Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Tenet
Mja, wat moet ik er zeggen.
Op zich een goed en origineel concept met geweldige set pieces. Echt genoten van de eerste helft van de film. Maar uiteindelijk lijdt de film aan waar bijna alle nolan films lijden: had totaal geen emotionele band met geen enkel van de personages, mede om dat het voor een simpele geest als ik wat té complex werd. Neemt zichzelf ook weer ál te serieus. Alhoewel het wss wel zou helpen heb ik ook niet meteen zin in tweede visie hiervan

Ik ben mild met een 7/10

Laatst bewerkt:
Ben ik het mee eens, Pegasus. Probleem met deze film lijkt ook te zijn dat hij een plot bijna forceert om bepaalde scenes te kunnen filmen. Dat viel mij in Inception toch wat minder zwaar.

Een ander probleem is het geluid. Je moet je eens voorstellen dat je alle dialogen probeert te volgen zonder ondertitels...

The Prestige, Following en Memento vond ik stuk voor stuk beter dan zijn recentere films. Nouja, Interstellar mag er ook wel bij aansluiten. Inception was de eerste keer indrukwekkend maar uiteindelijk valt toch veel weg bij een tweede kijkbeurt.

Paths of Glory 1957 9/10

Incendies 2010 10/10

Harakiri 1962 10/10

Phone Booth 2002 6/10

Once Upon a Time in the West 1968 9/10

Pan’s Labyrinth 2006 6.5/10

Locke 2013 7/10

Bewust even wat (vermoedelijke) toppers bekeken die me meer kunnen bekoren. Met Kubrick, Villeneuve en Leone kan je bij mij nooit iets verkeerd doen. Erg onder de indruk. Pan's Labyrinth was om diverse redenen een teleurstelling.

Paths of Glory 1957 9/10

Incendies 2010 10/10

Harakiri 1962 10/10

Phone Booth 2002 6/10

Once Upon a Time in the West 1968 9/10

Pan’s Labyrinth 2006 6.5/10

Locke 2013 7/10

Bewust even wat (vermoedelijke) toppers bekeken die me meer kunnen bekoren. Met Kubrick, Villeneuve en Leone kan je bij mij nooit iets verkeerd doen. Erg onder de indruk. Pan's Labyrinth was om diverse redenen een teleurstelling.
Paths of Glory is zo goed en Once Upon A Time In The West staat waarschijnlijk in mijn top vijf favoriete films, deels uit jeugdsentiment.

Wat vond je niet zo goed aan Pan's Labyrinth?

Paths of Glory is zo goed en Once Upon A Time In The West staat waarschijnlijk in mijn top vijf favoriete films, deels uit jeugdsentiment.

Wat vond je niet zo goed aan Pan's Labyrinth?

Enkele dagen geleden maar ik doe mijn best:

Laat mij eerst zeggen dat ik alles qua visuals, setting en kostuums echt sterk vond.

Ik vond de film om enkele redenen gewoon onvoldoende 'punch' hebben op bepaalde vlakken om hem persoonlijk als topper te beschouwen. Zo waren de karakters relatief simpel en vielen ze in een één-dimensionale good/bad-rol. Vidal is gewoon een halve karikatuur. Dat past wellicht redelijk in deze fantasie-film, maar dat soort types liggen mij gewoon niet. Die eenvoudige sentimentele karakters krijgen van mij weinig respons, hoe goed Ofelia bijvoorbeeld ook acteerde. Ik begreep dan ook weer niet hoe het kind totaal geen angst had voor de fairy als insect, die faun, ... Het verhaaltje dat ze daar aan haar kleine broertje vertelt lijkt me ook niet meteen uit de mond van een klein kind te kunnen komen (over die magische roos). Dat geheel qua karakters zat voor mij dus wat fout.

Het verhaal zelf dan was niet bepaald subtiel als metafoor met een vrij flauw verloop (bv Ofelia eet van het fruit zodat er toch nog een laatste queeste kan zijn? Ik was sowieso al weinig geboeid in dat verhaaltje, vond het maar matig uit de doeken gedaan). En ik had toch wat problemen met hoe de film zich positioneert. Met dat laatste wil ik zeggen dat de film an sich wel op volwassenen gericht is maar net daarin niet echt ver lijkt te gaan. Er zit wel wat gore in maar echte oorlogsterreur (waarvoor/waardoor het kind uiteindelijk ontsnapt naar de fantasiewereld) ontbreekt toch wat en dat vind ik toch fundamenteel in een film waarin een van de kernen de kinderlijke verwondering en ontsnapping aan de realiteit is. Die rauwe emotie van zo'n oorlogsrealiteit kwam niet over in deze film voor mij. Voor zover ik zag heeft Ofelia trouwens zelf amper iets van die horror gezien, dus dat begrijp ik an sich ook niet zo goed als de film oa een metafoor. Steek zo'n kind in een Come and See of Threads situatie met complexere karakters en een (naar mijn smaak) beter plot en ik ga die film al een pak meer appreciëren.

