Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Dankzij de favoriete films threads uitgekomen bij Barry Lyndon :love2:

Right up my alley. Verhaaltechnisch vond ik het niet uitzonderlijk, maar ik ben een sucker voor gestileerde films met goeie muziek en dan zit het hier wel helemaal goed natuurlijk. 't is een pareltje op dat vlak.

8,5/10
Right on! Fantastische film!

Redline

Damn, dit soort film is echt een visueel genot. Er is zoveel creativiteit in de ontwerpen van de wereld, de "auto's" en de personages dat er bijna geen seconde voorbij gaat zonder dat er iets cool op uw scherm te zien is. De plot is heel basic: coole mc moet de grote race winnen. De races zijn echter zo volgepompt met adrenaline dat je je bijna niet kan vervelen tenzij je een hekel hebt aan animefilms.

Als de race in vol tempo bezig is en die bass-heavy muziek begint te spelen :love2:

Tron: Ares

Een lichtspektakel met een soundtrack waar de gemiddelde berlijnse underground van zou opkijken.
De eerdere films nooit bekeken; dus het concept was nieuw voor mij. Verhaal was nog ok, niks nieuws.
Zijn al deze films zo afgelijnd afgewerkt?

Tron: Ares

Een lichtspektakel met een soundtrack waar de gemiddelde berlijnse underground van zou opkijken.
De eerdere films nooit bekeken; dus het concept was nieuw voor mij. Verhaal was nog ok, niks nieuws.
Zijn al deze films zo afgelijnd afgewerkt?
Tron, Legacy zal je dan ook wel bekoren. Daft Punk OST.

De eerste van 1984 was cool indertijd, maar met verouderde special effects natuurlijk. Wel in het Tron Legacy verhaal belangrijk voor Jeff Bridges zijn personage.

One Battle After Another (2025)

Heel toffe film met glansprestaties van Di Caprio en vooral Sean Penn. Als die laatste daarvoor geen Oscar wint dan weet ik het niet meer.

Dankzij de favoriete films threads uitgekomen bij Barry Lyndon :love2:

Right up my alley. Verhaaltechnisch vond ik het niet uitzonderlijk, maar ik ben een sucker voor gestileerde films met goeie muziek en dan zit het hier wel helemaal goed natuurlijk. 't is een pareltje op dat vlak.

8,5/10
Ja hallo, dat is een cinematografisch wonder. Gemaakt in 1975 en kan met gemak hedendaagse films overbluffen in beeldenpracht. Verhaaltechnisch is het een klassieke schelmenroman van Thackeray (van wie ik Vanity Fair hoog op de leesstapel heb staan) en dat is misschien niet zo uitzonderlijk, maar het geeft de film wel de nodige narratieve ruggegraat.

Kingdom of Heaven director's cut. Tot hiertoe altijd de "korte" versie gezien, maar dit is fenomenale cinema van alweer 20 (!) jaar geleden. Jaagt me ook weer op kosten door te zoeken naar boeken over de kruistochten. Dit soort historische film kan ik zeker smaken.

Kingdom of Heaven director's cut. Tot hiertoe altijd de "korte" versie gezien, maar dit is fenomenale cinema van alweer 20 (!) jaar geleden. Jaagt me ook weer op kosten door te zoeken naar boeken over de kruistochten. Dit soort historische film kan ik zeker smaken.
De director's cut is gewoon een gans andere film :love: Heel de plotlijn van Sybilla, het epische karakter, de waanzinnige acteerprestatie van Edward Norton, gewoon cinema van de bovenste plank.

Bij deze nogmaals een warme aanbeveling voor iedereen die enkel de reguliere versie gezien heeft om ook de director's cut te bekijken. Ik val in herhaling, maar ik vind het één van dé films die ongelofelijk verbetert door de director's cut en daarom is het dubbel zo jammer dat er weinig mensen hem gezien hebben.

The Wind That Shakes the Barley (2006) - 6/10​

Over Iers verzet ivm hun onafhankelijkheid van de Engelsen in 1920.
Ze worden onderdrukt en besluiten terug te vechten.

Helaas vond ik deze film niet altijd even boeiend, het komt allemaal wat eenzijdig over (schreeuwerige Engelsen vs de goede Ieren). De gevechten zijn weinig opwindend en ik moest echt moeite doen aandachtig te blijven.

Laatst bewerkt:
Weapons

Goede film. Lang geleden dat ik nog eens een kwalitatieve mystery horror gezien heb. Zeker de moeite.
Al had ik graag wat meer uitleg rondom tante Gladys gekregen.

The Matrix

Op de loopband The Matrix opgelegd, een rewatch was al heel lang geleden. Staat nog steeds in mijn top 5. Voor een film van 26 jaar oud heeft hij de tand des tijds heel goed doorstaan imo. Verhaaltechnisch, visueel en vooral de audio/soundtrack is subliem. Love it.

Ondertussen gestart met de rewatch van Reloaded. Dan nog Revolutions en dan stop ik ermee. In mijn realiteit bestaat er geen 4de film.

