Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Dat is een terechte opmerking.

Daar zit het probleem onder meer. Ik ken het probleem. Ik moet wat meer klassiekers zien op dat vlak (van '50/'60 Hollywood/Hitchcock alsook de "new waves"). Films als los olvidados en letyat zhuravli zou ik nog eens moeten terugzien. Kalozotov (Letters Never Sent, Soy Cuba) en Resnais (Marienbad, Hiroshima mon Amour) verwacht ik wel iets van. Films zoals l'aventura of dingen zoals Daisies en Funeral Parade of Roses. Maar ook wat meer werk zoals Treasure of Sierra Madre, Bicycle Thief, M - Eine Stadt..., The Night of the Hunter enzovoort zijn films waar ik wel iets van verwacht.
Daisies en Funeral Parade of Roses lijken me echt iets voor jou, daar zou ik geen seconde mee wachten.
Voor iemand die graag fysieke media bezit, kan ik je warm aanraden om eens door de catalogus van Eureka's Masters of Cinema te gaan. Je kan de meerderheid van hun uitgaves (die nog in print zijn) aan een degelijke prijs kopen op zavvi.nl. Je vind er films van Antonioni, Kobayashi, Murnau, Fuller, Pasolini...

Thanks!
Als ze nog van die soort films uitzenden mag je het altijd laten weten.
Ik kijk bijna nooit tv, maar heb deze nu wel geprogrammeerd om op te nemen 👍
Dan hebde wel iets gemist want canvas speelt tijdens de zomer op woensdag donderdag en vrijdag steeds ne klassieker. Op npo2 is er een programma genaamd 'zomergasten' waarbij de geinterviewde ne film mag kiezen en dat was ook wel sterk (stalker als opening gevolgd door das weisse band de week erna).

Rewatch-maandje voorlopig:

X-Men (2000)

Als filmliefhebber en fan van menig popcornfilm is er haast niets leukers dan nog eens aan een hele reeks te beginnen. Ditmaal staat de hele X-Men library op Disney+ op de planning (Apocalypse en Dark Phoenix ga ik wel skippen, want die borefests liggen me te vers in het geheugen).

Daarom was ik des te meer verbaasd dat deze eerste X-Men al bij al nog best meevalt, meer dan een decennium na mijn laatste kijkbeurt. Het plot wordt bewust 'klein' gehouden (door budget, neem ik aan) en je bent tijdens de film echt invested. Ook de special effects vallen nog best mee en je bent geëntertaind tot het eind. Bizar ook hoe goed de casting van Jackman als Wolverine is.

6,5/10

Team Spirit 2 (2003)

Mja, dit was heel wat minder dan de eerste film. Elk personage is te veel een karikatuur van zichzelf, terwijl het in de eerste Team Spirit nog wat meer gelaagde karakters waren. Het lijkt wel alsof je naar een stripverhaal aan het kijken bent (looking at you, FC De Kampioenen). Axel Daeseleire blijft wel baas, as usual.

6/10

X2 (2003)

Hier was ik pas echt aangenaam van verrast. Oké, lichte afstraffing omwille van de duuzd plotgaten en onlogische beslissingen van je hoofdpersonages, maar het heeft zo'n geweldige grandeur allemaal zonder té te willen zijn. Flashback ook naar een tijd waarin er eens een middelvinger mocht gegeven worden of een heerlijke verwensing mocht uitgespuwd worden. Heerlijke special effects ook voor die tijd en they still hold up. Oprecht van genoten.

7/10

Laatst bewerkt:
Dan hebde wel iets gemist want canvas speelt tijdens de zomer op woensdag donderdag en vrijdag steeds ne klassieker. Op npo2 is er een programma genaamd 'zomergasten' waarbij de geinterviewde ne film mag kiezen en dat was ook wel sterk (stalker als opening gevolgd door das weisse band de week erna).
Amai, ik zou wel eens de statistieken voor Stalker willen zien. Hoeveel mensen er beginnen kijken en hoeveel er afhaken, al vermoed ik dat diegenen die daarop afstemmen wel min of meer weten wat hun te wachten staat.

