Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Terminator 2: Judgment Day (1991): Ik denk dat dit toch de top van '80s en '90s action flicks is. Verhaal, actie, special effects, alles vloeit zo perfect samen.

Copycat (1995): is hier al eens kort besproken door @Général Zantas : zeer degelijke thriller die net te kort schiet voor de absolute top.
Maar dit is wel het soort films dat ik tegenwoordig lijk te missen, als je het met games vergelijk: de solid A titels. Er wat wat risico genomen en van vertrouwde tropes afgeweken. Anyway, zeker een aanrader als je wat van het genre houdt.

Met uitzondering van de nieuwe Guy Ritchie, veel steengoede films gezien de laatste dagen.

The Fountain of Youth - 4/10 (Guy Ritchie, 2025)

Blind Chance - 8.5/10 (Krzysztof Kieślowski, 1987)

The Deadly Affair - 8/10 (Sidney Lumet, 1967)

Erin Brockovich - 8/10 (Steven Soderbergh, 2000)

Married to the Mob - 8/10 (Jonathan Demme, 1988)

The Pigeon Tunnel - 7.5/10 (Errol Morris, 2023)

The Black Windmill - 7/10 (Don Siegel, 1974)

Winter Kills - 7/10 (William Richert, 1979)

Unfaithful (2002)

goede film waarbij richard gere merkt dat zijn vrouw hem bedriegt, en de touwtjes in eigen handen neemt.

beetje we've seen it all before, maar bleeft toch erg spannend, met een open einde.

Frankenstein

Het verhaal van Victor Frankenstein door de ogen van Guillermo del Toro. De setpieces, kostuums, enz. zijn om vingers van af te likken. Het ziet er allemaal prachtig uit. Sterk geacteerd ook. Ik zag wat op tegen de lange speelduur en ook het verhaal van Frankenstein is nu niet meteen iets waar ik voor stond te springen. De film vloog voorbij en verveelde geen seconde. Er zit tempo in en de film bleef boeiend.

Lang geleden dat ik nog zo'n deftige film gezien heb.

One Battle After Another

Er aan begonnen zonder enige notie waarover de film ging. Enkele serieus knappe acteerprestaties (Sean Penn als uitschieter). Het verhaal op zich kon me eigenlijk weinig boeien doorheen de film. Ik had problemen met mij in te leven en vond het ook niet spannend. Daardoor duurde de film voor mij ook iets te lang. 't Laatste half uur was ik aan het aftellen. Knappe film, zonder meer.

Laatst bewerkt:
Before sunrise

Een simpele romance die zo goed werkt omdat het focust op de juiste dingen. Een herkenbare setting in Wenen, maar dan niet als een grandioze plaats met adembenemende vistas. Eerder een grote stad die als zovele steden aanvoelt als je eenmaal wat meer door Europa ben geweest. Twee personages die een beetje excentriek zijn op hun eigen manier en toch zo herkenbaar in hun ideeën, achtergrond en keuzes. Alles in deze film voelt heel "down to earth" aan katapulteert waarschijnlijk veel mensen makkelijk naar hun late tiener/jonge twintiger jaren en hoe we ons voelden als we iemand speciaal leerde kennen(misschien op een vreemde plaats)

Edit: damn, juist geleerd dat er twee sequels zijn. :oops: Benieuwd hoe er op de eerste film wordt verder gebouwd

Laatst bewerkt:
Before sunrise

Een simpele romance die zo goed werkt omdat het focust op de juiste dingen. Een herkenbare setting in Wenen, maar dan niet als een grandioze plaats met adembenemende vistas. Eerder een grote stad die als zovele steden aanvoelt als je eenmaal wat meer door Europa ben geweest. Twee personages die een beetje excentriek zijn op hun eigen manier en toch zo herkenbaar in hun ideeën, achtergrond en keuzes. Alles in deze film voelt heel "down to earth" aan katapulteert waarschijnlijk veel mensen makkelijk naar hun late tiener/jonge twintiger jaren en hoe we ons voelden als we iemand speciaal leerde kennen(misschien op een vreemde plaats)

Edit: damn, juist geleerd dat er twee sequels zijn. :oops: Benieuwd hoe er op de eerste film wordt verder gebouwd
Hehe, onlangs voor het eerst de hele trilogie gezien. Ik beschouw het meteen als een van de betere (of beste) trilogieën ooit. I was caught off-guard. Ik heb normaal een hekel aan romantische films, maar dit is zoveel meer dan een doordeweekse Vitaya film, dus ik ben blij dat ik het een kans heb gegeven. Ik heb me zelfs over het feit kunnen zetten dat ik 5 uur naar Ethan Hawke moest kijken!

Sentimental Value (Joachim Trier, 2025, VOD) - 8.5/10

Hier al veelvuldig geprezen op dit forum en ik sluit me bij de lof aan. Een slow burn die naar een sterk emotioneel einde toe werkt. Sterk werk van alle betrokkenen. Misschien dat ik deze na verloop van tijd nog net iets straffer dan The Worst Person In The World ga vinden.

Caught Stealing (Darren Aronofsky, 2025, VOD) - 6/10

De beste film van Aronofsky in jaren (sinds Black Swan?), hoewel dat vooral is omdat grote delen ervan niet aanvoelen als een film van de AI knuffelaar. Het lijkt een beetje zijn take te zijn op het soort 90's komische misdaadfilms waar Guy Ritchie Madonna mee aan de haak heeft kunnen slaan. Alleen slaagt Aronofsky er niet in om een goeie balans te vinden tussen zwarte humor en de rauwe misdaadelementen. Het verhaal gaat een beetje onaanzienlijk van de ene confrontatie naar de andere en is niet echt slim gevonden. Desondanks vond ik het een relatief ontspannende film voor wanneer je niet te veel wil nadenken en het was verfrissend om Aronofsky terug wat kleinschaliger uit de hoek te zien komen - alleen moet hij misschien bij my man Soderbergh in de leer gaan om de betere genrefilm te maken. Bij z'n vorige films zat ik halverwege met mijn ogen te rollen dus op zich is deze Caught Stealing wel vooruitgang. Ook een toffe uitbeelding van New York vlak voor het gegentrificeerd werd. Baseball is een erg oninteressante sport.

Before sunrise

En het fijne is vooral dat die sequels ver uiteen liggen, telkens een jaar of tien. Waardoor de personages veel gegroeid zijn en helemaal anders in het leven staan dan toen ze in hun jonge jaren die ene, romantische nacht samen beleefden. Imo wordt het nog beter dan dit. Zeer benieuwd naar een rewatch van deze briljante trilogie.

Maar wat?

Ik zoek altijd naar wat romantische films om samen met m'n vrouw te bekijken. Zelf absoluut geen fan van. Dit zou maar eens dé oplossing kunnen zijn!

En het fijne is vooral dat die sequels ver uiteen liggen, telkens een jaar of tien. Waardoor de personages veel gegroeid zijn en helemaal anders in het leven staan dan toen ze in hun jonge jaren die ene, romantische nacht samen beleefden. Imo wordt het nog beter dan dit. Zeer benieuwd naar een rewatch van deze briljante trilogie.
Beste trilogie ooit.
Damn, hoge lof. Vanavond Sunset opzetten. :love:

Terug
Bovenaan