Nu ja, fantasie is ook niet echt mijn ding dus sowieso wel moeilijk voor mij. Die brug maken en een coherent geheel tussen fantasiewereld en realiteit vormen is op tal van film-technische vlakken natuurlijk ook geen koud kunstje. Mijn beoordeling berust dus wel voor een groot deel louter op smaak. De film raakt voor mij op diverse vlakken niet de juiste snaren.

Je moet die wel zien met familie om ten volle te kunnen apprecieren he.

Dat doet me denken aan het gegeven dat ik die "flauwe" comedy films als Planes, Trains and Automobiles of Airplane! altijd stukken beter vind als ik ze bekijk met het soort persoon die bij grote stukken van dit soort films plat ligt van het lachen. Dat is ongelooflijk aanstekelijk en maakt de films zoveel beter dan ze alleen te zien.

Ik wil F9 nu niet verdedigen, en ge kunt veel zeggen erover, maar toch niet dat ze zichzelf serieus nemen? :wtf:
Welke onzin zij allemaal met een recht gezicht kunnen uitkramen, ik zou het niet kunnen. En idd, zou eens willen weten hoeveel keer het woord "family" is gevallen.

Welke onzin zij allemaal met een recht gezicht kunnen uitkramen, ik zou het niet kunnen. En idd, zou eens willen weten hoeveel keer het woord "family" is gevallen.
Ik zou hem nochtans helemaal gelijk geven. Ok, de statement geldt misschien niet voor de eerste films uit de reeks, voor ze zich wisten te heruitvinden als een soort alternatieve Mission: Impossible reeks... Maar als je kijkt de films vanaf Fast Five, inclusief die ridonkulous.spinoff Hobbs & Shaw, dan zie ik niet meer dan pure, pretentieloze popcorn fun.

Ik zou hem nochtans helemaal gelijk geven. Ok, de statement geldt misschien niet voor de eerste films uit de reeks, voor ze zich wisten te heruitvinden als een soort alternatieve Mission: Impossible reeks... Maar als je kijkt de films vanaf Fast Five, inclusief die ridonkulous.spinoff Hobbs & Shaw, dan zie ik niet meer dan pure, pretentieloze popcorn fun.
Het is wel mogelijks 1 van de reeksen die van eigenlijk een best goede eerste film, via een paar redelijke sequels echt gewoon heel de franchise naar beneden heeft kunnen trekken. Daar schiet echt niks van het originele concept meer over.

KNOCKAROUND GUYS.

wat een zalige hedendaagse maffiosi film.

music score van Clint Mansell, met een cast als barry pepper, dennis hopper, john malkovich, vin diesel....

leuk verhaal en heel wat hedendaagser en realistischer als The Godfather.

snap niet waarom die film niet meer bekenheid geniet. hidden gem.

Het is wel mogelijks 1 van de reeksen die van eigenlijk een best goede eerste film, via een paar redelijke sequels echt gewoon heel de franchise naar beneden heeft kunnen trekken. Daar schiet echt niks van het originele concept meer over.
Da's waar. Maar wie zit nu nog te wachten op een deel 9 dat quasi dezelfde opzet heeft als deel 1?
Het doet me denken aan Mission Impossible: die franchise is ook een andere kant ingeslagen. En zowel voor MI als FF is dat beide met veel succes gebeurd. Zowel commerciëel als qua inhoud/stijl. Het is geen grootse cinema maar het is zeker geslaagd entertainment van een bepaald niveau, dat (meestal) nog eens goed gemaakt is.

Kijk bijvoorbeeld naar de stunts en practical effects. MI is daar ondertussen befaamd voor maar Fast & Furious moet daar niet voor onder doen: de scène met de kluis uit Fast Five is geen CGI maar bestaat practical effects.

Ik ben in een behoorlijke anime/animatiebui...

