ervan gezien, maar de andere vier wil ik graag mettertijd eens zien. Bij mij verandert de top 10 wel regelmatig eens. Sowieso werk ik mijn top 250 eigenlijk real-time bij, maar na een tijd is dat minder accuraat.

Laatste films die er bij zijn gekomen zijn: Starry Starry Night, Millennium Mambo (die wat groeit post-watch), Network en The Girl Who Leapt Through Time.

Top 20 is nu:
1. Valerie and her Week of Wonders (1970)
2. Suspiria (1977)
3. On Body and Soul (2017)
4. Kreuzweg (2014)
5. Eyes Wide Shut (1999)
6. Blade Runner (1982)
7. Respire (2014)
8. Videodrome (1983)
9. Spring, Summer, Autumn, Winter... and Spring (2003)
10. The Neon Demon (2016)
11. The Tale of the Princess Kaguya (2013)
12. Suzhou River (2000)
13. Climax (2018)
14. Your Name. (2016)
15. Heathers (1989)
16. Spring Breakers (2012)
17. Taxi Driver (1976)
18. Midsommar (2019)
19. Parasite (2019)
20. The Witch (2015)
21. The Fly (1986)
22. Starry Starry Night (2011) -> erg voorlopig, vanwege recency bias
23. Reservoir Dogs (1991)
24. Helter Skelter (2012)
25. Mysterious Skin (2004)

Maar ik moet het sowieso eens bijwerken... ik heb het gevoel dat er weer wat veel aan het veranderen is qua perceptie op bepaalde films (outside the top 25 dan).

En sowieso nog heel wat films die ik nog wil zien, waarvan ik wel "verwacht" dat ik ze erg goed ga vinden. Idem voor wat goed gewaardeerde films, zoals bvb. voor de vier films uit je top 5 (zoals Lynch, Shunji Iwai en WKW).

Ik heb wel veel last van recency bias, waardoor films ik die lang geleden heb gezien snel aan het wegzakken zijn. Maar in het verleden ook films gezien waarvan ik niet altijd zeker weet of ik ze echt wel slecht vond, bij de films die ik slecht vond. Memento was zo een gamechanger.
Hoewel ik geen grote fan was van Spring Summer blabla en al zeker niet van Your Name en Kreuzweg, vind ik deze lijst er al heel goed uitzien. Originele keuze voor nr. 1 by the way. Grote fan hier, en On Body and Soul was ook gewoon ongelooflijk.

Het is wel echt opvallend hoe deze lijst neigt naar recentere films: Drie kwart van de films zijn post 2000 en geen enkele film van voor de jaren '70. Maak je ook tijd voor wat oudere films, en zoja, wat is de reden dat er zo weinig in voorkomen, zeker aangezien de oudste film op deze lijst de hoogste plaatsing krijgt?

Frenzy & Family Plot zijn echt wel ondergewaardeerde HK films;
FP is de film bij uitstek om te bekijken op een duilerige zondagnamiddag met een een tas koffie & en een pannenkoek. Heb me enorm vermaakt bij deze film.

Hoewel ik geen grote fan was van Spring Summer blabla en al zeker niet van Your Name en Kreuzweg, vind ik deze lijst er al heel goed uitzien. Originele keuze voor nr. 1 by the way. Grote fan hier, en On Body and Soul was ook gewoon ongelooflijk.

Het is wel echt opvallend hoe deze lijst neigt naar recentere films: Drie kwart van de films zijn post 2000 en geen enkele film van voor de jaren '70. Maak je ook tijd voor wat oudere films, en zoja, wat is de reden dat er zo weinig in voorkomen, zeker aangezien de oudste film op deze lijst de hoogste plaatsing krijgt?
Dat is een terechte opmerking.

Ik weet dat ik met dat probleem kamp, maar ik heb gewoon te weinig gezien van de pre-70's films.

33 films gezien van voor de jaren '70
25 films gezien uit de jaren '70
34 films gezien uit de jaren '80
101 films gezien uit de jaren '90
330 films gezien uit de jaren '00
479 films gezien uit de jaren '10
6 uit de jaren '20

Daar zit het probleem onder meer. Ik ken het probleem. Ik moet wat meer klassiekers zien op dat vlak (van '50/'60 Hollywood/Hitchcock alsook de "new waves"). Films als los olvidados en letyat zhuravli zou ik nog eens moeten terugzien. Kalozotov (Letters Never Sent, Soy Cuba) en Resnais (Marienbad, Hiroshima mon Amour) verwacht ik wel iets van. Films zoals l'aventura of dingen zoals Daisies en Funeral Parade of Roses. Maar ook wat meer werk zoals Treasure of Sierra Madre, Bicycle Thief, M - Eine Stadt..., The Night of the Hunter enzovoort zijn films waar ik wel iets van verwacht.

Als je een zwak hebt voor vrouwelijke acteerprestaties, dan is Hitchcock misschien niet de regisseur bij uitstek. Daarmee wil ik niet zeggen dat de vrouwen in zijn films niet goed acteren, of dat Hitch geen klasbak regisseur is, maar well dat Hitch weinig vertrouwen had in actrices en hen niet altijd de rollen gaf die hen konden doen schijnen, maar wel een zwak had voor knappe blondines. Over het algemeen zijn de mannelijke personages in zijn films veel meer psychologisch uitgediept dan de vrouwen.