Weapons

Goede film. Lang geleden dat ik nog eens een kwalitatieve mystery horror gezien heb. Zeker de moeite.
Al had ik graag wat meer uitleg rondom tante Gladys gekregen.

dan heb ik goed nieuws voor u: er staat een prequel aan te komen over haar:
ik vond het echter net goed dat er niet al te veel backstory was :unsure:

dan heb ik goed nieuws voor u: er staat een prequel aan te komen over haar:
ik vond het echter net goed dat er niet al te veel backstory was :unsure:
Ah, zalig! Thx for the info.

Hoh, ik had graag wat meer teweten gekomen omtrent haar motieven en hoe zij in die bepaalde rol terecht gekomen is. En wat haar doel nu eigenlijk was?

Jungfrukällan (The Virgin Spring) - Bergman (1960)

Voor een Bergman zeker licht, en vrij straightforward. Sterk en intens acteerwerk. Perfect natuurlijk camerawerk en op anderhalfuur tijd gebeurt er veel.

Proper werk, maar geen meesterwerk.

Fury (netflix)

Rewatch omdat hij binnenkort van het platform af gaat en ik iets hersenloos wou kijken en het niet erg was als ik in slaap zou vallen. In mijn herinnering was het een goede film, maar hoe brak is die eigenlijk zeg?

Eigenlijk zit er in de hele film maar 1 scène in waarin er een tank tegen tankgevecht is en ze het opnemen tegen een Tiger. Met wat rappe cuts en shaky camera doen ze het spectaculair lijken maar eigenlijk zie je nauwelijks iets.

Je hebt het typische verhaal van de jonkie die moet harden in de oorlog wanneer hij terechtkomt in een tank met ervaren en getekende soldaten. En de rauwheid van de oorlog die afgewisseld wordt met enkele momentjes van menselijkheid.

Je hebt dan de oprukkende geallieerden die blijven stoten op hardnekkige duitsers (in een streek die Duitsland moet voorstellen maar eigenlijk op Frankrijk lijkt).
En uit het niets is er dan ineens de opdracht "alle andere tanks zijn vooruit gestuurd, jullie moeten dit kruispunt gaan bewaken, of het hele achterliggende regiment is gedoemd en ons hospitaal ligt daar ook ohnee".
Dan komen daar een hoop Duitsers af met tientallen antitankwapens, die ze niet succesvol gebruiken hoewel duidelijk in beeld gebracht. De half truck/tank die in de spanningsopbouw ook getoond wordt, komt zelfs helemaal niet meer in beeld in de final battle.

Redelijk goed in beeld gebracht, maar serieus wat gaten in die film.

Redelijk goed in beeld gebracht, maar serieus wat gaten in die film.
hehe, ik vond het wel een dik entertainende film, maar wat ik vooral onthou is dat ze bij die final battle alles op klaarlichte dag filmen, en opeens, op 1 2 3 is het pikdonker, (in die luttele seconden nadien)

Planes, trains and automobiles

Eerste keer gezien. Geweldige komedie en ideaal voor de eindejaarsperiode. Eindigt nog op een emotionele noot die toch even bleef hangen. Ik vond Steve Martin zelden grappig in dingen als Father of the bride of Pink Panther, maar hier is hij geniaal. John Candie is ook geweldig en zeer likeable.

+Bonuspunten voor een komedie die slechts 90 minuten nodig heeft.

Mijn vrouw zegt dat Steve Martin zijn gezicht (terwijl hij conversaties wilt vermijden in het begin van de film) EXACT mijn gezicht is als ik niet deel wil uitmaken van een gesprek. :D

Planes, trains and automobiles

Eerste keer gezien. Geweldige komedie en ideaal voor de eindejaarsperiode. Eindigt nog op een emotionele noot die toch even bleef hangen. Ik vond Steve Martin zelden grappig in dingen als Father of the bride of Pink Panther, maar hier is hij geniaal. John Candie is ook geweldig en zeer likeable.

+Bonuspunten voor een komedie die slechts 90 minuten nodig heeft.

Mijn vrouw zegt dat Steve Martin zijn gezicht (terwijl hij conversaties wilt vermijden in het begin van de film) EXACT mijn gezicht is als ik niet deel wil uitmaken van een gesprek. :D
Steve Martin heeft zo zijn missers, maar eigenlijk vind ik hem wel echt een goeie komische acteur. Een andere goeie, onderschatte film voor de eindejaarsperiode is Mixed Nuts, als je hem ergens te pakken kan krijgen. Geschreven en geregisseerd door Nora Ephron en heeft naast Steve Martin wel een behoorlijk stacked cast. Madeline Khan, Parker Posey, Adam Sandler, Liev Schreiber, Rob Reiner...

The Matrix

Op de loopband The Matrix opgelegd, een rewatch was al heel lang geleden. Staat nog steeds in mijn top 5. Voor een film van 26 jaar oud heeft hij de tand des tijds heel goed doorstaan imo. Verhaaltechnisch, visueel en vooral de audio/soundtrack is subliem. Love it.

Ondertussen gestart met de rewatch van Reloaded. Dan nog Revolutions en dan stop ik ermee. In mijn realiteit bestaat er geen 4de film.
Die vierde is bij het slechtste wat ik de afgelopen jaren heb gezien. Had nooit gemaakt mogen worden.

Terug
Bovenaan