Tonari no Totoro (1988) [My Neighbor Totoro]: 9/10
Despicable Me (2010) (*): 7/10
Despicable Me 2 (2013): 7/10
Kimi no Na Wa. (2016) [Your Name.]: 10/10
Tenshi no Tamago (1985) [Angel's Egg]: 9/10

(*) = herziening

Echt weer een heleboel nieuwe favorieten erbij, al verwachtte ik wel iets van deze films.

Heb er nog wel een paar die ik wil zien... waaronder een herziening van Grave of the Fireflies en Spirited Away, vooral de eerste denk ik enorm te waarderen nu denk ik. Verder vooral wat meer trachten te zien van Shinkai, Hosoda en Studio Ghibli. En ik wil ook wel eens de laatste Pixars en laatste Disneys eens meepakken. En Wallie wil ik ook nog eens zien, tien jaar geleden al denk ik.

Laatst bewerkt:
Wait what? Ik ben niet zeker dat ik u goed begrijp.
Zegt gij nu dat de eerste F&F films "best goed" waren, en de latere films (laten we zeggen vanaf Fast 5) de boel "naar beneden trekken"?

Want als ja: We could not disagree more :laugh:. En ik ben ook heel verbaasd dat iemand (behalve de yo yo tuner boyzzzzz, waar ik u niet onder reken) er zo over denken. @Creeping Death legt het imo goed uit in zijn vergelijking met MI:
En zowel voor MI als FF is dat beide met veel succes gebeurd. Zowel commerciëel als qua inhoud/stijl. Het is geen grootse cinema maar het is zeker geslaagd entertainment van een bepaald niveau, dat (meestal) nog eens goed gemaakt is.

Kijk bijvoorbeeld naar de stunts en practical effects. MI is daar ondertussen befaamd voor maar Fast & Furious moet daar niet voor onder doen: de scène met de kluis uit Fast Five is geen CGI maar bestaat practical effects.

Wait what? Ik ben niet zeker dat ik u goed begrijp.
Zegt gij nu dat de eerste F&F films "best goed" waren, en de latere films (laten we zeggen vanaf Fast 5) de boel "naar beneden trekken"?

Want als ja: We could not disagree more :laugh:. En ik ben ook heel verbaasd dat iemand (behalve de yo yo tuner boyzzzzz, waar ik u niet onder reken) er zo over denken. @Creeping Death legt het imo goed uit in zijn vergelijking met MI:
Destijds was tuning nog gewoon de rage he, ge moet dat in zijn tijdsgeest zien...
Maar de undercover agent die moet infiltreren in het racemilieu is toch wel écht een beter verhaal dan "random guy" terroriseert de wereld en dezelfde 5 man moet de wereld voor de 7e keer redden... + add gigantisch veel over the top stuntwerk.

En ja, die scene met die kluis is mooi gefilmd,

Destijds was tuning nog gewoon de rage he, ge moet dat in zijn tijdsgeest zien...
Maar de undercover agent die moet infiltreren in het racemilieu is toch wel écht een beter verhaal dan "random guy" terroriseert de wereld en dezelfde 5 man moet de wereld voor de 7e keer redden... + add gigantisch veel over the top stuntwerk.

En ja, die scene met die kluis is mooi gefilmd,
Beter verhaal, jah kan ik mee akkoord gaan. En in boekvorm zou ik inderdaad liever F&F1 ipv F&F9 lezen (alléjah, geen enkele van de 2 maar ge weet wat ik bedoel :laugh:).
Maar een film is niet enkel een verhaal. Dus betere film? Neen niet akkoord.

Ik ben in een behoorlijke anime/animatiebui...

Tonari no Totoro (1988) [My Neighbor Totoro]: 9/10
Kimi no Na Wa. (2016) [Your Name.]: 10/10
Tenshi no Tamago (1985) [Angel's Egg]: 9/10
I ❤️ Ghibli films! De fantasy van de Japanse films zijn toch van een ander niveau dan Disney, prachtig gewoon.
Your Name is ook 1 van de beste anime die ik gezien heb. Schijnt een verfilming van te komen ook.
Angel's Egg nog niet gezien. Misschien 1 dezer ook eens bekijken.

Weathering With You (Tenki no ko) en A Whisker Away (Nakitai watashi wa neko o kaburu) vond ik ook best wel goed.
Van Ghibli heb ik de beste ook allemaal al gezien.

Terug
Bovenaan