Voor klassieke Hollywoodregisseurs die wel een enorme bewondering hadden voor het talent en intellect van vrouwen, kan je best eens kijken naar Joseph Mankiewicz (All About Eve, A Letter to Three Wives), George Cukor (Holiday, The Philadelphia Story) en Douglas Sirk (All That Heaven Allows, Written on the Wind). En als je ook even de USA wil verlaten, kan je ook het werk van R.W. Fassbinder (The Marriage of Maria Braun) of Kenji Mizoguchi (Life of Oharu) en Yasujiro Ozu (Late Spring, Early Summer) ontdekken. Maar de regisseur bij uitstek in dat opzicht is wel Ingmar Bergman. Hij is misschien het meest bekend voor zijn film Seventh Seal, maar heeft echt ontzettend veel andere even goede en betere films gemaakt, waarvan er heel veel zijn met goede vrouwelijke personages en sterke acteerprestaties. Je moet wel fan zijn van Liv Ullman en Bibi Andersson, want het zijn bijna altijd dezelfde actrices in zijn films... Maar dat is misschien voor later, laat eerst je hart veroveren door de charme van klassiek Hollywood.

Van die Bergman had ik al enkel titels genoteerd toevallig.
Wild Strawberries, Autumn Sonata (die titel alleen al vind ik prachtig, daarover zouden we een thread moeten maken over titels die ongeacht hoe goed of slecht de film is schitterend zijn), Persona, Fanny & Alexander,..
Ik moet dan juist nog uitvogelen hoe ik die films op dvd kan vinden.

Free Guy gezien... and I liked it much much more than I expected. Als ik het 1 omschrijving mag geven: De film die Ready Player One had moeten zijn, basically The Truman Show in een millennial jasje, maw Wreck It Ralph met meer fun en hart.

OK, Ja, het is een dumbed down / millennial versie van The Truman Show. Maar de film brengt het met zoveel fun en charme, dat je niet anders kan dan meegaan en genieten.
Het is geen grootse cinema, but it's damn well entertaining.

Free Guy gezien... and I liked it much much more than I expected. Als ik het 1 omschrijving mag geven: De film die Ready Player One had moeten zijn, basically The Truman Show in een millennial jasje, maw Wreck It Ralph met meer fun en hart.

OK, Ja, het is een dumbed down / millennial versie van The Truman Show. Maar de film brengt het met zoveel fun en charme, dat je niet anders kan dan meegaan en genieten.
Het is geen grootse cinema, but it's damn well entertaining.
ja maar zijn er genoeg explosions per minute(epm)?

de trailer van een jaar geleden gaf mij meer een michael bay gevoel dan een truman show gevoel (btw de eerste film die in mijn jeugd mij heeft doen nadenken over zulke shit, ik was ergens tussen de 6 en 10 jaar oud)
Awel ik was dus ook verbaasd dat er met substantie in de film zat... het zit verstopt en het is licht, maar het is er wel. Vandaar mijn "Truman Show light meets Ready Player One" opmerkng.

Van die Bergman had ik al enkel titels genoteerd toevallig.
Wild Strawberries, Autumn Sonata (die titel alleen al vind ik prachtig, daarover zouden we een thread moeten maken over titels die ongeacht hoe goed of slecht de film is schitterend zijn), Persona, Fanny & Alexander,..
Ik moet dan juist nog uitvogelen hoe ik die films op dvd kan vinden.
Lucky you, de Bergman Criterion set maakt u maar een paar honderden euro's armer 😭

Mijn top picks voor toegankelijke 'oude' films met sterke rollen voor vrouwen zijn Who's afraid of Virginia Woolf?, All About Eve en Sunset Boulevard. Moeten ook wel te vinden zijn op dvd. Let wel, Bergman is zeker niet zo toegankelijk als Hitchcock. Ik kan geen enkele van zijn films aanraden voor een niet-cinefiel terwijl dit wel kan bij Hitchcock.

Laatst bewerkt:
Apocalypse Now (1979):
Heb deze vroeger ooit proberen te kijken maar heb hem toen niet uitgekeken...
Deze keer ging ik meta en dronk ik me steeds meer de pleuris in hoe verder de film vorderde, om een beetje de decent into madness te mimicken.
Maakte er echt een meesterwerk van, 4,5\5.

Lucky you, de Bergman Criterion set maakt u maar een paar honderden euro's armer 😭

Mijn top picks voor toegankelijke 'oude' films met sterke rollen voor vrouwen zijn Who's afraid of Virginia Woolf?, All About Eve en Sunset Boulevard. Moeten ook wel te vinden zijn op dvd. Let wel, Bergman is zeker niet zo toegankelijk als Hitchcock. Ik kan geen enkele van zijn films aanraden voor een niet-cinefiel terwijl dit wel kan bij Hitchcock.

Zijn die als gewone dvd uitgave dan zo moeilijk te vinden?

Die Sunset Boulevard die je opnoemt is van Wilder zeker? Van hem heb ik ook enkele op wishlist. Witness for a Prosecution, Some Like it Hot, The Apartment, ..

Good call! Ahfankelijk van mijn mood siert die af en toe de top van mijn favoriete films aller tijden.
Bergman is zeker niet voor iedereen, en als je Citizen Kane al saai vond... Maar ik denk dat Smiles of a Summer Night misschien wel een mooie instap kan zijn.

@Nordkapp Sunset Blvd en Some Like it Hot zijn perfect om met Wilder te beginnen

Terug
Bovenaan