Ik sta al een hele tijd 'droog' qua films. De teller van de laatste 4 maanden staat op 7 films terwijl ik ervoor geregeld de 50/maand aantikte. Laatste die ik zag was The Idiots, die Dogme 95 film van Von Trier (of hij die niet genoemd mag worden). Ik ben fan van het concept maar het is zeker niet mijn favo Dogme film, geef mij dan maar Festen van Vinterberg.

:wtf: So??
Dat zijn toch geen zaken die "niet meer in de hedendaagse geest passen", noch een bepaald problematische discriminatie tentoon spreiden?

Gij zijt hier films met karikaturale racistische of seksistische zaken te vergelijken met ne simpele "fuck you". Ik weet niet of je serieus bent, maar je ziet hopelijk toch het verschil tussen de 2?

Ik zal niet slim genoeg zijn voor Stalker, of wat dan ook, maar ik kon het niet langer uithouden dan 45 minuten ofzo, ik vond het ondraaglijk. Is wel al een tijd geleden dat ik mij daar aan gewaagd heb, herinner mij er niet veel meer van. Denk dat ik mij ook hard stoorde aan audio, dat allemaal in een studio opnieuw opgenomen leek te zijn.

Er is niets 'slim' aan Stalker hoor, is eerder een gevoelsmatige, poëtische film waar je spiritueel en filosofisch voor moet openstaan. En geduld hebben. Anders heb je er geen fluit aan, tenzij je natuurlijk ook genoeg hebt aan visueel genot.

Ik zie in stalker vooral een soort 1984 maar dan tegen het sovietregime.

The zone als ontsnapping van een autoritair regime

Visueel is die film echt een parel maar ik snap wel dat je in the mood moet zijn voor zo een film

:wtf: So??
Dat zijn toch geen zaken die "niet meer in de hedendaagse geest passen", noch een bepaald problematische discriminatie tentoon spreiden?

Gij zijt hier films met karikaturale racistische of seksistische zaken te vergelijken met ne simpele "fuck you". Ik weet niet of je serieus bent, maar je ziet hopelijk toch het verschil tussen de 2?
Je hebt gelijk, ik zat even in een te cynische bui wegens al het politiek correcte gedoe van de laatste tijd 😋 Ik heb het ook uit mijn mening geschrapt, want daar kan Disney niet echt aan doen.

Al vind ik de waarschuwingen voor Dumbo wegens de raven (vond ik niets racistisch aan) en het feit dat ze expres de wat meer donkere oude Mickey shorts niet op hun streamingdienst zetten, wat flauw.

Net Serenity gekeken, na Firefly nog eens volledig te hebben gezien.

Man man man, wat een crime against humanity is het toch dat die top serie gecancelled is geweest. De film zelf is niet slecht, loopt in de lijn van de originele serie mits wat hoger budget en betere special effects.

Nathan Fillion blijft een geweldige rogueish captain die doet alsof hij een schurk is maar eigenlijk een gouden hart heeft (Nathan Fillion in die tijd in een Uncharted film blijft een natte droom, en ja ik heb de kortfilm gezien).
De rest van de cast doet het ook meer dan degelijk, je ziet gewoon hoeveel plezier ze hadden om de serie en deze film te shooten.

Joss Whedon had zijn momenten wel.

Black widow. Goh beetje raar, ik miste een stuk. En naar het einde was het er een beetje over.
6/10 meer zal het niet zijn. Ik had precies iets anders verwacht.

Nog opt programma:
- green knight
- suicide squad
- kamelot
- forever purge

Red Desert (1964) 7/10
Scott Pilgrim vs. the World (2010)* 8/10
Fishing With John (1991) 8/10
The Wolf House (2018) 7/10
Mikey and Nicky (1976) 7/10
The House is Black (1963) 8/10

Suicide Squad (de nieuwe) Ik ben er niet uit of hij leuk is of vreselijk.
Edit: do still love Harley
Edit edit: Harley = awesome maar verder denk ik een van de slechtste dingen die ik in jaren gezien heb.

Laatst bewerkt:
Lucy: interessant concept. Op zich stak de film wel goed in elkaar. Misschien iets te veel CGI zoals de 'stromende' bomen, maar begrijp dat het niet makkelijk is om haar sensaties op een correcte manier te visualiseren. Het einde heb ik ook mijn twijfels of ik het goed vond of niet.

Terug
Bovenaan